Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

Absoluut maar alsnog zou ik persoonlijk eerder een wat stuggere springrate nemen en vooral daarmee de auto wat stugger maken. Achter zou ik ik de stabi van een gti nemen, die is met 24mm de dikste die je kunt vinden en geeft de auto een aardig overstuurt karakter maar met voor vrij stugge vering moet je daarmee wel kunnen compenseren om de balans wat meer neutraal te maken.

zappa66
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 114
Joined: FriSep11, 2009 7:08:08 PM
Location: midden-beemster

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by zappa66 »

Denk dat ik de gti stabilisatie stang niet weg doe na ombouw. Kan ik altijd terug als het niet bevalt :)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by q01z »

mooi verhaal Chris!
ik loop al wel langer te zeuren dat ik het droplink systeem minder prettig vond rijden als het conventionele stabilisatorstang systeem, echter kon ik dit niet beargumenteren of laten berusten op feiten.. was puur gevoel! maar jij zet het gewoon ff op papier :)
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Browny »

Mooie studie van gemaakt.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

q01z wrote:mooi verhaal Chris!
ik loop al wel langer te zeuren dat ik het droplink systeem minder prettig vond rijden als het conventionele stabilisatorstang systeem, echter kon ik dit niet beargumenteren of laten berusten op feiten.. was puur gevoel! maar jij zet het gewoon ff op papier :)
Het stuurt inderdaad een stuk minder prettig, maar zolang je ervoor zorgt dat de "weight transfer" vrij neutraal blijft of igg zoveel mogenlijk naar achteren zal het acceptabel zijn. Een 2e manier is gewoon simpelweg voor flink stugge vering te nemen zodat je de stabi weg kunt laten of igg een dunnere kunt nemen, ook zal door de stuggere vering de krachten meer op de vering zelf dan op de stabistang verdeeld worden (die van ronald stuurde prima b.v en was voor vrij stug).

Maar alles heeft nadelen en voordelen, met het droplink systeem en een vrij dikke stabi is de wegligging aanzienlijk beter dan met het "simpele" systeem op de draagarmen. Een andere optie is gewoon stuurbekrachtiging te nemen om te compenseren voor het zwaardere sturen :lol: .Een andere optie is weer de droplinks te verplaatsen naar de draagarmen, maar hoe dat in de praktijk gaat werken durf ik niet te zeggen. Weer aan andere optie is gewoon het gewicht in neus laag houden en zo kan je nog wel even doorgaan. Mogenlijkheden genoeg en de truuk is gewoon een goede balans te vinden (wat bij de first nu redelijk is maar het kan nog wel een stap beter, eerst maar eens rijden voorlopig :wink: ).

Ik moet ooit eens een keer leren omgaan met een goed 3d (animatie) programma dan kan ik het naast vertellen ook laten zien :wink:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v RDW Approved / 306 xs 16v)

Post by Drake »

En daar is het dan, na 2 jaar eindelijk weer op de plek waar het een beetje allemaal echt begonnen is ofwel de Nurburgring ;).

Image

Het was echt een gigantisch leuke 2 dagen, de AX is er helaas niet ongeschonden uitgekomen en ik heb wat werk voor de boeg (geen schade gereden, puur wat zaken waar we na het rijden op de ring zijn achtergekomen. Helaas blijkt de carroserie toch een beetje op zijn max van het kunnen te zitten bij wat zaken kwa stevigheid). De AX zelf rijd kwa balans momenteel geweldig en de grip van het ding is echt ver boven wat ik zelf verwacht had.

Het gehele verhaal volgt nog in detail maar ik kan hierbij de zeggen dat de First 16v officeel zijn ringdoop heeft gehad.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Mastenhose »

Superfoto!!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Pgoddijn »

Met zoveel bodyroll heb je minder kans op een photoshop project zoals die in je onderschrift :P.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by AlexanderB »

ff een cross-forum-zonder-quote-reply, maar.. rechtsachter? ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Drake »

AlexanderB wrote:ff een cross-forum-zonder-quote-reply, maar.. rechtsachter? ;)
Hoekje bij de achterbumper + een achteras die niet helemaal recht eronder zit (wat vrij normaal is, ik tik hem eerdaags wel een paar mm naar links :lol: )

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Losroyos »

Mooie plaat, Nog mensen gezien die raar stonden te kijken dat je auto best wel snel is.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by arnie »

Ben wel benieuwd idd of je nog mensen het leven hebt zuur kunnen maken met dit geval?
Freude am Fahren.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by AlexanderB »

Drake wrote:
AlexanderB wrote:ff een cross-forum-zonder-quote-reply, maar.. rechtsachter? ;)
Hoekje bij de achterbumper + een achteras die niet helemaal recht eronder zit (wat vrij normaal is, ik tik hem eerdaags wel een paar mm naar links :lol: )
bij mij precies hetzelfde, alleen omdat mijn banden (door lagere ET) iets verder uit elkaar staat, doet ie t ook af en toe links, maar vooral rechts. :lol:
waarschijnlijk zitten de montagegaten gewoon heel iets uit het midden? mja, zelfde hoor, ik tik m binnenkort ook nog n keer naar links, maar dat hoekje zal er bij mij ook aan moeten geloven, ik moet alleen nog ff n alternatief bedenken om die bumper vast te maken...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Drake »

Verslag vanuit een ander forum:

Goed een verslag dan maar of liever gezegt een "Ringstory":

Terwijl iedereen Konningedag aan het vieren was zoals elk "normaal" mens zou doen had ik andere plannen: De ring bezoeken met de AX.

Zaterdag rond 4 uur vertrokken richting Arnhem om Leon op te halen en zo vanuit daar richting de ring te rijden. Uiteraard beland je direct over de grens op een mooi stuk autobahn en tja als je een auto bouwt met als oogpunt snelheid (waarom prop je anders een veel te grote motor in ax :+) wil je natuurlijk ook weten wat deze kan. Het gas erop dus en al snel zaten we over de 200 km/h heen waarna hij rustig verder kroop om uiteindelijk net voor de 220 op de teller te stoppen. Op de gps zal het ongeveer +- 210 zijn geweest maar hij kan vast nog wel wat harder als het geen windkracht 7 is ( de 5e versnelling is ook eigenlijk tekort om echt hoge snelheden te kunnen halen). Hij is dan overigens nog prima stabiel alleen de windruis e.d is niet echt fijn.


Link


Na de run hoorde ik opeens een "storend" geluid, iets wat ik al eerder had gehoord. De oorzaak ervan was de uitlaat die tegen de draagarmbrug aankomt, vreemd gezien ik die juist een week geleden nog had aangepast.Later bleek echter de ring op een beugel die het spruitstuk vasthoud bij de versnellingsbak afgebroken was (wat waarschijnlijk al 2 weken zo was maar pas opgemerkt werd op de autobanh). Zodra het spruitstuk lekker op temperatuur kwam boog deze krom naar beneden en de rest kan je wel raden. Geen ramp en er viel gewoon prima mee te rijden afgezien van een vervelend geluid.

Ofwel "defect" 1: Ophanging spruitstuk.

En van hard rijden krijg je... honger, dus maar even gestopt bij een Mc Donald's om zo de broodnodige transvetten op te slaan. Na een vreetfestijn van meuk zijn we met de meest slechte keiharde techno op de achtergrond ooit verder gereden richting Adenau waar we ongeveer rond 22:00 aankwamen. En het was direct feest daar.. letterlijk, iets met bomen en vrouwen maar het meest belangrijke: Een excuus om bier te drinken (alhoewel heb je daar wel een excuus voor nodig?). De auto geparkeerd bij Ringrooms (uitstekende locatie om te overnachten overigens) en even alles in de kamer gedumpt. Laurens was al aanwezig en hij bleek mijn "verloren broer" te zijn, tenminste dat dacht Sonja de eigenaresse van de Ringrooms en toegegeven we lijken best wel op elkaar wat straks wel te zien is op de foto. Gezien de avond nog vroeg was zijn we weer richting Adenau gecrost om gezellig even een biertje te gaan drinken daar:

Links mafkees, rechts zijn "broer" :lol: :
Image

Happy times!:
Image

En uiteraard moesten we weer onzin uitkramen en kwam de ultieme "Ringlegende" zo ook voorbij in het "gespreksstof":

De SKRD inhaalcursus! door Leon.

Link


Na voldaan te zijn was het weer tijd om richting onze slaaplocatie te gaan om daar na een geimproviseerd spelletje "raad deze golden oldie" (en Leon wat was ook alweer de artiest van het nummer wat iedereen kent maar niemand weet?) op 1 oor te gaan.

Wakker worden... de meeste mensen haten het en ondanks dat je op 1 van de fijnste locatie's in duitsland bent is dat niet veel anders. Hoe cliche maar er is 1 verschil en dat is dat je daar wakker word voor een goede reden: De Nordschleife. Dus ontbijten, inpakken en wegwezen om zo maar eens te beginnen met de dag. Op de terugweg naar Adenau kwamen we erachter dat de Ax wel degelijk "groen" kan zijn, vanaf de oprit bij Ringrooms naar de hooftstraat bij Adenau kregen we het voor elkaar om daarheen te rijden zonder ook maar de Motor te starten (en dat is toch wel een rit van 4km).


Link


Gezien de ring pas om 15:00 openging en geen echte plannen hadden zijn we maar richting het "Ring winkelcentrum" gereden. Het bleek drukker dan verwacht, tenminste op de wegen rondom en dat had alles te maken met een oldtimer festival wat daar gehouden werd. Na een beetje rondgelopen te hebben zijn we maar richting Hohe Acht gereden om via het bos daarheen te lopen. Helaas bleken wij niet echt te beschikken over de skills die Bear Grylls heeft en lukte het ons niet om Hohe Acht te vinden. Ondertussen was het al half 3 en zodoende maar richting de AX teruggelopen. Onderweg kwamen we zowaar echte wild life tegen in de vorm van een miezerige slang, later bleek dit een hazelworm te zijn wat weer een hagedis is (ofwel een slang in een worm in een hagedis in een Taco Be.... laat ook maar je krijgt het idee wel).

Laurens als fotoman neergeplempt bij Breidscheid en samen met Leon ben ik richting de ingang gereden om na het kopen van een 4 ronden kaart de Ring te trotseren. De eerste bocht was even aanvoelen maar we kwamen er al snel achter dat de naam "Wiebelhok" beter ingewisseld kan worden voor "Hobbelhok" en hij ging meer dan prima de bochten door. Bij Adernaur geprobeerd of hij ook even zijn derrière wou laten zien maar zelfs met de grootste lompheid lukte dit niet (gek genoeg krijg ik de achterkant op de openbare weg zelf vrij makkelijk om). Het publiek moet wel gedacht hebben "wat een mongol" maar zo wist ik wel dat de auto prima in balans is en je aardig moeite moet doen om hem over de grens te krijgen.

De grootste verbazing was wel de grip die ik het ding had en de bijbehorende hoge snelheden die het ding in de bochten kon halen. Onderstuur was zeer mild en je kon gerust wat later insturen en nog steeds de apex aanraken als het moest, iets wat ik vooral merkte bij Ex Muhle. Heel mooi neutraal maar echt makkelijk vond ik de auto nog niet aanvoelen, je moet relatief veel werk verzetten om de lijnen mooi te krijgen maar dat is ook weer een kwestie van gewenning. Bij Pflanzgarten 2 wat 1 van mijn favoriete stukjes van de ring is merkte ik al dat de auto behoorlijk levendig is en de kont gezellig meedoet, kwestie van gas erop houden en er is niks aan de hand maar hij laat wel duidelijk merken wat het karakter is.

Met een behoorlijke snelheid haalde we na de afdaling een BMW E46 M3 op nederlands kenteken in, niet bijzonder gezien iedereen op zijn eigen tempo rijd maar de bestuurder van de BMW moest wel gedacht hebben "wat de hell, is dat een AX?". Bij de start/finish kwam deze ook even naast ons en kwamen de duimpjes van zowel de bestuurder als de bijrijder omhoog. Erg leuk en stiekem doe je het daar wel een beetje voor, de lach en de verbazing op gezichten is priceless. Samengevat was het eerste rondje ruw, lomp, en vrij langzaam maar het was ook vooral bedoeld als "shakedown" en om de auto te leren kennen en succesvol daarin. Problemen waren er ook, bij sommige bochten hoorde ik links een "knak" en liep het rechterachterwiel flink aan bij bochten zoals de stijging bij Fuchsrohre.

"Defect" 2 : Stabilisatorstang welke tegen de carroserie aankomt bij inveren en zo de ophanging van de stang krom had gemaakt.
"Defect" 3 : Band loopt aan in rechterwielkast.

Ondanks de problemen kon de auto rijden maar besloot ik niet meer dan nog 1 extra rondje te doen, dit keer mocht Laurens shotgun rijden en wisselde met Leon. Gezien ik de auto al wat beter kende ging het rondje veel rustiger, mooier en vooral ook enorm sneller. Voordat ik het doorhad waren we al weer bij de uitgang en kon ik wel zeggen dat de ringdoop succesvol was.

Image

Tja ik heb het eigenlijk nog niet eens gehad over het vermogen van de auto en ik kan zeggen dat het echt heerlijk is op de ring, je hoeft het ding niet vol door te trekken en als je wilt kan je gerust bij de 5/6k rpm al schakelen. Bij Bergwerk omhoog stond er zonder problemen binnen no-time 180 op de teller en kon je echt merken dat het gebrek aan gewicht een enorme voordeel is als je omhoog gaat.

Ondertussen was het al 17:00 en was de ring dicht door een ongeval. Tijd om naar huis te gaan dus en ondanks dat ik het een enorme gezellige en leuke 2 dagen vond ging ik wel met een dubbel gevoel terug. De AX had het geweldig gedaan en beter dan ik zelf had verwacht maar helaas was hij niet ongeschonden uit de strijd gekomen en zag ik er behoorlijk tegenop om de handschoenen aan te trekken en voor de zoveelste keer "grease monkey" te zijn. Maar ik moet realistisch zijn en ik had het kunnen verwachten, het is praktisch een compleet ander voertuig dan een AX ooit was en met elk nieuw "product" heb je kinderziektes. Morgen zal ik aan de slag gaan om zo te beginnen de problemen op te lossen en hopenlijk de 15e een "rematch" te kunnen doen om zo de stempel AX First 16v 1.0 te kunnen verdienen.

Dan rest mij niets meer te zeggen dan dat jullie voor de volgende keer maar lekker meegaan! Zodat ik dit ellendelange verslag niet nog een keer moet gaan doen (kramp in mijn vingers van het tikken, watje dat ik ben) . Laurens en Leon nogmaals bedankt, hopenlijk doen we dit hetzij in een andere vorm eerdaags weer over.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by AlexanderB »

goed verhaal :D die downhill eco run was ook wel epic, jammer van de stopbord aan t einde natuurlijk :P maar lekker dan :D
wel jammer dat je wat kleine schade hebt, mja, alle 3 gevolg van onderdeel raakt onderdeel, dat is n questie van bijstellen, right ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Drake »

AlexanderB wrote:goed verhaal :D die downhill eco run was ook wel epic, jammer van de stopbord aan t einde natuurlijk :P maar lekker dan :D
wel jammer dat je wat kleine schade hebt, mja, alle 3 gevolg van onderdeel raakt onderdeel, dat is n questie van bijstellen, right ;)
We zijn gelukkig al wat verder (even een brug kunnen regelen wat wel fijn is :) ) de bevestiging is weer recht en de oorzaakt dat het ding uberhaupt krom ging was ook mooi te zien (foto's volgen nog).

Maar het is sowieso enorm slap, je ziet het staal gewoon minimaal buigen als je de stabi heen en weer haalt. Ik wil in de toekomst daar iets voor ontwerpen/toepassen ( en zeg jij deed toch wtbk :+ , ik heb zelf wel een idee maar suggesties zijn altijd welkom.Mits je msn hebt prop mij er anders even bij, wel zo makkelijk ;) )

saxo100
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 545
Joined: SunMar07, 2004 6:43:43 PM

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by saxo100 »

gaaf Chris :wink:

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by raoel »

leuk verslag!

sommige metalen kun je toch "verstijven" door behandeling? (zit je niet met andere maten enzo..)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Mastenhose »

Leuk om te lezen, leuk filmpje ook idd van de ECO-AX :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: Chris aka Drake (AX First 16v ringdoop! / 306 xs 16v)

Post by Pgoddijn »

raoel wrote:sommige metalen kun je toch "verstijven" door behandeling? (zit je niet met andere maten enzo..)
Hoe bedoel je "verstijven"? Meestal wordt het lastig een legering te maken als het materiaal in kwestie al in gebruik is. En het is ook niet verroest ofzo.

Misschien is het wel een mogelijkheid om dit op een of andere manier te verstevigen, maar makkelijk zal het niet worden... Wat het beste zal werken is om te zorgen dat de krachten op de stabistang de vrije ruimte krijgen. Nu kwam de stabistang tegen de bodem van de auto aan waardoor deze als hefboom begon te werken en zo het subframe kon verbuigen. Droplinks verlengen lijkt voorlopig de enige mogelijkheid.

Toch vraag ik me af wat de vorm is van de bodem van een 106/Saxo aangezien deze er geen last van hebben, ook niet bij verlaging. Want een standaard AX stabistang (met droplinksysteem) is recht. Deze heeft een paar mooie bochten.

Ik dump zo een foto...
Image

Post Reply