Joop - AX Allure '95, 1.1i

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Om de ontluchtingdop op de radiateur los te draaien kun je het makkelijkste de radiateur naar voren laten kantelen door de 2 klemmen omhoog te duwen.
dit hoeft niet, maar het is zo gepiept en het ontluchten gaat veel makkelijker.
Spreken is goud, Ductape is zilver.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

haha ok, dat klinkt een stuk beter dan als een bikkel aan die knop draaien met je vingers in een bocht 8)

Zodra mijn kachel niet meer klinkt als een pittoresk beekje waar de vissen gelukkig zijn en het water casual over de rotsen kabbelt zal ik het posten. :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Echt een vrouw hoor, je kan met die nippels blijven spelen maar als ze er geen zin in heeft... Kapsones ofzo.

Wat is sowieso de volgorde van waar het uit moet komen, want ik snap het niet meer helemaal. Bij poging 1 zonder draaiende motor kwam het uit de slang naar de kachel, toen uit die op het blok. Nu al 2x juist andersom. Welke moet officieel eerst voor ik er weer een liter in gooi?

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

zit weinig verschil tussen,
die bij slang naar je kachel eerst, kort daarna die op je thermostaathuis, en daarna die op je radiateur.

let op: je auto moet voor deze volgorde wel op en vlakke ondergrond staan, en niet achteruit in een parkeervak dat afloopt ofzo.

omdat mijn ax verlaagd was kreeg ik 'm niet goed ontlucht, pas toen ik 'm in een parkeervak zette dat afliep, stond het koelsysteem weer "horizontaal" dus ging het ontluchten goed. :P
Spreken is goud, Ductape is zilver.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ze zien me al staan, eerst met een zaklamp en gereedschap kijken of de portieren echt niet open willen omdat meneer korsakoff de deuren dicht had gedaan, zijn sleutel op de accu bewaarde om vervolgens de motorkap dicht te doen. Om even later met een waterpas terug te komen. Je kan de knoppen al niet dicht doen als de deur open is maar ik sluit mezelf feilloos buiten. :lol:

Deze parkeerplaats loopt al wat af, misschien moet ik eerst mn AX verlagen en dan nog eens proberen :D .

Morgen poging 3. Het beekje kabbelt, de vissen zijn ongelukkig.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Ik lees net ergens dat die knop rechts op je radiateur eraf kan nadat je hem een kwartslag gedraaid hebt. Is dat echt zo voor ik daalijk met een tang iets sloop?

Zou natuurlijk wel een berg schelen als ik hem er eigenlijk af had moeten halen :)

EDIT: ok, die kan eraf dus. Ik ben zo blond he.. Joop blijf in godsnaam voortaan uit de buurt van gereedschap (y)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Zo, KVS is nou 2x ontlucht op het vlakke TU terein, hopelijk was dat genoeg. Verder met wat wrikken het hitteschildje en bijna mn halve nagel eraf gesloopt om deze onversneden bling erop te schroeven

Image

Hatsekidee!

nog n extra todo puntje zijn draagarmen met stabi-stang. Johan wilde even onze AX'en vergelijken en ik kon nog net zeggen "Hooo dat zou ik niet doen" voor hij de mijne met piepende bandjes de bocht in smeet. Met de zijne ging dat heel wat strakker... :)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

joop wrote:Verder met wat wrikken het hitteschildje en bijna mn halve nagel eraf gesloopt om deze onversneden bling erop te schroeven...
Vinger gesloopt, maar gelukkig ook het oude schildje:
Image
Image

Nieuw schildje erop:
Image

En maar weer ontluchten:
Image

Was een prima invulling van de middag :)
Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

bloed erbij.. zo zien we het graag! :)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Voor de geïnteresseerden onder u:

Ik probeer over een tijdje een saxo-tellerbak in te bouwen en daarvoor moet ik de km-kabel vervangen door een sensor op de vbak die er meteen een elektrisch signaal van maakt.

Ik had de sensor uit een saxo geregeld op de sloop, maar nergens kon ik vinden welke pin vd 3 wat doet. Op mijn tijdelijke-saaie werk de sensor uit elkaar gehaald en multimeter erbij gepakt en dit komt eruit:


Op volgorde: huisje, tandwiel, plastic afsluiter/huisje, magneet, pcb + connector
Image

pcb met componentjes:
Image

achterkant met spoel en groundplate zichtbaar
Image

en dit is denk ik het schema
Image

Duidelijk is te zien dat het ronddraaiende magneetje een spanning induceert op het printje rond het spiraal (want dat is een spoel). Het andere grote etsvlak is gok ik ground (want da's meestal zo). Rooney vertelde me dat pin 3 het signaal moet zijn, dus ik zeg:

pin1 = 12V
pin2 = ground (zit ook aan die groundplate)
pin3 = signaal

Ik denk dat via pin 3 een spanning met daarop pulsjes opgewekt in de spoel wordt verzonden naar je dash. Wat het IC doet? Geen idee. Misschien gewoon een transistor.. Rest van het schema lijkt het IC te voeden en de diode sluit je normaal zo aan als je niet wil dat je IC naar de knoppen is wanneer je de voeding van polariteit omdraait.

Aanvullingen / commentaar is welkom :wink:

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

Net even getest ook, als je hem aansluit zoals getekend trekt het circuit 3,5mA (ok..) en wisselt de uitgangsspanning tussen 0 en 0.03Vdc afhankelijk vd stand van het tandwieltje.

Interessant is dat het magneetje precies langs het IC draait. Zou dus ook een magneetschakelaar kunnen zijn die aan of uit is afhankelijk van de stand van het wieltje waarbij de spoel, condensatoren en weerstand ervoor zorgen dat er geen troep-signaal je dash in gaat wanneer het wieltje precies bij het aan/uit standje is.

Genoeg geëlektrood voor vandaag, voor de echte nerds zal ik een plaatje met scoop maken volgende week van de output.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

ik schat zo dat dat IC'tje een hall-effect sensor is, en die reageert dus inderdaad op het wieltje.. die spoel zal dan wel gewoon voor demping van het signaal zijn ofzo :)

nja, iig heb je de pinnenvolgorde uitgevonden, hoe de magie ook werkt, het werkt :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

AlexanderB wrote: nja, iig heb je de pinnenvolgorde uitgevonden, hoe de magie ook werkt, het werkt
maar das niet echt het levensmotto van een elektrotechniek student eigenlijk... ;)
Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

dat is waar.. nja, dan rest er maar een ding, de nummertjes van het ictje op internet opzoeken, datasheet bekijken :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ik ben benieuwd of je het werkend krijgt.

over waar de sensor wel of niet in zit....
De bosch 3.0 latere versie 1.4 met DIS heeft deze sensor. waarschijnlijk heeft de multipoint er ook één.
alle andere axjes, peugjes niet.
Echter wordt de sensor hier gebruikt om de ecu van informatie te voorzien voor zuiniger rijden. (info van Marco/MnM)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Post by joop »

ik schat zo dat dat IC'tje een hall-effect sensor is, en die reageert dus inderdaad op het wieltje.. die spoel zal dan wel gewoon voor demping van het signaal zijn ofzo
Hall effect had ik niet aan gedacht! Klinkt me indd logisch in de oren.
de nummertjes van het ictje op internet opzoeken, datasheet bekijken
Dat is zo'n smd dingetje en ik kon niks vinden met nr 2203..
ik ben benieuwd of je het werkend krijgt.
Rooney had het werkend en heeft me de pin op de tellerbak gegeven waar de output van die sensor op aangesloten moet zijn. Rest is plug and play als je het werkend hebt op een gti-tellerbak, dus ik moet nog ff kijken welke kabels er ontbreken en nog een oliepeil sensor regelen.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

potverdikkie, stap ik van de week uit, neem ik kennis van een snel in omvang toenemende plas donkerblauw water onder de AX.

Bovenste radiateurslang lek, nieuwe gehaald voor 14,50 en morgen erop zetten. Lekker zuur dat het 10km van mn huis is, maar ernaast is dan wel weer een bushalte:)

Als tip gehad de ax met de voorkant omhoog neer te zetten zodat het bovenste punt de radiateurdop is. Zou 43x ontluchten schelen. Laat hier wel weten of dat gewerkt heeft of niet.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

't tructje heeft gewerkt. Dikke nieuwe slang, yeah!

Verder heeft iemand bevestigd dat ik de goeie elektronische snelheidssensor heb om in te bouwen, dus kan de tellerbak gaan omzetten zodra ik zin heb.

Dan nog ff eindelijk de schakelstangetjes fixen, zomerbandjes er weer onder, uit laten lijnen, en alle kleine roestplekjes bijwerken en ik ben tot de zomer weer klaar:)

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

Vandaag in het mooie weer lekker veel geklust en gereden met de AX :)

Ik heb 1 schakelstangetje (die naar vaste punt op vbak) vervangen, kon je zo met 1 vinger loshalen dus was wel nodig. Helaas nog steeds veel speling op de pook dus vorige keer hebben ze bij de garage mijn compleet gare lange schakelstang vervangen door een halfgare, lekker dan. Maar ff vet erop gesmeerd en hij schiet al in de versnelling als je er maar naar wijst.

detail: die 2 knopjes waar je hoofdsteun in gaat daar was eentje los van gegaan (oh oh wat een constructie ook...) maar nu weer gefixt.

Verder spatlapjes erop! whoohoo!
Image
Image
En Johans oude banden (155) gaan erop ipv de zomerbanden (145) die ik zelf nog had. Dan kan de garage meteen naar de uitlijning kijken n.a.v. een stoepje waar ik tegenaan gleed over het winterijs en een plugje schieten in een lekke winterband :roll:

Verder ga ik nog alle (roest)plekjes bijwerken maar ik vind het weer mooi geweest voor vandaag.

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Joop ad Toorn aka Joop - AX Allure '95, 1.1i

Post by joop »

In een plotselinge aanval van studieontwijkend gedrag een bus hamerite gekocht en een schroevendraaier dwars door het chassis gehamerd...

Image
roestbruin
Image
praxis-blauw

hopen dat t een beetje blijft zitten en in de kiertjes druipt.. als t houdt ga ik de rest onder de kap ook zo bijwerken, lekker lui zonder primer 8)

Aan de onderkant werd dat plekje wit bij schoonmaken, is dat 5 lagen witte tectyl ofzo? Heb er nu maar een beetje zinkspray op gespoten.

Post Reply