Fenwick (2 GTI's + 2 TRE's)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by AlexanderB »

waarom wil je de compressie omlaag hebben, zo hoog als je dr mee wegkomt zonder 98 te moeten tanken is toch t beste? :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Omdat ik niet anders kan.

Met een compressieverhouding van 12.5:1 krijg ik een compressiedruk van ruim 17 bar, en voor gewone 98 is dat toch al vrij hoog, niet?
11:1 geeft ongeveer 15 bar, en dat kan nog gaan.

Om van compressieverhouding naar compressiedruk te gaan moet je compressiedruk^1.13 doen.

Corrigeer me ff als ik verkeerd bezig ben. Kben nog vrij onervaren met dit soort dingen. :)
AX-kopen is verslavend.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by Terminal »

Heb je ook rekening gehouden met je klep overlap? Zo nee kan het best nog wezen dat je effectieve compressie lager uitvalt.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by AlexanderB »

in principe word er gerekend met het mechanische volume, zonder correctiefactor.
de meeste motoren hebben vanaf 12:1 euro 98 nodig, en boven de 14:1 hebben ze echt dure race-benzine nodig..
12.5:1 is dus verplicht e98 tanken, maar nog niks om je zorgen over te maken, verlagen naar 11:1 ofzo lijkt me prima voor 95, een GT zit bijvoorbeeld op 10:1 en een GTI op 10.5:1 ofzo.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

vtspower
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 124
Joined: WedSep01, 2010 10:20:31 PM
Location: Beveren aan de Ijzer

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by vtspower »

laat hem op ethanol draaien e85 niet duur en kan een compressie aan van 14/1 mazda heeft het toch gefilkt met hun motor. (welliswaar niet haalbaar met fenwick zijn setup) http://www.amt.nl/Nieuws/Mazda-gaat-spa ... chniek.htm

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Dat zou een beetje opvallen in standaardklasse :P

Kga me er volgende week nog eens mee bezighouden.
Terminal: hoe neem je de klepoverlap dan mee in je berekeningen?
AX-kopen is verslavend.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by Terminal »

Heb even 2 foto's gemaakt van de bladzijden in een boek wat ik hier heb liggen, de berekening weet ik namelijk zelf ook niet helemaal uit me hoofd. Komt er op neer dat je de effectieve slag berekend vanaf dat de inlaat klep is gesloten, je moet dus wel de juiste gegevens hebben van de nokkenas om het uit te kunnen rekenen.

Zal je de foto's even doormailen, via picasa krijg ik ze niet in groot formaat erop.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by AlexanderB »

wat Ricardo hierboven zegt is 95% correct, als het sluiten van de inlaatklep of openen van de uitlaat dusdanig laat/vroeg tijdens de compressie en verbrandingsslag opengaan dat t uitmaakt, dan heeft het zin om er rekening mee te houden, in principe zijn de compressieverhoudingen die gegeven worden in de literatuur "geometrische" compressieverhoudingen.
De verhouding wordt berekend met de volgende formule: compressie=((pi*b²/4)*s+Vc)/Vc met
b = boring (cilinderdiameter)
s = slaglengte van de krukas
Vc = volume van de verbrandingskamer (inclusief koppakking). Dit is het volume van de ruimte waarin de brandstof en de lucht vóór ontsteking is samengeperst. Omdat deze ruimte een ingewikkelde vorm heeft wordt dit volume direct gemeten in plaats van berekend.
(oftewel, kop en cylinder-op-tdp uitliteren)

verder is het zo dat motoren op euro95 voor straatgebruik meestal een compressie van 1:10-1:10.5 hebben,
turbomotoren een compressie van ~8.5 (die met behulp van de turbo word aangevuld tot een nettowaarde van 10 of zelfs hoger als er getuned word met euro98, LPG of E85)
en motoren die enkel voor euro98 of LPG getuned worden 1:12-1:13 hebben, motoren voor pure E85 soms wel 1:15

maar lang verhaal kort: als ik t goed lees wil je gewoon euro95 gaan gebruiken, ik zou ergens tussen de 10 en 11 geometrische compressie kiezen, je kan dr veel aan rekenen, maar uiteindelijk hangt het resultaat van zo veel dingen af dat het geen exacte wetenschap is (zoder superuitgebreide computersimulaties zoals ze die misschien pas enkele jaren bij fabrikanten en brandstofbedrijven zoals shell gebruiken)

(gequotte stukje van deze uitleg is gejat van wikipedia, omdat het daar mooi verwoord stond)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Bedankt heren voor de uitleg en documentatie. Het blokje laat ik nu ff links liggen tot na vroemdag en dan ga ik er mee aan de slag.

Voor vroemdag dus ben ik alvast nog wat dingetjes aant oplossen en doen:

Image

de bumper hangt nu eindelijk redelijk recht:
Image
tkan nog beter, maar zo moet het nu maar ff kunnen

vloermat er uit:
Image
Image

wat vinden jullie van die traanplaat? Laten of niet? Ze komt uit de sport en past perfect.
AX-kopen is verslavend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by q01z »

traanplaat inderdaad laten, is best netjes.. :)
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Ik haal ze er wellicht terug uit. Alst regent wordt die met natte schoenzolen wellicht vrij glad...

De voetplaat blijft uiteraard. Die is als steun voor de co-piloot voor als ik ga remmen.
AX-kopen is verslavend.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Zo, even -omdat het kan-, een update van wat afgelopen week zoal gebeurd is :)

Zoals sommigen onder jullie wel wisten heb ik kleine remproblemen met de rally-GTI. Hij remde wel redelijk, maar gewoon niet hard genoeg voor de setup die er op zat. Het pedaal zakte net altijd iets te ver weg en ik moest hard duwen om de remmen te blokkeren.
Ik had onlangs een setje Saxo 16V-klauwen gescoord en uit navraag bleek dat dezelfde ds2500-blokken voor die klauwen toch wel 50€ goedkoper waren, zonder remkracht in te boeten. Dus daarvoor blokken besteld. Bleken ze bij navraag aan de leverancier niet direct binnen te kunnen komen. Dan hebben we blokken voor een opel corsa besteld, want die zijn helemaal dezelfde, en dat kon wel op tijd geleverd worden. :P

Ook maar eens de remvloeistof vervangen door Motul met een hoog kookpunt.

En nu remt de auto echt erg goed en zoals het hoort. Ik begrijp het niet echt... Die vorige klauwen waren volgens mij echt niet slecht, want ze kwamen van mn GT en remden daar gewoon erg goed op. (evengoed als mn huidige setup)

Ik DENK dat er nog ergens lucht in de HRC moet gezeten hebben tussen de 2 zuigertjes. (of misschien ergens anders int systeem) Maargoed, dat ben ik verre van zeker. Ik ben iig blij dat ie eindelijk remt zoals het moet :)

Omdat we binnenkort terug aan een projectje gaan beginnen, en omdat het dringend nodig was hebben we gisteren de schuur eens uitgekuist. Dat was wel nodig, want we hadden anderhalve aanhangwagen met vuilnis. Tis nog niet hélemaal opgeruimd, maar we zijn er bijna.

Zo staat het er nu bij:
Image


klaar om afgesloopt te worden :cry: :cry: :cry:
(dingen zoals hier en daar vreemde scheuren in de koets, een paar rotte plekken in oa de hoofdchassisbalk onderaan en aan de puntlassen van het subframe zijn lastig als je een betrouwbare basis wil opbouwen. Ik maak wel nog eens foto's)
Image

Dit setje recaro-stoelen staat reeds klaar voor het nieuwe project :P
Image

Ze zijn met leder en alcantara, maar beiden behoeven eerst nog een beetje aandacht.

We hebben hier ook nog een C2 staan die dringend weg mag:
Image

Als je interesse hebt, of iemand weet. Aarzel niet om mij te contacteren :)

album voor de volledige formaten: http://i741.photobucket.com/albums/xx59 ... x/hangaar/

en om af te sluiten nog een paar actiepics:
Image

net de maxi ingehaald ;)
Image

Image

album: http://s741.photobucket.com/albums/xx59 ... n%20actie/
AX-kopen is verslavend.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by Losroyos »

dus wat ik hier uit op maak is de GTI uit je dromen bij deze overleden?

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by jb »

RIP
zoals fenwick zeg , deze is op echt rare plekken gesheurd , en 100% goed kan hij nooit meer worden
RIP

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by Losroyos »

Das echt jammer.

Weet je nog wat ik zocht miss kan jou gti doorleven in de Rat-AX ;)

Speederdd
AX Master
AX Master
Posts: 1065
Joined: SatMar25, 2006 8:45:08 AM
Location: Tongrinne (Be)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by Speederdd »

spijtig, maar laat me wel weten wat voor opendak het is voor dat die op de sloop beland ;)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

Losroyos wrote:Das echt jammer.

Weet je nog wat ik zocht miss kan jou gti doorleven in de Rat-AX ;)
wat bedoel je juist? T ontgaat me even...


Speederdd: ik ging het sowieso demonteren. Het is een standaard opendak met draaiknop.
Ik ga het verkopen, en als je wil heb jij de eerste kans.
AX-kopen is verslavend.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by Losroyos »

PM ;)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by citrofenwick »

onderdeeltjes gereserveerd ;)

En ik geloof dat we er ondertussen bijna klaar mee zijn :(
Image

Enkel nog de chauffagebak met de blower, de versterkte motorsteun, en ik denk dat het dan alles is.

Als ik zo zie hoe mooi die verlaging + velgen waren wil ik direct mn GTI ook terug zo zetten:
Image

Maar ik ga het niet doen, want ik wil mn GTI'tje sparen :)

lekker vuile, maar wel mooie foto:
Image

RIP GTI, ik zal je missen :(
AX-kopen is verslavend.

jb
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 724
Joined: ThuApr09, 2009 3:46:33 PM
Location: zuidschote (belgie)

Re: Fenwick (GTi, 2 GTI's, SPORT, 1.1 TRE)

Post by jb »

risize je fotos :D
btw , kan je die flanken achteraan uitschijven als reserve?

Post Reply