Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Terminal »

Meten heb je correct :) Ik had aantekenen waar stroom op moest staan, maar die ben ik dus kwijt... Misschien dat iemand anders je kan helpen. Je kan er alleen redelijk van uit gaan, als je lampje niet brand, je ook geen ecu hebt ;)
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

Thanks. Dat ik geen ECU heb op dit moment was me al duidelijk. Nouja, aan hoeveel dingen kan dat liggen? Of hij krijgt geen stroom, of hij is stuk, toch?

Kan iemand me vertellen waar op de ecu op welke pin de ECU stroom krijgt? Dan kan ik eens gaan meten of het allemaal klopt...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Hilko »

Ik dacht gewoon op pin 1. Maar meten is weten.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Terminal »

Maar wat moet je meten als je niet weet wat je waar moet meten? :) Meten zonder te weten wat je moet meten schiet niet op.

Ja had toch nog een spare ecu? Wissel ze gewoon eens uit, weet je het snel genoeg. Hoor je de brandstofpomp wel op druk pompen ( de bekende klik ) ?
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

Klik? Je bedoeld het zoemgeluid onder de achterbank bij op contact schakelen? Nee, hoor helemaal niets gebeuren daar, dus brandstofpomp doet niks. Er zitten twee identieke relais naast elkaar ónder de bevestigingsplaat van de ECU geschroeft. Bij het op contact zetten klikt één daarvan (ik weet niet of die andere ook zou moeten klikken dan). De relais heb ik vervangen voor twee nieuwere die ik had liggen, maar dat helpt niks. De ene klikt, de andere niet.

Het debiele is: na een jaar stilstand had Mirka exáct hetzelfde probleem ontwikkeld. Toen ik daar vlak voor ik d'r sloopte een accu inhing en het contact omdraaide gebeurde hetzelfde. Geen ECU lampje, geen brandstofpomp. Terwijl ze rijdend was weggezet.
ECU uitwisselen zou dus wel kunnen, maar ik weet niet eens zeker of die spare wel goed is, en ik wil eigenlijk eerst weten of er überhaupt stroom bij komt. Iemand een schema ofzo, zodat ik weet welke pinnen van de stekker stroom op de ECU zetten? Anders kan je ECU's blijven wisselen, natuurlijk :P.

Maarja, flinke anti-climax dus gisternacht om half 1. De hele zooi teruggebouwd, hopende op dat prachtige 'vrroeem' geluid van 60 trappelende paarden....Of wat er nog van over is na twintig jaar. Maar helemaal niks, noppes, nada. 'Kuche kuche kuche' doet ze. In elk geval doet de startmotor het nog wel prima. En de accu dus ook. En de deuren kunnen weer op slot, want de deurvergrendeling werkt weer. En de ramen kunnen weer open. En het licht aan. En ik kan toeteren. En heb weer lampjes op m'n dash die branden (behalve de ECU dan...). En het daklampje werkt weer. En de remlichten. En de knippers. En de ruitenwisser. En de sproeier.

Nu nog starten... :evil:. Dus als iemand me kan vertellen welke pinnen het zijn, dan heel graag . Met zoveel AX kennis hier binnen de club moeten er wel een boel mensen zijn die dat weten of een schema ofzo hebben :)
Last edited by Ceristimo on MonJun13, 2011 1:03:56 AM, edited 3 times in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Hilko »

Terminal wrote:Maar wat moet je meten als je niet weet wat je waar moet meten? :) Meten zonder te weten wat je moet meten schiet niet op.
Zet het contact aan en ga die ECU-stekker meten. Dat is geen raket-geleerdheid. Als je op de hele stekker geen spanning hebt zit er dus iets niet goed.

Overigens vind ik het verhaal van de massa-aansluiting al verdacht, als je die draadjes op een gelakt stuk schroefdraad hebt aangesloten, zul je daar geen massa maken. Dat kan je meten: zet de rode pen van je multi-meter op de plus-pool van de accu, en hou de zwarte tegen dat gelakte stukje schroefdraad. Als je nu geen spanning meet, wordt er dus geen massa gemaakt.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

@Hilko
Zit ook weer wat in. Zou alleen handiger zijn als ik wist welke pin het moest zijn. Enfin, deze week heb ik geen tijd, dus het wordt pas in 't weekend waarschijnlijk.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Hilko »

Volgens mij staat er nog ergens in de how-to's een schema. Dat gaat over het aansluiten van een toerenteller via de ecu, maar ik dacht dat daar ook meer draadjes en pinnen in benoemd werden. Maar nogmaals: als je over de hele stekker geen spanning hebt zal de ecu het niet doen.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Terminal »

Hilko wrote:
Terminal wrote:Maar wat moet je meten als je niet weet wat je waar moet meten? :) Meten zonder te weten wat je moet meten schiet niet op.
Zet het contact aan en ga die ECU-stekker meten. Dat is geen raket-geleerdheid. Als je op de hele stekker geen spanning hebt zit er dus iets niet goed.
Er staat op ik dacht 4 pennen in de ecu spanning bij contact... welke is van welke? ;)

Als ik dat zo hoor word je dubbelrelais gewoon niet aangestuurd wat zou kunnen duiden op die kabel die ik zei.
Alle types hebben toch een dubbele bruine relais onder de ecu?
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by AlexanderB »

yep, of alle modellen behalve de carbjes, dat weet ik niet zeker..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by degene »

Mijn Bosch Monotronic MA2.2 (injectie) had geen bruin dubbelrelais. Wel een injectie relais en twee relaitjes onder de ECU geschroefd. Maar die waren geen onderdeel van het probleem (bleek bij vernieuwing daarvan)

Zal morgen ff een foto'tje maken van waar het bij mij zat. Niet letterlijk de stekker op de bobine namelijk.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

@Hilko
Mijn toerenteller wordt via de bobine aangestuurd. Ik denk dat jij in de war bent met een Type II AX. Die hebben een Magnetti Marelli computer en injectiesysteem.
Dat ding van mij is ouder, en heeft een Bosch injectie systeem, dus dat zit allemaal anders dan bij een Type II AX en is ook niet uitwisselbaar.

@Terminal
Ik heb volgens mij geen dubbelrelais. In elk geval geen bruine. Er zitten twee kleine (groene, maar nu vervangen voor zwarte) relais onder de ECU, niet één grote.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

@Degene
Zie je nog kans dat fotootje te maken, zodat ik weet welke stekker je bedoeld? Misschien is die bij mij ook wel het probleem.

Deze hele week heb ik voor de auto in elk geval geen tijd meer, dus het wordt pas waarschijnlijk aankomende zaterdag dat er weer geklust kan worden.

Ik ga dan in elk geval zorgen voor goede massa van de ECU. Ik schuur het lak van de veerpootbevestiging eraf, hang die massakabeltjes eraan, boutje erop, en spuit er weer wat witte verf overheen om het roesten tegen te gaan. Dan moet dat in elk geval goed geaard zijn.

Verder ga ik alle stekkers van de motorkabelboom bijlangs. Gezien het water, stof en schimmel dat in de sloopauto stond neem ik aan dat die daar al een behoorlijke tijd stil heeft gestaan. Bij daglicht blijkt nu dan ook dat de stekkers van de motorkabelboom allemaal erg smerig en groenig zijn. Dus sowieso met een bus contactspray stekker voor stekker schoon maken.

Hopelijk wil hij daarna wél starten, en als dat niet zo is ga ik gewapend met de multimeter de stekkers van de ECU maar door meten om te zien wat daar allemaal gebeurt. Hij krijgt 12 volt toch, die ECU? Dus als ik ergens bijvoorbeeld 8 volt zou meten, dan geeft dat ook al aan dat er iets niet klopt, denk ik?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by degene »

Image

In die stekker miste contact.
3polig wit. Voor de kijker; rechts van je startmotor en onder het luchtfilter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

Thanks!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Hilko »

Alsje de ECU nog gaat meten: je hebt toch een Bosch-mono-jetronic? Volgens mij zou dan pin 9 het hoofd-relais aansturen (12V). Was lang zoeken, dit. Het brandstofpomp-relais wordt rechtstreeks door het contactslot gestuurd, deze stuurdraad eindigt op pin 4 van de ECU. Dat is dus ook 12V. Ik hoop wel dat je geen gebraden ECU hebt, en check dus ook de bedrading van en naar het brandstof-relais.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

@Hilko
Thanks! 't Is inderdaad een Bosch.

Een gebraden ECU zou beetje balen zijn, maar ik heb er nog één liggen van een identieke AX, dus dat is geen onoverkomelijk problemen. :) Nou, meten dan maar..

Oh grappig. Ben me wat aan het inlezen op de ECU. Zo'n Bosch is dus een Intel computertje... :P.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by raoel »

Ff bevestigen: het dubbelrelais onder de ECU is bij deze motor inderdaad 2 losse relaisblokjes (welke bij mij provisorisch met ducttape samengehouden worden).

Klinkt inderdaad alsof 1 vd 2 relaisblokjes geen stroom krijgt.... ze horen allebei te klikken op contact (dat verklaart ook waarom de benzinepomp niet loopt).

Trouwens, de kabel voor de benzinepomp: uit mijn hoofd een bruine stekker op een gele draad (dik). Zit op die plek waar alle kabels door het schutbord heen gaan. Die ben ik ook eens vergeten....

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelbomen herstelt. Nu nog starten...

Post by Ceristimo »

HIJ WÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉÉRKT!!!!!!!!!!!!

Wiehieuw! The beast is alive once more! It's been to hell and back... Woeeehooeee....

Ik zat in Groningen en Vosje (mijn kameraad) was in Assen nog even naar mijn auto aan het kijken. En tijdens het bellen zegt hij ineens: "hey, er zitten hier in de motorruimte twee zwarte stekkers die precies hetzelfde zijn. Die passen op elkaars aansluiting. Zullen we die eens omwisselen?"
"Eh..Nouja, doe maar. Je hebt mijn toestemming"

Hij heeft de twee stekkers omgewisseld, draait het contact om en zegt : "Ja hoor...Ik zie een oranje lampje"..."Nou, start eens dan?". VROEEEEEEM! Dat fijne pruttelgeluid van 60 paardjes met alle vier de hoefjes op de grond trappelend van pure extase....

Yaay :D

Nu nog de hele pokkezooi terugbouwen qua dashboard én ik heb mijn luchtfilterhuis gemold (je moet om 1 uur 's nachts met een suffe kop ook niet doorklussen), dus die moet ook even vernieuwd (maar heb ik nog liggen, dus geen probleem), en dan kan ik weer tuffen...

@Raoel
Bij mij is de brandstofpomp een gele draad met rode stekker en een hele dikke zwarte isolatie óm de gele draad geschoven. Maarja, Citroën hè...'t Kan best dat die stekker bij andere auto's een andere kleur heeft...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - The beast is alive again!

Post by raoel »

Het was ook uit mijn hoofd he, rood... dat klinkt eigenlijk ook wel goed.


Gefeliciteerd!! :) Wat een operatie zeg!!

Post Reply