Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

De tellerkabel bestaat inderdaad uit twee delen. In de motorruimte, ongeveer onder de grote rem-paddestoel zitten de twee delen aan elkaar geschroefd.
Aan de achterkant van het tellerhuis zit de kabel geklikt. Stevig in de stekker knijpen.

Succes!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by q01z »

bij een ph1 kan je het makkelijkst vanuit de zekeringkast bij je telelrkabel..als je dan buiten gaat staan, kan je door het kastje naar de kabel kijken... dan kan je met een grote platte schroevendraaier erachter komen en de tellerkabel losdrukken..
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Ceristimo »

Ah, inknijpen dus? Heel fijn, probeer ik dat.

Als iemand nog tips heeft voor het loshalen van een Type 1 dash dan hoor ik die graag....Volgens de Haynes moet het hele dash eerst uit elkaar (dashboard kastje los, ventilator roostertjes eruit enzo), maar dat lijkt mij een beetje onzin allemaal?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by degene »

Nee, is geen onzin. En het is al helemaal het werk niet!! Kwestie van een aantal zeer goed bereikbare torx boutjes eruit draaien.
Dash er mooi uitkrijgen vond ik een absolute ramp. Helemaal die grote rubbers links en rechts onder je parafaan. Ik kreeg de neiging om de fik eronder te houden.. maar een kleine dappere neuron in mijn hoofd bood dapper weerstand tegen die gedachte.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Ceristimo »

Zou je voor mij dan misschien even heel kort je werkwijze neer kunnen zetten? Daar zou ik wel wat aan kunnen hebben.

Omdat die autosloop op maandag pas 's middags open is, gaan we 's ochtends eerst mijn dash loshalen en zien hoe en wat er precies van de kabelboom beschadigd is.

Als ik van jou wat kan leren, dan graag! omdat we nu niet eerst op de sloop kunnen 'spelen' met een dashboard :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

emiel.de.piraat
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedJun01, 2011 7:06:03 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by emiel.de.piraat »

(Y)

succes morgen!

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by degene »

Um, ja ik kan wel proberen op te rakelen wat ik allemaal gedaan heb, maar zou het heel eerlijk niet precies meer na kunnen vertellen. En ik ben volgens mij ook iets vergeten dat met het kachelhuis te maken had (slangen waren er wel af) want het leek alsof het kachelhuis nog aan het schutbord vast zat ofzo .. Maargoed het was een sloper, dus heel rouwig hoefde ik niet te zijn dat het dash scheurde over de lijn van de ruit ontwaseming strook.
Die rubbers onder de parafaan had ik los gekregen door heel vaak en diep een schroevendraaier erin te bijtelen en als 'doorslag' te gebruiken.

Oja en een tip om de kmtellerkabel uit de tellerbak te krijgen (werkt bij mij). Ik maak eerst het tellerhuis los. Trek het een stukje naar buiten. Linker hand knijpt in de tellerkabel'stekker' (via het zekeringenluikje) en rechterhand trekt en wiebelt aan de tellerbak. Dus niet alles met 1 hand doen.

/zei ik dat echt?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Ceristimo »

Bedankt voor de tip niet alles met een hand te doen. Dat soort goede raad is op veel meer aspecten in het leven van toepassing...

En met kachelhuis bedoel je de kachelmotor en de buizen die hieraan vastzitten? Ik hoop toch van harte niet de kachelradiateur...

En dus alles losmaken van het dash eerst, zelfs de roostertjes van de ventiltie openingen? (Zijn er maar twee, maar toch...)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by degene »

Ceristimo wrote:En met kachelhuis bedoel je de kachelmotor en de buizen die hieraan vastzitten? Ik hoop toch van harte niet de kachelradiateur...

En dus alles losmaken van het dash eerst, zelfs de roostertjes van de ventiltie openingen? (Zijn er maar twee, maar toch...)
Nee ik bedoel echt het 'huis'. Niet de motor en niet de radiator. (radiator zit in het huis, zoals een CDdrive in een laptop kan)

De roostertjes kun je in je dash laten (het zal eens meevallen zeg)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Mastenhose »

Man!!! Wat is er in deze wie=wie een hoop gebeurd in 3 dagen afwezigheid!
Alles vluchtig doorgelezen. Persoonlijk zou ik (mits dat nog niet gezegd is) pogen om het dash van de sloper heel te houden en netjes uit te bouwen, zie het als oefening voor als je aan je eigen auto begint. Daarbij, ondanks dat het een sloopauto is en jij dat onderdeel niet nodig hebt, zegt niet dat degene na jou het niet meer nodig heeft natuurlijk. (Ik haat het echt als ik bij de sloop kom voor een onderdeel en als dan blijkt dat er een onverlaat 'mijn' onderdeel heeft gesloopt....;))

Verder wil ik je heel veel succes wensen morgen, draai gewoon alle schroefjes los die je kunt vinden, dan zou je uiteindelijk vanzelf het dash los moeten hebben...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Ceristimo »

Omdat de sloop pas morgenmiddag open is draaien we de volgorde om. Morgenochtend om 8 uur beginnen met het uitbouwen van mijn auto...

Op hoop van zegen. En inderdaad Mastenhose, wat een ellende. Hoe een simpel kapot contactslot compleet is geëscaleerd. Laat dit dan een wijze les voor iedereen zijn:

!HAAL ALTIJD JE ACCU LOS!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by degene »

Je weet in ieder geval wel dat je voor het ongelukje een uitstekende massa had

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Ceristimo »

Wat wel bijzonder is, is dat ik in de Haynes nergens iets lees over die doppen bij de parafaanbak. Dit is de procedure voor een Type1 dash volgens de Haynes:

1) Minpool accu loskoppelen (die heb ik in elk geval al los...Oh wacht, ik heb geen minpool meer...)
2) Linker en rechter oplegplankjes verwijderen
3) De ventilatiegrilletjes in het midden verwijderen door het klipje aan beide kanten los te maken en ze eruit te trekken.
4) Stuurwiel, stuurkapjes en stuurkolom verwijderen. (dat laatste lijkt me overdreven, de stuurkolom wilde ik eigenlijk laten zitten...)
5) Verwijder
a) Tellerbak
b) Radio
c) Ruitenwissermotor
d)Zekeringenkastje
6) Verwijder kachelpaneeltje
7) Verwijder middenconsole plaatje (en knoppen en dergelijke)
8) Open handschoenenkastje en verwijder alle schroefjes die je daar ziet
9) Schroef de dashboard schroefjes los. Er zit één aan elke kant, twee op de kachel unit (voorkant en onderop) en twee onder de kachel unit
10) Trek alle stekkers los

Dashboard is er nu (volgens de Haynes) dan uit. Pff, heb echt geen zin in morgen, maar enfin...Wie niet waagt wie niet wint
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by degene »

Heel appart dat ze die rubberen weerhaak pluggen niet vermelden.
Ze zitten er toch echt. En they wíll drive you nuts.
Maarja, morgen gewoon de vuisten ballen en de klus klaren. Het is ff niet anders. Ik had het vorige week ook toen ik mn vbak in 100 verpulverde onderdeeltjes in mn hand had en 2 dagen later de ax voor mn werk nodig had.
Wat dat betreft is het wel goed een stok achter de deur te hebben, maar wel zuur dat je 40km van huis te werk moet gaan =/
Succes!

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Mastenhose »

Je hebt er in ieder geval lekker weer bij............. :roll:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by raoel »

Wat ik het lastigste vond van de hele uitbouwprocedure:

- 2 dikke rubbers in de parafaanbak: zoek een lang dun voorwerp, en ram eruit met een hamer. Ging redelijk snel op die manier.

- Uiteindelijk ga je 2 boutjes niet vinden. Ga met je hoofd op de grond liggen, ter hoogte van de plek van je gaspedaal. Kijk naar boven. Daar zit het kachelhuis nog vast met 1 bout. Aan de andere kant hetzelfde.

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by degene »

raoel wrote:- Uiteindelijk ga je 2 boutjes niet vinden. Ga met je hoofd op de grond liggen, ter hoogte van de plek van je gaspedaal. Kijk naar boven. Daar zit het kachelhuis nog vast met 1 bout. Aan de andere kant hetzelfde.
Ah, was dát het :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Ceristimo »

Thanks! even die boutjes zoeken. Dash is voor de rest los, nu 2 uurtjes bezig. Tot nu toe valt het mee. Die twee rubberen doppen zijn met twee man een eitje, maar nu hangt het dash nog ergens aan. Aan wat kabels nog en dan die 2 boutjes. Gaan we nu opzoeken :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by Ceristimo »

Dashboard is eruit. Ik hoop dat we alles weer terukrijge.. Interieurkabel is deels verbrand, en motorkabelboom tot aan de helft. Nu naar de sloop. Tering, wat een werk dit...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand.Hoe dashboard uitbouwe

Post by gigawebs »

Ik duim voor je dat je een mooi type1-tje tegen komt met een mooi kabelboompie!
ImageImageImage

Post Reply