Koelwaterprobleem kijk eerst hier
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Lampje Koelvloeistof type1
vaag probleempje hier
lampje van koelvloeistof (heb maar 1 lamp, weet dus niet eens of het temp of niveau is ) gaat branden op het moment dat de motor ongeveer warm zou zijn -> 10 min.
even de kachel vol open en voelen, gewoon warme lucht, niet koud of heetradiateur voor is warm, slang is warm, kachelfan slaat ook aan, dus thermostaat etc alles in orde
pomp heeft nog geen 1000km erop zetten
niveau is ook goed en blijft gelijk
zou dan lucht in't systeem zitten ? waarom gaat de lamp dan pas na >10min aan en blijft aan ? lijkt me stug dat een luchtbel precies voor de sensor blijft
als motor warm is zit niveau tot boven aan de hals (uitgezet) dus boven niveausensor ..
rara ...
iemand trouwens ooit het ontluchtingssysteem aangepast zoals bij "normale" auto's gebruikelijk is?
ik zit erover te denken om de ontluchtingsnippel te vervangen voor een reservoir (hoogste punt)
lampje van koelvloeistof (heb maar 1 lamp, weet dus niet eens of het temp of niveau is ) gaat branden op het moment dat de motor ongeveer warm zou zijn -> 10 min.
even de kachel vol open en voelen, gewoon warme lucht, niet koud of heetradiateur voor is warm, slang is warm, kachelfan slaat ook aan, dus thermostaat etc alles in orde
pomp heeft nog geen 1000km erop zetten
niveau is ook goed en blijft gelijk
zou dan lucht in't systeem zitten ? waarom gaat de lamp dan pas na >10min aan en blijft aan ? lijkt me stug dat een luchtbel precies voor de sensor blijft
als motor warm is zit niveau tot boven aan de hals (uitgezet) dus boven niveausensor ..
rara ...
iemand trouwens ooit het ontluchtingssysteem aangepast zoals bij "normale" auto's gebruikelijk is?
ik zit erover te denken om de ontluchtingsnippel te vervangen voor een reservoir (hoogste punt)
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
Klinkt ook wel wat als een massaprobleem met de bedrading. Wellicht aan de kant van het dashboard.
Mijn AX heeft het min of meer andersom.
Tijdens het warm rijden brandt het rode kvs lampje (onregelmatig). Eenmaal op bedrijfstemperatuur brandt het lampje niet. Maar mijn AX heeft ook een temp metertje dus als het te heet wordt kan ik het direct zien.
Mijn AX heeft het min of meer andersom.
Tijdens het warm rijden brandt het rode kvs lampje (onregelmatig). Eenmaal op bedrijfstemperatuur brandt het lampje niet. Maar mijn AX heeft ook een temp metertje dus als het te heet wordt kan ik het direct zien.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
er zat een piepklein gaatje tussen thermostaathuis en flens
met de tijd dus niveau gezakt maar omdat ie lucht begon rond te pompen leek het op het zicht in het reservoir op niveau te blijven
opgelost dus
met de tijd dus niveau gezakt maar omdat ie lucht begon rond te pompen leek het op het zicht in het reservoir op niveau te blijven
opgelost dus
AX 1.1i Image 1990 (sinds 2007 in ons bezit, overgenomen van 1ste eigenaar -beter gezegd van eerste familie)
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
HDZ - Monopoint A2.2, Verdeler
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
beste lezer,
mijn ax heeft nu sinds een paar weken dat hij z'n koelvloeistof er uit gooid.
hij doet dit alleen als de motor uit staat (na op normale temperatuur a 90 graden) geweest te zijn.
heb nu al een aantal x ontlucht (10x ofzo) maar hij blijft het maar doen.
rookt verder niet wit.
iemand een idee wat dit kant zijn?
mijn ax heeft nu sinds een paar weken dat hij z'n koelvloeistof er uit gooid.
hij doet dit alleen als de motor uit staat (na op normale temperatuur a 90 graden) geweest te zijn.
heb nu al een aantal x ontlucht (10x ofzo) maar hij blijft het maar doen.
rookt verder niet wit.
iemand een idee wat dit kant zijn?
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
je bedoeld de vuldop rubber of veer? die zijn in goede staatTerminal wrote:Radiatordop rubber of veer verrot?
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
Veer kan ook lam zijn waardoor hem eerder open gooit als dat hoort.homiethomie wrote:je bedoeld de vuldop rubber of veer? die zijn in goede staatTerminal wrote:Radiatordop rubber of veer verrot?
Dop van de sloop zou je kunnen proberen voor een euro.
Enig idee waar die het eruit gooit eigenlijk? Meestal laat kvs een bruine smurrie achter namelijk wat goed te traceren is.
AX 11TRE 1988
-
- AX liefhebber
- Posts: 264
- Joined: WedNov21, 2007 2:12:43 PM
- Location: Texel
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
na hij is weer goed... na de honderduizendmiljardstekeer ontluchten
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
Heb je wel alle ontluchtingspunten meegepakt of ben je er eentje vergeten?homiethomie wrote:na hij is weer goed... na de honderduizendmiljardstekeer ontluchten
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
ben ik mee geholpen
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
ik heb ontlucht door
eerst kachel op rood, dan
eerst radiateur te vullen
de ontluchtnippel op de radiateur open tot er flink uitstroomt
dicht draaien
dan de imbusnippel op het thermostaathuis gedaan tot er flink uitstroomt
bijvullen in radiateur
de nippel op de kachelslang open en daarna de motor verhoogd laten draaien er kwam flink wat uit
nippel dicht
proefritje
na een paar uur nog rijden 1 dorp verderop alles ging goed prov,80km weg
goede volgorde gewerkt?
eerst kachel op rood, dan
eerst radiateur te vullen
de ontluchtnippel op de radiateur open tot er flink uitstroomt
dicht draaien
dan de imbusnippel op het thermostaathuis gedaan tot er flink uitstroomt
bijvullen in radiateur
de nippel op de kachelslang open en daarna de motor verhoogd laten draaien er kwam flink wat uit
nippel dicht
proefritje
na een paar uur nog rijden 1 dorp verderop alles ging goed prov,80km weg
goede volgorde gewerkt?
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
Andersom werken, je werkt tegen de stroom in. Hierdoor kan er toch lucht, dat ergens voor het ontluchtingspunt zit, in je systeem blijven zitten.
Dus, eerst kachelslang, daarna thermostaathuis en tot slot radiateur.
Dus, eerst kachelslang, daarna thermostaathuis en tot slot radiateur.
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
heb in tegengestelde richting ontlucht en is nu prima gebleven @browny
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
- Location: Hasselt
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
Ik heb hier wat zitten doorlezen, maar post voor de zekerheid hier nog even..
Gisteren een ongelukje gehad (een slippertje ) en de kvs zeek uit mijn radiator als het ware, na het werk me naar huis laten slepen en meteen de radiator eruit gegooit, vndaag er een nieuwe ingestoken..
Nu krijg ik dus constant dat mijn lichtje gaat branden dat de motor oververhit is..
Ben ik juist als ik na het lezen van deze thread besluit dat dat normaal is en dat ik gewoon telkens moet bijvullen, laten afkoelen en opnieuw warm laten lopen?
Nog tips om het vlot te laten verlopen?
Want ik zou morgen graag op mijn werk geraken met mn karretje
Grts!
Gisteren een ongelukje gehad (een slippertje ) en de kvs zeek uit mijn radiator als het ware, na het werk me naar huis laten slepen en meteen de radiator eruit gegooit, vndaag er een nieuwe ingestoken..
Nu krijg ik dus constant dat mijn lichtje gaat branden dat de motor oververhit is..
Ben ik juist als ik na het lezen van deze thread besluit dat dat normaal is en dat ik gewoon telkens moet bijvullen, laten afkoelen en opnieuw warm laten lopen?
Nog tips om het vlot te laten verlopen?
Want ik zou morgen graag op mijn werk geraken met mn karretje
Grts!
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
Ik ben er pas geleden achter gekomen dat er een speciale kelk is om te ontluchten.
Deze kelk is ontwikkeld omdat de radiateur niet op het hoogste punt in het koelsysteem zit.
Dat ding lijkt nogal op een normale drukdop waar een halve colafles in is geschroefd, dus zelf maken kan waarschijnlijk ook.
Of douw gewoon zo een halve colafles in het expansievat... Wel zorgen dat het gat goed afgedicht is...
Je zet dan je kachel op de heetste stand, vult die kelk, en draait de ontluchtingsnippeltjes open, totdat er geen luchtbelletjes meer uit komen. Zorg wel dat je kelkje niet leeg raakt... De motor hoeft hier voor geloof ik niet te draaien...
Als je geen kelk/colafles hebt, zet dan de voorkant van je auto een stuk hoger.
Niet een klein beetje, maar zeker een centimeter of 30. (is mij verteld, nooit zelf geprobeerd...)
Deze kelk is ontwikkeld omdat de radiateur niet op het hoogste punt in het koelsysteem zit.
Dat ding lijkt nogal op een normale drukdop waar een halve colafles in is geschroefd, dus zelf maken kan waarschijnlijk ook.
Of douw gewoon zo een halve colafles in het expansievat... Wel zorgen dat het gat goed afgedicht is...
Je zet dan je kachel op de heetste stand, vult die kelk, en draait de ontluchtingsnippeltjes open, totdat er geen luchtbelletjes meer uit komen. Zorg wel dat je kelkje niet leeg raakt... De motor hoeft hier voor geloof ik niet te draaien...
Als je geen kelk/colafles hebt, zet dan de voorkant van je auto een stuk hoger.
Niet een klein beetje, maar zeker een centimeter of 30. (is mij verteld, nooit zelf geprobeerd...)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
- Location: Hasselt
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
Ik ben er in geslaagd fatsoenlijk te ontluchten denk ik!
Het laatste heb ik gedaan terwijl de auto op de oprit stond (dus de voorkant stond echt een pak hoger) toen ging er plots nog redelijk wat bij..
En vandaag heb ik geen last meer gehad, dus hoop dat het in orde is!
Het laatste heb ik gedaan terwijl de auto op de oprit stond (dus de voorkant stond echt een pak hoger) toen ging er plots nog redelijk wat bij..
En vandaag heb ik geen last meer gehad, dus hoop dat het in orde is!
Re: Koelwaterprobleem kijk eerst hier
Gewoon binnenkort nog eens kijken of er wat bij kan.
Er zijn meerdere ontluchtingspunten:
1. radiateur aan de linkerzijde (even losklikken, dan zit er een zwarte dop die je los kan draaien)
2. inbus op thermostaathuis
3. dopje op slangen rechtsachterin, die naar de kachelradiateur lopen.
Er zijn meerdere ontluchtingspunten:
1. radiateur aan de linkerzijde (even losklikken, dan zit er een zwarte dop die je los kan draaien)
2. inbus op thermostaathuis
3. dopje op slangen rechtsachterin, die naar de kachelradiateur lopen.