Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mirka en Die-Andere, twee AX'en Plaisirs uit

Post by Ceristimo »

Gadsiedarrie... Auto afgekeurd. Balen zeg. Want ik had gedacht dat 'ie goed was.

Afgekeurd op:

- Beide fuseekogels

- Bodemrand is behoorlijk krokant. De rechterzijde is zo rot dat het afkeur is. Aan de linkerkant prik je er ook gaten in, maar dat zou nog wel dit jaar door de APK kunnen. Daar moet dus gelast worden.

Image


Voor de thuismonteur allemaal geen probleem, maar voor mij wel. Ik heb dus hulp nodig. De draagarmen kan ik samen met iemand anders zelf wel doen, denk ik. Iemand die zich aan wil bieden?...

Lassen kan ik echter niet, en ken ook niemand die het wel kan.

Waar bestel ik fuseekogels, en wat kosten die dingen en wat kost het om ze erin te laten persen? Ik moet even een kostenplaatje hebben van de totale kosten, omdat ik erg krap bij kas zit.

Als de draagarmen eronder uit moeten, dan gaan de assen ook denk ik? Dus dat betekend sowieso nieuwe versnellingsbak-olie á een euro of 30.
Dan de kogels en het laten persen. Dat kost?....

Lassen kan de garage voor me doen. Dan doen ze alleen de rechterzijde (waar 'ie het rotst is) en dat kost me 100 euro. Kan iemand dat goedkoper doen?...

Help...

EDIT (link klopt nu)
Die fuseekogels, zijn dat deze dingen?
http://www.winparts.nl/471/onderstel-en ... l-psa-vl-r
Last edited by Ceristimo on TueApr05, 2011 5:19:24 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by gigawebs »

Fusee kogels heb ik laatst gehaald bij Autopartsonline.nl, hebben me goed geholpen toen en niet zo duur.
Daarna langs bij de Citroën garage was ik 50 euro kwijt voor het persen van 2 fusees in de draagarmen...

Sterkte met het door de APK krijgen!
ImageImageImage

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Had je toen zelf de draagarmen losgehaald en ging je met je twee draagarmen en fusee-kogels langs? Of rijdend met je AX en die twee kogels langs geweest?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Nou, een lasser heb ik gevonden. Mijn oudste broer wil me helpen met lassen (die van de oldtimer Daf'jes en de Volvo). Die heeft het normaal gesproken te druk met werk en gezin om aan auto's te prutsen en ik wilde hem daarom ook niet vragen, maar hij bood het zelf aan. Hij heeft deze zaterdag waarschijnlijk vrij. Met een beetje mazzel kan er deze zaterdag dus al gelast worden! :)
Ik heb zojuist de bijrijdersstoel gedemonteerd en het tapijt aan die kant losgehaald (bij het vastzetten van de bestuurdersstoel hadden we die kant laten zitten, anders had ik deze roest zaterdag al wel gezien) en je kunt het wegdek door de vloer zien.
Image

Voor mij nogal schrikbarend, maar volgens mijn broer valt het prima mee. En, het restant van het plaatje staal wat we voor de stoel hebben gebruikt komt nu mooi van pas. Dat gaan we hiervoor gebruiken. Roestwerende menie heb ik ook nog staan, en mijn broer heeft een las-apparaat. Dus qua kosten gaat het meevallen wat het lassen betreft, hoop ik.

Dan nog de fuseekogels. Moet ik zelf de draagarmen losmaken, of kan de garage dat voor 50 euro doen, als ik de AX er gewoon heen rij? (denk het niet...)

En nogmaals:
Moet ik deze fuseekogels hebben?
http://www.winparts.nl/471/onderstel-en ... l-psa-vl-r

Ik meende namelijk dat er verschil in draagarmen bestond tussen een Type I en een Type II AX? Verschilt de diameter van de fuseekogel dan ook, of is dat allemaal één pot nat?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Terminal »

Het aller makkelijkste is de complete draagarm wisselen voor nieuwe a 65euro het stuk.
Heb je direct weer nieuwe rubbers ook wel prettig.

Je kan ook de draagarm eronderuit halen en met een nieuwe fusee ermee naar de garage rijden ( andere auto :P ) dat hun het voor je om persen.
Of laten doen alles, maar dat kost je meer geld.

Draagarm wisselen is in 1.5uur te doen zonder verlies van bakolie.
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Ik heb geen geld voor twee nieuwe draagarmen. Ik baal een beetje, want ik heb toen een half jaar geleden ofzo een andere rechter draagarm gekocht, omdat die wel een goed fusee zou hebben. En dat blijkt dus niet zo te zijn.

Nouja, nieuwe draagarmen kan niet, maar persen wel. Twee nieuwe fuseekogels a 16 euro (32 totaal) en dan laten persen voor 50 euro, dus dat is 82 euro totaal.
En dan nog lassen. Totaal reparaties dus hopelijk rond een euro of 100...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Punaxio »

Ik meen dat je op MSN is schreef over een nieuwe fusee en nu al kapot???? Of heeft het oorzaken?? Een AX kan natuurlijk niet OVERAL tegen!

Draagarmen loshalen is een peuleschil! Dat is binnen een kwartiertje gebeurd. Als je 't netjes doet en de aandrijfas laat zitten hoeft er ook geen nieuwe bakolie in.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Wat denk jij dat ik met het ding doe? Over verkeersdrempels springen ofzo? :P Ik ben geen ruige rijder meer. Helemaal met de huidige brandstofprijzen.
Af en toe een stoplichtsprintje, en dan houdt het op. Ook hard door bochten doe ik niet meer, sinds deze aandrijfassen eronder zitten. Daarvóór knalde ik regelmatig zo hard door bochten heen dat de achterkant begon te glijden of hij gewoon rechtdoor over de wielen schoof.

Maar mijn rijstijl is volledig aangepast het laatste half jaar. Minder slijtage aan je banden, minder slijtage aan de assen, minder benzine verbruik. Én het rijdt vééél relaxter. Één handje aan het stuur en een muziekje erbij, in plaats van het opgefokte gedoe waar ik eerder wel last van had....

Enfin, ik heb toen een tweedehands draagarm gekocht van een Type 1, waarvan gezegd werd dat het fusee goed zou zijn. Dit, omdat we bij het vervangen van de aandrijfassen ontdekten dat het fusee aan de rechterkant echt helemaal rot was. Het 'nieuwe' fusee leek op het blote oog ook goed, maar dat was hij dus schijnbaar niet. Beide fusees moeten vervangen. Linkerdraagarm is nog origineel dus, en de rechter is de 'nieuwe'.

Ik bedenk me net...Draagarmen heb ik nog wel liggen. De oude rechter met rotte fusee, en de 'nieuwe' linker (want ik had een set gekocht), maar die zal ook wel niet goed meer zijn dan.

Dus ik kan de fusees in die draagarmen laten persen, en dan met twee draagarmen met nieuwe fusees naar iemand toe rijden die het samen met mij zou willen wisselen.
Last edited by Ceristimo on FriApr08, 2011 12:13:50 PM, edited 3 times in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:
Dan heb ik alleen nog iemand nodig die 't met mij zou willen wisselen...Punaxio?.... :roll:
Draagarmen wisselen wil ik je wel bij helpen! Wanneer kan je?

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Yaay. Ik ben weer een beetje happy na de schok van de afkeuring.

Lassen gebeurt waarschijnlijk zaterdag. En komende maandag met Punaxio (thanks voor je hulp man!) de draagarmen wisselen.

Ik heb nog een set draagarmen in de schuur liggen voor een Type I. Daar laat ik nieuwe fusees op zetten (want die zijn ook niet goed) en dan rij ik maandag naar Punaxio toe en wisselen we ze.
Ik heb de fuseekogels zojuist bij WinParts besteld, dus kan ik hopelijk donderdag ophalen, en dan ook donderdag laten persen.

Hopelijk kan mijn auto volgende week woensdag dus weer voor de APK. :D

Die-Andere, wees maar niet bang hoor. We gaan ons best doen om je op de weg te houden. Je bent een veel te tof wagentje :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Terminal »

Uhm... sinds wanneer kun je een fusee op uiterlijk beoordelen?

Rijd zelf ook lomp, en ben dan ook echt niet zuinig met me auto.. maar fusee's kunnen daar prima een tijdje tegen ;)
Check ook van te voren je rubbers of die niet al ver heen zijn...

Zie net je post, heb je wel de goede besteld? Dus met de juiste maat?! Type1 is namelijk smaller als een type2 fusee!
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Iki heb die uit die link besteld.
http://www.winparts.nl/471/onderstel-en ... l-psa-vl-r

Diameter conus is 16 mm staat erbij. Is dat de goede?

Zonee, kan iemand mij dan vertellen waar ik wel de goede halen kan?... Zou nu eventueel deze order nog kunnen annuleren...
Last edited by Ceristimo on TueApr05, 2011 8:56:31 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Ik heb er even op gegoogled, maar je vind er maar weinig op. Van wat ik heb gelezen kan je een type 2 fuseekogel wel in een type 1 draagarm persen. Maar dan past hij zeker niet meer in het fusee, omdat een type 2 een zwaarder onderstel heeft gekregen met dikkere fuseekogels.

Dus de kogel past dan wel in de draagarm, maar niet in het fusee? Of zie ik dat nou fout? Ben een beetje bang dat ik 't verkeerde besteld heb.

Voor de grap het kenteken van de AX van Losroyos eens ingetikt, en dan krijg ik ineens fuseekogels met een conus diameter van 14mm te zien. Zijn ook wat duurder per stuk. Moet ik die hebben?... :?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by AlexanderB »

das een GTI, oftewel een fase 2.. jij hebt een fase 1 toch?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Terminal »

En toch is 14mm de gene die die moet hebben volgens mij... zal eens op hbase checken!
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Ik wacht je antwoord met spanning af. Dan weet ik of ik morgen deze order gelijk moet annuleren of niet...

@Alexander B
Ja, ik heb een Fase 1, maar winparts.nl geeft als type '11' aan (staat voor 2 denk ik?...) Volgens mij pakken die kentekendingen hem verkeerd, omdat officieel type 1 tot april '91 (dacht ik?) en die Plaisir van mij is van mei '91 en één van de allerlaatste Fase 1 AX'en (er zijn fase 2 die eerder op kenteken zijn gezet).

En omdat ik dus net las dat een Fase 1 een kleinere fuseekogel heeft, en je hem volgens mij in twee smaken krijgen kan (16 en 14mm), ga ik er van uit dat ik dan 14mm moet hebben.
Maar wil het zeker weten voor het ik het order annuleer/aanpas...
Last edited by Ceristimo on TueApr05, 2011 9:43:34 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Terminal »

Hbase geeft geen uitsluitsel, staan helaas alleen bestelnummers bij en geen info over de maat.

Maar je hebt de oude draagarm toch nog liggen? Dan kun je toch even de maat opmeten, gewoon met de schuifmaat op de pen die uitsteekt.
De fusee is op zich het zelfde, alleen de pen is verschillend in dikte, type2 is dikker waardoor die niet in jou veerpoot zal passen.

je hebt 2 verschillende bij autopartonline, 14mm en 16mm... ik zou me geld zetten op 14mm :)
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Dat van Hbase kwam ik ook net achter. Een schuifmaat heb ik niet. Maar omdat type 1 kleiner is dan type 2, MOET het wel die 14mm zijn. Ga morgen gelijk m'n order aanpassen bij Winparts.
Beetje jammer, want wordt het met deze kogels in totaal een tientje duurder van...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Terminal »

10 euro is te overzien toch? Dat is nog geen 100km rijden in de ax ;)
Auto's zijn duur om te onderhouden helaas..

Met bas gaat dat prima lukken die draagarmen wisselen! Succes!
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Afkeur APK op roest bodem en fusee-kogels. H

Post by Ceristimo »

Mja, is inderdaad wel te overzien. Wordt een beetje krap deze maand, maar daar moet je ook niet teveel over zeuren. Zolang je nog een auto hebt ben je niet arm genoeg om te mogen klagen... :)

Het onderhoud aan deze auto valt nog wel mee tot nu toe. In elk geval wat kosten betreft: Totaal plaatje sinds de aanschaf in juli 2010 (9 maand), en de 11.000 kilometer die ermee gereden zijn tot nu toe:

Nieuwe achterband en uitbalanceren alle vier de wielen - 120 euro
Dashboardlampje vervangen - 0,75 euro :lol:
Twee aandrijfassen - 0 euro, want van mijn oude auto
Draagarm rechtsvoor (had dus nooit gehoeven, want ook dit fusee is niet goed, maarja...doe je nu niks meer aan) 15 euro
Kofferbakrubber en twee 'nieuwe' achterlicht units - Niks, want van oude auto
Achterlampje vervangen - Niks, want uit oude auto
Ruitenwisserschakelaar - Niks, want van oude auto
Nieuwe uitlaatdemper - 50 euro
Stoelbevestiging fixen - iets van 7 euro, want die tang heb ik niet gekocht.

Totaal aan geld en onderhoud dus nog net geen 200 euro.

En nu dus lassen en fuseekogels. Zal morgen gelijk Winparts bellen om het order te annuleren en dan die 14mm kogels bestellen.
Last edited by Ceristimo on FriApr08, 2011 12:14:40 PM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply