Help! Inbouwen cv, lukt wel, maar... (opgelost)

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Help! Inbouwen cv, lukt wel, maar... (opgelost)

Post by Hilko »

Nou ja, lukt wel...

Ik heb de CV bundel van een BX in de AX gepropt. Dat is het probleem niet. Wel dat mijn AX, een Furore, in de voorportieren geen voorbereidend stangetje voor CV heeft. Moest ik dus zelf maken, een heel geklooi.

Maar goed, deels werkt het nu, op wat afstellen na.
Ik heb alleen één probleem: als ik de boel op slot wil draaien gaan de andere portieren juist open, en vice versa. Aangezien ik inmiddels vrij moe ben hoop ik dat jullie me de goede kant op kunnen sturen :D
Last edited by Hilko on SatApr02, 2011 8:34:16 PM, edited 1 time in total.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Die pompjes verkeerd om gemonteerd? Geen idee of dat kan bij een AX. Heb het zelf alleen nog maar in een BX gemonteerd maar dit is het eerste dat in me opkwam.

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Post by Hilko »

Dat lijkt me stug. Het kan maar op een manier, evenals de stekkers. Zelf denk ik eerder aan de polariteit, ofwel plus en min omdraaien, Hoewel ik het raar zou vinden dat dat in een AX andersom zou moeten zijn. Maar ik vrees dan voor m'n kiekert-module. Vandaar dus de hulpvraag.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Als je nu eens gewoon het schema van een AX er bij pakt en controleert of het een en ander goed aangesloten zit.

Let op polariteit van het moduul niet wijzigen.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Post by Hilko »

Zover was ik natuurlijk al. Alles zit goed en je kunt het ook niet verkeerd doen. Tenminste, zover ik weet niet.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Hilko wrote:Zover was ik natuurlijk al. Alles zit goed en je kunt het ook niet verkeerd doen. Tenminste, zover ik weet niet.
Als het verkeerd om werkt heb je toch echt een bedradings fout en met name het wissselcontact (de 3-polige connector) in de servo's zal mogelijk verkeerd aangesloten zijn.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Post by Hilko »

Ik ga er nog maar eens mee stoeien.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Hilko wrote:Ik ga er nog maar eens mee stoeien.
Wat ik nu ga schrijven is een beetje achteraf kleppen, maar toen ik de eerste keer in een AX een CV heb gemaakt wist ik van te voren dat alle servo's en moduul werkten.

Even een tijdelijke draadboom in elkaar geknutseld en die is al verschillende malen gebruikt om servo's en modules te testen.

Want eerst inbouwen (met veel pijn en moeite) en dan weer uitbouwen omdat het niet werkt is niet erg motiverend.

Succes met het opsporen van de probleem veroorzaker.

Verder bedenk ik me dat je schreef over stangetjes zelf maken??? De juiste servo's voor een 3-deurs klik je gewoon op de deurverggrendeling.

Voor een 5-deurs werden eeen ander type servo's geleverd en er is daar tijdens de productiee van de AX een modificatie op uitgevoerd.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Post by Hilko »

Dit zijn BX servo's, en inderdaad passen die eigenlijk niet in een Ax. Maar da's niet m'n grootste probleem. Ik denk eigenlijk, dat het in de master-servo zit.

Overigens passen de servo's voor wel precies op de voorgeboorde gaten, maar om de portieren dan aan te sturen heb ik dus iets moeten fabrieken. dat ga ik nog verbeteren met spaken, ik heb nu (stug, heel stug) dik draad gebruikt. dat werkt best maar na een keer of dertig open en dicht gaat de boel toch enigzins buigen. Niet ideaal dus.

En ja, ik heb het moduul en de kabel boom en de servo's gestest voordat ik ging inbouwen. Alleen kun je dan niet controleren of ze nou open of juist dichtgaan, je controleert alleen of alles servo's werken. Het spul komt uit een BX GTi waarin het jarenlang gewerkt heeft, dus tja. Ik weet echt niet waar het fout loopt, heb wel tig keer de kabelboom nagekeken. Er lijkt niets verkeerd te zijn, ook met meten maakt alles goed contact. Maar ik ga het wel uitvinden ;)
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Heb je een foto van de servo's?

Bedenk wel als je de deur op slot draait, dat dan het slot de servo moet indrukken waardoor het wisselcontact in de servo omschakeld en dit signaal wordt door het moduul vertaald in sluit commando voor de andere deur(en) en de achterklep.

Dat indrukken van de servo door het slot vergt wel een exacte montage van de servo('s).

Ik heb nog niet begrepen wat voor AX je nu hebt een 3 of 5-deurs?

In de originele AX cofiguratie heb je bij een 3-deurs aan beide deuren een servo zitten met terugmeldcontact (3-polige + 2 polige aansluiting), bij een 5 deurs zit op de achterdeuren een servo zonder terugmeldcontact (alleen een 2 polige aansluiting).

Heb je een foto van een servo zoals je toegepast hebt, is wat simpeler voor de beeldvorming :wink:

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Post by Hilko »

Ik heb een 5-deurs 8)

Bestuurdersdeur heeft inderdaad een servo met twee stekker-aansluitingen. De andere drie portieren hebben de servo met enkele aansturing.
Een foto heb ik zo even niet bij de hand, maar de servo's zijn iets groter dan die van een AX. Ik denk dat ik erachter ben: een AX sluit je door naar links te draaien met de sleutel, een BX open je dan juist.
Daarmee zou dus het zo moeten zijn dat als je de juiste twee draden omdraait, het wel moet werken. vraag is: welke twee. Ik doel dan op de witte stekker op de stuurservo, en ik vermoed de twee blauwe draden.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Waarschijnlijk moet je dan van de 3 polige steker 2 draden verwissselen.

Ik heb geen schema bij de hand maar door te meten ben je er zo achter welke het zijn. Hoogstwaarschijnlijk de buitenste omwisselen.

In de servo is de 3 polige steker aangesloten op een wisselcontact het zgn P of middencontact moet blijven zitten.

Doordat je maar 1 servo hebt met een terugmeldcontact kun je nooit de auto aan de passagierszijde totaal openen en gaat de achterklep nog gewoon met de sleutel op slot?

Succes met je verder werk.


Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Post by Hilko »

Wat jij zegt, zover ben ik dus ook.

Inderdaad opent de cv alleen vanaf de bestuurderszijde alles, en de koffer gaat met de sleutel.
Verder komt er nog een AB setje aan te hangen.

Bedankt voor het meedenken zover... Ik laat weten hoe het afloopt.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Post by Hilko »

Inderdaad was het probleem dat de servo net andersom werkt. Het terugmeld-signaal omdraaien was dus de oplossing.
Helemaal tevreden ben ik nog niet, want als je de sleutel niet in positie houd wordt de stuurservo gek en blijft de boel open en dicht gaan. Hou je die tegen door bijvoorbeeld bij openen de sleutel even tegen de aanslag te houden, dan werkt het wel. Nadeel is dat de ab nu dus ook niet gebruikt kan worden.

Volgens mij komt het doordat de stuurservo veel te "heftig" heen en weer schiet. Bij mijn BX werkt het veel rustiger. Misschien is dus die servo niet zo best meer. Maar dat ga ik later uitzoeken: voor nu werkt het in ieder geval.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Hilko wrote:Inderdaad was het probleem dat de servo net andersom werkt. Het terugmeld-signaal omdraaien was dus de oplossing.
Helemaal tevreden ben ik nog niet, want als je de sleutel niet in positie houd wordt de stuurservo gek en blijft de boel open en dicht gaan. Hou je die tegen door bijvoorbeeld bij openen de sleutel even tegen de aanslag te houden, dan werkt het wel. Nadeel is dat de ab nu dus ook niet gebruikt kan worden.

Volgens mij komt het doordat de stuurservo veel te "heftig" heen en weer schiet. Bij mijn BX werkt het veel rustiger. Misschien is dus die servo niet zo best meer. Maar dat ga ik later uitzoeken: voor nu werkt het in ieder geval.
Heb je het terugmeldkontakt wel juist omgedraaid, het z.g.n. P of middenkontakt wel laten zitten waar het zat?

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Hilko
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 97
Joined: TueMar22, 2011 3:10:26 PM

Post by Hilko »

Ik weet zeker dat ik de juiste draden heb omgedraaid. Gechecked in het schema én nagemeten voor de zekerheid. Het moet goed zijn, elektrisch gezien.
Nee, die AX is niet verkleurd. Dat hoort zo!

Post Reply