cedderzz aka ceddric

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by Terminal »

Wat je nog kan proberen, een motorreiniger bij de olie in te gooien... moet je hem halfuur laten staan ofzo en dan olie aftappen en vers erin. Best kans dat van het stilstaan er een zuigerveer vast zit, soms willen die met een blokje motorreiniger wel weer los komen.
AX 11TRE 1988

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by q01z »

vanavond ff naar het blokje gekeken..

eerst met een doek zoveel mogelijk olie weggehaald (het zit idd echt overal....) zodat de belangrijke punten echt droog waren..

carterontluchting losgetrokken en blok tijdje laten draaien, carterdruk lijkt mij niet extreem.. geen spetters olie uit de ontluchting.. geen zichtbare lekkage, maar ik vermoed dat het probleem met name in de kleppendekselpakking zit en het feit dat er een slecht carterfiltertje op zat.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by AlexanderB »

kortom, het valt mee :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by q01z »

ik kan niets beloven, maar dat is mijn eerste gedachte..

OF het is echt kapot, zuigerveren oid...

ik vind de 'bedrijfstemperatuur' van 115gr op de snelweg bijv echt neit goed.
kan zijn dat het blok zo belachelijk arm loopt door het 1.1 injectie systeem dat er van alles kapot gaat.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by AlexanderB »

dat zou die lamda toch ruimschoots moeten corrigeren?

mijn bedrijfstemp is ook behoorlijk hoog, zonder de ventilator kookt ie in 10 minuten over, of ik nou stilsta of 130 rijd, en alles dr tussenin.. in zoverre dat ik nu al n 50% grotere radiator heb meegenomen om in te bouwen..

als de olie laag staat, knalt de temp ook omhoog he...
Last edited by AlexanderB on FriOct14, 2011 9:43:21 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by q01z »

die temp heeft hij het al sinds het begin vd inbouw over..

en dat kan gewoon niets met de radiator te maken hebben, aangezien de thermostaat bij normaal gebruik niet eens open zou moeten/mogen gaan.

ik vermoed daar eerder dat het te maken heeft met; niet vervangen vd waterpomp, niet vervangen vd thermostaat, geen kvs maar water, slecht ontluchten, of een fout signaal van de sensor.


ik heb echter altijd geleerd in eerste instantie op je meters te vertrouwen, tenzij er bewijs is dit niet te doen
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by Bossie »

Het systeem is berekend op een 1.1, niet op een 1.4. Binnen een bepaalde bandbreedte kan die wel wat bij regelen, maar daar zitten grenzen aan. Daarnaast is het een narrowband lambda sensor, die heeft maar een beperkt bereik waarover die kan regelen. Het kan dus best zo zijn dat het systeem bij de nodige vermogensvraag op zijn tenen moet lopen en dit niet bij kan benen.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by q01z »

dat bedoelde ik idd Jan, bij normaal gebruik haalt hij het wel denk ik.. maar op het gas zeker niet
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by AlexanderB »

dan die kabelboom ff fixen en 1.4 injectiespul dr op zetten? :) mist geloof ik 1 draad (de +draad van de dynamo naar de startmotor, als ik me goed herinner, of alleen t stekkertje daarvan, easy fix?)


tja.. ik kan dr op afstand niks over zeggen, jij staat dr dichter bij.. ik weet wel dat die sensoren echt niet heilig zijn, als ie echt 115 graden is in de kop, dan zou ie staan te koken bovenin de kop (op zn minst), dan zou dr zoveel druk op komen dat t water dr echt wel uit komt bij de dop.. wat ik wel weet is dat ik zelf al 2 stalen blokken heb gehad die allebei 95-100 graden werden bij normaal gebruik, en zonder de koelfan, na een paar minuten zwaar aan de kook zijn, en dat schijnt normaal te zijn...

mocht puntje bij paaltje komen en t blok gereviseerd moeten worden ofzo, dan kan je zowat beter mijn blok dr in lepelen, maar dat had ik al gezegd.. (blok is prima, koppakking en distri 15k oud, 1 klein lekje onder de verdeler, beetje vloeibaar pakking = fixed, verder geen rare problemen.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by q01z »

wat ik persoonlijk denk vd temperatuur.. maar dat moeten de electronica experts maar waar over zeggen,

is dat de temperatuursensor op een 1.4 een andere waarde doorgeeft als de 1.1 sensor, waardoor de waarde op de meter niet goed aangeeft.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by AlexanderB »

zou goed kunnen, alleen als mijn meter 105 aangeeft, dan kookt mn water en slaat de fan aan, dat klopt dus.

kan ook zijn dat inderdaad die 1.1 tellerbak een andere meter heeft, of heel simpel, dat de sensor n klap van de molen heeft gehad, ik bedoel, hoe vaak mengselstoringen door die groene sensor, waarom zou die blauwe niet ook af en toe kapot gaan?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by Drake »

q01z wrote:wat ik persoonlijk denk vd temperatuur.. maar dat moeten de electronica experts maar waar over zeggen,

is dat de temperatuursensor op een 1.4 een andere waarde doorgeeft als de 1.1 sensor, waardoor de waarde op de meter niet goed aangeeft.
Temp sensor kwa bestelnummer was dacht ik identiek, je hebt alleen de simpele versie voor zegmaar een lampje of de dubbele voor zowel temp meter als lampje.

cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
Posts: 662
Joined: WedOct14, 2009 6:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by cedderzz »

Vannacht naar nieuwkoop geredrn na dat marc naar t blok had gekeken (thnx ouwe) onderweg bleef de temperatuur rond de 115 hangen tot na gouda a12. Toen liep het op tot voorbij de 120. Dus auto aan de kant gezet (gelukkig bij een pompstation) daar aflaten koelen en de anwb gebeld ipv bas. Die kerel kwam en constateerde dat de thermostaat vast zat (zelf ook wel achter gekomen) die heeft hij los getikt en toen kon k weer verder. De gehele weg issie niet hoger gekomen dan 75 graden. Vanmiddag dus de theostaat vervangen. Dus dat verklaarde de hoge temperatuur. :P
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by Mastenhose »

Hopelijk is het nu opgelost! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by citrofenwick »

Hopelijk opgelost idd...

De sensor voor de tellerbak is volgens mij trouwens gelijk gezien de helft van de club al 1.1/ GTI uitgewisseld heeft en nooit problemen had.
AX-kopen is verslavend.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by Bossie »

Hopelijk is het daarmee opgelost en hopelijk heb je door zo te rijden niet meer naar het hiernamaals geholpen. Toch lullig, zo'n niet werkend onderdeel van zo ongeveer 15 euro.
Image Image Image

cedderzz
Kroonsteenpiraat
Kroonsteenpiraat
Posts: 662
Joined: WedOct14, 2009 6:06:14 PM
Location: Middelburg (Zeeland)

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by cedderzz »

Net effe onder de kap gedoken.

-thermostaat vervangen
-kachelslang lekte. Stukje tussen gezet.
-koelvin sloeg niet aan. Dus doorverbonden dat ie aan blijft. (komende week eff andere sensor halen)

Zodan... :D
DuFF: "ceddric de kroonsteen-piraat."

Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by q01z »

huh, die koelfan deed het toch vrijdagavond gewoon?
Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by DuFF »

Ik denk dat het nu wel opgelost is. (dat stukje van je koppakking wat het oliecircuit van het kvscircuit scheidt dan he :P)
Nee uhm als je slim bent houd je de komende dagen de kleur van je uitlaatgassen, de dop van je radiateur(sludge?) En de staat van je koelvloeistof/die meuk wat jij er in hebt zitten en je olieniveau in de gaten.
Ik heb dat namelijk ook gehad, en ik dacht dat een nieuwe thermostaat al voor 7 euro te koop is.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: cedderzz aka ceddric met AX 1.4 volcane NEE DIT OVERKOMT

Post by Bossie »

DuFF wrote: ik dacht dat een nieuwe thermostaat al voor 7 euro te koop is.
Vast wel, hij staat bij Citroën in de lijst voor 11,93 (alleen moet je daar nog een pakking bij bestellen, zit er standaard niet bij, bij een universele vaak wel)
Image Image Image

Post Reply