warme motor slaat af bij het wegrijden.
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
warme motor slaat af bij het wegrijden.
Voordat ik allemaal onderdelen gaat vervangen die niets met dit probleempje te maken hebben...
De Swaffel lijkt bij een warme motor te verzuipen (alleen na het starten en wegrijden) ... als ik hem stationair laat lopen en vervolgens wil wegrijden dan is er niets aan de hand.
De motor slaat meteen af als ik de koppeling laat opkomen ... de motor is wel meteen weer te starten na het uitvallen (hij is dus niet verzopen)
De enige manier om met een warme auto weg te komen is heel veel gas geven en dan de koppeling op te laten komen ...als je dan eenmaal op gang ben en je hebt 300 meter met behoorlijk wat toeren gereden dan is er vervolgens niets aan de hand .... stoppen en weer optrekken is geen enkel probleem zolang ik de motor maar niet opnieuw start.
Michel heeft de Swaffel uitgelezen en er was een storing met de gasklep positie sensor ... maar dit kon een oude melding zijn die nog in het systeem stond.
iemand ervaring met dit probleem ?
De Swaffel lijkt bij een warme motor te verzuipen (alleen na het starten en wegrijden) ... als ik hem stationair laat lopen en vervolgens wil wegrijden dan is er niets aan de hand.
De motor slaat meteen af als ik de koppeling laat opkomen ... de motor is wel meteen weer te starten na het uitvallen (hij is dus niet verzopen)
De enige manier om met een warme auto weg te komen is heel veel gas geven en dan de koppeling op te laten komen ...als je dan eenmaal op gang ben en je hebt 300 meter met behoorlijk wat toeren gereden dan is er vervolgens niets aan de hand .... stoppen en weer optrekken is geen enkel probleem zolang ik de motor maar niet opnieuw start.
Michel heeft de Swaffel uitgelezen en er was een storing met de gasklep positie sensor ... maar dit kon een oude melding zijn die nog in het systeem stond.
iemand ervaring met dit probleem ?
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
Geen ervaring mee Aad maar als ik het zo eens beredeneer, zou de TPS best eens de boosdoener kunnen zijn.
Tringgggg.....Tringgggg.....Ja, met de koppel gigant, zegt u het maar!
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Mijn broer heeft een AX en ik maar zoeken naar spullen.
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
Toen mijn TPS kaputtie was, kreeg ik er allemaal horkerig gedrag bij... wel eens verder iets gemerkt? (Vast niet, anders had je het vast gemeld).
Leeftijd bobine/module? Een oude bobine/module wil ook wel eens reageren op warm/koud. Dan heeft het natuurlijk met electra te maken, dus kun je goedkoop beginnen met De Massapunten
(mits niet al gedaan, natuurlijk).
Leeftijd bobine/module? Een oude bobine/module wil ook wel eens reageren op warm/koud. Dan heeft het natuurlijk met electra te maken, dus kun je goedkoop beginnen met De Massapunten
(mits niet al gedaan, natuurlijk).
Afslaan en meteen weer kunnen starten, dan ga je wel een sensor verdenken.
En dan vol gas moeten geven om weg te kunnen rijden. Dan is de gaskleppositiemeter wel de prime suspect.
Anders even de ECU resetten en weer een rondje gaan rijden. Slaat de swaf weer af -> weer uitlezen.
Tijd voor forensisch onderzoek!
Je kunt de positiometer ook doormeten met een multimeter. Vorige week net zelf gedaan omdat ik ook een storing aan het zoeken was.
Leen je bij meneer Bats een multimeter. Peuter de stekker van de positiemeter los (zit op je gasklephuis).
Dan zie je vier lipjes. Die aan interieurkant is nummer 1, dan komt nummer 2, 3 slaan we over, dan nummer 4 en het lipje aan de kant van het motorblok is nummer 5.
(Er van uitgaande dat het bij de swaf hetzelfde zit als bij de AX.)
Zet de multimeter op standje 2 kilo-Ohm (dat is het teken in de vorm van een hoefijzer) en hou de stokjes tegen lipje 1 en lipje 5.
Dat is check één; mag niet meer zijn dan 1100 Ohm.
Check twee: zet de stokjes op lipje 1 en lipje 4. Deze waarde mag niet meer dan 200 Ohm afwijken van de eerste meting.
Beide checks moeten goed zijn.
Nadeel kan wel zijn dat er goede waardes gemeten worden omdat de positiemeter aan het overlijden is.
Volgens het principe: bijna dood is nog helemaal levend.
En dan vol gas moeten geven om weg te kunnen rijden. Dan is de gaskleppositiemeter wel de prime suspect.
Anders even de ECU resetten en weer een rondje gaan rijden. Slaat de swaf weer af -> weer uitlezen.
Tijd voor forensisch onderzoek!
Je kunt de positiometer ook doormeten met een multimeter. Vorige week net zelf gedaan omdat ik ook een storing aan het zoeken was.
Leen je bij meneer Bats een multimeter. Peuter de stekker van de positiemeter los (zit op je gasklephuis).
Dan zie je vier lipjes. Die aan interieurkant is nummer 1, dan komt nummer 2, 3 slaan we over, dan nummer 4 en het lipje aan de kant van het motorblok is nummer 5.
(Er van uitgaande dat het bij de swaf hetzelfde zit als bij de AX.)
Zet de multimeter op standje 2 kilo-Ohm (dat is het teken in de vorm van een hoefijzer) en hou de stokjes tegen lipje 1 en lipje 5.
Dat is check één; mag niet meer zijn dan 1100 Ohm.
Check twee: zet de stokjes op lipje 1 en lipje 4. Deze waarde mag niet meer dan 200 Ohm afwijken van de eerste meting.
Beide checks moeten goed zijn.
Nadeel kan wel zijn dat er goede waardes gemeten worden omdat de positiemeter aan het overlijden is.
Volgens het principe: bijna dood is nog helemaal levend.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
Ik heb het injectiehuis er gisterenmiddag al afgeschroeft ... ik ga morgen even aan een reinigingsbeurtje beginnen.
Ook heb ik nog een 1.0 injectiehuis liggen ( moet alleen ff kijken of dit geen bosch is) ... mogelijk is de sensor hetzelfde en kan ik deze ook voor de zekerheid omwisselen ...
Ook heb ik nog een 1.0 injectiehuis liggen ( moet alleen ff kijken of dit geen bosch is) ... mogelijk is de sensor hetzelfde en kan ik deze ook voor de zekerheid omwisselen ...
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
Jeeeej ... ik voel me momenteel echt handig
Tot diep in de nacht bezig geweest met mijn dopenset, thinner, remmenreiniger en de compressor tot alles bling bling was in en aan mijn injectiehuis
Vandaag gemonteerd ... ik d8 ... die gaat nooit meer starten maa dan heb ik het iig geprobeerd ... maar hij starte meten ... even proefrijden en het euvel lijkt verholpen ...
Ik heb gewoon een keer niet iets verziekt in de poging het te fixen
Tot diep in de nacht bezig geweest met mijn dopenset, thinner, remmenreiniger en de compressor tot alles bling bling was in en aan mijn injectiehuis
Vandaag gemonteerd ... ik d8 ... die gaat nooit meer starten maa dan heb ik het iig geprobeerd ... maar hij starte meten ... even proefrijden en het euvel lijkt verholpen ...
Ik heb gewoon een keer niet iets verziekt in de poging het te fixen
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
aad, we zijn trots op je
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
Ik ook op mezelf .... na dit avontuur heb ik zin om een motorblok te reviseren
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
ik heb nog wel een versnellingsbakje wat terug in elkaar mag? om makkelijk te beginnen
Een motorblok is wel weer slecht voor je rug.
Maar ik sluit mij geheel bij Marc aan. Go Aad!
Nog wel een vraag aan jou als nieuwe injectiehuis deskundige:
Bij mij was de gaskleppositiometer wel aan het overlijden. Dus heb ik er laatst een nieuwe opgezet, inclusief gasklephuis.
Alleen had het "nieuwe" gasklephuis een, eeh, hoe moet je het noemen op de plek waar mijn oude gasklephuis een tuutje had.
Zie de omcirkelde delen op de foto.
Mijn vraag is: wat is dit en wat doet dit?
Maar ik sluit mij geheel bij Marc aan. Go Aad!
Nog wel een vraag aan jou als nieuwe injectiehuis deskundige:
Bij mij was de gaskleppositiometer wel aan het overlijden. Dus heb ik er laatst een nieuwe opgezet, inclusief gasklephuis.
Alleen had het "nieuwe" gasklephuis een, eeh, hoe moet je het noemen op de plek waar mijn oude gasklephuis een tuutje had.
Zie de omcirkelde delen op de foto.
Mijn vraag is: wat is dit en wat doet dit?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX super weirdo
- Posts: 4586
- Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
- Contact:
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
Ik ben gespecialiseerd in de magnetti's ... dit is duidelijk een type 1 bosch ... en daar weet ik nog niets over
TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
lijkt haast wel een vacuuumreservoirtje ofzo, ik zou t eens van dichterbij moeten bekijken
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: warme motor slaat af bij het wegrijden.
Dat er op die linkse niets zit dat klopt... het dopje wat daar ophoort (en afdicht) is namelijk vergaan. De rechtse is een soort ontluchting.
Wat het precies doet weet ik niet want inwendig kom je uit in de ruimte waar de gasklep potentiometer schuilgaat.
Het enige wat wel een regel blijkt te zijn is dat de zwarte weerstand altijd afgedopt is en die bruine heeft een onluchtingsslangetjes. Het staat namelijk in verbinding met de buitenlucht maar is zo gemonteerd dat er geen vuil in kan vallen.
Wat het precies doet weet ik niet want inwendig kom je uit in de ruimte waar de gasklep potentiometer schuilgaat.
Het enige wat wel een regel blijkt te zijn is dat de zwarte weerstand altijd afgedopt is en die bruine heeft een onluchtingsslangetjes. Het staat namelijk in verbinding met de buitenlucht maar is zo gemonteerd dat er geen vuil in kan vallen.