Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Nou, ik zou deze zaterdag bij AlexanderB dat 1.4 GT blok komen halen, maar dat gaat nu niet door, omdat een goeie vriend van me met zijn Nissan Sunny vandaag langs de kant van de weg kwam te staan. Zat vast in z'n achteruit, kon niet meer schakelen. Schakelstangen en mechanisme lijkt het allemaal goed te doen (op een brug misschien nog eens wat beter bekijken), dus het lijkt erop dat de bak dood is.

Omdat er wel een beetje haast mee is dat ding weer snel op de weg te krijgen (beetje lastig naar het werk komen 's ochtends in de bus...) heeft die Sunny nu even voorrang op Die-Andere.

Zaterdag sleep ik met mijn AX die Sunny (weegt 1010KG, benieuwd hoe leuk de AX dat vindt...) naar Leek, waar hij een andere bak in opslag heeft staan. En dan maar zien of het ons lukt die bak te wisselen.

Betekent dus voor mij wel dat ik nog even wat langer met het 1.1 blok ga rijden. Motorolie wisselen moet nodig (2 jaar oud, ongeveer 30.000KM), en dat wilde ik niet meer doen, maar als ik er nog een maand of langer mee moet rijden, dan mik ik er zaterdag nieuwe olie in. 't Zijn ook de kosten niet, en dat blijft dat 1.1 blok in elk geval nog goed. Op de één of andere manier rijd ik zo'n 400 kilometer per week (snap echt niet waar 'm dat allemaal inzit, maar goed...), dus nieuwe olie mag dan nog wel voor de kilometers die het 1.1 blok nog maken gaat.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Verdarre...Wéér een tank leeg gereden. In vier dagen! 550 kilometer op de teller. En waar het hem inzit? Geen idee. *zucht*. Rijden in deze AX is gewoon veelste leuk...

In elk geval bij de Brezan alvast 15W40 gehaald, plus een filter en carterringetje, dus van 't weekend krijgt ze nieuwe sapjes...Dan voor de winter nog effe dat slootwater in de radiateur vervangen voor van dat nieuwe groenige slijk, en dan kan ze 't kopje ook weer mooi koel houden. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Nou, slepen van de Sunny ging redelijk. Optrekken was wel wat moeizaam, maar hoefde gelukkig maar drie keer. Bij een van de keren dat ik op moest trekken was ik iets te snel met de koppeling met als gevolg dat Die-Andere enorm begon te bokken. Daardoor ben ik mijn sleepoogkapje kwijtgeraakt. Later nog naar gezocht, maar hij is weg...

Als iemand dus nog een wit sleepoogkapje heeft voor een GT-bumper, ben ik geinteresseerd...andere kleur mag ook, ik heb nog een spuitbus witte verf.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:Als iemand dus nog een wit sleepoogkapje heeft voor een GT-bumper, ben ik geinteresseerd...andere kleur mag ook, ik heb nog een spuitbus witte verf.
Heb ik voor je, zo'n sleepoogkapje in wit... PM me maar! :)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

PB gestuurd. :)

Olie ook vervangen. Carterdop ging met sleutel 24 vrij makkelijk los, maar met het oliefilter hebben we behoorlijk moeten wrikken. Eerst natuurlijk met de hand geprobeerd: dat ging niet.

Toen met een hele dikke tang. Ook dat ging niet.

Toen een priem er doorheen geramd, en ook toen ging het bijna niet los. De aanhouder wint gelukkig. Benieuwd of het nou ook zuiniger rijdt met nieuwe olie, inplaats van die gitzwarte rommel met gruis die er eerst in zat ;).

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by degene »

Ahja, de lange-schroevendraaier methode
Als het met de hand niet lukt, stap ik meteen daarop over. Low-tech is still tech :)

Was die sunny bak nog gelukt?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

degene wrote:Ahja, de lange-schroevendraaier methode
Als het met de hand niet lukt, stap ik meteen daarop over. Low-tech is still tech :)

Was die sunny bak nog gelukt?
Nee, die bak is goed stuk. Helaas dus niet iets simpels. Vandaag begonnen met kaal maken van het blok, zodat 'ie er straks uit kan. Van de week waarschijnlijk nog ergens een motortakel scoren, volgend weekend verder kaal maken en dan hopelijk ook eruit.

Onderdelen overzetten op het nieuwe blok wat er in gaat (de Sunny gaat van 1.4 naar 1.6, want die ligt toch nog in de schuur, dus waarom ook niet), en dan ook de nieuwe bak eronder. Hopelijk rijdt 'ie met een week of drie/vier weer...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Zo, 1:15,6 en dat is inclusief het slepen van de Sunny. Lijkt me een prima brandstofverbruik.

Lag vanochtend nog even de onderkant te bewonderen en zag dat m'n ashoes aan de linkerzijde lek is. Niet superspannend verder. Er zit een beetje vet omheen en er lag een kloddertje smeer op de stabi-stang. 't Loopt er niet via het klemmetje uit maar iets ervoor, ook al kan ik daar geen scheurtje ontdekken.

Nouja, moet dus een nieuw hoesje omheen. Vraagje: Iemand hier een goede tip hoe je dat kan doen zónder de as uit de versnellingsbak te hoeven trekken? Heb er net een half jaar geleden nieuwe bakolie ingegooid, geen zin om weer van dat dure spul aan te hoeven schaffen eigenlijk...:P
Last edited by Ceristimo on MonOct03, 2011 10:30:44 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by citrofenwick »

Of opvangen en er dan terug ingieten?
Of als je geoefend bent, er ff snel tijdelijk een andere insteken zonder veel te morsen :P

Je as zal er echt uit moeten hoor.
AX-kopen is verslavend.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Hmmm...Ik heb m'n andere set aandrijfassen laatst weggegooid, omdat die heel slecht waren. Als een persoon nou de as vasthoudt, moet 't volgens mij wel lukke toch? En anders giet ik die olie weer terug, want dit spul zit er nog maar en half jaar in en 't gruis zit toch aan de magnetische dop. ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Bossie »

Beide assen aan elkaar vastmaken met een aantal tyrips. Kunnen ze niet uit de bak.
Image Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Mastenhose »

Ik zou de as er lekker uithalen.
Voor de ruimte en de kracht die je nodig hebt voor de montage van een dergelijk hoesje (zonder over zo'n 'spin' te beschikken, dus 'm over een koker heen te moeten schuiven), is 't wel zo lekker als je de as in een bankschroef kan zetten...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Hmm, nouja...Misschien haal ik hem er ook wel uit. Wat die spin betreft...Moet toch ook wel iets te fabriceren zijn met een cola fles ofzo. Is toch ook een soort van conische koker? :P.

Ik zie dat dat in mijn hoofd zo gaan:

(Op't moment dat 't fusee los ligt en je de as uit de veerpoot hebt geschoven)

- persoon 1 speelt voor veerpoot en ondersteunt de as
- persoon 2 snijdt met een stanley mes of whatever de ouwe ashoes d'r af
- persoon 2 pakt doorgesneden colafles, universele hoes eroverheen en zo doorschuiven op de aandrijfas (da's snel getypt, maar vast niet zo snel gedaan :P)
- Persoon 2 en 1 schuiven de as weer door de veerpoot

Klaar! Zonder ook maar een druppel bakolie te morsen.

Ik zie geen adders onder 't gras. Leuk! Van't weekend weer wat te doen :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Terminal »

Op ebay zijn setjes te krijgen inclusief vet en een koker voor nog minder als de prijs van een losse hoes hier bij de brezan ;) Werkt prima met z'n koker.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

@Terminal
PB'tje met een link would be appreciated? ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Mastenhose »

Ceristimo wrote:@Terminal
PB'tje met een link would be appreciated? ;)
Mag ook in dit topic, want zo'n koker is altijd handig... ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Terminal »

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0462068073

Dat is de link dus, prima hoezen houden het op de GT in ieder geval prima.
De trekbandjes die erbij zitten gewoon vervangen voor sterke tyrips, bijgeleverde spul is troep :)
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Wauw, da's niet duur voor twee hoesjes, homokineetvet en zo'n oprekding...22 euro inclusief verzendkosten. Bij de Brezan is 1 hoesje 14,95...Ik heb 't gelijk besteld. Thanks voor de link!

En vanochtend toen het ging regenen zag ik werkelijk geen fluit meer, omdat de ruitenwisser er een waas van maakte. En toen wilde ik het ruitenwisserblad omdraaien (je bent en blijft een goedkope student natuurlijk), maar toen kwam ik erachter dat ik dat een half jaar geleden al gedaan had :lol:. Dus 't ruitenwisserblad was aan beide kanten goed op...Dus vanochtend ook maar een nieuwe ruitenwisser gekocht.

Deze is een stukkie langer dan degene die er op zat. Da's wel fijn, want hij veegt aanzienlijk meer van de ruit dan de oude.

Ach ja, onderhoud...Soms moet het, he... :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

-
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Zo, goeie service van die Ebay verkoper...Vandaag de boel binnengekregen, dus dat wordt komende zondag (want dan kan ik een garage regelen, dus hoeft het niet in de stromende regen), weer lekker sleutelen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply