Ik had al enige tijd wat koelwaterverlies, kon niets vinden maar wist vorig week wat de oorzaak was. De slang van het thermostaathuis naar de bovenste radiator aansluiting had een scheurtje. Gelukkig kon ik snel aan de kant dus het koelwaterlampje is maar heel even aan geweest. Volgens de ANWB (die de slang ingekort heeft zodat ik weer verder kon rijden erg weinig kans dat de koppakking hieronder te lijden heeft gehad. Diezelfde dag zonder problemen naar huis gereden. Daar de bovenste slang vervangen en sindsdien heb ik het volgende probleem. De motor slaat wel aan maar slaat na ongeveer 1 minuut stationair draaien af. En start dan niet meer tenzij je een paar minuten wacht. Bij wegrijden slaat ie sneller af (15-30 seconden). Heb hem al twee keer terug moeten duwen naar zijn parkeerplek. Gelukkig weegt een AX weinig.

Vanavond bleef ie wel zonder problemen stationair draaien maar sloeg na 150 m rijden al af. De startmotor draait wel gewoon rond. Ook heb ik moeite om het koelsysteem ontlucht te krijgen. Ook na een minuut of 5 a 10 draaien kreeg ik geen druk op de bovenste radiateur slang dus lijkt het er op dat de thermostaat niet open gaat.
Ik heb eigenlijk nooit startproblemen gehad. Altijd starten lopen ook na enkele weken stil staan. Dus ik vermoed dat er een verband is tussen het vervangen van de slang en de afsla problemen. Het gaat om een 1.1 first monopoint injectie (Magneti Marelli) uit 1994. 180000 km. Gasklephuis is een jaar op 1,5 geleden al eens schoongemaakt.
Heeft iemand een suggestie wat dit kan zijn? Heb het hele forum doorgespit maar vond geen vergelijkbaar probleem. Bedankt alvast!