Heart without the brains! Peugeot 106

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
Tinus1
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: TueJun07, 2011 11:25:43 AM

Heart without the brains! Peugeot 106

Post by Tinus1 »

Jullie zullen wel afvragen waarom een 106 op de ax site??

Zoals ik ook al in het wie is wie topic heb geschreven wil ik mijn 106 maken zoals ik em zou willen hebben.
Ik heb nu een injectie moter maar wil van mijn ECU af, dat ding is me te moeilijk en wil oldskool :oops: ! Vraag me niet precies waarom want ik heb niet echt een zinnig antwoord :lol: maar wil graag een project maken met motorfiets carburateurs!

Nu heb ik me bedacht om er een 1.4 GT motor (met carbs) van een ax in te lepelen. Dan is mijn ecu weg en kan ik aan de gang met motorfiets carbs!
Ik weet dat je zo nooit de snelste motor gaat bouwen maar daar ben ik ook niet naar opzoek, ik wil een lekker pittige moter die een mooi geluid maakt!

Voor het ombouwen van een injectie motor naar eentje met carbs het ik volgens mij een andere bezinetank + pomp nodig en uiteraard het 1.4 blok.

Ik heb een laag budget en kan ook echt niet alles in een keer kopen, dat wil ik ook helemaal niet. Ik wil graag een lijste (samen met jullie) opstellen met de onderdelen die nodig zijn om mijn 106i om te bouwen naar een pittig 106je met carbs en een mooi geluidje!

Nu is de 106 ook nog een 3gaats model en dat moet dus ook veranderen, nu kan ik aan een kompleet 106xsi onderstel komen voor weinig geld... Maar na wat lezen hier op het forum weet ik niet meer wat nu het beste is :oops: ...
Ik heb gelezen dat een saxo vts 1.6 bak het beste zal draaien omdat je dan ook op de snelweg nog enigzins normaal toeren kan draaien... Ik weet dat het een dure bak is maar mis weten jullie een beter alternatief... Nu is een van mijn vragen; passsen de aandrijfassen van een xsi in de saxo vts bak zodat ik de voorpoten van een xsi kan gebruiken? Voor de achteras heb ik gelezen dat het verstandig is om mijn 1.1 as om te bouwen omdat deze bijna nooit/niet inlopen...

Even een beetje een lijste:

Onderstel:
- XSI voorpoten
- XSI aandrijfassen
- saxo vts 1.6 bak
- achteras 1.1 ombouw> wat is er allemaal nodig?
- remklauwen van een saxo 1.6 vts?

Motor:
- 1.4 GT carb motor
- kop van een??
- nokkenas vervangen/verbeteren?
- benzine tank + pomp van een 1.4 GT
- motorfiets carbs + inlaatspruitstuk
- andere gaskabel??
- vervangen van lagers/ keerringen/ of zelfs iets van de zuigers???

Ik weet niet of het iets toevoegd maar heb zelf al in de 106 een tellerbak met werkende toerenteller gemaakt, er zitten daarin ook meters voor o.a de olie temp, uiteraard zitten die (nog) niet aangesloten...

Zoals jullie zien heeel veel vragen :oops: .. Alle aanvullingen, ideen antwoorden en alles is welkom!

Groeten Martijn!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Heart without the brains! Peugeot 106

Post by AlexanderB »

ho! rustig aan. :)

kop maakt weinig uit, maar voor benzine er zijn er 5:
-standaard kop (meeste 1.0, 1.1 en 1.4 modellen)
-ax sport kop, van de 1.3 sport, heeft grotere kleppen en word normaal voorzien van n dubbele solex of soms dubbele weber carburateurs
-ax gti kop, heeft tov de standaardkop 4 extra gaten voor de benzineinjectoren. (die heb jij niet nodig voor je carburateur)
-peugeot 106 rallye kop, een soort kruising tussen de ax gti kop met 4 injectiepunten en de sportkop met grotere kleppen.
-saxo 16v kop, die, zoals de naam al zegt, 16 kleppen, voor betere luchtdoorstroming.

verder.. een xsi onderstel is gewoon prima, incl de achteras als je die dr ook bij krijgt, daar heb je helemaal weinig voor nodig.
gewoon de schijven en klauwen van de xsi ook houden ;)

Onderstel:
- XSI voorpoten
- XSI aandrijfassen
- saxo vts 1.6 bak gewoon je huidige bak houden
- achteras 1.1 ombouw> wat is er allemaal nodig? --> een willekeurige 4gaats achteras, een flesje remvloeistof, n hoop geduld, en mogenlijk wat nieuwe remonderdelen, afhankelijk van de staat van onderhoud van je 4gaats as die dr onder gaat.
- remklauwen van een saxo 1.6 vts? pak gewoon de xsi klauwen die met de poten mee komen :)

Motor:
- 1.4 GT carb motor --> willekeurige 1.4 motor voldoet. je zult dan alleen n beetje aan de kabelboom moeten klussen. maar dat zal sowiso moeten, aangezien een GT carb blok bijvoorbeeld een totaal andere stekker heeft dan je 106. in fact, je kan haast beter je 106 kabelboom houden en afknippen/aanpassen wat je niet meer nodig / anders nodig hebt. :)
- kop van een?? --> zie lijstje
- nokkenas vervangen/verbeteren? --> kan, maar kost veel geld tov weinig resultaat ben ik bang. (in de orde grootte 100-300 euro voor.. 5 pk?)
- benzine tank + pomp van een 1.4 GT of gewoon een brandstofdrukregelaar, of inderdaad een tank en pomp van een willekeurige ax carburateur model.
- motorfiets carbs + inlaatspruitstuk
- andere gaskabel?? huidige werkt ook wel
- vervangen van lagers/ keerringen/ of zelfs iets van de zuigers??? als het zo uitkomt kan je de keerringen vervangen, maar anders zou ik t in zn geheel lekker laten,
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Heart without the brains! Peugeot 106

Post by Browny »

Een saxo vts bak draait net als een 1.4 GT bak 4000rpm bij 120.
Met een andere nokkenas kan je wel meer dan 5pk winnen hoor.

Tinus1
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 3
Joined: TueJun07, 2011 11:25:43 AM

Re: Heart without the brains! Peugeot 106

Post by Tinus1 »

Haha beetje een snelle start maar een hoop vragen en toen nog weinig antwoorden :oops: ....
Bedankt voor jullie reacties, heel stuk wijzer geworden!
Ik heb hieronder nog even een nieuw lijstje opgesteld met nog wat vragen, als iemand er naar zou willen kijken en zou kunnen beantwoorden zou dat heel fijn zijn :oops: !
Ik zat ook nog te denken aan de motorsteun, moet die nog veranderd worden?

Onderstel:

- xsi voorpoten + klauwen
- xsi aandrijfassen >> past dit dan wel in mijn 1.1 bak??
- 1.1 bak houden
- (xsi) 4 gaats achteras

Motor:

Als iedere 1.4 motor voldoet zou ik dan ook bijvoorbeeld een 1.4 motor van een 106 kunnen nemen, dit is dan wel een injectie motor maar i.c.m de brandstof regelaar misschien toch om te bouwen naar carbs? Dan heb ik geen problemen met de kabelboom?? Of als ik de interieur-kabelboom van de ax ook neem dan past de motorkabelboom van de ax 1.4 GT carb er zo in en is dat miss nog een beter en makkelijkere mogelijkheid??

- 1.4 motor + kop
- Interieur kabelboom
- Motor kabelboom
- Nokkenas voorlopig origineel laten
- Brandstofdruk regelaar
- Motorfiets carbs + inlaatspruitstuk

Alvast bedankt!
Groeten!

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Heart without the brains! Peugeot 106

Post by JBo »

Wat ik me nou afvraag. Zijn er in belgie niet gewoon 106jes standaard met carb geleverd? Dan zou het een kwestie zijn van daar naar een sloop gaan en kop, brandstofpomp en kabelboom meenemen.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Heart without the brains! Peugeot 106

Post by Bossie »

Ik heb een paar jaar geleden mijn blok omgebouwd van monopoint injectie naar 2-traps carb. Lees mijn wie-is-wie maar eens door, dan wordt je waarschijnlijk al een heleboel duidelijk: http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic. ... &start=400
Image Image Image

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Heart without the brains! Peugeot 106

Post by Mastenhose »

Voorpoten van de XSI kún je wel gebruiken, maar dan moet je wel de veren, veerschotels, toplagers en topmounts overzetten, je XSI veren etc. zijn een andere diameter die aan gaat lopen in je veertorens. (Niet mijn eigen ervaring, maar volgens mij die van CitroSan en misschien ook wel Drake)

Nutteloze post, gaat om een 106 en niet om een AX..... :wall :wall :wall :wall :wall
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply