Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ceristimo, stuur even een pb naar Raoel, die zegt net dat hij nog wel wat heeft liggen voor de type 1.

Groet en sterkte vanaf de waggel!
Raoel & Rogier
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

Okido, PB'tje verstuurd.

Effe wat rondgebeld wie me een lift kan geven maandag naar Emmeloord. Heb waarschijnlijk al een lift te pakken. Hoeveel werk, realistisch gezien, is het voor zo'n boerenlul als ik (die dus zo achterlijk is dat hij z'n accu vergeet los te koppelen, dus dat geeft mij technisch vermogen wel weer aan), om een dashboard los te halen en kabelboom en alles mee te nemen?

Realistisch: Kan dat in....4 uurtjes? En daar reken ik een hoop gescheld, gevloek en gekneusde knokkels mee. De ECU vervang ik ook gelijk maar voor de zekerheid.
En wat is een realistische prijs voor een kabelboom bij de sloop?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by MBa@NL »

Vanavond nog in de schuur gekeken voor je maar helaas niets bruikbaars meer. Het meeste is al té ver uit alkaar geplukt om daar nog iets van te maken... het meeste is al niet eens meer herkenbaar wat betreft waar het vandaan komt... :(

Je hebt op de sloop het voordeel dat het dashboard niet heel hoeft te blijven... maak van dat feit goed gebruik!

Motorkabelboom is goed te doen... uurtje lijkt mij reëel. Begin gewoon bij een stekker en volg deze naar de volgende en zo verder tot hij eruit is. Hier heb je opzich weinig gereedschap voor nodig... enkel wat beugeltjes die je met een dopje 10 of 13 moet verwijderen en een priegelschroevendraaiertje om van een paar stekkers het metalen clipje er af te halen.

Interieur boom komt er kort gezegd op neer dat het dashboard eruit moet. Gooi eerste het stuur eruit inclusief de stuurkapjes en dan het makkelijkste lijkt mij om de bouten bij de A stijlen te lossen (hoeven er niet uit want het is een sleuf systeem). Probeer die ophanging af te breken. Verwijder het tunnelbakje (als deze erin zit) en probeer aan de onderzijde het dashboard omhoog te trekken, grote kans dat je hiermee een heel groot deel al afbreekt.

Mischien al wel zo handig overigens om een aantal stekkers al vast los te halen. Die onder het stuur is een kwestie van knoppen indrukken en dan kun je het plaatje tussen de knoppen met je duim en wijsvinger verwijderen. Knoppen trek je er zo uit en dan kun je de stekkers er af trekken en dan de stekker zelf terugduwen... kunnen die niet meer afbreken. De knoppen van de middenconsole (alarmlicht en achterruitverwarming) kun je los krijgen door het kapje wat daar omheen zit met je duimen omhoog te duwen en daar ook weer de knoppen er uit te halen.

Misschien is het ook niet onderstandig om de tellerbak te verwijderen zodat je die stekkers ook los kan leggen en het dashboard sterkte inlevert en misschien ook weer makkelijker breekt.

Wat betreft het afbreken van het dashboard is dit echt een idee zoals het zou kunnen gaan... Nog nooit geprobeerd op die manier dus het is echt proefondervindelijk vaststellen.

Neem vooral veel grof gereedschap mee om het dashboard in kleine stukjes te helpen zodat je er goed bij kan. Vergeet ook niet om een goeie kniptang mee te nemen want je moet nog wat tyraps doorknippen!

Let wel op bij het slopen dat de kabelboom meestal dicht op het dashboard zit en bij het rossen met bijvoorbeeld een hamer je snel op de kabelboom zit. Beste lijkt mij dus met de hand het spul afbreken en anders beginnen bij plekken waar echt niets zit.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

Ik heb wel bij Mirka gemerkt dat met een paar flinke trappen tegen de zijkant je het dashboard al een heel eind uit z'n ophanging kan trappen.

Tja, ik weet gewoon niet of het interieur kabelboom beschadigd is. Als er bij de bundel waar de contactslotdraden in verdwijnen interieurdraden bijzitten dan hoogstwaarschijnlijk wel. En anders waarschijnlijk niet.

Maar omdat ik momenteel geen tijd heb om weer bij mijn eigen auto te kijken (die dus 40km van m'n huis staat) kan ik dat nu niet meer controleren.

Plan is dus: Naar de sloop, zoveel mogelijk meenemen, later uitzoeken wat nodig is.

@MBa@NL
Dank voor je 'handleiding'. Dat print ik in elk geval uit en neem ik mee.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by raoel »

Ik kan op dit moment niet kijken (zit op de camping) maar ik ben bang dat ook mijn interieur-kabelboom verknipt is.. (die dingen gaan gewoonlijk nooit kapot natuurlijk).


Motorkabelboom is nog wel goed begrijp ik? Die zou ik nog wel hebben.

Sterkte.. 't zit wel tegen nu...

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

En allemaal mijn eigen domme schuld. Kan mezelf wel voor de kop slaan. Hoe vergeet je toch in hemelsnaam de accu los te halen? Dit hele gezeik had zóóóó makkelijk voorkomen kunnen worden. Als de accu los was geweest dan reed de auto nu alweer met een nieuw contactslot.
In plaats daarvan heeft deze Handige Harry de kabelboom in rook doen opgaan. Grrrtvrrrdrie!Ik haal voor iedere prutklus de accu los, en nu juist als het belangrijk is vergeet ik het gladjes....

Maarja, wat gebeurt is is gebeurt. Geen idee of motorkabelboom nog goed is. Die twee dikke (gele en rode) draad uit je contactslot, waar lopen die allemaal heen?
Iedere kabelboom waar die twee draden in verweven zitten zullen wel deels aangetast zijn, want het is die kabel (met name de rooie) die lekker hebben gefikt. De auto stond in twee seconden blauw, en de ranzige stinkende plastic-rook spoot onder het dashboard vandaan en ook bij de motorkap, waar de massakabel stond te fikken en de accu stond te koken.

Nouja, als ik die kabelboom heb, dan dashboard eruit, kabelboom los, andere ECU erin (voor de zekerheid), en bidden en hopen dat 'ie lopen gaat.

Probleem is: Ik heb gewoon eigenlijk geen tijd voor deze onzin, dus ik weet ook niet wanneer ik hier aan toe kom. Sloop in elk geval maandag (hopelijk) en wanneer ik tijd heb voor Die-Andere moet ik nog zien.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Hilko »

Ik lees dit net voor het eerst. Ik kan me niet echt indenken dat je de hele kabelboom hebt afgefikt. Ik denk eerder dat het beperkt blijft tot de contactslotdraden, daar waar je sluiting hebt gemaakt, samen met de hoofdstroomdraden (die dikke die vanuit het motorcompartiment naar binnen lopen). Tenzij je natuurlijk al hebt geconstateerd dat de hele boel geroosterd is, dan heb ik niets gezegd. Is er nog enige functinaliteit voor wat betreft verlichting enzo? Dan zou het mee kunnen vallen.

Ik heb zoiets ooit een bij een BX gehad, en dat bleek uiteindelijk om twee stukjes draad van nog geen 5 centimeter te gaan. Maar ook dat zag eruit alsof de hele auto zou afbranden, en zo stonk het ook.

In ieder geval succes.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

Ik heb in de hele auto sowieso geen stroom meer, omdat de twee massakabels van de accu zijn doorgebrand. De hele kabelboom zal het inderdaad niet zijn. Wat ik heb kunnen constateren is dus de twee contactslot draden die dan achter het dashboard worden samengevoegd met andere draden. Die andere draden zijn hier en daar ook deels aangetast, omdat die twee dikke kabels hebben gebrand.
En in het motorcompartiment in ieder geval die stekker die bij de ontsteking in de buurt zit, onder de bougiekabels. Dat is, zo heb ik begrepen, een plek waar de kabelboom zich splitst. Of het gedeelte daaráchter verbrand is heb ik niet kunnen zien.

En nu ik wat rustiger van geest ben zou ik graag inderdaad even de complete schade op willen nemen, maar de auto staat een beetje ver weg, dus kan er niet effe snel heen om te kijken. Lastig hoor, dit.

Stinken deed het inderdaad, en met nogal veel rookontwikkeling. Ik was samen met een kameraad bezig, en we waren omstebeurten met een 6mm steekpriem in het contactslot aan het rammen. Hij was net bezig met slaan, en per klap van de hamer ging de priem een milimeter verder het slot in. En op gegeven moment geeft hij een ferme klap met de hamer, en ik zie een soort stofwolkje uit het contactslot komen.
Ik kijk hem aan, zo van: "wat was dat?". En toen hoorden we 'pppsssjjtt' en kwam er behoorlijk wat rook onder het dashboard vandaan en ook onder de motorkap.

Op het moment dat ik de accupool lossloeg hield het gelijk op met fikken, maar in de paniek om de motorkap open te krijgen duurde dat een goed aantal seconden waarin het lekker heeft staan roken.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Hilko »

Dan denk ik zeker te zijn dat de schade te repareren is. Ik verdenk de hoofd-stroomdraden, de cantactslot-bedrading (maar die moest sowie-so al vervangen worden) en het massa-spul onder de kap.

Mijn tip: ga eerst kijken of het reparabel is, let wel op de draaddiktes!!!!! En zoals altijd, meten is weten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sorry voor de overdreven uitroeptekens, maar je begrijpt m'n punt wel. Waar staat de auto trouwens? Misschien kan ik je helpen.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Hilko »

Oh ja, ik heb hier nog een verknipte, maar wel van goede draden voorzien zijnde, BX kabelboom. Daar mag je van gebruiken wat je nodig denkt te hebben, er zitten geheid voldoende draden van de juiste doorsnede in 8)
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

@Hilko

Nou, bijkomend probleem is dat ik van bedrading, elektriciteit en solderen geen kaas heb gegeten. Alles valt te leren natuurlijk, maar ik zie mezelf niet een deels gesmolten kabelboom reconstrueren.

Dank voor het hulp aanbod! De auto staat in Assen. Zelf woon ik in Groningen. Ik weet niet of je daar een beetje bij in de buurt woont?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Hilko »

Nope. Ik woon in Den Haag. Nou ben ik niet te beroerd om een stukje te rijden, maar dit is me wat te ver :lol:

Hoe dan ook, met een multi-meter kom je een eind hoor. Het is niet heel makkelijk (dan zou iedereen het zelf doen) maar met logisch nadenken, een schema en veel geduld is er wel uit te komen. Begin gewoon eens met de gesmolten delen vervangen voor nieuw.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

Maar dan is het toch makkelijker om een kabelboom uit een sloper te trekken?

Dan wordt het gewoon stekkers prikken, toch? (Oke, dat is misschien wel érg simpel gesteld, maar...)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Hilko »

Kabelboom compleet uitbouwen = 1 dag.
Kabelboom compleet inbouwen = 1 dag.

Dan werkt het vaak nog niet correct, fouten zoeken en corrigeren = 1 dag.

Kapotte stukjes inbakken = een paar uur, mits het meevalt.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Terminal »

1dag voor het uitbouwen? Als je een beetje voorbereid te werk gaat kost het je een dag om het uit te bouwen en er weer terug in te bouwen en eventueel nog fouten op te sporen. Daar gaat haast nog het meeste werk inzitten, zoek op internet snel even de cursus ''hoe meet ik mijn bedrading door'' op, en leer die uit je hoofd. Uitbouwen kan iedereen met een beetje logisch verstand, en als je een beetje oplet kun je het daarna ook netjes in je eigen auto weer uitbouwen, en inbouwen.

Probeer iemand te vinden die je kan helpen die al wel ervaring heeft met doormeten en dergelijke... kan je een hoop gedoe gaan schelen.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

@Hilko
Ik denk dat ik er wat te makkelijk over denk en dan straks weer op m'n bek ga, maar fouten uitzoeken? Zoals ik het zie is de kabelboom in elk geval kapot tot waar hij zich splitst en met een beetje mazzel is het daarachter nog goed. Dan is het toch gewoon een kwestie van de stekker losklikken van het kapotte deel, nieuwe deel erin klikken en klaar?...

@Terminal
Een multimeter kan ik wel aan komen. Hoe het werkt weet ik nog niet, maar inderdaad: op internet kan ik dat vast wel vinden en alles valt natuurlijk te leren...

Edit:
En als laatste toevoeging: UUUGGHHHHHH!!!! Ik had zo'n goeie betrouwbare auto... :(
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

Morgenvroeg ga ik met een vriend van me naar de sloop in Emmeloord, om een kabelboom te scoren uit een Type 1 AX met injectie.

Afhankelijk van hoelang dat duurt en hoeveel tijd we 's middags nog over hebben willen we dan ook alvast een begin maken met het inbouwen van de kabelboom in Die-Andere.

Daarvoor moet wel het dashboard los. Iemand nog tips met betrekking tot het loshalen van een Type 1 dash?

Dit is de procedure voor zover ik hem begrijp:

1) Alle aanhangels demonteren (stuurkapjes, stuur, middenconsole bakje enzovoort)
2) In de cabine zitten twee boutjes net naast de deur die los moeten
3) Ruitenwisser en parafaanbak loshalen. Daarachter zitten twee rubberen doppen die je de cabine in moet drukken. Soms zit er in het midden nog een boutje, soms niet

4) Het dashboard is nu los. Alle stekkers op de versnellingsbak lostrekken en door de rubberen openingen van het schutbord drukken. Dan dashboard rond de kachel manoeuvreren en eruit trekken.

Klopt dit? Iemand nog tips, aanvullingen, goede raad?...

En verder: Een type 1 tellerbak. Hoe haal je die nu precies los? Volgens de Haynes heb je in de linker boven- en onderhoek en de rechter boven- en onderhoek een klipje die je met een platte schroevendraaier indrukt. Dan kan de tellerbak er naar voren toe uit getrokken worden.
Dat ging in Mirka echter allemaal niet zo makkelijk, dus hoe moet dat precies zonder het dashboard te beschadigen. Verder: Wat is de juiste procedure voor het verwijderen van de tellerkabel? Bij Mirka kwam die gewoon automatisch los toen ik de tellerbak naar voren trok, maar ik denk dat dat mazzel is geweest. Dat hoort vast niet zo :P.

Moet je die tellerkabel inknijpen en trekken, moet je 'm draaien, moet je gewoon trekken?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Hilko »

Ceristimo wrote:@Hilko
Ik denk dat ik er wat te makkelijk over denk en dan straks weer op m'n bek ga, maar fouten uitzoeken? Zoals ik het zie is de kabelboom in elk geval kapot tot waar hij zich splitst en met een beetje mazzel is het daarachter nog goed. Dan is het toch gewoon een kwestie van de stekker losklikken van het kapotte deel, nieuwe deel erin klikken en klaar?...
Het is natuurlijk ook lastig om op afstand een oordeel over de schade te kunnen geven.
Je moet doen wat je het beste lijkt. Als dat is: kabelboom vervangen, dan vooral doen. Is nog erg leerzaam ook. Met het tijdschema dat ik hierboven postte ben ik wel uitgegaan van een BX, wellicht is het bij een AX wat eenvoudiger.
Helaas is de afstand me echt te groot, anders zou ik je graag geholpen hebben. Ik heb zulke varkentjes al vaker gewassen :lol:

Nogmaals: heel veel succes. Gaat vast goedkomen.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Hilko »

Tellerkabel op de bak losmaken geeft je voldoende speling...
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Kabelboom doorgebrand. Wie heeft er een Type

Post by Ceristimo »

Hij bestaat toch uit twee delen? Ik wil eigenlijk gewoon de tellerkabel van de tellerbak losmaken, maar weet niet wat daar de juiste procedure voor is...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply