Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Pgoddijn »

Punaxio wrote:en vast ook wel de 106?????
Nope ;-)
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Ik besef me vandaag ineens dat het Bevrijdingsdag is, en de sloop dus wel gesloten zal zijn. Dat wordt dan volgende week maar zoeken naar een motortje.

Iets anders:
Wie heeft ervaring met het toevoegen van aceton aan je benzine? Ben wat aan het lezen geweest op verschillende fora's, en het schijnt dat wanneer je zo'n 2.0ml per liter brandstof mengt in je tank, dat een forse besparing kan opleveren.

't Fijne weet ik er niet van, want ik ben ook geen scheikundige, maar het heeft te maken met het reduceren van de oppervlaktespanning van de benzine, waardoor de ingespoten benzine-nevel fijner wordt en er een betere verbranding plaatsvind in de motor.

Volgens wilde verhalen kan je tot wel 30% besparen. Dat laatste geloof ik niet, maar ik vind het hoe dan ook het proberen wel waard.

Zal Die-Andere binnenkort eens helemaal voltanken en er dan 84ml pure aceton bij-mikken. Benieuwd of dat helpt of niet.

Het schijnt wel dat de juiste verhouding erg belangrijk is. Teveel of te weinig en het help gelijk een stuk minder.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

pf.. ik geloof er niet zo in, maar je zou het kunnen proberen. 84ml op 43 liter kan nog niet zoveel kwaad, ik denk echter dat je besparing niet significant gaat zijn, rustig rijden versus doorrijden maakt denk ik meer verschil.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by j0achim »

Zover ik weet lost aceton kunstof op (wij solderen hier kleine kunstofdelen met aceton) Dus of het goed voor je vulpijp/ tank is valt te betwisten.
Het zit niet voor niks in een glazen flesje :P

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

mja, als je kijkt wat dr allemaal oplost in benzine.. ;) (hoewel bijvoorbeeld alcohol slangen aanvreet die voor benzine prima geschikt zijn..

twijfelgevalletje dus.. ik zou het zelf lekker laten ;) maar als je het wilt proberen, go ahead :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Aceton zit ook in een plastic flesje. Dat het agressief spul is geloof ik best, maar gooi maar eens wat benzine op zo'n bakje waar vlees inzit bij de supermarkt. Dat vreet ook helemaal weg.

Ik ga er vanuit dat leidingen die benzine aankunnen ook wel tegen die minimale hoeveelheid aceton kunnen.

@AlexanderB
Ik geloof ook niet in die 30% besparing. Maar stel dat het 10% zou zijn? Dat maakt het mijn inziens wel de moeite waard. Dan zou je in plaats van 1:18 ineens 1:19,8 rijden.

(Nou is 1:18 met een AX ook alleen maar in het meest gunstigste geval te doen, maar dan nog...)

Ergens heb ik toch wel de vrees dat je er inderdaad je motor mee kunt slopen, maar ik lees toch genoeg positieve verhalen om het zelf eens te gaan proberen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Rio97 »

Moet je ook even zoeken op dit forum.
Clublid weatherman heeft hier een jaartje of vijf geleden mee geëxperimenteerd met zijn AX.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Dank voor de tip. Heb het topic gevonden. Voor de geïnteresserden:

Klikkerdeklik
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Vanmiddag Mirka even bezocht in de garage en haar gasklephuis inclusief injectiehuis eraf gehaald. Die zet ik morgen ofzo over op Die-Andere. Hopelijk lost een schoon injectiehuis, en een gerepareerde gasklepsensor de hoge stationairloop op en misschien gaat 'ie dan ook wat zuiniger lopen.

Een raammotor heb ik nog niet kunnen vinden. Heb een bericht geplaats op Onderdelenzoeker.nl dus ik hoop dat daar wat uit komt.

Overigens, mijn dorpel begint aan de onderkant te roesten. Met name de rand waar ook de kriksteuntjes aan zitten.

Mijn plan van aanpak:

1) Goed opschuren, dus alle roest eraf
2) Van voor tot achter in de roestomvormer (Fertan)
3) Dan met de tectielspuit erover...

Goed idee?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by joop »

zou bij 't opnieuw lakken in ieder geval genoeg laagjes doen (ongeacht wat je erop smeert) omdat dat deel toch heel wat steentjes en modder te verwerken krijgt. Heb verder niet zoveel ervaring met tectiel.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Hmm...omdat het om de onderkant van de dorpel gaat was ik dus eigenlijk niet van plan om die te lakken of spuiten...Ik wilde er gewoon tectiel overheen mikken...Dat sluit het ook luchtdicht af en zou ervoor moeten zorgen dat het niet meer gaat roesten?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Sorry voor de dubbelpost, maar ik zit even wat te googlen...Zo'n dorpel roest natuurlijk van binnenuit....Hoe kom je dáár bij? Als ik de binnenkant van de dorpel wil tectileren ofzo, kan dat?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by 2Black »

Natuurlijk kan dat!
De echte tectyleerbedrijven doen dat ook, met een spuitlans via een van de inspectiegaten die normaal gesproken bij de meeste auto's voor of achter in de dorpel zitten.
Meestal zit er dan een rubber dop o.i.d. in de wielkast die ze eruit halen. Lans erin en spuiten maar.
Maar ja, roest dat er al zit zit er al.... daar doe je dan niets meer aan.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

De vraag is dan: Heeft een AX ook van die rubberen doppen die je eruit kan trekken?

Want als ik de onderkant van mijn dorpel opschuur, anti-roest behandel en in de tectyl zet wordt het een dikke zwarte bende daaronder. En als het dan weer gaat roesten roest het onder de tectyl, en zie je het denk ik niet meer?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by 2Black »

a) Ja, Nigel had electrische ramen. Hoezo? Ze staan nu bovenop een stapel andere wrakken bij de Vos.

Of er wel of niet 'inspectie gaten' in je AX dorpels zitten (wielkast) kun je makkelijk zelf bekijken.
Er zitten echter ook van die gaten onder je AX... dat is waar Nigel nogal aan het rotten was.
De antiroest-jongens gebruiken een endoscoop om de schade te inspecteren, daarna spuiten ze de boel onder.
Mijn vriend Peter van MiniMania (en die roesten nogal, die Mini's) gebruikt een zelfgefabriekt mengsel van ML-tectyl en motorolie, maar voor de holle ruimtes is dat niet ideaal. Zo'n mengsel is goed voor onder de auto, het is anti-roest én elastisch maar maakt geen dikke koek laag waardoor je niets meer kunt zien.
Gewoon elk jaar voor de winter de gevoeligste plekken aanzetten met dat spul en rijden maar.

ALs iets al corrodeert kun je weinig meer doen, je kunt het enkel vertragen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Dank voor je antwoord :)

Mijn elektrisch raam linksvoor is overleden. Ben op de sloop geweest, heb een oproep geplaatst op onderdelenzoeker, wat clubleden gemaild, maar 't lijkt zeldzaam te zijn, zo'n raammotortje.

Ik heb nog geen gaten in de dorpel....Althans, ik kan ze er nog niet in prikken. Misschien moet ik harder prikken... Van dat ML-tectyl had ik ook al gehoord. Je schijnt er ook roest mee voor te kunnen behandelen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Interessepeiling advertentie voor Mirka:

http://www.axclub.net/phpbb3/viewtopic.php?f=16&t=24454

Is er nog belang bij een opknapper Type 1 of kan ik 'm aan niemand kwijt en moet hij naar het autokerkhof...?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Helaas deze week geen tijd meer om naar de sloop te gaan om te kijken of ik een motortje voor het raam kan scoren. Met een paar forse klappen tegen de deur doet de motor het nu weer enigszins. Als je 'm wat meehelpt kan het raam tenminste voor de helft open, dus met het warme weer (als dat er deze week nog komt) plak ik hopelijk niet meer aan de stoel vast.

En volgens mij is er bijzonder weinig interesse in Mirka (maar dat kan ik verder ook niemand kwalijk nemen, want zelf wil ik er ook niet aan beginnen), dus binnenkort (voor juli hopelijk) sleep ik haar af naar de familie Maris in Groningen.
De koplampen haal ik er uit denk ik, want daar zit 1 nieuwe bij en het is handig op reserve, en de Type 1 tellerbak haal ik er ook uit.
Als ik Die-Andere dan ooit zou verkopen (alhoewel daar ook wel nul interesse voor zal zijn) dan kan eventueel de Sport-tellerbak eruit en de tellerbak van Mirka erin. Zoals het er nu naar uit ziet is er een redelijke kans dat ik vanaf maart/april volgend jaar niet meer in Nederland woon, en dat moet Die-Andere dus de deur uit. Dat duurt nog een jaar, maar ik verwacht eigenlijk dat die auto ook sloop gaat worden als de tijd daar is dat ik er vanaf moet.
Zonde, maar Ph1 AX' en (of uberhaupt AX' en in 't algemeen) zijn volgens mij niet zo gewild.

Er zit weinig bijzonders aan Mirka. Een rode kofferklepspoiler in slechte staat, witte onbeschadigde bumpers en deuren met rode streep en een kofferdeksel zonder ruitenwisser en lichtmetalen 13" velgen. Dat is 't wel zo'n beetje denk ik. Velgen en deuren wil ik dan denk ik zelf houden (als ik de deuren los kan krijgen) en de rest gaat dan de shredder in.

Als er nog aandrijfassen onder zaten dan had ik er graag nog even 's nachts mee gecrossed door het bos in Zuidlaren, maar helaas...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

en om daar nou n set aandrijfassen voor te kopen :P

ik denk he.. dat het gewoon teveel werk is, in onderdelen is ie sowiso al meer waard dan dat er aan werk ingestoken moet worden om m weer lekker rijdend te maken. en dan blijft het een fase1, die denk ik toch minder populair zijn... voor jou de overweging of je een fase1 nog 10 jaar in een schuurtje houd en dat ie dan ineens wel een klassieker is, maar ik betrijfel het ten zeerste, zelfs een visa (die toch al wat ouder is en wss dezelfde status heeft als een ax over 10 jaar) word amper naar omgekeken tenzei het een speciaal model is, die van jou kost waarschijnlijk meer aan schuur-huur dan dat ie ooit waard zal zijn nog. helaas :(
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by citrofenwick »

de binnenkant van dorpels kan je eigenlijk wel al een beetje zelf bekijken
Image

Er gewoon via de achterste speakerbakken met een fototoestel in gaan :P

Er zijn trouwens gaatjes zat om ze te behandelen. Daarbij denk ik aan de boutgaten van de zetels, via de speakerbakken, vooraan en achteraan aan de dorpels, ...
Ik ben het merk ff kwijt van het product waarmee ik het gedaan heb, maar als je wil kijk ik ff voor je. (ik denk dinitrol)
Dat is een spuitbus met een slangetje aan met een kopje op dat het mooi rondspuit.
AX-kopen is verslavend.

Post Reply