Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Moderator: webmasters
Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Zo, dan ook hier maar even gaan vertellen over mijn BX. Ik hoop dat jullie dat niet erg vinden.
Zoals jullie denk ik al wisten, ben ik nog maar 16 en nogal gek van Citroën, en ook vooral de BX. Nu leek het mij een leuk idee om een BX te kopen, die vervolgens helemaal op te knappen en er dan in te gaan rijden als het eindelijk mag. ( gelukkig binnenkort al met 17!)
Zo ben ik dus op zoek gegaan, en heb ik een paar biedingen gedaan, en enkele mailtjes gestuurd. Dit heb ik allemaal vorige week maandag gedaan. Toen ik terugkwam van m'n werk 's avonds ( bij de Appie) , had ik van een van de adverteerders al een mailtje terug dat ik de BX op mocht halen voor het bedrag wat ik er voor had geboden. (135 euro ) Even wat afgesproken met de verkoper en een kennis van me, aangezien de BX geen apk meer had na 31 mei, en hij dus niet meer de weg op mocht. Die kennis had een autoambulance waar de BX dus mooi opkon.
De afspraak was dat we hem zaterdag 4 juni op zouden halen. Best een eindje rijden, de BX stond in Roermond, en zelf kom ik uit Enschede. Eenmaal aangekomen zag ik al meteen dat het best de moeite waard was, het is namelijk een prima BX'je.
Het was starten en meteen lopen, dus dat was al het eerste pluspunt. Auto zag er prima uit, is van een oud opaatje geweest, en die heeft hem in 1993 nieuw (?) gekocht. Alhoewel ik dit niet zeker weet.. De auto is van '88 , maar is pas in 1993 op naam gezet, en dat was de eerste eigenaar. Wat er in die vijf jaar gebeurd is is een vraag voor mij, waar ik misschien ook wel nooit achter ga komen. Importeur? Leenauto? Demo? Joost mag het weten.
De auto is afgekeurd op de remleidingen. Binnenkort even goed kijken wat ze daar nou precies mee bedoelen, dat was ons ook niet echt duidelijk, en de man die ons de auto verkocht (niet de eigenaar zelf) wist het ook niet precies. Hij is erg weinig gebruikt, er werd ongeveer 2000 kilometer per jaar mee gereden. Vorig jaar met 112000 km zo door de apk gekomen, zonder problemen. Dit jaar met 114000 afgekeurd, op de remleidingen dus.
De auto heeft aan de buitenkant geen roest! Wel zo z'n krasjes en 1 deukje in de linkerachterdeur, maar die kan je er altijd nog uithalen natuurlijk. Hoe het aan de onderzijde zit met deze auto is voor mij nog een verrassing, maar dat zal wel niet zo heel erg zijn! Het is echt een basis BX. Er ligt een 1400 motor in, gekanteld, dus het oliefilter bovenop. Geen centrale vergrendeling, geen arico, geen elektrische ramen, geen schuifdak, geen dashboardkastje, geen achterruitenwisser, enz. Gelukkig wel een rechterbuitenspiegel!
Volgens mij heb ik zo wel genoeg verteld, 't is al een behoorlijk verhaal! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Zoals jullie denk ik al wisten, ben ik nog maar 16 en nogal gek van Citroën, en ook vooral de BX. Nu leek het mij een leuk idee om een BX te kopen, die vervolgens helemaal op te knappen en er dan in te gaan rijden als het eindelijk mag. ( gelukkig binnenkort al met 17!)
Zo ben ik dus op zoek gegaan, en heb ik een paar biedingen gedaan, en enkele mailtjes gestuurd. Dit heb ik allemaal vorige week maandag gedaan. Toen ik terugkwam van m'n werk 's avonds ( bij de Appie) , had ik van een van de adverteerders al een mailtje terug dat ik de BX op mocht halen voor het bedrag wat ik er voor had geboden. (135 euro ) Even wat afgesproken met de verkoper en een kennis van me, aangezien de BX geen apk meer had na 31 mei, en hij dus niet meer de weg op mocht. Die kennis had een autoambulance waar de BX dus mooi opkon.
De afspraak was dat we hem zaterdag 4 juni op zouden halen. Best een eindje rijden, de BX stond in Roermond, en zelf kom ik uit Enschede. Eenmaal aangekomen zag ik al meteen dat het best de moeite waard was, het is namelijk een prima BX'je.
Het was starten en meteen lopen, dus dat was al het eerste pluspunt. Auto zag er prima uit, is van een oud opaatje geweest, en die heeft hem in 1993 nieuw (?) gekocht. Alhoewel ik dit niet zeker weet.. De auto is van '88 , maar is pas in 1993 op naam gezet, en dat was de eerste eigenaar. Wat er in die vijf jaar gebeurd is is een vraag voor mij, waar ik misschien ook wel nooit achter ga komen. Importeur? Leenauto? Demo? Joost mag het weten.
De auto is afgekeurd op de remleidingen. Binnenkort even goed kijken wat ze daar nou precies mee bedoelen, dat was ons ook niet echt duidelijk, en de man die ons de auto verkocht (niet de eigenaar zelf) wist het ook niet precies. Hij is erg weinig gebruikt, er werd ongeveer 2000 kilometer per jaar mee gereden. Vorig jaar met 112000 km zo door de apk gekomen, zonder problemen. Dit jaar met 114000 afgekeurd, op de remleidingen dus.
De auto heeft aan de buitenkant geen roest! Wel zo z'n krasjes en 1 deukje in de linkerachterdeur, maar die kan je er altijd nog uithalen natuurlijk. Hoe het aan de onderzijde zit met deze auto is voor mij nog een verrassing, maar dat zal wel niet zo heel erg zijn! Het is echt een basis BX. Er ligt een 1400 motor in, gekanteld, dus het oliefilter bovenop. Geen centrale vergrendeling, geen arico, geen elektrische ramen, geen schuifdak, geen dashboardkastje, geen achterruitenwisser, enz. Gelukkig wel een rechterbuitenspiegel!
Volgens mij heb ik zo wel genoeg verteld, 't is al een behoorlijk verhaal! Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Alwéér een BX!
Wel een hele nette hoor, zeker voor z'n leeftijd en voor die prijs, mag je natuurlijk helemaal niets zeggen!
Leuke aankoop, ben benieuwd naar je plannen ermee!
Wel een hele nette hoor, zeker voor z'n leeftijd en voor die prijs, mag je natuurlijk helemaal niets zeggen!
Leuke aankoop, ben benieuwd naar je plannen ermee!
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Zo ziet de bx er nog iets beter uit ping een beetje moeilijk in te schatten, Nou weer een keer een foto shoot met de auto, Hoe is het trouwens met die restauratie DS ?
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Het lijkt er op de eerste foto wel op dat de linker achterdeur al eens vervangen/gespoten is, er lijkt een iets afwijkende kleur op te zitten.
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Bedankt voor de reacties!
Dat kleurverschil op de foto had ik ook al gezien, maar volgens mij ligt dat aan de foto. Die deur zit trouwens ook een deuk in aan de onderkant..
Die DS is al helemaal klaar, vrijdag gebruikt als trouwauto, en ze zijn er nu mee naar Ameland!
Foto's daarvan staan wel op m'n site ; http://www.jbossinkfotografie.tk
Dat kleurverschil op de foto had ik ook al gezien, maar volgens mij ligt dat aan de foto. Die deur zit trouwens ook een deuk in aan de onderkant..
Die DS is al helemaal klaar, vrijdag gebruikt als trouwauto, en ze zijn er nu mee naar Ameland!
Foto's daarvan staan wel op m'n site ; http://www.jbossinkfotografie.tk
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Nette foto's schiet je ook
Gefeliciteerd met je klusproject.
Ben wel benieuwd wat er voor nodig is om er apk op te krijgen. Waarschijnlijk zijn er geen 2 jaar voor nodig om op te lappen
En dan gaat het toch op een mooie dag jeuken
Vraag losroyos maar
Succes!
Gefeliciteerd met je klusproject.
Ben wel benieuwd wat er voor nodig is om er apk op te krijgen. Waarschijnlijk zijn er geen 2 jaar voor nodig om op te lappen
En dan gaat het toch op een mooie dag jeuken
Vraag losroyos maar
Succes!
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Leuke Bee-ix! Gefeliciteerd hoor. Lijkt inderdaad een heel mooi koopje te zijn. Man, voor 135 euro koop je amper 'n fiets.
En je moet maar zo denken: Wat er niet opzit, kan er allemaal op gezet worden. Als je wilt heb je straks een dashboard kastje, elektrische ramen, glazen dakje, centrale deurvergrendeling, achterruitenwissert en airco...
Trouwens, volgens de RDW is die BX gewoon op 24-5-1988 voor het eerst op naam gezet. Dat valt samen met de datum waarop hij in Nederland is ingevoerd, namelijk op 24-5-1988. Dat hij in '93 voor het eerst op naam is gezet klopt dus niet.
EDIT:
Duct-tape op je stuur. Kan je dan harder door de bocht? Meer grip? Beter comfort?
En je moet maar zo denken: Wat er niet opzit, kan er allemaal op gezet worden. Als je wilt heb je straks een dashboard kastje, elektrische ramen, glazen dakje, centrale deurvergrendeling, achterruitenwissert en airco...
Trouwens, volgens de RDW is die BX gewoon op 24-5-1988 voor het eerst op naam gezet. Dat valt samen met de datum waarop hij in Nederland is ingevoerd, namelijk op 24-5-1988. Dat hij in '93 voor het eerst op naam is gezet klopt dus niet.
EDIT:
Duct-tape op je stuur. Kan je dan harder door de bocht? Meer grip? Beter comfort?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
DS is goed gelukt,
@Degene. Zo gouw je een auto hebt wil je er alleen maar mee bezig zijn, Je zou der zelfs in willen slapen
@Degene. Zo gouw je een auto hebt wil je er alleen maar mee bezig zijn, Je zou der zelfs in willen slapen
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Hehe ja.
Ik bedoelde eigenlijk meer het (illegaal) rijden erin
Ik bedoelde eigenlijk meer het (illegaal) rijden erin
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
WAUW! wat een BX
mooi zijn ze he
mooi zijn ze he
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
:O ik deed heel beschaafd alleen op het hofje zelf, nooit van het hofje af geweest met de auto. Al was dat al wel heel leuk gewoon heen en weer rijden over zon hofje. Je verlangt naar meer maar wees slim doe het nietdegene wrote:Hehe ja.
Ik bedoelde eigenlijk meer het (illegaal) rijden erin
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Ducktape zit erop omdat het stuur daar kapot is, dat schuimachtige gedoe aan de achterkant is er iets af. Komt binnenkort nog een ander stuurtje in.
Ik ga er denk ik nog niet mee rijden, mocht ik ergens tegen aanrijden, heb ik wel een heel groot probleem.
@ceristimo : Kennis vertelde me dat hij van de eerste eigenaar is. Ondanks dat, 't is gewoon een heel net ding.
Ga er ook niet zo veel aan veranderen, ik wil hem zo veel mogelijk origineel houden.
Ik ga er denk ik nog niet mee rijden, mocht ik ergens tegen aanrijden, heb ik wel een heel groot probleem.
@ceristimo : Kennis vertelde me dat hij van de eerste eigenaar is. Ondanks dat, 't is gewoon een heel net ding.
Ga er ook niet zo veel aan veranderen, ik wil hem zo veel mogelijk origineel houden.
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Hele leuke BX! Ziet er strak uit! Ben ook nog steeds groot liefhebber van die dingen, maar mijn AX'je 'scheurt' zo fijn!
Is dit dat 1400 blok zonder distributieriem maar met een ketting?
Veel plezier ermee!
Is dit dat 1400 blok zonder distributieriem maar met een ketting?
Veel plezier ermee!
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Ja, dit is dat 1400 blok met een distributieketting! En het blok ligt gekanteld, dus het oliefilter bovenop, en de kleppen enzo in de richting van het interieur zeg maar.
Eerste update: Gele verlichting! Dat hoort toch wel in een BX! Zal morgen even wat fotootjes plaatsen.
Eerste update: Gele verlichting! Dat hoort toch wel in een BX! Zal morgen even wat fotootjes plaatsen.
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Ook foto'tje van het blok?
Ben toch wel benieuwd.
Lijkt me heel irritant met kleppen stellen/koppakking/driem.
En een carterpan die in gevecht is met de inlaat...
Ben toch wel benieuwd.
Lijkt me heel irritant met kleppen stellen/koppakking/driem.
En een carterpan die in gevecht is met de inlaat...
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
degene wrote:Ook foto'tje van het blok?
Ben toch wel benieuwd.
Lijkt me heel irritant met kleppen stellen/koppakking/driem.
En een carterpan die in gevecht is met de inlaat...
is het ook, was met mijn 1600 in de BX ook een ramp
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Nope geen boxermotor, gewoon een 4-in-lijn allen het staat niet rechtop zoals een TU-blok, maar ligt gekanteld achterover.
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
luie XU motor (lekker achterover liggen)
http://data.motor-talk.de/data/gallerie ... -25149.jpg
'k weet niet of het 150-blok (die met de ketting zoals van Justin) ook onder XU valt..
Distributieriem enzo gaat nog.. de uitlaat van het spruitstuk loshalen is de ECHTE uitdaging
http://data.motor-talk.de/data/gallerie ... -25149.jpg
'k weet niet of het 150-blok (die met de ketting zoals van Justin) ook onder XU valt..
Distributieriem enzo gaat nog.. de uitlaat van het spruitstuk loshalen is de ECHTE uitdaging
Re: Justin aka Bossinkje (Citroën BX 1.4)
Hoe meer ik begin te leren over Franse auto's, hoe meer ik ervan overtuigd word dat die lui gewoon geen auto's moeten bouwen...Ze klooien maar wat an....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.