Radiator
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Radiator
Hey hey,
Dit weekend is het axje er eindelijk en zoals dat gaat heeft hij al een nieuwe wax laag gehad.
Na dat ales begon in wat dingen na te kijken om volgende week eindelijk veilig de baan op te gaan.
Na een tijde was het de beurt aan de radiator. Ik nam het boekje er bij en wou het vloeistofpijl controleren. Er was blijkbaar weinig vloeistof te zien daar. Wat lager in het recervoir zag ik een dopje (sensor?). Ik haalde dat er uit en er kwam zo goed als geen koelvloeistof uit. Mijn gedacht was dust dat de radiator leeg was. Maar hoe vul ik zo nu iets juist bij? Ik heb volgens het boekje geprobeerd maar dan eenmaal als de motor warm komt te staan stijgt het niveau in de radiator en loopt die uiteindelijk over.
Ik voel me hierbij niet echt goed want ik zou niet graag hebben dat door dit de motor overhit geraakt.
Hoe weet ik of de de radiator, waterpomp nog zijn werk doet? en of er daatwerkelijk genoeg water instaat. Na een tijdje sloeg de ventilator wel aan dus die doet het. Het water in het reservoir werd ook warm dus de Pomp zal het ook wel doen maar waneer zit er genoeg koelvloeistof in?
Kan je testen door bvb iets uit te trekken of het lichtje gaat branden van de thermostaat in men dashbord? Als dit werkt kan ik altijd dat licht in het oog houden he.
Dit weekend is het axje er eindelijk en zoals dat gaat heeft hij al een nieuwe wax laag gehad.
Na dat ales begon in wat dingen na te kijken om volgende week eindelijk veilig de baan op te gaan.
Na een tijde was het de beurt aan de radiator. Ik nam het boekje er bij en wou het vloeistofpijl controleren. Er was blijkbaar weinig vloeistof te zien daar. Wat lager in het recervoir zag ik een dopje (sensor?). Ik haalde dat er uit en er kwam zo goed als geen koelvloeistof uit. Mijn gedacht was dust dat de radiator leeg was. Maar hoe vul ik zo nu iets juist bij? Ik heb volgens het boekje geprobeerd maar dan eenmaal als de motor warm komt te staan stijgt het niveau in de radiator en loopt die uiteindelijk over.
Ik voel me hierbij niet echt goed want ik zou niet graag hebben dat door dit de motor overhit geraakt.
Hoe weet ik of de de radiator, waterpomp nog zijn werk doet? en of er daatwerkelijk genoeg water instaat. Na een tijdje sloeg de ventilator wel aan dus die doet het. Het water in het reservoir werd ook warm dus de Pomp zal het ook wel doen maar waneer zit er genoeg koelvloeistof in?
Kan je testen door bvb iets uit te trekken of het lichtje gaat branden van de thermostaat in men dashbord? Als dit werkt kan ik altijd dat licht in het oog houden he.
Als er lichtjes gaan branden dan zit je vaak al behoorlijk in de gevarenzone...
Als je in de vulpijp kijkt moet je nog wat koelvloeistof zien zitten.
Als er meer inzit gooit ie het idd door het ontluchtingsgaatje in de vulpijp eruit.
Verwarming werkt ook goed?
Als je in de vulpijp kijkt moet je nog wat koelvloeistof zien zitten.
Als er meer inzit gooit ie het idd door het ontluchtingsgaatje in de vulpijp eruit.
Verwarming werkt ook goed?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
De verwarming binnen in werkt heel goed geen enkel probleem.
Dus ik vul hem gewoon (een paar keer had ik gelezen) en hij ontlucht zich zelf dan? En als ie te vol zit gooit hij het er uit dan. Dan zit hij normaal vol want hij gooit het er dus uit. Maar ik zie in de vulpijp niets zitten.
Kan ik checken of het lampje gaat branden? door bvb een sensor te ontkoppelen ofzo?
Groeten Nick
Dus ik vul hem gewoon (een paar keer had ik gelezen) en hij ontlucht zich zelf dan? En als ie te vol zit gooit hij het er uit dan. Dan zit hij normaal vol want hij gooit het er dus uit. Maar ik zie in de vulpijp niets zitten.
Kan ik checken of het lampje gaat branden? door bvb een sensor te ontkoppelen ofzo?
Groeten Nick
Ontluchten doet ie zeker niet zelf
Er zitten 3 dopjes in het koelsysteem die je er af kan draaien om te ontluchten. 1tje op de radiator, 1tje naast je cilinderkop op het thermostaat huis en eentje links achterin.
Het koelwater hoort ongeveer halverwege die radiator pijp te zitten dus als deze vies is zie je dit niet zo goed.
Lampje testen, brand ie als je hem op contact zet? Dan werkt ie
Als je te weinig KVS hebt en je auto te warm loopt word je kachel niet warm.
Er zitten 3 dopjes in het koelsysteem die je er af kan draaien om te ontluchten. 1tje op de radiator, 1tje naast je cilinderkop op het thermostaat huis en eentje links achterin.
Het koelwater hoort ongeveer halverwege die radiator pijp te zitten dus als deze vies is zie je dit niet zo goed.
Lampje testen, brand ie als je hem op contact zet? Dan werkt ie
Als je te weinig KVS hebt en je auto te warm loopt word je kachel niet warm.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
De Auto Citroën Ax 1.0TGE
Ivm de lampjes, er staat me voor dat deze allemaal branden als ik de motor aanzet (toen ik hem ging halen bij de verkoper) maar als ik nu de sleutel omdraai brand enkel het lampje van de baterij.
Dus als je kachel goed werkt heb je niets te vrezen (normaal)?
En de buis ziet idd vuil dus ik weet niet of ie vol of leeg is.
Hoe kan je checken of hij goe dontlucht is?
In een bepaald volgorde ontluchten? Met draaiende motor of niet? Doenbaar voor iemand die wel wat kan sleutelen maar nog nooit een radiator heeft gevuld en ontlucht? Heeft er iemand een foto van de ontluchtingsplaatsen?
Alvast bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden hoor!!
Groeten Nick
Ivm de lampjes, er staat me voor dat deze allemaal branden als ik de motor aanzet (toen ik hem ging halen bij de verkoper) maar als ik nu de sleutel omdraai brand enkel het lampje van de baterij.
Dus als je kachel goed werkt heb je niets te vrezen (normaal)?
En de buis ziet idd vuil dus ik weet niet of ie vol of leeg is.
Hoe kan je checken of hij goe dontlucht is?
In een bepaald volgorde ontluchten? Met draaiende motor of niet? Doenbaar voor iemand die wel wat kan sleutelen maar nog nooit een radiator heeft gevuld en ontlucht? Heeft er iemand een foto van de ontluchtingsplaatsen?
Alvast bedankt voor jullie snelle en duidelijke antwoorden hoor!!
Groeten Nick
Foto's en een paar tips voor het ontluchten:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=15570
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Als je de kvs net kunt zien zitten is het goed. Op de langere termijn kun je pas zeggen dat het echt ok is, als de kvs gewoon op hetzelfde peil blijft en de auto gewoon op bedrijfstemperaturen blijft.Arista wrote:Vandaag dus de radiateur ontluct op de 3 plaatsen. Wat we meteen opviel was dat ik het vloeistofniveau toch kon zien in de vulbuis. Dus ik zou denken dat het goed is. Maar waneer kan ik zeggen van ok het is goed
Groeten en nogmaals dank.
Nick
Re: Radiator
De een zegt je moet kvs zien zitten in de radiateur, de ander zegt het kan zijn dat je het niets een ziet.
Als ik met warme motor een zaklamp op de vulhals zet, dan zie ik onderaan in de radiateur van mijn 1.1Injectie
nog geen 2 cm kvs staan. Klopt dit? stijgt dit peil nog als hij afkoelt? Als ik hem nu helemaal afvul weet ik zeker dat hij het er morgen weer uit spuugt, dus ik zou zeggen... het is goed zo??
Als ik met warme motor een zaklamp op de vulhals zet, dan zie ik onderaan in de radiateur van mijn 1.1Injectie
nog geen 2 cm kvs staan. Klopt dit? stijgt dit peil nog als hij afkoelt? Als ik hem nu helemaal afvul weet ik zeker dat hij het er morgen weer uit spuugt, dus ik zou zeggen... het is goed zo??
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Radiator
eh, dat is te weinig.. hoort in principe tot bovenaan te staan..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Radiator
Anders probeer je even een andere dop. Kan zijn dat deze te weinig tegendruk geeft waardoor spul er al te snel uitklotst
Re: Radiator
Bij welke temperatuur mag deze dop beginnen met kotsen?
De thermostaat opent bij 89 graden, en is bij 93 graden volledig open.
En zou een radiateurdop van een Peugeot 106 ook passen?
De thermostaat opent bij 89 graden, en is bij 93 graden volledig open.
En zou een radiateurdop van een Peugeot 106 ook passen?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Radiator
110+ iig, want de ventilator slaat pas aan bij 105, en dan hoort je water echt nog niet weggekookt te zijn..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Radiator
De dop houd je systeem op druk zonder druk licht het kookpunt van je KVS op 100graden waardoor alles er al vrij snel uitkookt.
Controleer de dop even of het rubber nog goed is, of haal even een andere de veer kan namelijk ook defect wezen.
Controleer de dop even of het rubber nog goed is, of haal even een andere de veer kan namelijk ook defect wezen.
AX 11TRE 1988
Re: Radiator
Ik ga het vanavond nog een keer proberen. Heb een Peugeot 106 radiateurdop (Febi MC22080) besteld.
Als het goed is past deze ook, de originele AX dop is niet universeel te krijgen??
Koeltemp sensor en thermostaat zijn reeds vervangen, dus dit is de laatste kans, anders.... nieuwe koppakking
Als het goed is past deze ook, de originele AX dop is niet universeel te krijgen??
Koeltemp sensor en thermostaat zijn reeds vervangen, dus dit is de laatste kans, anders.... nieuwe koppakking
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Radiator
eeh.. voor heel veel Citroën en peugeotmodellen zijn die doppen gelijk.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Radiator
Nou volgens mij is het probleem eindelijk opgelost. De AX bleef maar kvs spugen, dus ik was even bang voor de koppakking. Wat me al direct opviel was dat de fan maar niet aan wilde slaan, dus ik hem eerst de temp. sensor vervangen op de radiateur. Proefrondje en alles bleek te werken, echter een paar dagen later op de snelweg ging het temp lampje branden. direct gestopt, en het kvs zeek er onderuit. Toen voor de zekerheid de thermostaat vervangen, maar wederom bleef de AX kvs spuwen. Uinteindelijk heb ik de radiateurdop vervangen, omdat ik vond dat hij vrij snel open ging. Nog ver voordat de fan aansloeg, begon de dop al te lozen. Nu de dop vervangen voor een hele nieuwe van Febi (voor peugeot 106), en hij druppelt helemaal niet meer, zelf niet als de fan ondertussen al 2x is aangeslagen nadat de AX stationair heeft staan draaien voor de test. Dus ik klop even af, maar volgens mij is het opgelost. Mocht het de koppakking zijn, dan had hij allang open gegaan door de druk..
Re: Radiator
systeem onder druk > waarom zit er dan eigenlijk een gaatje in de vulhals? (bij mij wel, tenminste..)
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Radiator
dat zit tussen de seal en de dop in, zodat de stoom ergens heen kan als je m half-losdraait
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Radiator
Thermostaat van de radiateurdop gaat open (dus omhoog) en zo kan de overtollige druk/kvs het gesloten circuit ontsnappen. Het is dus gewoon een soort overdruk ventiel. Bij meer dan 1.4 bar aan druk opent het "ventiel".