Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by jk »

Ik gebruik altijd spanbanden (die je bij de benzinepomp etc. kan kopen, maar let op de maximale belastbaarheid want die is bij sommige nogal laag) om iets als een motorblok behoorlijk te kunnen hanteren. Die kan je fixeren door ze bijvoorbeeld tussen blok en spruitstuk door te halen, o.i.d.

Spanbanden zijn ook gemakkelijk als handvat bij het verplaatsen en verhuizen van andere 'onhanteerbare' dingen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Terminal »

Er zitten op de motor 2 hele mooie hijsogen waar je prima een shackle aan kan maken en daar een bandje aan maken, het liefst gewoon een dikke hijsband ivm snijden van dunne spanbanden.
Met 2 man til je prima een staal blok de auto in, zo heel achterlijk zwaar is het namelijk nu ook weer niet.
AX 11TRE 1988

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by jk »

Terminal wrote:Er zitten op de motor 2 hele mooie hijsogen waar je prima een shackle aan kan maken en daar een bandje aan maken, het liefst gewoon een dikke hijsband ivm snijden van dunne spanbanden.
Met 2 man til je prima een staal blok de auto in, zo heel achterlijk zwaar is het namelijk nu ook weer niet.
Ik heb het ook niet over hijsen want dat doe je natuurlijk niet aan dunne spanbanden, dat is niet veilig.
Ik heb het eenvoudigweg over hanteren, niet iedereen beschikt over shackles.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Terminal »

Ik bedoelde ook gewoon hanteren hoor :)
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Nou, als het goed is haal ik zaterdag 1 oktober dat 1.4 GT blok op. Voor die tijd gooi ik achter de First velgjes erop die ik nog in de schuur heb liggen, zodat ik wat verder kan inveren. Als ik deze of volgende week nog zin heb wil ik achter ook even mijn andere schokdempers monteren. Die komen van mijn sloper af en zijn volgens mij wat stugger, want Die-Andere is van achteren volgens mij echt veel te slap. 1 persoon achterin en 't loopt al aan als ik enthousiast door een bocht ga. Maar of schokdempers dat op kunnen lossen vraag ik me hard af, want die schokdempers van een AX zijn niet zelf geveerd. Maarja, baat het niet dan schaadt het niet.

Verder kwam ik er zojuist achter dat ik aan de rechterkant van mijn bijrijdersstoel (aan de deurkant dus) beide stoelbevestigingsbouten mis. Hoe dat toch kan? Maar die stoel zit dus goed los. Heeft iemand misschien nog twee van die boutjes over die voor 'n euro in een envelop richting het Hoge Noorden kunnen? Of kan ik dat ook bij de bouwmarkt halen? Bij de sloop kan natuurlijk ook, maar om daar nou speciaal voor naar de sloop te gaan. Als iemand nog twee van die boutjes op de plank heeft liggen zou dat fijn zijn :).

Enneh, wil deze week ook wat aan mijn audio doen. Omdat mijn autoradio een opgeblazen eindtrap heeft, en nu dus van de vier speakeraansluitingen er nog maar twee bruikbaar zijn, heb ik een versterkertje op de kop getikt. Het gaat om een Kenwood KAC-624, wattage onbekend. Daarmee wil ik de JBL T-969 Unlimited's in mijn hoedenplank aan gaan sturen. De kleine speakers bij de achterbank kunnen dan via de nog-werkende speakeruitgangen van de radio gevoed worden.

Vraagje: De Kenwood heeft een 20 ampere zekering. Moet er dan ook nog een zekering in de plusdraad die van de accu naar de kofferbak gaat lopen? Het gaat hier niet om zo'n asociaal dikke subwoofer versterker, maar gewoon een bescheiden auto-versterkertje om mijn radio te ontlasten (en hopelijk de geluidskwaliteit wat te verbeteren).

En hoe sluit ik het aan? Voor de stroomaansluiting heb ik drie draden, de plus (die gaat rechtstreeks op de accu denk ik?) de min (aarden aan gordelbevestiging achter?...) en een "P.CON" aansluiting. Die derde is denk ik de signaaldraad die aan de radio moet voor het aan en uitzetten? Kan iemand mij dat uitleggen?

Verder nog een Line-In en speakeruitgangen, maar dat spreekt voor zich...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

De vraag over of er een zekering in de plusdraad moet werd in de handleiding die ik online vond al beantwoord: ja, dat moet. Vraag is dan wel, wat voor zekering moet dat zijn? Dat stond weer niet in de handleiding...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by AlexanderB »

zekering moet zo dicht mogelijk bij de accu in de plusdraad. waarom? omdat als de kabel doorslijt op een scherp randje ergens halverwege de accu en de hoedenplank, je hele auto tot de grond affikt. :) watvoor zekering? ook gewoon een 20A, lijkt me zat. 2e optie is in je zekeringkastje kijken welke groep voor de audio bedoeld is en daar een extra uitgaande kabel aan maken naar achter. maar de meeste mensen kiezen voor een los zekeringetje onder de motorkap, en een kabel direct vanaf de pluspool.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Type 1 AX...Die heeft de zekeringenkast nogal op een vervelende plaats zitten, en ik heb geen zin m'n tellerbak los te maken om er een extra kabel aan te hangen. Met al dat gesoldeer aan die kabelboom van mij destijds (toen stond ook de auto in de fik, maar is toen gelukkig niet helemaal afgebrand ;)), kom ik daar ook liever niet meer aan.

Maandag maar eens naar een audiozaak en wat snoertjes regelen :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Inderdaad beter om een kabel vanaf de accu te trekken die direct na de accu gezekerd is.
In de handel zijn hiervoor standaard setjes verkrijgbaar met kabelschoentjes, plus- en massadraad van voldoende lengte en een degelijke spatwaterdichte zekering.
Zo iets bijvoorbeeld: klik
Met een tiewrapje vastgemaakt zodat de plusdraad nooit in de buurt van de fan kan komen.

De p.con is inderdaad de "remote" (het aan/uit-draadje) die vanaf de radio loopt.

Zie ook http://www.12vhifi.nl voor veel uitleg en theorie.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Bedankt Rio97 :).

Ik ga morgen bij AutoRevista wel even zo'n kabelsetje halen. Die zijn 's maandags pas om 13:00u open, dus dan kan ik 's ochtends mooi even naar de Gamma/Praxis om twee boutjes voor de stoelbevestiging te halen.

Althans, ik neem aan dat ik die boutjes zo kan krijgen toch? Weet iemand hier toevallig uit z'n hoofd de maat van die boutjes, of moet ik er eentje loshalen aan de andere kant ter vergelijking?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by AlexanderB »

zijn dat niet speciale extrastevige? (aan de andere kant, who cares :lol:) ik zou dr inderdaad gewoon nog eentje losdraaien om te vergelijken.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Nouja, ik care dus....Want als ik ooit in dat miniscule blikje in een ongeluk terechtkom zou ik het me nooit vergeven als een eventueel aanwezige passagier met stoel en al door de ruit gaat... Van zo'n chiq-interieur vind je immers niet snel een tweede weer... Een andere passagier is nog wel aan te komen.

Heeft iemand dan misschien van die boutjes voor me?... Was voorlopig niet van plan om op de sloop te komen, maarja...Als 't moet voor twee boutjes, dan moet 't...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by citrofenwick »

In veel materiaalzaken kan je ze per stuk of per 10 stuks ofzo kopen. Dat kost je haast niets.
Je moet gewoon M8-bouten hebben.
AX-kopen is verslavend.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Thanks. M8 boutjes :) Dat wilde ik effe weten.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Ik kwam er dus vanmiddag achter dat niet de boutjes van de stoelbevestiging los zijn, maar de boutjes waarmee de stoel aan de rails vastzit. Die missen aan de rechterzijde beide. Snap er geen reet van hoe dat zo gekomen is, want dat heb ik nooit losgehad.
De kortste M8-boutjes die ik krijgen kon zijn nog steeds veel te lang, dus ik ga morgen dan maar langs de sloop voor twee boutjes....

Heb vandaag ook de versterker ingebouwd. Had ik veel eerder moet doen. Klinkt een stukkie lekkerder, maar wil nu eigenlijk toch ook nog wel een klein bescheiden subwoofertje in de koffer.
'k Heb voor 24 euro een kabelpakket gekocht, waar alle draden bij zitten plus een 40 ampere zekering voor de plusdraad.
Een remote uitgang heeft mijn radio niet, maar dat remote draadje heeft gewoon continu 12V nodig om de versterker aan te zetten. Dus die heb ik aan de aansluiting gehangen waar je normaal zo'n gemotoriseerde antenne aan hangt. Die heeft ook continu 12V als de radio aanstaat, dus het resultaat is 't zelfde.

Zo heb ik het gemonteerd. Alles zit nu op de hoedenplank.
Image

Of eigenlijk, alles hangt onderaan de hoedenplank:
Image

En doordat ik een dun stofje aan de bovenkant van de hoedenplank heb zitten, kan je van buiten niet meer zien wat er voor audio aan de hoedenplank hangt...
Image

Zo breng je dieven niet op een idee...;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Zo, productief AX-dagje gehad. Ben gisteren op de sloop geweest om van die stoelboutjes te scoren, want ik kon ze nergens krijgen. Mocht ze gratis meenemen, dus dat was ook geen probleem.

Vandaag de stoel eruit gehad, en weer geprobeerd aan de stoelrails te bevestigen. Bij een gat zat het moertje er nog achter, bij de andere niet. Dus even naar de Praxis, m8-moertje gehaald, en na een beetje prutsen met dat moertje recht voor het gat houden en met een grote platte schroevendraaier voorkomen dat hij mee zou draaien de boel weer mooi vast gekregen.

Ik kon nu ook mooi zien waarom die bijrijdersstoel zo'n gammele zit had. Er zit een scheurtje in de plastic stoelbak. Dat wist ik eigenlijk al, maar die scheur is groter dan gedacht. Enfin, onder het motto 'baat het niet, dan schaadt het niet' heb ik over de hele lengte van de scheur wat secondenlijm erin gespoten.

En wat denk je? Stoeltje zit weer superstevig. Hoelang het houdt weet ik niet, maar voor nu zit de stoel weer stevig vast en biedt hij weer het heerlijke comfort van een GT-chiq stoel. Ik ben weer blij ;)

En nu gezellig afwachten tot er weer onherroeplijk iets stuk gaat aan dat wrak op wielen. :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by 2Black »

Goed werk!
Langzaam maar zeker op weg naar een solide AX.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Solide AX: contradictio in terminus...:P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Losroyos »

Ik heb het ook zo zitten, bevalt uitstekend. moet alleen een nieuwe plank maken hij is nu een beetje doorgezakt :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

IK heb nog 3 GT-hoedenplanken in de schuur liggen, dus als deze doorzakt dan kan er altijd nog een nieuwe in ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply