Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by AlexanderB »

ben benieuwd :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Verdorie zeg...Nieuwe olie lijkt in 't brandstof verbruik te schelen. 1:16,5 gereden. Ik rij sinds het laatste half jaar erg rustig qua optrekken, uit laten rollen en op de snelweg 105 KM/uop de GPS (da's als je de originele wielmaat nog hebt zo'n 110/112 op je teller), maar met deze tank ook enkele 160 KM/u ritten gemaakt over de snelweg (lekker half uurtje plank gassen). Is 't iemand wel eens opgevallen dat het bij zo'n 1.1 motortje per rit verschilt wat je topsnelheid is trouwens? Soms krijg ik d'r niet boven de 155 (GPS), maar soms wil ze ook 164 (op de GPS, dan staat mijn teller op 171). Daarboven heb ik 'm nog nooit kunnen krijgen trouwens, dus volgens mij is dat toch wel echt z'n absolute top :P.

En als je motor per jaar een PK zou verliezen, betekent het dat Die-Andere het met nog 40 van de 60 paardjes zou moeten doen. Ben ik toch benieuwd wat de top had moeten zijn toen hij net uit de showroom kwam. Toch verbazingwekkend felle autootjes, zelf die 1.1'tjes.

Mwaa, vind ik dat brandstof verbruik toch echt niet slecht. En dit is met een kapotte temperatuursensor, waardoor de motor de eerste 5 minuten VEEL te rijk loopt (2000 toeren stationair)...Dus met een goed afgestelde motor moet 't nog zuiniger kunnen...

Als je door nieuwe olie dus echt zo'n anderhalf a twee kilometer meer op een liter rijdt, dan is 't zeer zeker de moeite waard dat met enige regelmaat (zeg maar eerder dan 30.000 kilometer :P) te vervangen...

Overigens staat de totaalteller nu op 142.000. Hij is bij Rotterdam van de sloop gered met net iets meer dan een ton op 't klokje en ik kocht hem met (volgens mij) 122.000, dus dan heb ik er nu officieel 20.000 kilometer mee gereden. In iets meer dan een jaar.

Probleemloos waren al die kilometers geenszins, want er zitten behoorlijk wat sleutelzaterdagen in, maar ze heeft me in elk geval nog nooit langs de kant van de weg laten staan. Leuk autootje dit :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by AlexanderB »

wind mee / wind tegen, luchttemperatuur, dat soort dingen hebben nogal wat invloed :)

en met een 1.4 gaat je verbruik wel weer wat omhoog hoor ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

AlexanderB wrote:wind mee / wind tegen, luchttemperatuur, dat soort dingen hebben nogal wat invloed :)

en met een 1.4 gaat je verbruik wel weer wat omhoog hoor ;)
Je zou toch denken dat die met 110 op de snelweg wat zuiniger zou moeten zijn? Die hoeft immers minder hard te werken?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by AlexanderB »

amper, dan zit ie zo ver onder zn optimale bereik dat ie alsnog meer gebruikt dan een 1.1 bij dezelfde snelheid. juist bij 140-150 op de gps is de 1.4 fors zuiniger dan de 1.1 :) (maar in absolute zin is 110 inderdaad de zuinigste snelheid voor beide motoren)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Je zou ook 's kunnen kijken hoe de lambda eruit ziet.
Scheelde bij mij zo'n 500 toeren op de snelweg toen ik onderstaande lambda's had gewisseld.

Links/zwart niet goed, rechts lichtgrijs wel goed.

Image
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Die wilde ik al eens losdraaien, maar ik heb geen steeksleutel die groot genoeg is, en vanwege 't draadje krijg ik er geen dop op.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Ik heb trouwens ook geen gereedschap op de dop van de versnellingsbak los te kunnen draaien. Bovenop de bak zit zo'n zwarte dop, als je naast de accu naar beneden tuurt. Die is voor zover ik weet van de ontluchting. Maar daar kan ik 'm onofficieel toch ook bijvullen? Dat zou 't namelijk een stukkie makkelijker maken :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by AlexanderB »

daar vul ik inderdaad de versnellingsbak, maar alleen als ie leeg is, en dr dus precies 2 liter in moet.

gereedschap kan je trouwens gewoon n deurklinkt voor pakken.. dan kan de badkamerdeur maar ff niet dicht :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Mja, ik zal dan andere klinken hebben ofzo...Die tip had ik namelijk eerder gelezen, maar mijn klink past niet... :P

Ik giet m'n ouwe bakolie gewoon weer terug. Dat zit er namelijk nog maar een half jaar in, en 't schijnt wel 100.000 kilometer mee te moeten kunnen. Ga er niet weer van dat vloeibare goud ingieten.

Als ik alles opvang want er uitkomt en het weer netjes terug giet, moet er volgens mij weer precies dezelfde hoeveelheid bakolie in zitten ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Yaay. Net via Terminal mistlampkes gescoord. Voor wel vijf euro! Of ze 't doen weet ik niet, maar volgens mij kan ik ze toch niet meer aansluiten.

Bij het terug inbouwen van mijn kabelboom stond destijds één draad zo strak dat we de kabelboom niet achter het dash konden krijgen. Omdat de dradenboom zo'n grote knopenbende was heb ik dat draad toen gewoon met een schaar doorgeknipt, met het idee om dat later weer even te solderen. Alleen, omdat de draad zo ontiegelijk strak stond toen ik' m doorknipte, sprong het bovenste gedeelte als een strak gespannen snaar naar boven ergens achter m'n dash, en ik kan die helft niet meer terug vinden :roll:.

Enfin, ALLES in de auto heeft stroom, dus dan ga je je toch afvragen waar die draad van is... Dus ik vermoed voor 95% zeker van de mistlampjes, ook al brand de verlichting van de mistlampschakelaar wel gewoon als ik 'm indruk.

Nouja, of ze het doen of niet, ik heb in elk geval weer opvulling voor die lelijke gaten in m'n bumper. Altijd fijn. :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Zo, vanmiddag hebben we de aandrijfas er even onderweg getrokken en er een nieuwe ashoes omgezet. De andere aandrijfas leek nog prima (kurkdroog), dus die maar niet gedaan.

Ongeveer 2 uurtjes over gedaan in totaal, en daar zaten twee koffierondes bij. 't Is eigenlijk een klusje van niks.

Misschien nog een tip voor anderen: Inplaats van het fusee er met een breekijzer of whatever uit proberen te lepelen kan je ook twee sjorbandjes om de draagarm hangen, als de auto op de assteun staat. Persoon 1 zet z'n voet door de sjorbandjes, persoon twee trekt ze strak, persoon 1 trapt de draagarm naar beneden, en persoon 2 tikt de veerpoot iets opzij. Dan ligt het fusee er zonder veel gepruts in ongeveer 20 seconden uit.

Zo'n oprekkoker is echt ideaal trouwens. Met zo'n oprekkoker en een werkbank zit zo'n nieuwe hoes er ook met vijf minuten om.

Asmoer er weer netjes met 250Nm om met de momentsleutel en aan beide kanten geborgd. Zo'n moer kost ook maar een euro of 3, en ik doe 't liever compleet veilig. Volgende keer als 't los moet komt er ook weer een nieuwe moer op, want asmoeren durf ik eigenlijk niet te hergebruiken.

Plaatjes: (want daar houden we zo van...)

Auto opgekrikt, de as is er al onderweg en we zijn nu bezig de hoes er met behulp van de koker en werkbank op te zetten:
Image

Wat mij betreft de makkelijkste manier om het fusee los te krijgen; twee sjorbandjes om de draagarm...:
Image

Nieuw hoesje erom:
Image

Via het onofficiële gat de bakolie terugmikken:
Image

Kláár...

Enfin, ik heb nu wel een probleem geconstateerd. Mijn auto lekt versnellingsbakolie. Sinds ongeveer een week of anderhalf, want ik zag al steeds druppen hangen. Maar mijn versnellingsbak is dus zeikertjenat. Er kwam ongeveer een liter olie uitlopen na het lostrekken van de aandrijfas, dus er zit in elk geval nog wel wat in... Hoort natuurlijk officeel 2 liter, maar de auto staat hoog opgekrikt, dus ik gok dat er in totaal nu ongeveer een halve liter uitgelopen is? Zal waarschijnlijk wel iets minder zijn, zo spectaculair zijn die oliedruppen ('t zijn geen plassen) ook niet, maar d'r moet wel wat aan gebeuren.

Twee vraagjes:
1) Hoe kan ik 't olie in de versnellingsbak peilen? Welke bout op de versnellingsbak is daarvoor? Kan ik daarbij zonder 't wiel los te hoeven pielen? Ga ik morgen even langs de Brezan een flesje olie halen en 't weer bijvullen. Ik ben mijn instructieboekje kwijt, maar wat gaat erin qua olie? 75W80 ofzo toch?
2) Ik heb geen idee hoe een versnellingsbak werkt...Wáár kan hij allemaal lekken? Wat kan ik het beste als eerste controleren? De bak is zeiknat, dus kan zo één-twee-drie niet ontdekken waar 'ie lekt.
Last edited by Ceristimo on MonOct17, 2011 3:27:39 AM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by gigawebs »

Ceristimo wrote:Yaay. Net via Terminal mistlampkes gescoord. Voor wel vijf euro! Of ze 't doen weet ik niet, maar volgens mij kan ik ze toch niet meer aansluiten.
Hehe dat zijn waarschijnlijk de oude mistlampen van Shoeks. Die hebben op die auto ook nooit aangesloten gezeten.

Over die lekkende vbak. Een vbak lekt vaak langs de keeringen bij de aandrijfassen.Wat ook nog kan is dat hij bij de krukkaskeering lekt. Maar dan zou het motorolie moeten zijn wat hij lekt. (verschil kan je goed ruiken) Misschien ff je bak schoon spuiten en kijken waar het vandaan komt?
Peilen gaat via de bijvulplug, je moet hem bijvullen tot het daar overloopt. Met 75w80 idd.
Image
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere".Vbak lekt...

Post by Ceristimo »

De keerringen zijn het niet, die heb ik gecontroleerd.

Op geur kan ik niet controleren, want mijn neus werkt niet zo goed. Maar wat op de grond ligt is niet zwart, het lijkt eigenlijk net water. Heel doorzichtig en vettig. Maar 't is geen water, want de druppen blijven wel liggen. ZIjn 's avonds nog steeds zichtbaar, zeg maar.
Heb m'n kameraad wel aan de druppen onder de auto laten sniffelen, en hij zegt wel dat het naar bakolie ruikt.


De versnellingsbak zweet behoorlijk, maar d'r hangt aan de onderkant ook duidelijk verse olie. Zit er ergens een pakking, of bouten rond de bak waar twee helften van de bak op elkaar zitten ofzo, die ik 'ns aan zou kunnen proberen te draaien?

En ja, die mistlampen zijn van Shoeks ;).
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere".Vbak lekt...

Post by Ceristimo »

Als de binnenste hoes aan bakzijde van de aandrijfas stuk is, dan zou de bak toch geen olie mogen lekken? Ik lees dat her en der op 't internet, maar kan me dat zo moeilijk voorstellen. ZIjn overigens bij mij voor zover ik vlug kan zien ook niet lek, maar als 'ie daardoor olie zou kunnen lekken ga ik dat nog even uitgebreider bekijken.

Enfin, vandaag geen tijd, maar morgen ga ik d'r nog eens uitgebreid onder liggen en in elk geval de onderzijde zo goed mogelijk schoonmaken. Dan even een kwartiertje rijden en dan nog eens d'r onder loeren om te zien of ik kan ontdekken waar 't vandaan loopt. Nu kan je 't echt niet zien, want de olie zit overal omdat het door de rijwind naar achteren wordt geblazen.

Vind 't overigens wel raar dat een bak zomaar spontaan kan lekken...Wat is er nu anders aan die bak dan er twee weken geleden was?...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere".Vbak lekt...

Post by Ceristimo »

"(...)ik heb piene in de kop
t soest mie in de oren en mien neus dai zit verstopt
elke tien minuten mot ik wel drij keer noar de plee
ook al vreet ik niks en zoep ik niks, dat is toch nait oké
ik keek es in de spaigel, man oh man wat was ik blaik
ik docht toun bie miezulf: ik bin zaik...

- Pé Daalemmer & Rooie Rinus

Toch maar met de zieke kop onder de AX gekropen. Eerst even de mistlampen in de bumper gezet. Ze doen het wel niet, maar enfin: voor vijf euro mooie opvulling in de bumper.
Image

Ten tweede de lekkage aan de versnellingsbak verholpen. Nu alleen nog even olie bijvullen, maar ik krijg die bijvuldop met geen &%&#*$*@)!! mogelijkheid los. 'k Heb er in elk geval al een klink op gesloopt. Nu maar even naar de bouwmarkt en een nieuwe klink en inbus-sleutel scoren...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere".Vbak lekt...

Post by Losroyos »

:D alleen nog een sleepoogkapje

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere".Vbak lekt...

Post by Ceristimo »

Mja, vindt dat maar eens. Mastenhose had er nog wel één voor me liggen, maar met verzendkosten zit je dan op bijna 17 euro...Vind ik een beetje teveel voor zo'n dekseltje, dus dat sleepoogkapje komt er niet meer op. Ik heb jou daar overigens meerdere keren nog een PM over gestuurd, omdat als jij die kofferklep en spoiler op zou komen halen dat sleepoogkapje dan mooi te combineren viel, maar daar reageer je helaas niet op.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere".Vbak lekt...

Post by Terminal »

Koop bij de brezan een 8mm vierkante dop, die is er voor gemaakt dan kun je tenminste kracht zetten met een ratel ;)
Een deurklink tordeerd inderdaad kwam ik ooit ook al achter :P
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere".Vbak lekt...

Post by Ceristimo »

Kameraad van mij had nog een vierkante spies liggen, die er precies inpaste. Nou, nadat daar eerst een steeksleutel op afbrak, en een ringsleutel op verboog heb ik 't opgegeven.

Heb er via de ontluchting bovenin 250ml olie bij gemikkerd, en nu moet 't maar goed wezen. :P
Last edited by Ceristimo on TueOct18, 2011 11:29:19 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply