Safety Harnesses
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Safety Harnesses
Deze gordels wil ik monteren in mijn AX Sport 1990
maar wil ook geen problemen met de Belgische wet & automobielinspectie.
Blijkbaar is er een mogelijkheid voor een auto als lichte vracht.
Wie weet hier iets meer over ?
Re: S A F E T Y H A R N E S S E S
Dat gaat 'm niet worden denk ik.6. Hoe verloopt de ombouw naar lichte vrachtwagen?
Een voertuig kan omgebouwd worden naar lichte vrachtwagen indien op datum van de eerste in dienst stelling van het voertuig er een goedkeuring beschikbaar is als lichte vrachtwagen waarmee het betreffende voertuig overeenstemt.
Dit overeenstemmen wordt door de constructeur bekrachtigd door het afleveren van een nieuw gelijkvormigheidsattest als lichte vrachtwagen.
De autokeuring kan dit eveneens afleveren na het doorlopen van een gelijkvormigheidsprocedure. Alvorens deze procedure kan aangevat worden, dient het voertuig voorzien te zijn van een schriftelijke originele toelating op chassisnummer waarin de constructeur of zijn mandataris meldt dat hij geen bezwaar heeft tegen die ombouw en waarin er meegegeven wordt onder welk goedkeuringsnummer het voertuig kan aangenomen worden.
Autokeuring gaat dan, op afspraak, het betrokken voertuig toetsen aan het bestaande Proces Verbaal van Goedkeuring (PVG). Indien het ermee overeenstemt, wordt het PVG-nummer toegekend. Indien het voertuig verschilt met het goedgekeurde type, dient het aangepast te worden opdat het voertuig alsnog overeenstemt.
Altijd meer PK's dan jou!
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Re: S A F E T Y H A R N E S S E S
Hoe heb jij het opgelost Bas_S ?
Te zien op uw avatar draag jij ook safety harnesses.
Te zien op uw avatar draag jij ook safety harnesses.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: S A F E T Y H A R N E S S E S
maar Bas_s komt niet uit belgie en heeft dus ook niks met de belgische regelgeving te maken. In nederland is het volgens mij namelijk niet verboden om deze gordels te dragen.
pas je op dat deze discussie ook weer openbaar is
pas je op dat deze discussie ook weer openbaar is
Re: S A F E T Y H A R N E S S E S
Dat klopt In nederland is dat toegestaan, logisch ook.. veiliger kan niet (mits goed gemonteerd)
Ik heb hier wel een stukje gevonden over een extra harnas;
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning onder 3.1 2
Uiteraard moet dat goedgekeurd worden ed.
Ik heb hier wel een stukje gevonden over een extra harnas;
http://www.goca.be/nl/p/ak-pa-verbouwingen-tuning onder 3.1 2
Uiteraard moet dat goedgekeurd worden ed.
Altijd meer PK's dan jou!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Safety Harnesses
Bas_S
Zo kan je idd regelmentair een pak meer doen. Dat is ook wat ik ga doen om mijn ax met rolkooi en kuipstoelen nog legaal op de baan te krijgen. Maar voor de topicstarter is dit niet echt interessant, want dan moet gans zijn voertuig als wedstrijdvoertuig gekeurd worden, en dat is véél meer dan enkel die gordels ff monteren.
Vanaf volgend jaar moeten deze gordels trouwens sowieso gemonteerd worden om gebruikt te kunnen worden met het HANS-systeem. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Head_and_N ... ort_system) Dan moeten de gordels onder een kleine hoek naar beneden hangen. Wij gaan daar nu reeds rekening mee houden, maar we weten ook nog niet direct hoe we dit gaan doen. Wellicht gaan we een extra staaf in de rolkooi steken ofwel een extra buis tussen de achterste wielkasten plaatsen.
Dus als je het doet, doe het dan aub goed. Want als de hoek te groot is kan het echt gevaarlijk zijn bij een aanrijding.
De schets op pagina 12/19 van het VAS-regelment maakt het misschien duidelijker: http://issuu.com/atenza/docs/13_bijlage ... e=magazine
Dergelijke gordels zou ik ook niet gebruiken met standaardstoelen. Enkel met kuipstoelen.
Het ziet er leuk uit, maar het is allemaal niet zo simpel
Zo kan je idd regelmentair een pak meer doen. Dat is ook wat ik ga doen om mijn ax met rolkooi en kuipstoelen nog legaal op de baan te krijgen. Maar voor de topicstarter is dit niet echt interessant, want dan moet gans zijn voertuig als wedstrijdvoertuig gekeurd worden, en dat is véél meer dan enkel die gordels ff monteren.
Vanaf volgend jaar moeten deze gordels trouwens sowieso gemonteerd worden om gebruikt te kunnen worden met het HANS-systeem. (http://nl.wikipedia.org/wiki/Head_and_N ... ort_system) Dan moeten de gordels onder een kleine hoek naar beneden hangen. Wij gaan daar nu reeds rekening mee houden, maar we weten ook nog niet direct hoe we dit gaan doen. Wellicht gaan we een extra staaf in de rolkooi steken ofwel een extra buis tussen de achterste wielkasten plaatsen.
Dus als je het doet, doe het dan aub goed. Want als de hoek te groot is kan het echt gevaarlijk zijn bij een aanrijding.
De schets op pagina 12/19 van het VAS-regelment maakt het misschien duidelijker: http://issuu.com/atenza/docs/13_bijlage ... e=magazine
Dergelijke gordels zou ik ook niet gebruiken met standaardstoelen. Enkel met kuipstoelen.
Het ziet er leuk uit, maar het is allemaal niet zo simpel
AX-kopen is verslavend.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Re: Safety Harnesses
[quote="citrofenwick"]Bas_S
Zo kan je idd regelmentair een pak meer doen.
...want dan moet gans zijn voertuig als wedstrijdvoertuig gekeurd worden,
Mag een wedstrijdvoertuig gebruikt worden voor normaal gebruik op de openbare weg ?
Zo kan je idd regelmentair een pak meer doen.
...want dan moet gans zijn voertuig als wedstrijdvoertuig gekeurd worden,
Mag een wedstrijdvoertuig gebruikt worden voor normaal gebruik op de openbare weg ?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Safety Harnesses
Ja, maar met beperkingen. Bijkomend is een extra keuring om een geel boekje (VAS certificaat) te bekomen (jaarlijks).
Ik denk dat je ook lid moet zijn van een autostal en een VAS-vergunning moet hebben. Met bijhorende papieren en kosten. Ook jaarlijks medisch onderzoek etc.
Je voertuig moet dan ook VOLLEDIG volgens de FIA regelmentering zijn. Dat wil zeggen dat er volgens de normen een volledige FIA-goedgekeurde rolkooi in moet. Er moeten ook FIA-goedgekeurde kuipstoelen in staan met bijhorende op de juiste manier gemonteerde gordels.
Je mag altijd eens komen kijken naar mijn ax die ik zo aan het opbouwen ben. Hij staat op 10 minuten van Roeselare.
Met een Sport in dergelijke staat zou ik persoonlijk zo'n dingen niet doen. Ik heb express een GTI gezocht hiervoor die riip was voor de sloop
Ik denk dat je ook lid moet zijn van een autostal en een VAS-vergunning moet hebben. Met bijhorende papieren en kosten. Ook jaarlijks medisch onderzoek etc.
Je voertuig moet dan ook VOLLEDIG volgens de FIA regelmentering zijn. Dat wil zeggen dat er volgens de normen een volledige FIA-goedgekeurde rolkooi in moet. Er moeten ook FIA-goedgekeurde kuipstoelen in staan met bijhorende op de juiste manier gemonteerde gordels.
Je mag altijd eens komen kijken naar mijn ax die ik zo aan het opbouwen ben. Hij staat op 10 minuten van Roeselare.
Met een Sport in dergelijke staat zou ik persoonlijk zo'n dingen niet doen. Ik heb express een GTI gezocht hiervoor die riip was voor de sloop
AX-kopen is verslavend.
-
- Bedreven AX driver
- Posts: 47
- Joined: SatJul17, 2010 6:42:04 PM
- Location: België - West-Vlaanderen
Re: Safety Harnesses
[quote="citrofenwick"]
Je mag altijd eens komen kijken naar mijn AX die ik zo aan het opbouwen ben. Hij staat op 10 minuten van Roeselare.
Ik zou graag eens komen kijken en ook bespreken wat ik wel zou kunnen/mogen doen.
Voor afspraak, mailen naar the.roadrunner@skynet.be
Je mag altijd eens komen kijken naar mijn AX die ik zo aan het opbouwen ben. Hij staat op 10 minuten van Roeselare.
Ik zou graag eens komen kijken en ook bespreken wat ik wel zou kunnen/mogen doen.
Voor afspraak, mailen naar the.roadrunner@skynet.be