Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Punaxio »

Terminal wrote: Met bas gaat dat prima lukken die draagarmen wisselen! Succes!
Dankje! Haha

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Ik had je nog gesms't, maar weet niet of ik je juiste nummer heb?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by raoel »

fusees: je moet inderdaad de kleine hebben, die van 14mm


Draagarmen vervangen is inderdaad makkelijker, maar... naja, bij autopartsonline.nl zijn ze voor een type 1 prijzig...(was iets van 130 euro per kant).

Ik zou ze dus laten persen!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Maar nou zit ik effe naar die draagarmen die ik hier heb liggen te loeren, en die andere twee rubbers (in het midden vooral, steekt ook een pieletje uit, wat is dat?) ziet er ook niet fris meer uit...

Hmmm.
En dank, Raoel! 14mm dus zeker weten. Morgen die maar bestellen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Joost »

geen type 1 draagarmen bestellen, gewoon type 2 bestellen en type 1 fusee erin persen. (dat is voordeliger)
Overigens als ik bij de automaterialenhandel fusees bestel worden ze daar gratis geperst. Dat is nog eens service!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

@Joost
Dank voor je reactie. Oke, dus type 2 draagarmen zouden passen, en zijn inderdaad een stuk goedkoper. Maar ik ga die twee draagarmen gebruiken die ik in de schuur heb liggen.
Ik zal de garage waar ik ze laat persen vragen wat zij van de rubbers vinden. Als die nog kunnen pers ik de kogels in die oude draagarmen, en als zij de draagarmen afkeuren, dan hergebruik ik de draagarmen die er nu onder zitten (want over de rubbers heb ik de APK-keurmeester niet gehoord)
Alleen moet ik dan in Punaxio's woonplaats een garage vinden die een beetje goedkoop die fusees kan persen, en gaat het iets meer tijd kosten.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:@Punaxio
Ik had je nog gesms't, maar weet niet of ik je juiste nummer heb?
Heb het gelezen maar moet nog even kijken. Je hoort het nog!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Oke, laat je het me nog weten? Bellen mag ook. :) En komende maandag was sowieso niet gelukt. Die 14mm fuseekogels hebben een levertijd van 5 dagen (de 16mm 2 dagen...). Dus ik heb ze maandag waarschijnlijk nog niet eens. :|
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:Oke, laat je het me nog weten? Bellen mag ook. :) En komende maandag was sowieso niet gelukt. Die 14mm fuseekogels hebben een levertijd van 5 dagen (de 16mm 2 dagen...). Dus ik heb ze maandag waarschijnlijk nog niet eens. :|
Jij kan dinsdag en donderdag? Dat zijn juist de dagen dat het mij slecht uitkomt maar niet onmogelijk is. Kies maar, één van die 2 dagen moet kunnen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Fantastisch! :)

Ik bel je morgen even voor een definitieve afspraak op donderdag. Ik denk dat, gezien de levertijd van die fuseekogels, ik ze dinsdag nog niet heb namelijk...

En de las-afspraak staat definitief op deze zaterdag. Dan gaat Die-Andere weer 648KG wegen, omdat er weer plaatstaal terugkomt... :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Heb vandaag de nieuwe fuseekogels opgehaald bij Winparts en bij de A-garage in Groningen (Alfa Romeo garage) de oude eruit laten halen en de nieuwe erin laten persen.

Klusje van 10 minuten, en de garage vroeg een tientje in totaal. Dat is dus vijf euro per draagarm, voor het verwijderen van het oude fusee en het erin persen van het nieuwe fusee. Helemaal top dus!

Fuseekogels waren 42 euro, dus in totaal hebben de nieuwe fusees in de draagarmen 52 gekost. Qua reparatiekosten ziet het er dus naar uit dat het geen hele dure wordt om Die-Andere door de APK te krijgen. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by gigawebs »

Dat is niet duur zeg, voor dat persen! Nice work!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

@Gigawebs
Ik stond er ook even van te kijken dat het zo goedkoop was. Ik rekende op 50 euro. Aardige lui daar ook. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by AlexanderB »

hmja, aan de andere kant, ik lees ook verhalen dat t voor n kratje bier (ergo, ook 10 euro) geregeld was.. het is ook letterlijk een karweitje van een paar minuten, en dat apparaat hebben ze toch.. maar prima geregeld :)

zelf kan ik t ook gewoon gratis doen, staat hier n mooie pers.. (of nja, die is tijdelijk in opslag, maar die komt wel weer terug als de verbouwing van de machinehal klaar is).. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Da's waar. Het is een klusje dat weinig voorstelt. Ik had echter drie andere garages gebeld en die waren allemaal wat huiverig met het noemen van een prijs. En als ik dan zei: "nou, je hebt toch wel een idee? Is het 50, of 100, of 150?...", en dan zeiden ze: "mwaa, 50 ofzoiets ja. Afhankelijk van hoelang het duurt".
Ze laten je dus betalen voor het feit dat zij een pers hebben die ik niet heb (en dat goed recht hebben ze ook, want zo'n pers is ook niet gratis), maar dat deed deze garage dus niet echt.

:)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Terminal »

Ceristimo wrote:Da's waar. Het is een klusje dat weinig voorstelt. Ik had echter drie andere garages gebeld en die waren allemaal wat huiverig met het noemen van een prijs. En als ik dan zei: "nou, je hebt toch wel een idee? Is het 50, of 100, of 150?...", en dan zeiden ze: "mwaa, 50 ofzoiets ja. Afhankelijk van hoelang het duurt".
Ze laten je dus betalen voor het feit dat zij een pers hebben die ik niet heb (en dat goed recht hebben ze ook, want zo'n pers is ook niet gratis), maar dat deed deze garage dus niet echt.

:)
Ze laten je betalen voor de tijd dat ze ermee bezig zijn. Die pers kost namelijk geen fuck, 300euro en je hebt al een simpele lager pers :)
Mooi dat het gelukt is trouwens! Scheeld je zo een hoop tijd, draagarmen wisselen is easy! Tip om de oude fusee los te krijgen, pak een grote pijp en sla ermee zo dicht mogelijk bij de fusee op de draagarm. Zo heb je hem bijna altijd in een keer los ;)
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

@Terminal
Dank voor de tip, hoor! :) Soms kan het inderdaad erg vast zitten.
Meppen met een hamer hielp bij het wisselen van de aandrijfassen destijds niet niet. Koevoet ertussen ook niet. De draagarm, fuseekogel en fusee hadden natuurlijk jarenlang de tijd gehad om een bizarre doch innige driehoeksliefdesverhouding op te bouwen en waren echt niet van plan om van elkaar te gaan scheiden.
Uiteindelijk een sjorband om de draagarm gehangen, voet er doorheen en terwijl een persoon zo hard mogelijk met z'n voet de draagarm naar beneden stond te duwen kon de tweede met de koevoet ertussen om het fusee eruit te wippen... :twisted:

Ik mag hopen dat het nu allemaal wat makkelijker los gaat. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by raoel »

stabilisatorstang losmaken (van die blokjes die op de draagarm zitten) gaat je ook heel erg helpen :D

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Mastenhose »

Ik stak een stuk pijp van voren boven de draagarm langs tot een goed punt ergens ter hoogte van de voetenbak van bestuurder/passagier, dan kon je goed druk naar beneden geven, vaak floepten ze er dan al uit, anders een subtiel tikje met een hamer en ze waren los...
Het is allemaal niet zo spannend hoor! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Die-Andere aapéékaa klaar krijgen...

Post by Ceristimo »

Het is inderdaad niet spannend. Samen met Punaxio wordt het een klusje van niks. Dinsdagochtend draagarmen wisselen, hopelijk dinsdagmiddag herkeuring, en dan zijn we weer klaar voor dit jaar.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply