aapje63 wrote:
1. Auto is vandaag weer mee geweest met vrouw rondje Almere denk 24 km 12 ochtend en 12 terug de middag
2. Net ook de koeldop los en was nu nog schoon..
3. De binnenkant olie vuldop ook schoon.. ook in het gat van de olie vuldop kijkend schoon..geen sludge.
4. Olie peilstok ook normale zwarte olie en ook met vuur geen geknetter.... (dit lijk je volgens mij duidelijk te
horen...ook als het koelvloeistof is) maar ook geen prut sludge op de peilstok..
5. En met vlam op de olie van de peilstok geen gespetter maar gewoon walmende olie die weg brande
Ritjes van 12 kilometer zijn voor een auto eigenlijk ook gewoon te kort. Als je continu dit soort ritten met de auto maakt, dan komt de motor nooit goed op temperatuur.
Dat heeft drie nadelen:
1) Slijtage aan je motor. De olie in de motor blijft koud en komt nooit op temperatuur. Koude olie is dikker (stroperiger) dan warme olie, en het smeert dan dus niet zo goed. Als je continu korte ritten rijdt, dan rij je eigenlijk al je kilometers voortdurend met een koude - en dus minder goed gesmeerde- motor. Da's dus extra slijtage. Maarja, 't is "maar" een AX, dus lekker boeiuh!
2) Je krijgt mayonaise in je koelwater. Handig als je vaak friet eet, maar anders niet echt.
3) Je carterontluchting kan gaan verstoppen met deze mayonaise.
Als je naar je motorblok kijkt, dan is je carterontluchting dat kleine slangetje, wat aan de achterkant op het kleppendeskel zit (de bovenkant van je motor, op 't kleppendeksel zit ook je olie bijvuldop) en naar de bovenkant van het luchtfilter gaat. Klein kort, dik slangetje. Kan eigenlijk niet missen. Trek die ook 'ns van de motor af en check 'm. De slangenklemmetjes waarmee hij op z'n plek wordt gehouden kan je met dopje 8 losdraaien.
De carterontluchting dient ervoor om uhh...nouja, je carter (die bak onderaan je motor waar alle motorolie inzit en waar 't uit wordt gepompt door je motor heen) te ontluchten. Immers, je olie wordt warm, dus d'r komt druk op de ketel. Als die druk er nergens uit kan, dan wordt de carterdruk veel te hoog, spuit je olie uit alle gaten en kieren en moet je iedere dag een nieuwe oliepijlstok kopen, omdat de oude er door de druk onder 't rijden uit wordt geperst.
Da's niet handig, dus vandaar dat slangetje. Heeft Citroën weer handig bedacht, nietwaar? Die malle Fransen kunnen nog wel wat, hoor.
Nou, dat slangetje dus. Wat hij doet is ten eerste ontluchten (krijg je niet teveel druk), en in de tweede plaats eventuele warme verdampende resten olie via het luchtfilter naar de cilinders van je motor leiden, zodat 't mee verbrandt wordt. Je kunt je carterontluchting ook weg laten, en dan kwakt 'ie die olie op 't wegdek, maar vanwege al dat milieugezeur mag 't niet, en wil Vadertje Staat graag dat 't meeverbrand wordt. Dan ben je d'r immers ook vanaf.
Enfin, als die caterontluchting ook vol zit met sludge, dan kan dat wel eens vervelende gevolgen hebben. Dus check die ook effe.
Als 't straks goed winter is en het vriest, dan gaat die smurrie namelijk nog veel erger worden, omdat met die korte ritten van je de olie nog minder goed op temperatuur komt.
Een keer je olie verversen als dit er al 15.000 of meer inzit kan ook wel 'ns helpen die sludge tegen te gaan. En olie verversen zijn nou ook de kosten niet, helemaal niet als je 't zelf doet.
't Beste is natuurlijk gewoon geen korte ritjes (het duurt minimaal 15 minuten voor je olie goed op temperatuur is. Eigenlijk is iedere rit minder dan 25/30 minuten al 'te kort' te noemen...). Maarja, die luxe heeft ook niet iedereen.
Je hebt ook geen water in je olie. Da's fijn. Die koppakking van jou is echt niet lek, hoor. Gewoon doorpruttelen. Wel wat aan die waterpomp gaan doen binnenkort. Nu drupt 'ie nog, maar over 'n maand kan 'ie dan ineens spontaan al z'n water gaan verliezen, dus houdt dat in de gaten.