
Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4
Moderator: webmasters
Vandaag was het, in ieder geval hier op Flakkee, fantastisch sleutelweer!
En aangezien ik nu de benodigde onderdelen en materialen beschikbaar had, was het dan ook de ultieme gelegenheid om (eindelijk
) de Nissan-AX de hoognodige aandacht te geven.
En wel in de vorm van een 'nieuwe' carterpan!
Door een probleem met de plaats van de bevestigingsbeugel onderaan de downpipe was er namelijk een gaatje in de carterpan geslagen (de beugel tikte er namelijk constant tegenaan bij afremmen op de motor).
Na een middagje sleutelen was de hele klus geklaard en kon er een proefrondje gereden worden. 'ie rijdt weer moeiteloos en nu ook zonder metalig geratel.
Naderhand bleek ook het rechter achterlicht net niet meer te doen, maar gelukkig had ik laatst TWEE nieuwe lampjes gehaald, dus het reservelampje kwam uitstekend van pas.
Nu alleen nog de olieniveau-sensor plaatsen en 'ie is helemaal af.
En aangezien ik nu de benodigde onderdelen en materialen beschikbaar had, was het dan ook de ultieme gelegenheid om (eindelijk

En wel in de vorm van een 'nieuwe' carterpan!
Door een probleem met de plaats van de bevestigingsbeugel onderaan de downpipe was er namelijk een gaatje in de carterpan geslagen (de beugel tikte er namelijk constant tegenaan bij afremmen op de motor).
Na een middagje sleutelen was de hele klus geklaard en kon er een proefrondje gereden worden. 'ie rijdt weer moeiteloos en nu ook zonder metalig geratel.

Naderhand bleek ook het rechter achterlicht net niet meer te doen, maar gelukkig had ik laatst TWEE nieuwe lampjes gehaald, dus het reservelampje kwam uitstekend van pas.
Nu alleen nog de olieniveau-sensor plaatsen en 'ie is helemaal af.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Zit nu ook weer vloeibare pakking tussen.
Zat er ook tussen op dat oude dieselblok waar ik de 'nieuwe' carterpan vanaf heb gehaald.
't Heeft me een paar nagels gekost om die troep van de rand van de carterpan af te krijgen, maar gelukkig ging het een stuk makkelijker bij de onderkant van 't blok. (Gepolijst ijzer is blijkbaar niet zo'n goede hechtingsondergrond voor pakking.
)
Ow, en de ene carterpan voor TUD5 is de andere niet!
De vorm aan bakzijde kan nog al verschillen...
M'goe, 't past en 't werkt allemaal weer zoals 't moet.
En nu fijn zonder olie kwijt te raken!
Zat er ook tussen op dat oude dieselblok waar ik de 'nieuwe' carterpan vanaf heb gehaald.
't Heeft me een paar nagels gekost om die troep van de rand van de carterpan af te krijgen, maar gelukkig ging het een stuk makkelijker bij de onderkant van 't blok. (Gepolijst ijzer is blijkbaar niet zo'n goede hechtingsondergrond voor pakking.

Ow, en de ene carterpan voor TUD5 is de andere niet!

De vorm aan bakzijde kan nog al verschillen...
M'goe, 't past en 't werkt allemaal weer zoals 't moet.
En nu fijn zonder olie kwijt te raken!
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Ondanks dat het officiëel hartje winter is, was het vandaag schitterend sleutelweer! En daar heb ik -uiteraard- dan ook weer dankbaar gebruik van gemaakt!
De laatste weken begon de multiriem vna de Nissan-AX vol enthousiasme te zingen 's morgens vroeg; iets dat mijn buren niet bepaald konden waarderen. Ik heb ze nog lange tijd rustig kunnen houden met 't excuus dat 't gewoon geen weer / veel te koud was om er iets aan te doen, maar met 't weer van afgelopen weekend was ook dat excuus al weer als sneeuw voor de zon verdwenen.
Daarnaast wachtte dezelfde diesel ook nog steeds op een olieniveau-sensor (welke ik weken geleden al toegestuurd heb gekregen van Dennis
).
Afijn, de meeste moeite kostte het om de blinddop schuinboven naast het oliefilter los te krijgen. Ik heb daar wel een speciale sleutel voor, maar omdat het gat (en ook de sleutel) vierkant is (8mm), kan de sleutel dus maar op 4 manieren in de dop. En dan zit er natuurlijk weer vanalles in de weg: voorscherm, motorblok, fan, dynamo. Gelukkig komt de dynamo van een diesel héél veel makkelijker los dan bij een benzine motor: rechter koplamp eruit, moertje aan bovenkant dynamo los en boutje eruit, grote bout (dop maat 21) los draaien en zo ver mogelijk eruit trekken (dus tegen draagbalk aan. Eruit hoeft niet, in tegenstelling tot benzine motoren, want aan de kant van de draagbalk zit er een open ring aan de dynamo, waarmee deze over de bout is geschoven!).
Geniale constructie die ze mákkelijk ook bij benzinemotoren hadden kunnen gebruiken, maar om 1-of-andere onbegrijpelijke Citroën-reden dus niet gedaan hebben.
M'goe, na het verwijderen van de spanrol-steun en de dynamo was er een zee van ruimte om de speciale sleutel in het vierkante gat van de blinddop te prikken en toen kwam deze probleemloos los!
Dopje eruit, sensor erin, stekker erop en klaar.
Bijkomend voordeel van dat de dynamo eruit moest is ook dat na terugplaatsen van de hele zooi ook de multiriem meteen opnieuw op spanning gebracht kon (en moest) worden. Daarmee dus automatisch ook van het gejank verlost.
Resultaat: een soepel knorrend blokje en een olieniveau-lampje dat na de controletijd van 3 seconden netjes uit gaat, ivp. 10 seconden irritant blijft knipperen. Het wordt nog eens wat met dat gekke ding.
De laatste weken begon de multiriem vna de Nissan-AX vol enthousiasme te zingen 's morgens vroeg; iets dat mijn buren niet bepaald konden waarderen. Ik heb ze nog lange tijd rustig kunnen houden met 't excuus dat 't gewoon geen weer / veel te koud was om er iets aan te doen, maar met 't weer van afgelopen weekend was ook dat excuus al weer als sneeuw voor de zon verdwenen.
Daarnaast wachtte dezelfde diesel ook nog steeds op een olieniveau-sensor (welke ik weken geleden al toegestuurd heb gekregen van Dennis

Afijn, de meeste moeite kostte het om de blinddop schuinboven naast het oliefilter los te krijgen. Ik heb daar wel een speciale sleutel voor, maar omdat het gat (en ook de sleutel) vierkant is (8mm), kan de sleutel dus maar op 4 manieren in de dop. En dan zit er natuurlijk weer vanalles in de weg: voorscherm, motorblok, fan, dynamo. Gelukkig komt de dynamo van een diesel héél veel makkelijker los dan bij een benzine motor: rechter koplamp eruit, moertje aan bovenkant dynamo los en boutje eruit, grote bout (dop maat 21) los draaien en zo ver mogelijk eruit trekken (dus tegen draagbalk aan. Eruit hoeft niet, in tegenstelling tot benzine motoren, want aan de kant van de draagbalk zit er een open ring aan de dynamo, waarmee deze over de bout is geschoven!).
Geniale constructie die ze mákkelijk ook bij benzinemotoren hadden kunnen gebruiken, maar om 1-of-andere onbegrijpelijke Citroën-reden dus niet gedaan hebben.

M'goe, na het verwijderen van de spanrol-steun en de dynamo was er een zee van ruimte om de speciale sleutel in het vierkante gat van de blinddop te prikken en toen kwam deze probleemloos los!
Dopje eruit, sensor erin, stekker erop en klaar.

Bijkomend voordeel van dat de dynamo eruit moest is ook dat na terugplaatsen van de hele zooi ook de multiriem meteen opnieuw op spanning gebracht kon (en moest) worden. Daarmee dus automatisch ook van het gejank verlost.

Resultaat: een soepel knorrend blokje en een olieniveau-lampje dat na de controletijd van 3 seconden netjes uit gaat, ivp. 10 seconden irritant blijft knipperen. Het wordt nog eens wat met dat gekke ding.

Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'95&'96 1.5D,'91 4x4


Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Re: Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'95&'96 1.5D,'91 4x4
Heeft marco weer apk dan ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'95&'96 1.5D,'91 4x4
Hey naamgenoot, gefeliciteerd!!
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'95&'96 1.5D,'91 4x4
gelukkige verjaardag!!
AX-kopen is verslavend.
Re: Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'95&'96 1.5D,'91 4x4
te laat.. maar alsnog gefeliciteerd! 

Re: Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'95&'96 1.5D,'91 4x4
Zal ik dan nu toch maar eens even netjes een bedankje schrijven voor de f'liestaties?!
Het nieuwe gezicht van het forum heeft op mij nogal een vervelende indruk gemaakt. Vandaar dat ik even een tijdje afwezig ben geweest. Je zou het een ontwenningsperiode van het oude uiterlijk kunnen noemen. Inmiddels gaat het allemaal al een stuk beter, hoewel ik me nog steeds dood erger aan al die engelstalige kreten en het ontbreken van de speciale vermeldingstopic (zoals momenteel die over de kampeermeeting) bovenaan de hoofdpagina van het forum (terwijl deze wel in alle subfora's te zien is.
)
M'goe, genoeg geklaagd (ik heb wat dat betreft wel een reputatie hoog te houden.
).
Goed nieuws uit deze hoek: de GTI-Volcane en de Nissan-AX zijn beide door de keuring!
De witte diesel moet ook, maar daar moet ik nog het nodige aan doen om de kans op goedkeuring boven de 50% te krijgen.
De GTI-Volcane heeft overigens wel een flinke lijst met serieuze aandachtspunten mee gekregen.
M'goe, hij 's door de keuring, dus weer een jaar de tijd om daar aan te werken.
De Nissan-AX had wel een paar probleempunten, waarvan 1 er aan mijn aandacht was ontsnapt: de profieldiepte van de voorbanden. Gelukkig had ik de wielen van de GTI-Volcane nog liggen (van voor de ombouw) en die waren prima in orde. Een ander probleempunt was sterk remkrachtverschil achter. Dat wist ik eigenlijk al en wist ook waar dat door werd veroorzaakt: een versleten handremkabel. Die had ik dan ook al nieuw aangeschaft, maar de rechter remtrommel had geen zin om mee te werken (of eigenlijk het lager, want de trommel draaide gewoon soepel rond, terwijl er geen geen beweging over de as te krijgen was. Helaas ontbreekt het me nog steeds aan een trommel-/poelietrekker...)
Afijn, bij de garage hebben ze de door mij ingeleverde banden geplaatst en de handremkabel vervangen (tijdens die laatste werkzaamheden bleek ook het remcylindertje lek te zijn, dus die moest ook worden vervangen (ook weer erg irri, want ook die had ik al gewoon op voorraad liggen!
)
M'goe, na deze reparaties toch netjes door de APK gekomen, met -zover ik me kan herinneren- een blanco aandachtspuntenlijstje!
Nu dat stomme witte ding nog.
Over de sunroof-Volcane ga ik het niet eens hebben. Dat ding staat vooral vuil te verzamelen en is momenteel meer bruin-groen dan zwart.
En dan had ik ook nog iets roods... *zucht*
Ow, iemand nog interesse in die sunroof-Volcane? Er hoeft niet eens zo veel aan te gebeuren:
- krukaskerring vervangen
- koppeling vervangen
- koppakking vervangen
- klepdekselpakking vervangen
- kleppen stellen (motor loopt op zich goed, maar 't kan mooier)
- toplagers vervangen
- remschijven ontroesten
- accu vervangen
- roestgat linksboven de voorruit herstellen
- voorruit vervangen wegens scheur (niet dringend, want een enkelvoudige scheur is geen APK afkeur)
Remsysteem is al wel van nieuwe vloeistof voorzien en er zit een nieuwe uitlaatlijn van af de kat onder.

Het nieuwe gezicht van het forum heeft op mij nogal een vervelende indruk gemaakt. Vandaar dat ik even een tijdje afwezig ben geweest. Je zou het een ontwenningsperiode van het oude uiterlijk kunnen noemen. Inmiddels gaat het allemaal al een stuk beter, hoewel ik me nog steeds dood erger aan al die engelstalige kreten en het ontbreken van de speciale vermeldingstopic (zoals momenteel die over de kampeermeeting) bovenaan de hoofdpagina van het forum (terwijl deze wel in alle subfora's te zien is.

M'goe, genoeg geklaagd (ik heb wat dat betreft wel een reputatie hoog te houden.

Goed nieuws uit deze hoek: de GTI-Volcane en de Nissan-AX zijn beide door de keuring!

De witte diesel moet ook, maar daar moet ik nog het nodige aan doen om de kans op goedkeuring boven de 50% te krijgen.

De GTI-Volcane heeft overigens wel een flinke lijst met serieuze aandachtspunten mee gekregen.

M'goe, hij 's door de keuring, dus weer een jaar de tijd om daar aan te werken.
De Nissan-AX had wel een paar probleempunten, waarvan 1 er aan mijn aandacht was ontsnapt: de profieldiepte van de voorbanden. Gelukkig had ik de wielen van de GTI-Volcane nog liggen (van voor de ombouw) en die waren prima in orde. Een ander probleempunt was sterk remkrachtverschil achter. Dat wist ik eigenlijk al en wist ook waar dat door werd veroorzaakt: een versleten handremkabel. Die had ik dan ook al nieuw aangeschaft, maar de rechter remtrommel had geen zin om mee te werken (of eigenlijk het lager, want de trommel draaide gewoon soepel rond, terwijl er geen geen beweging over de as te krijgen was. Helaas ontbreekt het me nog steeds aan een trommel-/poelietrekker...)
Afijn, bij de garage hebben ze de door mij ingeleverde banden geplaatst en de handremkabel vervangen (tijdens die laatste werkzaamheden bleek ook het remcylindertje lek te zijn, dus die moest ook worden vervangen (ook weer erg irri, want ook die had ik al gewoon op voorraad liggen!

M'goe, na deze reparaties toch netjes door de APK gekomen, met -zover ik me kan herinneren- een blanco aandachtspuntenlijstje!

Nu dat stomme witte ding nog.

Over de sunroof-Volcane ga ik het niet eens hebben. Dat ding staat vooral vuil te verzamelen en is momenteel meer bruin-groen dan zwart.
En dan had ik ook nog iets roods... *zucht*
Ow, iemand nog interesse in die sunroof-Volcane? Er hoeft niet eens zo veel aan te gebeuren:
- krukaskerring vervangen
- koppeling vervangen
- koppakking vervangen
- klepdekselpakking vervangen
- kleppen stellen (motor loopt op zich goed, maar 't kan mooier)
- toplagers vervangen
- remschijven ontroesten
- accu vervangen
- roestgat linksboven de voorruit herstellen
- voorruit vervangen wegens scheur (niet dringend, want een enkelvoudige scheur is geen APK afkeur)
Remsysteem is al wel van nieuwe vloeistof voorzien en er zit een nieuwe uitlaatlijn van af de kat onder.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! 
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.

- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!

-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'95&'96 1.5D,'91 4x4
Ha Marco, tijdje geleden idd 
Ik weet dat een paar axjes tegelijk onderhouden niet zo makkelijk is. Soms moet je eens eentje een tijd aan de kant kunnen zetten, of je hebt nooit meer tijd voor iets anders.
Het forum went na een tijdje wel. Ik stoor mij er niet echt meer aan. En de nieuwe functionaliteiten mogen er wel zijn

Ik weet dat een paar axjes tegelijk onderhouden niet zo makkelijk is. Soms moet je eens eentje een tijd aan de kant kunnen zetten, of je hebt nooit meer tijd voor iets anders.
Het forum went na een tijdje wel. Ik stoor mij er niet echt meer aan. En de nieuwe functionaliteiten mogen er wel zijn

AX-kopen is verslavend.