Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Veerpoot veert, en overtollige olie gaat retour.


Toevallig wordt dezelfde olie wel gebruikt voor de remmen, maar:
- Eerst krijg je een waarschuwingslampje dat het peil te laag is
- Dan, na een lange tijd, stopt je vering met werken.
- Als je besluit dit te negeren duurt het nog een hele tijd voordat je remmen stoppen met werken


Er zit echter best veel ruimte tussen het 1e lampje en het stoppen met remmen.

En als je zonder vering rijdt heb je al het gevoel dat de hel losbreekt, is mijn ervaring :D

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Het zou toch ook afkeur kunnen zijn omdat het in principe onderdeel is van je 'schokbrekers' ?

In ieder geval heb ik nergens lekkage gevonden en vonden ze het bij de Citroën dealer (waar ik de BX voor de tweede keer heb laten keuren) ook grote onzin om daar op af te keuren.

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Lijkt erop dat elke keurmeester het anders interpreteert...

Die van mij is lek als een mandje, maar de keurmeester vond het prima!

Het is inderdaad eerder onderdeel van je schokbrekers.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Binnenkort weer aan de klus voor de hoogteregelaars? Je krijgt ook nog wat van me ;)

Apart is wel dat gisteren na de keuring heb ik de BX helemaal gepoetst, Commandant en laagje wax en daarna ben ik stukje gaan rijden. En ze veert ineens fantastisch! BX pakt in één keer goede rijhoogte en daardoor is ze heerlijk comfortabel. Alsof ze me wil bedanken.

Het feit dat die hoogteregelaar smerig is en daardoor soms niet de juiste rijhoogte pakt zal wel als gevolg hebben dat het veren ook niet super is. Dus die moet nog steeds een keer gereviseerd worden.

Gr

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

Punaxio wrote:Grote kans dat het aan de hoogteregelaar en een stroeve voorpoot te wijten is! Maar als dat opgelost is komt er vast weer iets nieuws. Maar dat ik er continu aan moet sleutelen... Ach, dat weet je als je een BX koopt of eigenlijk met alle Citroëns.
Mijn BX Rijdt nog altijd als een zonnetje, nix aan hoeven doen.
Alleen wat plastic delen van de dash vervangen verder niets....
Moet ik wel bekennen dat ze het grootste deel van de tijd op de grond ligt te slapen. Haal haar 2 keer per week of zo van dr plaats voor een plezierritje.
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Goed te horen dat ie toch APK heeft, ik had eigenlijk meer punten verwacht, zeker als ik je historie erop nasla... Gefeliciteerd, en hopelijk kun je er toch nog even van genieten, zeker als deze er inderdaad uitgaat voor een AX.
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Zo'n hoogteregelaar moet je gewoon even uit elkaar trekken en schoonmaken. Dan is'ie in 90% van de gevallen weer z.g.a.n.
BX rijders waren nog erger dan Xantia rijders, die maakten nooit iets schoon en deden al helemaal niet aan onderhoud.
LHM verversen was er dus nooit bij en daar zijn zeker de hoogteregelaars slachtoffer van. Zelfs enkel de buitenkant reinigen kan al wonderen doen.

Ikzelf zou dat ding gewoon leeg hebben lopen, er blauwe olie in hebben gedaan (dat op zich al reinigend werkt), hoogteregelaars inspuiten met kruipolie en een tijdje rijden met af en toe 'gymnastieken'.

Overigens, schokbrekers zitten in je veerbol. De veerpoten zijn enkel verticale veercilinders die de veerweg geleiden.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Dat de buitenkant reinigen zelfs wonderen kan doen zou een hoop verklaren!

En die rubbers die in de hoogteregelaar zitten lijken bij mijn BX oud en versleten. Is dat ook een extra aandachtspuntje?

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Punaxio wrote:En die rubbers die in de hoogteregelaar zitten lijken bij mijn BX oud en versleten. Is dat ook een extra aandachtspuntje?
Kan natuurlijk altijd. Maar zoveel doen die niet.

Maar meestal is het gewoon een kwestie van jarenlang zooi en bijvoorbeeld pekel van diverse winters. Zit dus vooral aan de buitenkant. Roest dat de beweging tegenhoudt.
Er zit veel technisch hoogstaand spul in een hydro-pneumaat maar de hoogteregelaar is daar eigenlijk nauwelijks deel van...
Eerst de buitenkant dus, kruipolie erop, inwerken. Beetje met een borstel schoonmaken en lekker invetten die handel. Reviseren kan dan altijd nog!

Gouden handel hoor die hoogteregelaars! Hadden het er gisteren bij Renard nog over.
Worden eraf gehaald omdat ze (misschien) niet goed werken onder het mom van "is stuk!". Dan beetje schoonmaken, desnoods openen en echt 'reconditioneren' en hopla! Weer de verkoop in!
Soort roulatie systeem dat voor de verkopende garage behoorlijk lucratief kan zijn als ze gratis de regelaars binnenkrijgen en met een kwartiertje werk weer als nieuw kunnen maken. Verkopen voor €75 heeft dan een behoorlijke marge... inkoop was tenslotte €0!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Punaxio »

Al een behoorlijke tijd kriebelt een AX heel erg.... De BX is een geweldige auto maar zuipt véél benzine, heeft hier en daar zijn/haar kwaaltjes en is toch erg duur in de wegenbelasting etc.

Na meerdere pogingen de BX proberen te verkopen ben ik vandaag op pad geweest richting het hoge noorden naar een potentiële koper. Toevallig in het gebied waar mijn familie en ik vandaan komen. Ik dacht het mooi te combineren door de BX naar zijn eventuele nieuwe eigenaar te brengen en vervolgens bij familie op bezoek te gaan in Uithuizen (GR.) en met het OV weer terug naar huis.

Letterlijk 1 km voor mijn eindbestemming ontstond er een hevig gepiep uit de motorruimte. Dit schrok de uiteraard koper af en stuurde me letterlijk de laan uit. Was niet echt een aangenaam persoon.
Geld voor de brandstof armer en met een toch enigszins depressieve stemming ben ik bij familie langs geweest en waar ik ook even de motorkap opengetrokken heb. Duidelijk komt het piepende geluid bij de distributieriem vandaan en ik verdenk een rolletje ervan versleten te zijn. Met wat WD40 was het geluid verdwenen en op goede trouw maar toch met enige angst op een distributiebreuk ben ik naar Emmen gereden toen ik onderweg een telefoontje pleegde met een Citroën handelaar in Hoogeveen waar ik vorige week een blauwe AX SPOT heb bekeken welke de beste man 1 op 1 wilde ruilen met de BX. Een goed aanbod, zou je denken ware het niet dat deze SPOT behoorlijk slecht was.
Vandaag aan de telefoon bood hij mij zijn zojuist ingeruilde rode Citroën AX 1.1TGE aan in directe ruil met de BX. Ben vanuit Groningen direct doorgereden naar Hoogeveen om het apparaat te bekijken. Verre van één van de mooiste AX'en maar zéker wat van te maken! Een proefrit was helaas nog niet mogelijk gezien het missen van een uitlaatdemper maar daar zorgt de man voor dat er een nieuwe op komt.

Na wat overleg met mijn ouders en wat tips en de visie van Michel (MBa@NL) over de telefoon neem ik sterk in overweging om morgen de BX in te gaan ruilen op de AX mits een proefrit ook goed bevalt.

Wat slechte telefoonfoto's voor een eerste indruk:

Image

Image

Image
Neusje dat inmiddels is gepoetst

Image

Wat mij opviel waar wat aan gedaan moet worden:

- Interieur stinkt en is grondige schoonmaakbeurt nodig
- Her en der op de carrosserie roestplekjes
- Her en der gebruikelijke deukjes en gebruikerssporen
- Scheur in achterbumper
- Voorbumper hangt los
- Zwarte raamranden zijn lelijk geworden en zou gespoten moeten worden
- Vreemd filtertje dat over het injectiesysteem liep, alsof er een carbfilter tussen zit.
- 12v verdeler op dashboard geschroefd (schroefgaten)
- Achterklep blijft niet goed klemmen en beweegt wat
- Voorbanden niet veel profiel meer

Nu blijft de vraag, is het reeël om mijn zwevende benzinezuipende slee in te ruilen op een klein, zuinig scheurijzer waar toch wel enigszins wat aan gedaan moet worden?

Gr.
Bas
Last edited by Punaxio on TueApr19, 2011 6:48:46 PM, edited 1 time in total.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Ceristimo »

ik zeg 'ja'. Die AX is zeker de mooiste niet, maar het valt qua problemen wel mee. Jouw BX is ook niet helemaal lekker. Er piept nu iets in het motorruim, de vering heeft (of had) problemen, de koppeling is wazig, en van binnen is de BX niet helemaal zoals 't zijn moet. Die BX heeft werk nodig, en deze AX ook. Maar met de BX kan je minder rijden omdat brandstof duurder is, en uiteindelijk heb je toch je auto voor het rijen en niet het stilstaan. Ik zou het doen. Voor de moeite die gedaan moet worden om de BX weer mooi te krijgen heb je deze AX ook weer mooi...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:ik zeg 'ja'. Die AX is zeker de mooiste niet, maar het valt qua problemen wel mee. Jouw BX is ook niet helemaal lekker. Er piept nu iets in het motorruim, de vering heeft (of had) problemen, de koppeling is wazig, en van binnen is de BX niet helemaal zoals 't zijn moet. Die BX heeft werk nodig, en deze AX ook. Maar met de BX kan je minder rijden omdat brandstof duurder is, en uiteindelijk heb je toch je auto voor het rijen en niet het stilstaan. Ik zou het doen. Voor de moeite die gedaan moet worden om de BX weer mooi te krijgen heb je deze AX ook weer mooi...
Die koppeling wazig is inderdaad eigen interpretatie. Dat ding is gloedje nieuw en opzich best fijn. Maar verder ben ik het met je eens. Bedankt voor de aanmoediging. Die ben ik nodig..... :D

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Terminal »

Ik zeg doen!

Een spanrol die verrot gelopen is wil nog wel eens vastslaan... met alle gevolgen van dien.
Tevens ook die punten die je al eerder hebt genoemd lijkt het me wel een goede deal :).

Zo op marktplaats is de BX ook geen fluit waard, en een ax is gewoon veel leuker ;)

http://link.marktplaats.nl/442528894 Staat hier om de hoek, volgens mij ook een heel erg mooi ding nog :)
AX 11TRE 1988

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Punaxio »

En na een beetje rondkijken op marktplaats zie ik deze advertentie:

http://link.marktplaats.nl/438363449

Letterlijk de AX die mij aangeboden wordt...

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Punaxio »

Heb een slecht gevoel nu bij die rode TGE gezien de vraagprijs van de vorige eigenaar en hoe ze er uit ziet.

http://link.marktplaats.nl/441628211

Deze wil hij ook direct ruilen voor de BX. Hij vraagt er zelf 750 euro voor, dat kan ik vervolgens ook proberen? En er tijdelijk zelf 'ff' in rijden.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Bossie »

Waar heb je dan een slecht gevoel over? Die gast vroeg misschien wel veel te weinig voor zijn auto. Wellicht heeft hij bij de garage ingeruild en er een goede prijs voor gekregen. Komt nog een nieuwe achterdemper onder, ze zijn hem aan het poetsen.

Tuurlijk, je kunt proberen je BX voor dat geld te verkopen, maar die markt is ook niet wild. Verkoopt ook lekker, met een piepende spanrol. En niet te vergeten het gezeur dat je daarmee krijgt als dat ding op korte termijn vast slaat. Of had je de illusie dat je BX in huidige toestand een vermogen waard is?
Image Image Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Terminal »

Die spot ziet er wel een stukje beter uit :) Als een handelaar er al zo weinig geld voor vraagt is het vaak weinig soeps...
Is het geen idee om even af te wachten en een GT/volcane te kopen met wat geld bijlegen? Heb je denk ik wel meer plezier van, allemaal net wat luxer... En een zacht dashboard :P
AX 11TRE 1988

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Punaxio »

Bossie wrote:
Tuurlijk, je kunt proberen je BX voor dat geld te verkopen, maar die markt is ook niet wild. Verkoopt ook lekker, met een piepende spanrol. En niet te vergeten het gezeur dat je daarmee krijgt als dat ding op korte termijn vast slaat. Of had je de illusie dat je BX in huidige toestand een vermogen waard is?
Dankje Jan! Die was ik even nodig... Je hebt idd gelijk!
Maar ik ben bang, mezelf kennende, een te snelle beslissing te nemen en een kat in de zak te kopen. Ben van mezelf nogal impulsief.
Maar inderdaad, op een andere manier raak ik de BX ook niet kwijt...

Ik ga er nog even rustig over slapen.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Losroyos »

Punaxio wrote:.....
Maar ik ben bang, mezelf kennende, een te snelle beslissing te nemen en een kat in de zak te kopen
.....
Herkenbaar :oops:

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Bas aka Punaxio - (Citroën BX 16TGI)

Post by Terminal »

Heb je niet iemand die er wel wat verstand van heeft die mee kan om te kijken? :)
Gelukkig is het allemaal niet heel ingewikkeld, en onderdelen kosten ook geen drol...
AX 11TRE 1988

Post Reply