Waarvoor staat ECU?
Electronic Control Unit.
Waar zit m'n ECU?
Zie het plaatjestopic; nummertje 10.
Als je een carburateurmotor hebt heb je geen ECU.
Welk type ECU heb ik? (met dank aan Browny)
Het type ECU hangt mede samen met de rest van het injectiesysteem.
Er zijn er 3 in omloop op AX'en:
- Bosch A2.2: type 1 AX'en
- Magneti Marelli G6: type 2 AX'en
- Bosch MA3.0: type 2 AX'en
Op een sticker op je ECU kun je het merk zien dat je hebt (foto van mijn eigen..):

Hoe reset ik de ECU? (Sander)
- De stekker van de ecu eruit trekken en weer terugstoppen. Hij is dan meteen gereset en je hoeft je radio niet opnieuw in te stellen.
- Motor starten en overal vanaf blijven (beslist geen gas geven). Als ie afslaat gewoon weer proberen.
- Je hoort nu de motor af en toe bijregelen. Het toerental gaat wat op en neer.
- Als de fan aanslaat is de motor praktisch warm en is zn stationair loop ingeregeld. Het duurt ongeveer 10 minuten voor het zover is.
- Ecu reset kan ook door de accu zo'n 10 minuten los te gooien. MAAR: ga er niet met een stopwatch naast zitten voor die 10 minuten. Gewoon je olie verversen of een andere reparatie gaan doen, tegen de tijd dat je klaar bent is ie dan wel klaar om weer ingelezen te worden

Alternatief: Sneller gaat het resetten via de uitlees-stekker: 25 seconden met een draadje het contactje in de uitlees-stekker met het chassis verbinden en klaar. Het is een groene 2 polige stekker die losbungelt ergens onder je ECU tafel.
Als je contact 2 daarvan 'kortsluit' met massa reset ie ook. Gewoon alle 2 even proberen; in 90% van de gevallen staan er geen nummertjes bij en moet je dus alsnog gokken. Eentje is als t goed is nergens op aangesloten dus kwaad kan het niet.
Uiteraard de grote stekker wel op de ECU laten zitten, anders is er überhaupt geen enkele elektrische verbinding met de ECU (dus óók niet vanaf de diagnose-stekker!).
Hoe lees ik de ECU uit?
Dit verschilt per injectiesysteem en staat beschreven in Vraagbaak of Haynes. In grote lijnen maak je een schakelaar vast aan een stekkeraansluiting die bij je ECU vandaan komt. het andere uit einde verbind je met de massa van de auto. Je zet de auto op het 2de contact en dan zet je de schakelaar 3 seconden op aan. Je motorstoringslampje knippert dan een aantal keren om aan te geven wat er eventueel aan de hand is. Het begint en eindigt altijd met een start en stop signaal.
Is chiptuning de moeite waard?
De moeite waarschijnlijk wel, maar of het het geld waard is... Meestal kost het namelijk een euro of 400. Het loont het meeste als je de rest van je motorische gebeuren al flink hebt aangepast. Verslagen van het nut van chiptuning lopen uiteen van 'weinig nuttig' tot 'sneller en zuiniger'. Doe eens navraag op het forum met je complete set-up erbij, en informeer eventueel naar de kosten bij verschillende bedrijven.
Overige vragen die niet Frequently Asked zijn maar wel over de ECU gaan
Vind je hier
