Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Moderator: webmasters
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
per ongeluk ook eens uitgerekend:
1:5,2 bij "normaal" snelwegtempo.
1:6,5 nu ik rustig aan doe en eens wat vaker rechts blijf hangen en 110 (gps) wel genoeg vind.
LPG wordt wel heel snel rendabel zo.
P.
1:5,2 bij "normaal" snelwegtempo.
1:6,5 nu ik rustig aan doe en eens wat vaker rechts blijf hangen en 110 (gps) wel genoeg vind.
LPG wordt wel heel snel rendabel zo.
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Goeie gok, de defender inderdaad. Bijna 4 liter motor met "inkieper" injectie en ruim 2000kg om mee te zeulen in de vorm van een stapel bakstenen.
De Stig kreeg een prius naar 1:7 als ik het me goed herinner dus 1:5 zal mij wel niet gaan lukken
P.
De Stig kreeg een prius naar 1:7 als ik het me goed herinner dus 1:5 zal mij wel niet gaan lukken
P.
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
De megane doet 1 op 13 met lpg, dat is best humor als je omrekend naar wat een benzine auto zou moeten verbruiken voor dezelfde kosten, 1op 29.7.
Ok ik betaal wel 200 euro meer per jaar aan wegenbelasting maar zo is autorijden nog leuk te betalen voor a>b.
De first blijft overigens nog steeds op 1 op 16 hangen met euro 98.
Ok ik betaal wel 200 euro meer per jaar aan wegenbelasting maar zo is autorijden nog leuk te betalen voor a>b.
De first blijft overigens nog steeds op 1 op 16 hangen met euro 98.
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Mijn karretje blijft nog steeds op krap 1:14 hangen.
Heb de ECU uitgelezen, niks mis mee.
Zal m'n rijstijl wel zijn...
Heb de ECU uitgelezen, niks mis mee.
Zal m'n rijstijl wel zijn...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Eerste verbruiksmeting komt uit op 5,83 liter per 100 km, dat is 1:17,15. Valt me niet tegen maar denk dat het nog wel zuiniger moet kunnen, kwam er gister (toen de tank al bijna leeg was) achter dat de bandjes niet goed op spanning waren. Dus ik ga opzoek naar de 1:18
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Maandag getankt... Kwam op krap 1:11... Met 'n Volcane waar ik van de zomer, raampjes open en dergelijke, 1:15 mee deed en met het minder warme weer 1:17 á 1:18. Oftewel, niet zoveel trappen en dergelijke. En oja, niet op de motor remmen, AXen schijnen de injectie niet af te sluiten waardoor je dus lekker 4000 rpm verbruik krijgt.
AX 1.1i Volcane Rood
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Hoe verklaar je dan dat de auto wel remt op de motor als hij brandstof blijft inspuiten (en vonken).Laurent wrote:Maandag getankt... Kwam op krap 1:11... Met 'n Volcane waar ik van de zomer, raampjes open en dergelijke, 1:15 mee deed en met het minder warme weer 1:17 á 1:18. Oftewel, niet zoveel trappen en dergelijke. En oja, niet op de motor remmen, AXen schijnen de injectie niet af te sluiten waardoor je dus lekker 4000 rpm verbruik krijgt
Wat je beweert is dus niet waar.
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Lijkt mij inderdaad niet kloppen nee...
met spotje 1.1i en rustige rijstijl heb ik de 1:21 eens gehaald! (gemeten over een hele tankinhoud).
Doorsnee verbruik zo 1:16-18
Mr. Krabs 1.1i (LPG) doet zo'n 1:14 maar die heb ik nog niet zo lang. Dan rij ik ook max 90km/h
met spotje 1.1i en rustige rijstijl heb ik de 1:21 eens gehaald! (gemeten over een hele tankinhoud).
Doorsnee verbruik zo 1:16-18
Mr. Krabs 1.1i (LPG) doet zo'n 1:14 maar die heb ik nog niet zo lang. Dan rij ik ook max 90km/h
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
pompverliezen (zo heet dat dan). toeren draaien met de gasklep dicht zuigt de inlaat vacuuum, en dat kost energie, meer dan dat dat beetje benzine oplevert dat nog verbrand word
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Maar je bedoelt dat de energy die dat kost remt de auto af op de motor?
Maar is vacuüm niet makkelijker te compresseren dan gewone lucht?
'k snap 't nog niet helemaal geloof ik...
Maar is vacuüm niet makkelijker te compresseren dan gewone lucht?
'k snap 't nog niet helemaal geloof ik...
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
jaHolländer wrote:Maar je bedoelt dat de energy die dat kost remt de auto af op de motor?
ja, maar het is juist dat de lucht tussen het gasklephuis en de kleppen "uitgerekt" word (vacuum dus) omdat er meer lucht aangezogen word door de inlaatslag dan dat er door de gasklep komt. dat vacuuum trekken kost een boel energie*.Holländer wrote: Maar is vacuüm niet makkelijker te compresseren dan gewone lucht?
daarna word het mengsel (lucht + benzine) die in de cylinder is weer samengeperst, dat kost ook wat energie**,
daarna word het mengsel verbrand, en dat levert weer wat energie op***, als je remt op de motor is die energie lager dan de hoeveelheid energie die nodig was om de lucht + benzine in de cylinder te krijgen
dat geeft niet ik leer ook nogsteeds dingen bij, en ik ben hier al jaren mee bezigHolländer wrote:'k snap 't nog niet helemaal geloof ik...
*reden nummer zoveel waarom n diesel n beter verbruik heeft, geen gasklep, geen vacuum, dus minder verlies. bij een diesel gaat de inspuiting gewoon helemaal op 0, geen verbrandingsenergie, maar wel lucht samenpersen bij de compressieslag = remmen op de motor. (uitzondering vrachtwagens waar een gasklep op zit als extra motorrem en sommige auto's waar als onderdeel van het eco-systeem er ook een op zit)
**hoe meer lucht, hoe meer energie het kost.
***hoe meer luchtmoleculen aanwezig, hoe meer brandstof er in verbrand kan worden, des te meer energie het oplevert. koude lucht heeft meer moleculen per liter, gasklep open = minder vacuuum = meer lucht, en een turbo kan ook de lucht vast samenpersen waardoor er meer luchtdeeltjes per slag de motor in gaan.
en nou gaan er vast mensen zijn die een gat willen prikken in mn verhaal.. er is nog veel meer over te schrijven, dit is ff n versimpelde versie
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
ok is al een stuk duidelijker.
Hoe zit het dan als je je gas helemaal los laat, blijft je monopoint injectie dan nog steeds de hoeveelheid benzine inspuiten voor het stationair lopen, of spuit die helemaal geen benzine meer in?
Hoe zit het dan als je je gas helemaal los laat, blijft je monopoint injectie dan nog steeds de hoeveelheid benzine inspuiten voor het stationair lopen, of spuit die helemaal geen benzine meer in?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
zover ik weet spuit ie gewoon de hoeveelheid benzine in die nodig is voor de lucht die erdoorheengaat.. de vraag is nu of consequent de koppeling intrappen en uitrollen richting stoplicht (je komt ook gelijk 10x zover als remmend op de motor) zuiniger is, ik denk het haast wel..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Alex,
je verhaal klinkt idd eigenlijk wel logisch
Nu heb ik wel altijd geleerd (wel is waar bij directe inspuiting, als dat nog mocht uitmaken?), toen ik probeerde de Pajero zo zuinig mogelijk te laten rijden, dat als je je ontkoppeld met ' uitrollen' de motor moet in spuiten om te blijven draaien (stationair verbruik) maar dat als je hem in een zo hoog mogelijke versnelling laat uitrollen, dat hij niets verbruikt aan benzine, omdat de aandrijflijn de krukas aandrijft en daarmee de motor.
Maar wellicht heb je hier een veel intelligenter injectie systeem nodig dan die monopointjes?
If so; ik laat mijn (GTI, multipoint) ook altijd uitrollen in de hoogste versnelling. Qua verbruik weet ik het niet precies, maar hij zit ergens bij de 1 op 13, maar ik heb ook nog te vaak dat ik ineens lomp door trek en vanuit veelte lage toeren teveel wil. Dus dat kan zeker nog wel beter....
je verhaal klinkt idd eigenlijk wel logisch
Nu heb ik wel altijd geleerd (wel is waar bij directe inspuiting, als dat nog mocht uitmaken?), toen ik probeerde de Pajero zo zuinig mogelijk te laten rijden, dat als je je ontkoppeld met ' uitrollen' de motor moet in spuiten om te blijven draaien (stationair verbruik) maar dat als je hem in een zo hoog mogelijke versnelling laat uitrollen, dat hij niets verbruikt aan benzine, omdat de aandrijflijn de krukas aandrijft en daarmee de motor.
Maar wellicht heb je hier een veel intelligenter injectie systeem nodig dan die monopointjes?
If so; ik laat mijn (GTI, multipoint) ook altijd uitrollen in de hoogste versnelling. Qua verbruik weet ik het niet precies, maar hij zit ergens bij de 1 op 13, maar ik heb ook nog te vaak dat ik ineens lomp door trek en vanuit veelte lage toeren teveel wil. Dus dat kan zeker nog wel beter....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
voor een GDI klopt t wel, die houd inderdaad gewoon op met inspuiten. de meeste recentere auto's trouwens wel, maar monopoint axjes dus nog niet..
of het echt uitmaakt heb is lastig te achterhalen, ik denk dat (zeker in t geval van n gti) t lekker doortrappen als het stoplicht weer op groen springt een veel grotere aanslag op het verbruik is dan wel of niet uitrollen in een hoge versnelling versus ontkoppeld bij mij verschillende de verbruikscijfers al te veel met t weer, om een significante meetwaarde te krijgen..
of het echt uitmaakt heb is lastig te achterhalen, ik denk dat (zeker in t geval van n gti) t lekker doortrappen als het stoplicht weer op groen springt een veel grotere aanslag op het verbruik is dan wel of niet uitrollen in een hoge versnelling versus ontkoppeld bij mij verschillende de verbruikscijfers al te veel met t weer, om een significante meetwaarde te krijgen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
Vooral mpi's ploffen zo lekker in de uitlaat (mits je een open pijp hebt) , zodra je gas loslaat gaat de gasklep dicht en zal hij de op de stationair waarde's draaien. Een beetje moderne ecu met een snelheidsensor zal tot een bepaald toerental/snelheid de brandstoftoevoer dicht gooien (een 16v b.v knalt amper in de uitlaat bij gas los als je rijd, probeer dat echter maar eens stationair, dan is het best humor ).Happytree wrote:Hoe verklaar je dan dat de auto wel remt op de motor als hij brandstof blijft inspuiten (en vonken).
Wat je beweert is dus niet waar.
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
dus als ik het goed begrijp spuiten onze monopoint injecties even veel benzine in bij het uitrollen in versnelling als bij het stationair draaien?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Om een hele andere discussie over het verbruik weer 's wat stof te geven.
Mijn GT met monopoint injectie staat al ruim 3 maanden op een dieet van uitsluitende Super 98 (bp ultimatum).
Normaal zag ik altijd het verbruik toenemen met koudere temperaturen, nu zie ik het verbruik afnemen.
1:15,9 de laatste tankbeurt.
Met euro95 haalde ik dat uitsluitend in de zomer.
Mijn GT met monopoint injectie staat al ruim 3 maanden op een dieet van uitsluitende Super 98 (bp ultimatum).
Normaal zag ik altijd het verbruik toenemen met koudere temperaturen, nu zie ik het verbruik afnemen.
1:15,9 de laatste tankbeurt.
Met euro95 haalde ik dat uitsluitend in de zomer.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Wat is bij jullie het gemiddelde verbruik?
dat is netjes tja, bij mij wisselt t verbruik echt van tankbeurt tot tankbeurt, om dr nou brandstof in te gaan gooien die 10% duurder is, moet ie ook wel consequent 10% zuiniger worden, ik kan t wel n keer proberen, jouw resultaten zijn bemoedigend..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter