GTI cup motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 88
- Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
- Location: Midden Limburg
GTI cup motor
Beste forummers,
Ik heb laatst en cup blok gekocht via een advertentie op dit forum.
Mijn vraag aan jullie is, wat zijn hier de specificaties van. de verkoper wist me te vertellen dat er een andere nokkenas plus verstelbaar tandwiel in zit, een aangepaste krukas en aangepaste ecu.
Belangrijkste is het type nokkenas te weten. Ik wil er eigenlijk wel gewoon in de stad de boodschappen mee kunnen doen
Het is de bedoeling dat dit blok terzijner tijd in een ax 1.4 tgs komt.
Ik heb laatst en cup blok gekocht via een advertentie op dit forum.
Mijn vraag aan jullie is, wat zijn hier de specificaties van. de verkoper wist me te vertellen dat er een andere nokkenas plus verstelbaar tandwiel in zit, een aangepaste krukas en aangepaste ecu.
Belangrijkste is het type nokkenas te weten. Ik wil er eigenlijk wel gewoon in de stad de boodschappen mee kunnen doen
Het is de bedoeling dat dit blok terzijner tijd in een ax 1.4 tgs komt.
Er is maar 1 nokkenas, tenminste in mijn bestellijst staat er maar 1.
Maar id nokkenas, gebalanceerde kruk, andere ECU verder niks.
110-115 PK
cup is cup dus allemaal hetzelfde vandaar dat er geen verschillende assen bestaan.
Maar id nokkenas, gebalanceerde kruk, andere ECU verder niks.
110-115 PK
cup is cup dus allemaal hetzelfde vandaar dat er geen verschillende assen bestaan.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 88
- Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
- Location: Midden Limburg
nee aantal graden wordt niet gespecificeerd.
Is niet belangrijk ook aangezien je de nokkenas en de computer gebruikte.
Ik zou die computer gewoon eens proberen want om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het de moeite loonde om een cupmotor te rijden zonder de cupcomputer dan ga je nl vermogen verliezen en blijft er misschien 105 PK over. alles is nl specifiek op elkaar afgesteld. dus een betere stationair met een andere chip zal gelijk je vermogen aantasten.
Is niet belangrijk ook aangezien je de nokkenas en de computer gebruikte.
Ik zou die computer gewoon eens proberen want om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het de moeite loonde om een cupmotor te rijden zonder de cupcomputer dan ga je nl vermogen verliezen en blijft er misschien 105 PK over. alles is nl specifiek op elkaar afgesteld. dus een betere stationair met een andere chip zal gelijk je vermogen aantasten.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 88
- Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
- Location: Midden Limburg
Dat je met een N chip wat vermogen inlevert ten opzichte van een cup chip lijkt me aannemelijk. Hoeft natuurlijk niet, maar dat zal de praktijk moeten uitwijzen. Een custom chip kan dan nog een mogelijkheid zijn.
Echter zoals ik al eerder aangaf wil ik er normaal mee in het verkeer kunnen rijden, en moet de boel zonder al te veel problemen door de viergas test kunnen komen. Als je een hele scherpe nokkenas hebt gaat dat niet lukken.
Vandaar de vraag: wat voor nokkenas, en dan vooral de duratie! Is ie te scherp naar mijn idee, dan gaat ie eruit.
Echter zoals ik al eerder aangaf wil ik er normaal mee in het verkeer kunnen rijden, en moet de boel zonder al te veel problemen door de viergas test kunnen komen. Als je een hele scherpe nokkenas hebt gaat dat niet lukken.
Vandaar de vraag: wat voor nokkenas, en dan vooral de duratie! Is ie te scherp naar mijn idee, dan gaat ie eruit.
mijn auto komt met een nokkenas van 310 graden gewoon door de keuring
Maar ik heb ze eens naast elkaar gehouden. Erg veel verschil zit er niet in. Denk vooral dat de as een andere kleppen diagram heeft dus dat het verloop van open en dicht verandert zijn een paar graden. Probeer het gewoon eerst voordat je allerlei kosten gaat maken dat niet noodzakelijk is.
Ik gok dat de as een kleine 255 graden is. (origineel is 248 graden)
Maar ik heb ze eens naast elkaar gehouden. Erg veel verschil zit er niet in. Denk vooral dat de as een andere kleppen diagram heeft dus dat het verloop van open en dicht verandert zijn een paar graden. Probeer het gewoon eerst voordat je allerlei kosten gaat maken dat niet noodzakelijk is.
Ik gok dat de as een kleine 255 graden is. (origineel is 248 graden)
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 88
- Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
- Location: Midden Limburg
Op het kleppendeksel stond een plaatje met "kok motorsport" en een telefoonnummer, dus ik heb maar eens met hun contact opgenomen. En ze zouden eens kijken of ze nog wat informatie ervan hebben.
Het is mischien wat kort door de bocht van mij om te zeggen dat je nooit met een scherpere nokkenas door de keuring kunt komen, maar de rijdbaarheid in de lage toeren is dan toch wel wat minder.
@denny:
Wat voor bestellijst heb je daar eigenlijk?
Het is mischien wat kort door de bocht van mij om te zeggen dat je nooit met een scherpere nokkenas door de keuring kunt komen, maar de rijdbaarheid in de lage toeren is dan toch wel wat minder.
@denny:
Wat voor bestellijst heb je daar eigenlijk?
En ook dat is per nokkenas verschillend.mini_mouse wrote: maar de rijdbaarheid in de lage toeren is dan toch wel wat minder.
Een hoog stationair toerental is nog niet onrijdbaar, hooguit een beetje bokkig door felle reaktie op gasgeven.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
je koopt toch ook geen cupmotor omdat het zo lekker rijd of wel?
Dat koop je toch omdat er wat meer pit in zit.? anders had je net zo goed een gewoon GTI blok kunnen kopen.
Ik heb een onderdeel bestellijst van de cup. Staan verder geen gegevens in alleen bestelnummers. Maar bestellen kan toch niet meer. haha
Dat koop je toch omdat er wat meer pit in zit.? anders had je net zo goed een gewoon GTI blok kunnen kopen.
Ik heb een onderdeel bestellijst van de cup. Staan verder geen gegevens in alleen bestelnummers. Maar bestellen kan toch niet meer. haha
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 88
- Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
- Location: Midden Limburg
Het zit zo, ik zat er al een tijdje aan te denken om een gti blok in mijn ax te hangen. En toen liep ik tegen dit cup blok aan, nog een tikje leuker. Maar een gewoon gti blok was ook goed geweest.
en natuurlijk heb ik het cup blok niet gekocht om rustig te rijden
Bottom line is gewoon dat ik wil weten wat er in zit. Als niemand het weet of kan achterhalen zal ik het moeten opmeten (gradenschijf en micrometer op statief, wat ik dan zou moeten kopen/lenen).
Ik weet ook wel dat het aantal graden van een nokkenas niet alles zeggend is, er zijn natuurlijk veel meer factoren die meespelen.
Ik heb wel enige ervaring met deze materie, maar dan vooral bij mini's.
en natuurlijk heb ik het cup blok niet gekocht om rustig te rijden
Bottom line is gewoon dat ik wil weten wat er in zit. Als niemand het weet of kan achterhalen zal ik het moeten opmeten (gradenschijf en micrometer op statief, wat ik dan zou moeten kopen/lenen).
Ik weet ook wel dat het aantal graden van een nokkenas niet alles zeggend is, er zijn natuurlijk veel meer factoren die meespelen.
Ik heb wel enige ervaring met deze materie, maar dan vooral bij mini's.
gewoon lekker rijden joh. veranderen kan altijd nog.
Tip heb ik laatst ook aan iemand anders gegeven. Als er alle cup onderdelen nog inzitten dan zit er een slingerschot in. Controleer ff of daar de rubber kleppen nog gangbaar van zijn. Die willen wel eens verharden of dichtplakken na verloop van jaren waardoor je oliepomp droog kan komen te staan!
gr
Tip heb ik laatst ook aan iemand anders gegeven. Als er alle cup onderdelen nog inzitten dan zit er een slingerschot in. Controleer ff of daar de rubber kleppen nog gangbaar van zijn. Die willen wel eens verharden of dichtplakken na verloop van jaren waardoor je oliepomp droog kan komen te staan!
gr
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 88
- Joined: ThuMay21, 2009 10:05:27 PM
- Location: Midden Limburg
Ok het heeft even geduurt, maar ik ben inmiddels wat wijzer!
Kok motorsport kon helaas niks meer achterhalen. Dus zelf maar aan de slag gegaan en na een middag meten het volgende resultaat:
inlaat:
Duratie 273°
Lift 9,9mm
Full lift @ 98° na BDP
Uitlaat:
Duratie 280°
Lift 9,8mm
Full lift @ 261° na BDP
Overlap 68°
LCA 81,5°
Dit is Gemeten bij klepspeling: in=0,20 / uit=0,30, en @ 0,10mm lift.
Of de nokkenas juist staat ingetimed weet ik natuurlijk niet, hierdoor kunnnen een aantal waarden niet geheel juist zijn.
Ik heb besloten om de nokkenas gewoon te proberen. Blok zal er over een tijdje gewoon ingehangen worden. Ik moet alleen nog een aantal dingen bij elkaar zoeken. (binnenkort in gervraagd )
Kok motorsport kon helaas niks meer achterhalen. Dus zelf maar aan de slag gegaan en na een middag meten het volgende resultaat:
inlaat:
Duratie 273°
Lift 9,9mm
Full lift @ 98° na BDP
Uitlaat:
Duratie 280°
Lift 9,8mm
Full lift @ 261° na BDP
Overlap 68°
LCA 81,5°
Dit is Gemeten bij klepspeling: in=0,20 / uit=0,30, en @ 0,10mm lift.
Of de nokkenas juist staat ingetimed weet ik natuurlijk niet, hierdoor kunnnen een aantal waarden niet geheel juist zijn.
Ik heb besloten om de nokkenas gewoon te proberen. Blok zal er over een tijdje gewoon ingehangen worden. Ik moet alleen nog een aantal dingen bij elkaar zoeken. (binnenkort in gervraagd )
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re:
ah, faal, dit moest in n ander topic.. nouja, kick ik perongeluk alsnog dit topic motor is ingebouwd, en met de bijgeleverde chip loopt ie prima
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter