Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Losroyos »

Ik vind het ook wel mooi om te volgen. En de auto ziet er ook wel uit als goedkoopste model. en dat hele dag licht is lijkt me echt vreemd.

Ga je topic zeker volgen als er meer komt ;)

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by CitroCin »

Zit je vlak bij Dutch Harbour?
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

@MBa@NL
Die US zooi in de winkel is niet bedoeld voor toeristen, hoor. Die tref je hier namelijk vrijwel niet aan. Het is allemaal bedoeld voor Amerikanen zelf. Die zijn namelijk nogal gek op hun eigen land... :P

Ik zit in Fairbanks, Alaska. Ongeveer een uur of vijf rijden vanaf Anchorage, en ongeveer acht uur rijden vanaf Dutch Harbor. Gezien er hier ook een boot op een trailer staat en de Silverado een trekhaak heeft is het plan eigenlijk wel om nog naar Dutch Harbor te gaan.
Sowieso wordt er nog wel een tripje gemaakt richting Anchorage. Vandaag was het plan om naar de shooting range te gaan, want er is hier een wapenkast vol met rifles, een paar shotguns en wat pistolen (van die cowboy dingen, waar Lucky Luck ook mee schiet...) die staan te popelen om geprobeerd te worden, maar het is ineens beginnen te onweren.

En als ik zeg onweren bedoel ik donder die je oren laat piepen en bliksem die je verblindt. Alles is hier een beetje in extremen. Het goede nieuws is dat het nu EINDELIJK eens een keertje donker is. Dat 24 uur per dag licht begint irritant te worden. Het is lastiger om aan te wennen dan ik eerst dacht. Ik ben er nog steeds niet goed aan gewend.

Oh, en ik stond vanochtend toen ik uit bed kwam op m'n travel charger, dus ik kan m'n Europese zooi nu niet meer in het stopcontact drukken. Heb al wat rondgebeld, maar zowel Radio Shack als Wallmart lijken geen Euro naar US chargers te hebben. Misschien maar eentje bestellen via internet, maar dat kan wel een paar dagen duren.
Dat betekent dus geen scheerapparaat, telefoon en (nederlandse) laptop meer.

Nouja, kan ik een mooi baardje laten staan. Lijk ik tenminste ook op de gemiddelde vent hier in Alaska, want zoveel baarden en snorren heb ik nog nooit gezien. 't Is hier wel echt een beetje het ruige leven. :)

@LosRoyos
Die Silverado is misschien wel het goedkoopste model met veel plastic in het interieur, maar die motor maakt veel goed. En vergis je niet in het formaat. Helaas is er niets om het mee te vergelijken (het automerk Citroën bestaat niet in Amerika, dus ik kan er geen AX naast zetten voor de foto), maar zo'n pickup is redelijk groot, helemaal voor Europese standaarden.
Je hebt een opstapje om in te stappen (zo hoog is hij) en je kunt behoorlijk ruim met z'n drieen naast elkaar zitten. Hij heeft ook drie stoelen naast elkaar. En dat 4x4 is zeker wel leuk op die zandpaden hier.... :roll:

De benzinetank is 115 liter, en hij rijdt tussen de 1:4 en 1:6. Brandstof kost hier nu ongeveer 72 eurocent de liter, dus voor 82 euro heb je de tank vol en rij je iets meer dan 600 kilometer. Da's niet veel duurder dan een AX per kilometer.
Wegenbelasting kennen ze niet in Amerika, dus het rijden van zo'n Silverado is echt niet veel duurder dan een AX in Nederland. Geen wonder dat iedereen hier vanaf z'n 16e in dikke auto's rijdt.... :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by AlexanderB »

scheerapparaat --> baard
telefoon --> opladen met usb kabel (die hebben ze vast *wel*)
laptop --> us naar laptop kabel kopen, trek het snoer met de stekker maar eens uit de oplader van je laptop zelf, de plug aan die kant is gewoon standaard wereldwijd, en zo'n snoer daar kopen moet niet "raar" zijn, de juiste stekkers voor hier kan je hier ook op elke straathoek kopen.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Er lag hier nog een losse kabel met een stekker die bijna in mijn scheerapparaat paste, dus die heb ik net met een mes een beetje bijgesneden in de hoeken en die past er nu in.

Telefoon is sowieso neit erg interessant, want toch te duur om hier te gebruiken. En ik heb er sowieso een autolader voor, voor de navigatie.
En laptop kabel ga ik zo inderdaad kopen, dus dat komt helemaal goed ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Nou, qua vakantie nog niet veel uitstapjes gemaakt. We zijn nogal aan huis gebonden. Dat zit zo: Candice (mijn vriendin) en ik zitten noodgedwongen hier op het huis te passen en op haar 4-jarige (half) zusje. Candice haar vader is gescheiden van haar moeder en later weer hetrouwd. Daaruit kwam een kindje, en vandaar dus twintig jaar verschil tussen Candice en haar zusje.

Enniewee, haar vader heeft MS. Voor wie het niet kent, zoek maar op op Wikipedia. Het is een ziekte die je zenuwstelsel langzaam maar zeker de vernieling in helpt. Je kunt dus steeds minder en minder en minder, tot je op een gegeven moment niks meer kan. En dan ga je dood.
Bij de ene persoon gaat het snel, bij de andere gaat het verval zo traag dat ze er heel oud mee worden. Bij Candice haar pa is het in 2006 geconstateerd, en nu (vijf jaar later) kan hij nog steeds lopen, maar heeft wel een stok nodig, en meer dan een paar honderd meter zit er niet meer in. En dat voor een vent van 45 jaar. Het leven kan soms kl*te lopen.

Enfin, met haar vader gaat het nu heel erg slecht. Ongeveer een week geleden ging zijn gezondheid ineens hard achteruit en had hij overal pijn. Vanwege de MS heeft hij constant pijn en leeft al drie jaar op pijnstillers, maar de pijn werd ineens heel erg. Hij klaagde over brandende longen, pijn in zijn zij, en als haar pa klaagt over pijn dan weet je dat het ECHT heel erg moet zijn.
Op een gegeven moment lag hij op de grond een kussen vast te klemmen en kon hij amper adem halen. Pas op dat moment wilde hij ook naar het ziekenhuis, eerder wilde hij het niet.
Nou, het ziekenhuis constateerde een verstopping in het bovenste spijsverteringsstelsel, wat een bijverschijnsel van zijn pijnstillers zouden kunnen zijn.
Daar kreeg hij medicijnen voor, maar het werd niks beter. 's Nachts had hij zoveel pijn dat we weer halsoverkop naar de spoedeisende hulp zijn gegaan.
Een hoop testen, bloedgeprik, en een MRI-scan later kwam met tot de conclusie dat de galblaas ontstoken was. En dat zou de pijn veroorzaken.

Nou, zo'n galblaas verwijderen is allemaal niet zo erg. Er zijn zat zoogdieren (en dat zijn wij immers ook) die niet eens een galblaas hebben, en normaal gesproken kan het menselijk lichaam het verlies van een galblaas prima opvangen. Een galblaas is voor de verwerking van vet, dus na een galblaas operatie moet je in het begin wel wat voorzichtig zijn met vette troep vreten. Voor het verwijderen van zo'n galblaas raggen ze normaal gesproken niet je hele buik open, maar maakt men een klein gaatje en trekken ze 'm er daardoor uit. Om alle organen goed van elkaar te kunnen scheiden blaast men je buik dan vol lucht.

Tijdens de operatie kwam men erachter dat de galblaas echter veel verder was ontstoken dan men dacht. Hij zat vol met galstenen, de blaaswand was heel dik en ze hadden wat moeite met de operatie. Achteraf had men misschien maar beter toch een lange incisie in de buik moeten maken.

Na de operatie leek het beter te gaan, alleen klaagde hij wel over pijn in zijn buik. Maargoed, da's niet ongebruikelijk, nadat men een orgaan heeft verwijderd. En verder dacht men dat de pijn ook afkomstig kwam vanwege de resterende lucht die nog in zijn buik zat. Zijn buik was ook redelijk opgezet.

Alleen, de pijn werd weer erger en erger en erger, tot het moment dat hij vroeg om een kunstmatige coma, omdat hij er echt niet meer tegen kon. Toen deed men nog maar eens wat nieuwe onderzoeken, en toen bleek dat er iets tijdens de galblaasoperatie niet goed was gegaan. Er lekte namelijk gal in zijn buik.

Tja...Dus gisteravond is hij weer onder het mes geweest, dit keer alleen om de pijn te verlichten. Er is een soort afwateringetje gemaakt voor het gal in zijn buik, zodat dat weg kan. En veel meer kan het ziekenhuis in Fairbanks niet doen, omdat Fairbanks een afgelegen rotgat is met een klein ziekenhuis.

Hij is vanochtend van Fairbanks naar Anchorage gevlogen (ongeveer 1 uur vliegen, 8 uur autorijden) en daar gaan ze kijken wat het exacte probleem is (waar de gal vandaan lekt) en of ze het kunnen fixen. Als ze dat in Anchorage niet kunnen, wordt hij doorgevlogen naar Seattle (4 uur vliegen, 2.5 dagen rijden vanaf Fairbanks) en gaan ze daar kijken.

En ondertussen zitten Candice en ik dus al bijna een week thuis, samen met haar zusje, twee honden en de kat. Tsja, soms gaan de dingen nou eenmaal niet zoals je wilt....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Losroyos »

Oeh, Dat is inderdaad helemaal niet mooi.

Laten we gouw hopen op betere berichten!

Heel veel strekte met zijn alle,

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Mastenhose »

Dat is een besteding van je vakantiedagen die je niet voor ogen had toen je die kant op vloog. Wel prettig is dat je nu dichtbij je vriendin (en haar familie) bent en zodoende steun kunt bieden.

Sterkte en zoals Roy ook al zei: Hopelijk snel goed/beter nieuws!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by raoel »

He bah, wat een vreselijke situatie! Sterkte!

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Hilko »

Ook van mij heel veel sterkte.

Ik had een vader die MS had. En dat staat niet voor niets in de verleden tijd.
Complicaties zijn bij MS patienten bijna "standaard", en aan een complicatie is mijn vader uiteindelijk overleden.

Ik hoop van harte dat het met de vader van je vriendin weer in zoverre goed komt, dat hij verder kan met dat van zijn leven maken, wat MS er nog van laat maken.

En sorry als bovenstaande wat pessimistisch lijkt, zo is het niet bedoeld.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by degene »

Wat Hilko en anderen zeggen.
Goed omschreven situatie ook. Ik moest bij die kunstmatige coma heel even denken aan dat programma I shouldn't be alive. Met als tweede paralel de afgelegenheid van alles.
Ik hoop heel erg dat Candice haar vader niet op veel te korte termijn gaat verliezen en dat je d'r kan steunen in deze onzekere tijden.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Losroyos »

Ondanks alle tegenslag daar, Gefeliciteerd met je verjaardag. want in Nederland ben je nu jarig.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

@Losroyos
Thanks! Ook voor Alaskatijd ben ik nu jarig ;). Verder niks speciaals geplanned vandaag, want we kunnen toch niet weg. We zouden heel romantisch gaan dineren enzo, maar dat zit er nu effe niet in. Nouja, doen we dat volgende week ofzo.

Met Candice haar pa gaat het beter. De operatie in Anchorage heeft het probleem verholpen, morgen wordt hij teruggevlogen naar Fairbanks, en overmorgen komt hij als het goed is weer thuis. Dus de vooruitzichten zien er wat dat betreft weer goed uit. :)


@de rest
Thanks voor het hart onder de riem...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Morgen gaa, n we ruig doen en de Silverado eens goed testen. We gaan morgen op weg naar de Noordpoolcircel.

De weg ernaar toe is geen asfalt, maar grind en zand en berucht om het opvreten van je banden. We hebben twee reservebanden inclusief velg geregeld, een 2,5 ton truck-jag (krik) gereedschap, koelwater, olie, tent, slaapzakken en luchtmatrassen.
We gaan achterin de auto slapen in de buitenlucht, maar voor het geval het regent hebben we dan een tent. Overdag is het weer wel goed, maar 's nachts kan het vriezen.

Water mee, voedsel mee. Er is geen telefoonontvangst en er woont daar vrijwel niemand. Revolver en geweer mee voor 't geval een beer besluit moeilijk te doen. Dat wordt lachen.

Als we het overleven zijn we maandag of dinsdag terug. De groeten! :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Losroyos »

Haha Vet, Gaat Discovery channel mee, zou eigenlijk allemaal vast gelegd moeten worden :P

Veel succes

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

Ik heb er ook wel zin in. Nu eerst slapen, want het is hier immers tien uur vroeger dan bij jullie, dus het is nu twee uur 's nachts. Morgenvroeg eerst naar de shootingrange om met dat geweer te oefenen. Kaliber 45-70, en dat zijn redelijk dikke kogels. Ze gaan niet erg ver, maar zijn goed geschikt om een beer neer te kunnen leggen van dichtbij, als je jezelf moet verweren.
Geweer is een Marlin 1985GS. Image. Ding is niet heel erg zwaar, en dus prima over de schouder mee te nemen als we gaan hiken.
Ook muggenspray halen, want het schijnt van die krengen te zwermen daar. We hebben ook alvast zo'n beremveilige opbergplaats om het eten in te leggen. Dat moet je namelijk niet in je slaapzak of in de auto laten liggen, want beren komen daarop af. Minimaal 50 feet van je kampeerplaats af.

Batterijtjes voor de camera (ik heb een echte gekregen voor m'n verjaardag, Canon XS130-IS), en ik hoop wat mooie plaatjes te kunnen schieten. Spannuuuund!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by raoel »

Op de muggen na klinkt het heel erg gaaf! :)

En plaatjes.. jaaaaaa!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by AlexanderB »

muggen.. daar is dat geweer toch voor? :lol:
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by degene »

Vette plannen Timo!
Klinkt allemaal heel mannelijk.
Maar open lucht slapen onder het vriespunt.. dat worden harde tepels!
Meiden in the Jungle goes 'I shouldn't be alive'.
Heel veel plezier, ben verschrikkelijk benieuwd naar de foto's. Want dat Discovery gesurvive is ook maar een walk in the park geënceneerd als tough shit.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - AX Plaisir '91, "Die-Andere"

Post by Ceristimo »

@Degene
We zijn via de Dalton Highway (http://en.wikipedia.org/wiki/Dalton_Highway) gegaan, en daar vriest het nu nog niet. Het was wel frisjes, maar prima te doen. De muggen waren wel bizar. Voordat je de autodeur open deed een boel muggenspray gebruiken op je kleren en huid, vervolgens zo'n gek hoedje met een netje eromheen omdoen, handen in de zakken en uitstappen. En dan zwermen er 60 van die rotbeesten om je heen, en er is er natuurlijk altijd wel één bij die via je nek omhoog weet te kruipen om dan gezellig samen met jou onder het muggennetje te zitten. Erg fijn.

Nougoed, op de 20 muggenbeten na was het allemaal erg gaaf!

Image
De Silverado met al onze spullen achterin. Tentje, slaapzakken, en ons eten in een ouwe amunitiebox, zodat beren dat niet open kunnen krijgen. Verder een reserveband met velg (de andere reserveband bleek helaas lek), 2,5 ton truck-krik, en zo'n twintig liter aan water 'just in case'.

Image
Het begin van de Datlon Highway

Image
Ter bescherming. Ligt geladen in het handschoenenkastje. Ook 'just in case'.

Image
In het begin is het allemaal mooi glooiend en heuvelachtig.

Image
Vanwege de in Alaska altijd aanwezige permafrost (de grond is op een paar centimeter diepte continu bevroren), vind je hier en daar spontaan plekken met ijs, tussen de rotsen en heuvels. We konden sneeuw/ijsballen naar elkaar gooien. Terwijl het buiten dan gewoon 20 graden celcius is...

Image
En muggen....Héééél véééééééél muggen....

Image
Dalton Highway wordt voornamelijk gebruikt door trucks. Daar is de weg in de eerste plaats ook voor bedoeld.

Image
Tja....

Image
Het dorpje Wiseman ligt zo'n 7 kilometer naast de Dalton Highway. Meer dan een honderd kilometer van enige bewoning rondom telt het maar liefst 21 inwoners....



En hoe verder je komt, hoe ruiger de weg en de natuur rondom wordt...Van glooiend landschap naar rotsachtige bergen...
Image

Image

Image
Middenin de natuur camperen....

Image

Image

Image

Image

Image


En wanneer je je afvraagt of het niet belachelijk is om gewapend rond te lopen...Nee, Alaska is 'bear country', en die krengen lopen heel brutaal over de weg heen... Zo'n beest wil je niet naast je tent hebben staan als je compleet ongewapend bent, want daar win je het echt niet van.

Image

Image

En na in totaal 700 mile (1100 kilometer) over de dalton highway te hebben afgelegd ziet je auto er zo uit:

Image
Image
Image
Modder...Heel veel aangekoekte modder.
En ik heb al zo'n bloedhekel aan de AX wassen, laat staan een auto die zes keer groter is.... Maar, na driekwartier met de hoge druk spuit...


Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply