SPECS TU5JP NFZ blok

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

SPECS TU5JP NFZ blok

Post by Netheo »

heeft iemand de specs van een standaard 1.6 8 v blok??? zoals boring en slag en zo van die toestanden. Ik kan zo direct op internet niets deftigs vinden, enkel stukken en brokken van wat ik nodig heb. en ik heb veel details nodig voor het opbouw van men blokje :twisted:
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by AlexanderB »

boring x slag
78.5 x 82 (mm)
blok is even hoog als een 1.4 blok, drijfstangen zijn waarschijnlijk wat korter (lengte geen idee, maar +/- 2.5mm korter, gezien t verschil in slag 5mm is. ergens heb ik het idee dat de zuigers het gat gewoon 2.5mm hoger hebben zitten, maar dat kan ik niet bevestigen of ontkennen) maar het netto resultaat is dat de zuigers op TDP even hoog staan als bij een 1.4
d-riem is 101 tanden, net als met de stalen 1.4i blokken.

dingen die verschillend zijn:
-injectiesysteem/ecu/kabelboom/dashboardstekker
-drijfstangen, zuigers, veren, boringdiameter, krukas
-redelijk tamme nokkenas (iig bij de 90pk versies)
-injectoren

maar als je dr echt wat leuks van wil maken dan kan je echt n hele verzameling onderdelen bij elkaar rapen, ik zou stap 1 al beginnen het injectiesysteem van een 1.4 GTI dr op te zetten, dan heb je in ieder geval in 1x de juiste dashstekker en kabelboom). als je de moeite over hebt kan je dr n peug 1.3 (of 1.6? :D) rallye kop op zetten, die hebben (net als de sport) grotere kleppen. enige wat ik zo 123 niet weet welke injectoren verstandig zijn om dr in te houden, ik denk 1.6
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by Netheo »

AlexanderB wrote:boring x slag
78.5 x 82 (mm)
blok is even hoog als een 1.4 blok, drijfstangen zijn waarschijnlijk wat korter (lengte geen idee, maar +/- 2.5mm korter, gezien t verschil in slag 5mm is. ergens heb ik het idee dat de zuigers het gat gewoon 2.5mm hoger hebben zitten, maar dat kan ik niet bevestigen of ontkennen) maar het netto resultaat is dat de zuigers op TDP even hoog staan als bij een 1.4
d-riem is 101 tanden, net als met de stalen 1.4i blokken.

dingen die verschillend zijn:
-injectiesysteem/ecu/kabelboom/dashboardstekker
-drijfstangen, zuigers, veren, boringdiameter, krukas
-redelijk tamme nokkenas (iig bij de 90pk versies)
-injectoren

maar als je dr echt wat leuks van wil maken dan kan je echt n hele verzameling onderdelen bij elkaar rapen, ik zou stap 1 al beginnen het injectiesysteem van een 1.4 GTI dr op te zetten, dan heb je in ieder geval in 1x de juiste dashstekker en kabelboom). als je de moeite over hebt kan je dr n peug 1.3 (of 1.6? :D) rallye kop op zetten, die hebben (net als de sport) grotere kleppen. enige wat ik zo 123 niet weet welke injectoren verstandig zijn om dr in te houden, ik denk 1.6
THX man
ik heb soewieso al een sportkopje liggen met dubbele 45mm webers :wink:
alleen ontbreekt er een leuke nokkenas kit in. verder wil ik het blok opbouwen dat het toch zonder problemen naar de 7500-8000 RPM klimt zonder al te veel trillingen vanbinnen. Dus alles moet zo licht en zo uitgebalanceerd mogelijk zijn. Dus ik ben momenteel bezig met Rpower (belgisch racebedrijfke) aan het kijken wat er allemaal aanpasbaar is aan het blok, en tegen welke prijs natuurlijk
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by AlexanderB »

oh, op die laatste vraag weet ik het antwoord: alles. de prijs is wel de limiterende factor, maar de krukas n rondje extra balanceren, en de drijfstangen op de weegschaal en daarna onder de frees leggen kan waarschijnlijk geen kwaad, zuigers kunnen ook op gewicht gematched of aangepast worden, maar daar wil je denk ik niet teveel afhalen. vliegwiel kan je lichter maken om sneller in toeren te klimmen, of zo laten omdat het wel onderdeel is van het soepel lopen op lage toeren en trillingen dempt, en ga zo maar door. :)

ik ben zelf nogal teleurgesteld door die scherpe nokkenas voor dagelijks gebruik, maar misschien dat dat met een carburateur beter draaiende te krijgen is, daarbij, als je toch al bezig bent om een race-motor in elkaar te zetten dan is staatgebruik (lage constante snelheden en rustig optrekken) minder relevant, right? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Netheo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 976
Joined: SatMay21, 2005 12:42:45 PM
Location: Ramsdonk Belgie

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by Netheo »

AlexanderB wrote:oh, op die laatste vraag weet ik het antwoord: alles. de prijs is wel de limiterende factor, maar de krukas n rondje extra balanceren, en de drijfstangen op de weegschaal en daarna onder de frees leggen kan waarschijnlijk geen kwaad, zuigers kunnen ook op gewicht gematched of aangepast worden, maar daar wil je denk ik niet teveel afhalen. vliegwiel kan je lichter maken om sneller in toeren te klimmen, of zo laten omdat het wel onderdeel is van het soepel lopen op lage toeren en trillingen dempt, en ga zo maar door. :)

ik ben zelf nogal teleurgesteld door die scherpe nokkenas voor dagelijks gebruik, maar misschien dat dat met een carburateur beter draaiende te krijgen is, daarbij, als je toch al bezig bent om een race-motor in elkaar te zetten dan is staatgebruik (lage constante snelheden en rustig optrekken) minder relevant, right? :)
het zal vooral voor zondags straatgebruik zijn, dus ik moet vaak snel optrekken om irritante zondagsrijders voorbij te rijden :D en dan snel terug schakelen om weer achter de volgende te gaan hangen, dan de bocht scherp insturen, en volle gas eruit om er weer eentje voorbij te gaan. dat is zowat de visie :wink:
btw waarom is jouw nokkenas een fiasco op straat??? met hoeveel graden zit je? en ik denk dat een stand alone injectiesysteem nog veel gemakkelijker is dan een carb om alles soepel te krijgen
AX zei ik, en toen lachte ze me uit, toen zei ik GT, maar ze bleven lachen, heb ze dan maar is laten meerijden en dat was het moment waarop ik begon te lachen

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by denny »

mijn 310 as draait als een zonnetje op dubbele carbs.
alleen tot 3500 toeren niks. daarna feestje
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by AlexanderB »

omdat ik geen zin heb om:
1: 1:8 te rijden in mn dagelijkse auto. als ik dat leuk vind, dan had ik wel een amerikaanse slee gereden
2: onder de 2000 toeren stotteren en afslaan, compleet verkeerd mengsel (veel te rijk), de ecu snapt dr overduidelijk niks van
3: in zn 2 en 3 moeten rijden in de stad (= >3000 rpm) om niet door elkaar geschud te worden door de misfires (zo rijk dat t mengsel on-brandbaar word?)
4: amper kunnen remmen, stationair bouwt ie geen vacuuum op.

kortom, met een remap zou het opgelost moeten zijn, maar daar had ik ff geen geld voor, met een carb kan je tenminste zelf nog dingen instellen... uiteindelijk gewoon teruggegaan naar de stock 250 graden nokkenas, en t verbruik, en zeker de rijbaarheid als dagelijkste auto is sterk verbeterd, ten koste van maybe 10 piek-pk (die ik toch niet kan gebruiken, omdat alle auto's om me heen al trager zijn en in de weg rijden, of er (lage) maximumsnelheden gelden.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by raoel »

AlexanderB wrote:(die ik toch niet kan gebruiken, omdat alle auto's om me heen al trager zijn en in de weg rijden, of er (lage) maximumsnelheden gelden.)
wat dat betreft kan je net zo goed een 1.0 nemen :P

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by Bas_S »

AlexanderB wrote:omdat ik geen zin heb om:
1: 1:8 te rijden in mn dagelijkse auto. als ik dat leuk vind, dan had ik wel een amerikaanse slee gereden
2: onder de 2000 toeren stotteren en afslaan, compleet verkeerd mengsel (veel te rijk), de ecu snapt dr overduidelijk niks van
3: in zn 2 en 3 moeten rijden in de stad (= >3000 rpm) om niet door elkaar geschud te worden door de misfires (zo rijk dat t mengsel on-brandbaar word?)
4: amper kunnen remmen, stationair bouwt ie geen vacuuum op.
Je nokkenastiming klopt niet
Altijd meer PK's dan jou!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by AlexanderB »

dat zou zomaar kunnen, mja, de combinatie was gewoon niet lekker en behoefde n hoop tuning en afstelling, waar ik geen geld of tijd voor had.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Re: SPECS TU5JP NFZ blok

Post by denny »

Basje, toch maar een keer een nokkenas afstel dag houden denk ik met al die clubbers die het niet goed aan de praat krijgen. Een 285 as zou bv zonder aanpassingen gewoon netjes moeten draaien.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Post Reply