Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Als dat net zo makkelijk is als ee fuseeboutje, wordt dat nog wat...:P Thanks. Zal hier ff bij de dealer kijken dan.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Punaxio »

Die ringetjes zijn gewoon universeel.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by raoel »

Bij de automaterialenzaak, 1 type ringetje past om tig auto's, je moet alleen ff de diameter opschrijven. En het kost bijna niks :)


Raammechanisme: er zijn geleiders, misschien zijn die niet zo fris meer. Inspuiten enzo. Haal je deurpanelen er maar eens af, zie je het vanzelf... (neem de tijd, het duurt met deuren altijd langer dan je denkt).

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Bij de praxis verkopen ze die ringetjes per 8 geloof ik.
Moet je de ringetjes hebben met de opdruk "Franse auto's".
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Superrrrrrtip. Dank je!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Zo...Gisteren weer 500 probleemloze (doch enigszins warme en klamme, want raam kan niet open) kilometers gemaakt. Die-Andere staat nu bijna op 138.000 (gekocht met 126.000). Vandaag komen er nog 70 bij. Staat de dagteller na 2 dagen toch weer mooi op 570.

De brandstofmeter staat op nu op halfvol, maar dat betekent niks bij deze auto. Tot aan het middelste streepje gaat het altijd erg langzaam, en dan ineens dondert hij heel snel naar het rode vlakje.
Ik ben in elk geval erg benieuwd hoeveel ik met deze tank ga rijden. Misschien toch die magische 1:18 eindelijk eens halen?... Aan het begin van de winter, toen ik nog regelmatig zeer veel hele korte ritten maakte moest ik haar weer volgooien met 450km op de dagteller, want dan stond ze op reserve. En nu is de reserve nog lang niet in zicht...Ben benieuwd...

En ik hou van de zomer. Je bent de straat nog niet uit, en het watertemperatuurmetertje staat alweer mooi net iets boven de helft. Drie maanden geleden moest je daar nog 10 kilometer voor rijden... :).
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Zo, weer 100 kilometer erbij getikt. Wat is dit toch een fijn wagentje, zeg. Met die nieuwe fusees rijdt dat weer zo strak als een maagd. Ik kreeg gewoon het eerste compliment ooit voor deze auto toen ik iemand anders vanmiddag liet rijden: "ik had het niet verwacht van zo'n stokouwe boodschappenkar, maar hij rijdt echt lekker". Nou Die-Andere, die mag je mooi in je zak steken. Een fijne veer in je reet uitlaat.

Dagteller op 580, en de benzinemeter staat nét iets onder de helft. Óf mijn brandstofmeter is stuk, of ik ga echt deze tank echt heel zuinig rijden. We zullen zien.

Toch twee vraagjes waar ik al een poos een antwoord op zoek, maar nooit belangrijk genoeg vond om te stellen, maar omdat ik over de auto toch niks bijzonders te melden heb:

1) Tanken bij deze auto is echt een hel. Dat is het al geweest vanaf het begin, maar het wordt steeds erger. Iedere pomp waar ik bij sta slaat gelijk af. Net alsof de tank vol zit. Ik moet iedere keer een halve liter tanken, dan wachten, dan weer een halve liter. Op deze manier 40 liter in de tank gooien duurt echt ontiegelijk lang. Waarom denkt een pomp continu dat mijn tank vol is? Het maakt niet uit hoe ik het tankpistool houdt, hij slaat altijd af.
2) Nu met het iets warmere weer slaat Die-Andere iedere keer na een koude start af als je weg wilt rijden. Mirka had precies hetzelfde probleem.
Je start de auto, hij loopt keurig stationair. Als je gas geeft reageert hij ook prima. Je laat de koppeling opkomen, en op het moment dat de koppeling aangrijpt valt al het motorvermogen weg en slaat hij af. Als je, op het moment dat het vermogen wegvalt, de koppeling intrapt begint hij zéééér laag in de toeren te sputteren (de rode lampjes op het dashboard lichten dan allemaal al op), en dan slaat hij af.
Ik start de auto opnieuw, en dan wil hij prima rijden.

Het is dus net of de ECU ofzo door het afslaan iets wijzigt, waardoor de motor de tweede keer wél fatsoenlijk wil starten. Wat kan dit toch veroorzaken? 't Voelt zo klungelig als iedere keer bij een koude start de auto direct afslaat na het wegrijden...
Er moeten veel meer AX'en met dit probleem zijn, want Mirka had het ook, maar weet iemand een oplossing?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Losroyos »

Kan je niet. gewoon die hendel iets minder ver intrekke.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Terminal »

Op je tank probleem, tank je toevallig steeds bij precies dezelfde pomp?

Ik heb dit namelijk wel bij 1 pomp bij de shell waar ik altijd tank. Nu pak ik altijd een andere en die tankt hem wel iedere keer helemaal vol.
Het kan volgens mij ook iets met de ontluchting slang te maken hebben, maar daar heb ik verder geen ervaring mee.

@Roy
Dan duurt tanken nog steeds ontiegelijk lang :P
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Nee, dat werkt ook niet. Tankpistool half inknijpen gaat ook niet goed. Ik heb dan wel twee linkerhanden, maar tanken gaat me bij andere auto's toch altijd prima af. Alleen bij Die-Andere is het altijd een lastige onderneming. En het maakt geen drol uit bij welke pomp ik sta. In Nederland, Duitsland, België of Frankrijk: Ze weigeren allemaal stelselmatig om peut in de tank te pompen.

En tenzij alle tankstations in Europa allemaal spontaan een Plaisir-allergie hebben opgelopen, moet het dan toch aan de auto liggen. Ik zat zelf ook al te denken aan tankontluchting, maar ik kan Die-Andere wel helemaal volgooien, zonder dat ze 't er van onderen weer uit loopt te pissen. Dan is die ontluchting toch nog goed? OF kan dat 'verstopt' zitten ofzo?

Eerst kon het in etappes van 2 liter voordat de pomp met een luide tik afsloeg, maar nu gaat het met een halve liter. Laatst wilde ik het na 20 liter tanken bijna gaan opgeven. De auto achter me stond al te toeteren, zo van "schiet eens op", en ik moest er nog een liter of 16 bij pompen... :P

Nouja, dat zullen we dan maar karakter noemen. Ze rijdt er niet minder om, maar 't is soms wat lastig.
Last edited by Ceristimo on TueApr26, 2011 10:39:35 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by MBa@NL »

Ceristimo wrote:Ik zat zelf ook al te denken aan tankontluchting, maar ik kan Die-Andere wel helemaal volgooien, zonder dat ze 't er van onderen weer uit loopt te pissen. Dan is die ontluchting toch nog goed? OF kan dat 'verstopt' zitten ofzo?
Die ontluchtingsslang heb ik hoogstpersoonlijk nog vervangen (net voordat ze naar Bas ging). Overigens niet voor een nieuwe maar wel een soepele van een '96er AX. Voor het monteren heb ik de slang helemaal schoon gemaakt dus dan zou er in ongeveer 2 jaar tijd een berg zooi ingekomen moeten zijn. Toch lijkt dit ergens wel op een ontluchtingsprobleem... trek die slang er anders eens onderuit en controleer de pijpjes waar hij opgeschoven zit eens.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

MBa@NL wrote:
Ceristimo wrote: Die ontluchtingsslang heb ik hoogstpersoonlijk nog vervangen (net voordat ze naar Bas ging).
Mhmm, dat wist ik. En dank daarvoor. :). Kan best eens naar die slang kijken. Hoe kan je daarbij komen? Hij zit toch bovenop de tank, of heb ik dat mis?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Schopje:
Wie kan deze kluns vertellen hoe je bij die dampretourslang kunt komen? :)

Wat olie betreft. Ik neem aan dat half-syntheet het beste is? En wat is het beste voor dit ouwe motortje. 10w40 of 15w40?

En linksachter loopt m'n achterwiel aan bij bochten naar rechts, drempels en mensen achterin, sinds de auto van voren is opgekrikt geweest. Hoe kan dat nou in vredesnaam?
Ik vind deze 14" GT-velgen erg stoer staan, maar met rechte wielkasten is het gewoon écht niet praktisch...Ik twijfel nog, maar denk dat ik opzoek ga naar een set 13" met goede banden (hier zitten ook goede banden onder), of wil ruilen ofzo. 'k Weet nog niet precies hoe en wat, want wil deze velgen niet echt kwijt, maarja...

(en ja, Mirka heeft wel 13" First-velgjes, maar die staan al half jaar plat, dus vraag me af of dat nog wel goed is als je ze oppompt...)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by degene »

Retourslang vind je, als je voor je rechter achterwiel staat, aan de rechterkant van de wielkast. Daar is ie verbonden met een zwarte plat kastje. Van dat kastje maak je de slang los. En inderdaad, bovenop de tank heb je het andere uiteinde zitten.
Het is de slang die niet verbonden zit aan de benzinepomp :P
Dan is de slang verwijderen een klein klusje, maar hem (of een nieuwe/goeie) terugkrijgen echt een prutsklus van jawelste.
Ik heb het nou al 3 keer moeten doen (slang werd steeds lek gereden door aanlopende achterband) en ben er nog niet handig in geworden. Een tang met lange bek is wel handig.

En persoonlijk zou ik de 15w40 nemen. Lekt net een beetje minder door... :roll:

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

degene wrote: Dan is de slang verwijderen een klein klusje, maar hem (of een nieuwe/goeie) terugkrijgen echt een prutsklus van jawelste.
Dank voor je reactie. Ik had dat inderdaad al gelezen op het forum, dat het een prutsklus is. Noem een mietje, maar van die slang blijf ik dan maar af... Dan maar langzaam tanken.
degene wrote:En persoonlijk zou ik de 15w40 nemen. Lekt net een beetje minder door... :roll:
Eerlijk gezegd ook al mijn gedachte... :)
Half syntheet of mineraal? Synthetisch durf ik niet aan. Lees horror-verhalen van ouwe aangekoekte prut in je blok dat wordt losgeweekt door vol-syntheet en waardoor de olie er bij alle kanalen weer uitstroomt...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

als je alle voorgaande oliewisselingen op tijd hebt gedaan, zou dat geen probleem moeten vormen. een van de eigenschappen van olie is dat de "prut" in de olie en filter zelf blijft zitten, en niet in je blok. als je de vieze olie en filter dan weggooit, is je blok al 90% schoon, iig, dat is het idee. ik heb dr zelf gewoon de eennagoedkoopste synthetische in gedaan, heb nog geen probleem ondervonden, misschien dat ik bij 10k sinds die beurt de olie dr weer uit gooi, dan heb ik die laatste 10% troep, pus eventueel nieuwe, ook weer (voor een groot deel) verwijderd.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

AlexanderB wrote:als je alle voorgaande oliewisselingen op tijd hebt gedaan, zou dat geen probleem moeten vormen.
Bedankt. Ik heb nog nooit de olie vervangen van deze auto. Bij de vorige eigenaar is 't met 120.000 vervangen, en de teller staat nu op 138.000, dus het zit er nu 18.000 kilometer en ongeveer een jaar in...

Ik weet het, niet goed... Ik heb alleen geen idee wat erin zit, qua halfsyntheet of vol-syntheet. Dus ga het maar op veilig spelen en er half-syntheet inmikken...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

20k/1 jaar is toch prima acceptabel qua interval? voor niet-auto's is het vaak 1000 draaiuur of 1 jaar (degene die eerst komt, telt) dus ;)

en als je dr halfsyntheet in wil gooien ook goed, maar mits voorgaand onderhoud ook volgens enige regelmaat was, maakt dat zowel in theorie als in praktijk niet uit ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Aah, ik meende dat de interval officieel iedere 10.000 moest zijn. Maar goed, 20 jaar geleden was de olie vermoedelijk ook van iets mindere kwaliteit.

En ja, toch maar half syntheet. Ik vertrouw die TU-motortjes al zo weinig wat olie betreft, en wil het risico op olie-lekkage zo klein mogelijk houden...
Er zit wel (dure) Total in nu (maar wat precies, dat weet ik niet), dus dat moest vast wel 20.000 lang goed gaan.

Voorgaand onderhoud is voor mij niets over bekend. Geen idee hoe het met zaken als de distributieriem en voorgaande olie-wisselingen en dergelijke gesteld is. De D-riem is wel ooit vervangen, er zit namelijk een sticker onder de motorkap, maar de kilometerstand die daar is ingevuld is onmogelijk te achterhalen.
Nouja, 't zal mijn tijd wel duren hoop ik.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by AlexanderB »

en anders koop je voor 25 euro een andere kop, en kan je alsnog een distriset + koppakking dr op plakken (dat is dan het dure deel).

officieel is het 10k geloof ik ja, maar tegenwoordig met de nieuwere olie word er voor de nieuwe auto's 12-20k gespecificeerd, dus waarom ook niet :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply