coax kabel testen

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist

coax kabel testen

Post by DuFF »

Leuk ! allemaal kabels uit de muur, maar welke werkt?

Ik ben nog druk aan het klussen en heb nog geen tv/radio abbo afgesloten,
dus momenteel zou ik als 't goed is nog niks ontvangen.

Maar hoe kan ik toch de coax kabels testen welke er uberhaubt zit aangesloten ?

Ik heb 1 kabel uit de muur lopen die vanuit de meterkast komt waar daadwerkelijk het coaxblok aan zit :
Image
Ik ga er vanuit dat deze werkt ?

Maar nu lopen er nog 2 coaxkabels uit de muur in een wanddoos, alleen hoe kan ik deze testen ?

het coaxblok van kabel 1 overzetten ? maar er gaat toch maar 1 coaxblok op 1 kabel, waarom zouden er dan 2 kabels uit de muur komen ?

Wie heeft er goeie tips en/of ideeën over bovenstaande ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Rio97
Total admin
Total admin

Re: coax kabel testen

Post by Rio97 »

Dat is oldschool Duff.
Een echte rtv splitter waarmee het tv signaal gescheiden wordt van het radio signaal.
Door het splitsen wordt er sterker tv signaal overgehouden.
Uit mijn hoofd is het mannetje (links op de foto) het tv signaal en het vrouwtje het radio signaal.

Lijkt mij dat je er voor 99% vanuit kunt gaan dat het werkt.
Wie heeft er tegenwoordig geen tv thuis staan behalve een paar SGP'ers?

Als je toch iets wilt controleren kun je het kastje losmaken en kijken of de aardingsbedrading van de hoofdcoax is aangesloten.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

Rio97 wrote:Uit mijn hoofd is het mannetje (links op de foto) het tv signaal en het vrouwtje het radio signaal.
Klopt helemaal Rogier! Als je goed kijkt staat het er zelfs bij op de foto, welliswaar op z'n kop, maar 't staat er wel! ;) (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Is het bekend hoe lang de woning leeg heeft gestaan?
Sommige kabelbedrijven laten het signaal nog een tijdje doorlopen na de opzegdatum van de vorige bewoners. In verreweg de meeste gevallen wil de nieuwe bewoner toch ook weer tv. Scheelt weer twee handelingen en kosten bij het kabelbedrijf. Ook makkelijk voor de nieuwe bewoner die met de verhuizing al genoeg stress heeft.
Dus misschien zit er nog signaal op je kastje.

Je kan kijken waar de hoofdaansluiting zit. Die zit meestal in de meterkast en in sommige gevallen in de woonkamer. Een indicatie is het bouwjaar van de woning (al is dit niet 100% betrouwbaar). Bij woningen van voor 1980 zit de hoofdaansluiting over het algemeen in de woonkamer, bij woningen van na 1980 zit hij meestal in de meterkast.
De hoofdaansluiting is over het algemeen een dikke groene kabel. Dus als je het kastje losmaakt, en kijkt of daarachter een groene kabel zit, dan weet je dat het de hoofdaansluiting is. (Heel soms is het een grijze kabel.)

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Rogier, je zit helemaal juist met de groene kabel.

Huidige situatie:
In meterkast komt vanuit vloer/kruipruimte een groene kabel, deze loopt via t plafond door 't berghok naar de vloer, langs de vloer door het toilet, en dan door de muur de woonkamer in, hier zit de hoofdaansluiting (zoals kastje op foto uit beginpost), dit gehele traject is het een groene kabel en zie ik nergens onderbrekingen(tenzij dit al in de kruipruimte is toegepast... zou me niks verbazen)

aan de andere kant van de wand in de woonkamer komen nog 2 coax kabels uit de muur in een wanddoos, waar deze vandaan komen mag Joost weten.... (Joost?) (misschien toch vanuit de kruipruimte?)

Aan diezelfde andere kant maar dan langs de vloer komt ook nog een coax kabel vanachter de plint tevoorschijn, waar deze vandaan komt of naartoe gaat, mag Joost wederom weten, maar of deze in verbinding staat met de coax kabel die vanuit de muur in de wanddoos komt komt? ....

Dus vandaar dat ik me afvroeg of ik het kon testen, want van logica is niet te spreken.

huis is bouwjaar 75

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Tv onder je arm nemen en aansluiten op de hoofdaansluiting waar de groene draad eindigt.
Bij geen signaal kun je de lokale kabelboer (UPC, Ziggo etc) bellen of de woning is aan of afgesloten.
Heb je wel een signaal dan kun je daarna met de tv alle andere aansluitingen controleren of er nog een acceptabel signaal uit de kastjes komt.

Je kunt ook even in de kruipruimte gaan tijgeren om te kijken wat daar allemaal gebeund is. Momenteel lekker droog weer.
In mijn vorige huis keek ik tv op een aftakking van de coax van de buren. Nooit een cent betaald.
Bij een vriendin hetzelfde verhaal.

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Je gebruikte dus de vriendin van de buren ?
:blabla
Ik heb besloten tv mee te sleuren om het op jouw manier te testen.
ik heb al gekeken in de kruipruimte (veel foto's met flits gemaakt) maar ik kan niet veel ontdekken of er kabels gesplitst zijn, ik ben niet van plan om in me eentje de kruipruimte in te gaan als er niemand in de buurt is.

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

Heel verstandig, je weet maar nooit wat je tegen kunt komen onder je huis. :wink:

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist

Post by DuFF »

Hoe kom je aan mijn foto? Die hoed ben ik dus al een tijdje kwijt.

Ontopic: het gaat meer om me veiligheid ;)

Post Reply