Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break
Moderator: webmasters
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
verkeerd om doet zo'n filter vooral niet waarvoor ie bedoeld is: filteren. ben benieuwd of dit het stotteren verholpen heeft, maar het zou mooi zijn.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Oke! Ik was even heel vrolijk, de eerste paar kilometer met een goed gemonteerd brandstoffilter! Hartstikke snel, stottert niet over het gehele toerbereik niet. Maar de motor wordt wat warm, ik rijd wat langer, en het gestotter begint weer. En het wordt met de kilometer erger.
Nu staat de AX weer stil en over een paar uur zal 'ie hetzelfde doen. Eerst lekker soepel en daarna weer stotteren...
Wat kan het nu nog zijn? Op dat bougies na dan, dat ga ik eerst volgende keer doen dat de winkels weer open zijn.
Nu staat de AX weer stil en over een paar uur zal 'ie hetzelfde doen. Eerst lekker soepel en daarna weer stotteren...
Wat kan het nu nog zijn? Op dat bougies na dan, dat ga ik eerst volgende keer doen dat de winkels weer open zijn.
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Vloeistoffen had je waarschijnlijk al gecontroleerd, oververhitting kwam bij mij dus door de bougiekabels. Luchtbel? Doet de ventilator het als de auto warm wordt? Doet de ventilator überhaupt wat?
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Heeft jouw AX een map-sensor? Dat wil bij BX'en wel eens het euvel zijn.
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Vloeistoffen inderdaad gecontroleerd en de ventilator werkt! Had is gelezen over een tempratuursensor (o.i.d.) dat als die stuk is een auto best beroerd kan lopen.Pgoddijn wrote:Vloeistoffen had je waarschijnlijk al gecontroleerd, oververhitting kwam bij mij dus door de bougiekabels. Luchtbel? Doet de ventilator het als de auto warm wordt? Doet de ventilator überhaupt wat?
Zou het niet weten, Wouter. Denk het wel gezien het dezelfde motoren zijn alleen kleiner cilinderinhoud.XBXG wrote:Heeft jouw AX een map-sensor? Dat wil bij BX'en wel eens het euvel zijn.
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Het gestotter is er met name warm, is het niet? En je hebt een blok met verdelerkap, dus geen DIS-bobine.
Ik verdenk dan de ontstekingsmodule en/of de bobine. Twee echte Citroën-kwalen
[edit] een MAP-sensor heeft je AX niet, dacht ik.
Ik verdenk dan de ontstekingsmodule en/of de bobine. Twee echte Citroën-kwalen

[edit] een MAP-sensor heeft je AX niet, dacht ik.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
ik weet het wel zeker dat ie die niet heeft 
(ipv luchtweger oid heeft de AX een gaskleppositiesensor... )

(ipv luchtweger oid heeft de AX een gaskleppositiesensor... )
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Kijk aan bedankt voor de reacties!
Bobine vervangen voor een exemplaar van de sloperij dan maar, dinsdag. Maar onstekingsmodule moet toch op tijd gezet worden met een stroboscoop? Of heb ik het nu mis. Zo niet dan weet ik wat dinsdag kan doen, als de autosloperij weer open is.
Sinds vandaag, na het resetten van de ECU loopt hij ook bijzonder hoog stationair. Ik gok een 2000, 2500 tpm. Zodra je hem start loopt ie wat laag, iets te laag. Geef je gas dan gaat 'ie verder met op 2000 tpm lopen. Stappenmotor?
Bobine vervangen voor een exemplaar van de sloperij dan maar, dinsdag. Maar onstekingsmodule moet toch op tijd gezet worden met een stroboscoop? Of heb ik het nu mis. Zo niet dan weet ik wat dinsdag kan doen, als de autosloperij weer open is.
Sinds vandaag, na het resetten van de ECU loopt hij ook bijzonder hoog stationair. Ik gok een 2000, 2500 tpm. Zodra je hem start loopt ie wat laag, iets te laag. Geef je gas dan gaat 'ie verder met op 2000 tpm lopen. Stappenmotor?
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Inmiddels heb ik begrepen wat het ontstekingsmodule is! Dacht dat jullie de stroomverdeler bedoelden.
Ben ook maar een amateur, haha.
Ga het dinsdag direct proberen! Dank iedereen!
Ben ook maar een amateur, haha.
Ga het dinsdag direct proberen! Dank iedereen!
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Mocht je het probleem vinden hea, meld het even de mijne doet het al tijden precies wat jij noemt
.
Ontstekingsmodule en bobine probeer die als set van een auto af te halen. Mocht er een van de twee slecht zijn willen ze elkaar nog wel eens om zeep helpen.
Mocht het allemaal niet helpen probeer eens je kabelboom door te meten... misschien dat er daar wat fout in zit.

Ontstekingsmodule en bobine probeer die als set van een auto af te halen. Mocht er een van de twee slecht zijn willen ze elkaar nog wel eens om zeep helpen.
Mocht het allemaal niet helpen probeer eens je kabelboom door te meten... misschien dat er daar wat fout in zit.
AX 11TRE 1988
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Denk nu meer dat er een probleem in een vacuumslang zit. De motor loopt belachelijk hoog stationair nu en bij het afremmen en het intrappen van de koppeling gaat 'ie zelfs zingen in de toeren.
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Temperatuur sensor dan?
Van een lek vacuum gaat die meer laag in toeren lopen en heel variabel.
Temperatuur sensor is wel makkelijk te testen ook, motor laten lopen en de stekker er even vanaf trekken
Zou je wel verschil moeten horen.
Meet anders ook even wat de weerstand is van de massa naar het blok/chassis en kijk even of je bekabeling naar je temperatuur sensor nog heel is, die wil vaak nog wel kapot zijn/slecht zijn.
Van een lek vacuum gaat die meer laag in toeren lopen en heel variabel.
Temperatuur sensor is wel makkelijk te testen ook, motor laten lopen en de stekker er even vanaf trekken

Meet anders ook even wat de weerstand is van de massa naar het blok/chassis en kijk even of je bekabeling naar je temperatuur sensor nog heel is, die wil vaak nog wel kapot zijn/slecht zijn.
AX 11TRE 1988
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Daar dachten mijn AX met een lekke vacuüm vervroeger en de AX van JBo met een lekke inlaatvoetpakking toch anders over...Terminal wrote:Van een lek vacuum gaat die meer laag in toeren lopen en heel variabel.
Zoals ik tegen Bas via WLM al heb gezegd... dop je slangetje op de vacuümvervroeger een af en kijk wat er gebeurd... En is je tussenpakking (van gasklephuis en injectiehuis) al weer heel?
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Oke, mijn ervaring is jusit laag toerig en heel variabel. Maar, de mijne loopt uberhaupt nooit zo mooi...
Kwam nog wat tegen; http://link.marktplaats.nl/443129630 De BX
Kwam nog wat tegen; http://link.marktplaats.nl/443129630 De BX

AX 11TRE 1988
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Dit had ik getest, en gaf geen verschil bij het lostrekken ervan. Maar ga het morgen is proberen met een andere van de sloop!Terminal wrote: Temperatuur sensor is wel makkelijk te testen ook, motor laten lopen en de stekker er even vanaf trekkenZou je wel verschil moeten horen.
Had het ook gezien. Een totaal onrealisitische vraagprijs maar voel me daarom wel een beetje 'genaaid' en werd er een beetje moedeloos van. Maar ik ga gewoon blij zijn met het rode monstertje en ik zorg er gewoon voor dat het een leuk bakkie wordt!
Daar zeg je wat! Dankje! Die was ik vergeten dat die gebroken is! Morgen direct doen!MBa@NL wrote: En is je tussenpakking (van gasklephuis en injectiehuis) al weer heel?
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Toen ik de advertentie vond stond die op gereserveerd.
Aan de hoge kant inderdaad, maargoed iemand die niks van een BX of uberhaupt auto's afweet ziet alleen een net uitziende auto en kent de achtergrond verder niet.
Die sensor kun je beter nieuw kopen, 15euro ofzo... niet heel duur iig.
Aan de hoge kant inderdaad, maargoed iemand die niks van een BX of uberhaupt auto's afweet ziet alleen een net uitziende auto en kent de achtergrond verder niet.
Die sensor kun je beter nieuw kopen, 15euro ofzo... niet heel duur iig.
AX 11TRE 1988
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Niet verder naar kijken, kijk naar wat je hebt en niet naar wat je niet (meer) hebt. Daarnaast weet je niet voor wat voor prijs hij uiteindelijk verkocht is (marktplaatsbiedingen hebben 0,0 waarde), je weet niet wat er aan de auto gedaan is (wellicht is de spanrol en de distributieriem vervangen) en tot slot, het is een autobedrijf, die moeten leven van o.a. de handel in auto''s. Vergis je niet wat een geld er gaat zitten in de voorraad auto's, kosten van het pand en personeel en ga zo maar door. Tot slot, je was nu natuurlijk wel erg makkelijk van je BX af, je hebt hem zelf geprobeerd te verkopen, maar dat was ook geen succes.Punaxio wrote:Had het ook gezien. Een totaal onrealisitische vraagprijs maar voel me daarom wel een beetje 'genaaid' en werd er een beetje moedeloos van. Maar ik ga gewoon blij zijn met het rode monstertje en ik zorg er gewoon voor dat het een leuk bakkie wordt!
Nu heb je een leuke AX. Ok, wel wat probleempjes, maar die los je wel op. Auto is een stuk zuiniger, goedkoper in de wegenbelasting en het scheelt je misschien ook nog het nodige in de verzekering. Dus niet lopen treuren, maar problemen oplossen en genieten van de AX.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
@ Bossie: AMEN!
Geheel mee eens!
Geheel mee eens!

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën AX 1.1 TGE 1992, rood)
Voor de tweede keer deze week ben ik het ook eens met Jan. Denk alleen te erg na er over. Beter van niet! Haha.
Het hoog stationair lopen heb ik vandaag opgelost! Vacuumslangetjes vervangen en vervolgens ECU gereset.
Nu nog het stotteren maar daar ga ik morgen weer mee verder. Moet zo weer voor school naar Zwolle.
Overigens wordt de piep in de 5e versnelling steeds iets hoger en hoor ik ook een schrapend geluid bij wat harder optrekken. Zeer binnenkort de versnellingsbakolie maar is bijvullen aangezien 'ie lekt bij de aandrijfas.
Het hoog stationair lopen heb ik vandaag opgelost! Vacuumslangetjes vervangen en vervolgens ECU gereset.
Nu nog het stotteren maar daar ga ik morgen weer mee verder. Moet zo weer voor school naar Zwolle.
Overigens wordt de piep in de 5e versnelling steeds iets hoger en hoor ik ook een schrapend geluid bij wat harder optrekken. Zeer binnenkort de versnellingsbakolie maar is bijvullen aangezien 'ie lekt bij de aandrijfas.