Aanschaf nieuwe pc

Online meeting-place voor alle off-topic zaken en wat je toch graag kwijt wil.

Moderators: Rock's, webmasters

AMD of Pentium IV ?

AMD
8
50%
Pentium IV
8
50%

Total votes: 16

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber

Aanschaf nieuwe pc

Post by Ax_Dude »

Mja luitjes, mijn pc gaat binnenkort de geest geven vrees ik zo :? Is versleten volgens een maat van me die pc-technieker is dus mja :? dan maar een nieuwe. Wat raden jullie me aan voor zover jullie er iets van kennen? AMD of opnieuw een Pentium? In ieder geval worden van de oude nog onderdelen gebruikt zoals de harde schijf enzo. Als iemand een idee heeft dan hoor ik t maar al te graag :)

HellDuke
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by HellDuke »

Ik vind Pentium. Heb alleen Pentiums gehad, ben er trevreden mee.
T bestaat volgens mij langer dan AMD.

Ik heb het gevoel dat AMD meer bestaat om pentium voor te blijven, om sneller te zijn en dat kost weer kwaliteit.

=mijn mening
Citroën AX 1.1 Plaisir Runner GT Style
Honda Transalp XL 600v

Shit Happens 8)

143.333

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eric »

beetje erg technisch :

koop nu GEEN nieuwe pc, blijf lekker doorwerken op je huidige.
vanaf februari volgend jaar komen de intel emt64 processors op de markt, en amd levert al de athlon64 die op 64 bits draaien.
ook komen in Q1 2005 de 64bits versies van microsoft uit, en linux is al zover.
Als je nu een pc koopt, koop dan een athlon64, alle pentiums zijn nog 32bit.
Op vrij korte termijn zal duidelijk worden dat 32bits computers niet meer verder kunnen, qua memory en harddisk grootte.
Een 32 bits computer kan niet verder kijken dan 32bits getallen,
dwz maar 4 gigabyte ram.

vroeger was er 16 bits msdos, dat kon maar 512mb aan, en daarna kwam de 32bits pentium met windows95. (2 tot 4 gb)
Nu een computer kopen is dus hetzelfde als in 1994 een 486 kopen met msdos; binnen een jaar baal je.

? : 4 gigabyte, is dat niet wat veel nog ?
A : als je een dvd movie ript, en je neemt een dual layer dvd,
en die zet je om naar divx mpeg, dan zal je zien dat de film na de 4095`ste megabyte, het begin van de file opvreet, en recycled.
ook : als je een bestand van 5 gb zipt, zal ie nooit een groter bestand kunnen maken dan 4095 megabyte, of hij start weer van onder af aan.

intel gaat de emt64 techniek van amd gebruiken, en in de nieuwste pentiums zit het al, maar het staat nog uit.

het enige platform wat voor thuisgebruik werkbaar is op dit moment,
is een amd, athlon64 of opteron, met een linux distro voor amd64.
dat is voor thuisgebruik nog wat te geavanceerd.
als je computer nu stukgaat, zo ik de goedkoopste celeron of amd sempron/duron kopen die je nu kunt kopen voor 200 euro, om het geld in je zak te houden tot de echte 64bits computers beginnen te verkopen.

Q : sterk verhaal lijkt dit ....
A: maak je memory pagefile van je windows maar een 4095 en daarna 4096, 4097 4098 mb, je zal zien dat het niet kan.

op een athlon64 kan het wel, die is 64bits, maar moet nog in 32 bits mode draaien, als 64bit xp uitkomt, hoef je dus alleen maar te upgraden.
het feit dat intel de 64bits techniek van amd overneemt zegt meer iets over intel, dan over amd.

mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een systeem wat iets kan, en dat doet binnen de kortste tijd.(tegen de laagste prijs)
hier slaat de huidige intel pentium dus een complete flater.
een amd systeem kan dus meer in dezelfde tijd. megahertzen van de processor staan hier dus los van.
een athlon64 op 2ghz doet een dvd movie to mpeg in dezelfde tijd als een pentium4 op 3,2ghz.
je computer wordt sneller van goed memory, en lekker veel memory,
dan van een paar honderd mhz meer.
//
The 4GB limit comes from the x86's 32-bit nature. It's maximum addressable space is 2^32, or 4 GB. The amd64/emt64/Itanium is a 64-bit processor, so it theoretically has an addressable space of 2^64.
//

Wat raden jullie me aan voor zover jullie er iets van kennen? AMD of opnieuw een Pentium? In ieder geval worden van de oude nog onderdelen gebruikt zoals de harde schijf enzo. Als iemand een idee heeft dan hoor ik t maar al te graag

neem zo`n goedkope upgrade zet van je binnenwerk, en zet wat heel is over.

// www.pctop.nl :
Is uw computer traag of verouderd ? Dan kunt u met deze upgrade sets u computer ombouwen tegen een zeer interessante prijs. Pc Top heeft al een upgrade set vanaf ? 185,- Deze... //

zo houd je geld over voor je ax of voor je 64bits pc voor volgend jaar.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eric »

enne, vergeet je niet van je belangrijke bestanden een backup te maken naar cd of usb stick ..... als je denkt dat je pc gaat falen ...

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ax_Dude »

Heeey Eric, bedankt voor de informatie!!! Het probleem is wel dat mijn pc geen half jaar meer meegaat :? Week na week gaat ie erop achteruit en worden de problemen groter :? Ik werk dan ook nog met een oldtimer (Pentium III 500) maarja, deze week ofzo eens kijken voor wat onderdelen. Mijn pc hoeft niet h?t van h?t te zijn :wink: Ik gebruik em alleen maar voor internet, muziek en divx'jes dus zo hi-tech hoeft t allemaal niet :)

Sander
Clubmonteur
Clubmonteur

Post by Sander »

heej das geinig ik heb ook nog zo'n mooie oude vertrouwde p3 500 werkt perfect hoor. Je moet alleen niet te fanatieke dingen willen.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk beside me either. Just pretty much leave me the f#ck alone.

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eric »

p-3 500 tot 866mhz waren superprocessors,
veel beter dan die nieuwe pentium4`s met veel te lange pipelines.

op een p3-500 kun je prima gewoon je dingen doen.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by arnie »

Hmm, ik heb op mijn kamer een oude Pentium 2 350 mhz en dat ding is met geen mogelijkheid kapot te krijgen hoor. (compaq)

Zit nu achter een Dell met pentium 4 2.8 ghz ook zonder problemen. Ik ben dus zeer te spreken over pentium mijn stem is dus vanzelfsprekend.
Freude am Fahren.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

ik heb naar mijn weten maar 1 pentium processor gehad.. voor de rest draait hier alles op AMD
zelfs 1 router/firewall die nu al 6maanden non-stop aanstaat, zonder koeling :roll:

best goed spul :P mmaar ik eis er ook niet zoveel meer van.. Al het echte werk gebeurt op mn Apple iBook
Image

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eric »

apple mmmm heerlijk,
en die dual g5 is helemaal top, (64bit) ;-) freebsd erachter,
alle nt en dos zuigt.

q01z
Total admin
Total admin

Post by q01z »

Eric wrote:apple mmmm heerlijk,
en die dual g5 is helemaal top, (64bit) ;-) freebsd erachter,
alle nt en dos zuigt.

ik hoop als ik op kamers ga van mn ouders een Apple te krijgen.. mijn monitor is gaar.. en de erst is ook alweer 3jaar oud en aan vervanging toe.. dus Apple uiteraard :D
of gewoon iets dat goed compatible is met linux.. :P
Image

Joost
Total admin
Total admin

Post by Joost »

Eric wrote:p-3 500 tot 866mhz waren superprocessors,
veel beter dan die nieuwe pentium4`s met veel te lange pipelines.

op een p3-500 kun je prima gewoon je dingen doen.

doe mij maar een slot 1 PIII 450 met 512 kb cache

als ik nu moest kiezen voor een desktop dan een AMD 64BIT, maar ik heb 2 weken geleden voor een Centrino gekozen (laptop)
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by Frieda »

Ax_Dude wrote:Heeey Eric, bedankt voor de informatie!!! Het probleem is wel dat mijn pc geen half jaar meer meegaat :? Week na week gaat ie erop achteruit en worden de problemen groter :? Ik werk dan ook nog met een oldtimer (Pentium III 500) maarja, deze week ofzo eens kijken voor wat onderdelen. Mijn pc hoeft niet h?t van h?t te zijn :wink: Ik gebruik em alleen maar voor internet, muziek en divx'jes dus zo hi-tech hoeft t allemaal niet :)

week na week gaat ie erop achteruit? volgens mij kan jouw pc wel een grote beurt gebruiken! opschonen, defragmenteren, virusscannen en spyware scannen en ik durf te wedden dat ie dan weer heel wat beter draait!

als je gaat upgraden (meestal de goedkoopste oplossing) zoals eric zei zou ik bij jouw PIII wel ook nog een nieuwe videokaart adviseren en 512 Mb ram, mits je XP draait.

maar om je vraag te beantwoorden: het verschil tussen AMD en pentium is op dit moment erg klein. de AMDs worden vaak warmer, maken meer geluid en bereiken meer met een lagere snelheid, ze zijn dus naar verhouding goedkoper.

de pentiums daarentegen zijn weer beter over te klokken (alleen doen als je er verstand van hebt) en daar kan je dus ook prijs/prestatiewinst behalen!

trouwens, als je een beetje bij wilt blijven moet je sowieso elk jaar je pc upgraden. dan kun je nu gaan wachten op de 64-bits technologie, op PCI express kaartjes als moederbord en videokaart en volgend jaar is er vast weer iets anders nieuws!

maar goed, het hangt natuurlijk ook van je budget af.. als ik zelf het geld had zou ik nu voor de Athlon 64 gaan van AMD! :)

manuarmata
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by manuarmata »

Ga eens naar een dipro beurs, vanaf september starten die weer, er vallen altijd koopjes te doen, al vergt het soms wat speurwerk.
saxo 16v + musketier uitlaat + open luchtfilter = nog steeds en prima wekker voor de hele buurt
www.saxoclubvlaanderen.tk

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ax_Dude »

Frieda wrote:
Ax_Dude wrote:Heeey Eric, bedankt voor de informatie!!! Het probleem is wel dat mijn pc geen half jaar meer meegaat :? Week na week gaat ie erop achteruit en worden de problemen groter :? Ik werk dan ook nog met een oldtimer (Pentium III 500) maarja, deze week ofzo eens kijken voor wat onderdelen. Mijn pc hoeft niet h?t van h?t te zijn :wink: Ik gebruik em alleen maar voor internet, muziek en divx'jes dus zo hi-tech hoeft t allemaal niet :)

week na week gaat ie erop achteruit? volgens mij kan jouw pc wel een grote beurt gebruiken! opschonen, defragmenteren, virusscannen en spyware scannen en ik durf te wedden dat ie dan weer heel wat beter draait!

als je gaat upgraden (meestal de goedkoopste oplossing) zoals eric zei zou ik bij jouw PIII wel ook nog een nieuwe videokaart adviseren en 512 Mb ram, mits je XP draait.

maar om je vraag te beantwoorden: het verschil tussen AMD en pentium is op dit moment erg klein. de AMDs worden vaak warmer, maken meer geluid en bereiken meer met een lagere snelheid, ze zijn dus naar verhouding goedkoper.

de pentiums daarentegen zijn weer beter over te klokken (alleen doen als je er verstand van hebt) en daar kan je dus ook prijs/prestatiewinst behalen!

trouwens, als je een beetje bij wilt blijven moet je sowieso elk jaar je pc upgraden. dan kun je nu gaan wachten op de 64-bits technologie, op PCI express kaartjes als moederbord en videokaart en volgend jaar is er vast weer iets anders nieuws!

maar goed, het hangt natuurlijk ook van je budget af.. als ik zelf het geld had zou ik nu voor de Athlon 64 gaan van AMD! :)

Oeps, dit was ik vergeten te zeggen: ik heb mijn pc vorige maand nog een opfrisbeurt gegeven (lees alles opnieuw geinstalleerd) Ik gebruik ad-aware enzo dus wat betreft spyware enzo zit t wel snor. Het probleem is dat m'n processor de geest aan t geven is, vroeger had ik em overklokt (naar 550) maar na 3 jaar begon dat slijtageproblemen te geven. Maar goed, blijkbaar is AMD "hot stuff" :D

Frieda
Vlotte starter
Vlotte starter

Post by Frieda »

"hot stuff" is het zeker letterlijk ;)

pentium is net zo goed hoor, maar voor een ongelimiteerd budget zou ik toch voor de athlon 64 gaan! beetje overkill misschien voor een muziek/divx/etc-bak alleen.. maar goed, dat moet je zelf weten ;)

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ax_Dude »

Ok, ik heb beslist wat het gaat worden(laat em effe in elkaar steken door een maat):
Kast: 43?
Moederbord: 92?
Processor: AMD ATHLON 64 3000+ BOX 163.90?
Geheugen: DDR 512MB PC-400 Marke PC3200 79.90?
Harde schijf (mijn oude van 40giga vlam ik d'r ook in=120giga zal wel genoeg zijn): MAXTOR 80GB 7200rpm ATA/133) 57.5?
Grafische kaart: ATI RADEON 9600PRO 256MB 124?
Dvd-schrijver: PLEXTOR PX712A RETAIL +R/+RW/-R/-RW 145?

DVD-R 8x / -RW 4x
DVD+R 12x / +RW 4x
CD-R 48x / CD-RW 24x
DVD-ROM 12x / CD-ROM 40x / 2MB Puffer
8MB BUFFER

Totaalprijs: 705.3?

De onderdelen haal ik in Aken: www.computer-cash-carry.de/ccc/nl/index-ie.html

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer

Post by IceByte »

Dat is geen verkeerd systeempje zo, de mijne moet ook een upgrade hebben, maar eerst is het even tijd voor de AX waar wat dingetjes nog aan moeten gebeuren.

Ax_Dude
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Ax_Dude »

Of toch maar een pentium 4 meebrengen? :? Die kost me dan 720.4? Ach ja, ik zie wel wat t word :)

De AMD heeft 2.176Mhz en is 64bit
De Pentium 4 heeft 2.8Mhz en is 32bit

DILEMMA :cry:

Eric
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Eric »

dilemma ?

je hebt 700 gulden het is 1994,

je koopt een 16 bits 486 computer (met msdos 16bit)
je koopt een pentium met windows 95 ( dat komt bijna uit 32bit )

als je nu nog een pentium 4 koopt, koop dan ook meteen een daewoo matiz.

de pentium4 komt ook met emt64 bits techniek, maar is nog niet leverbaar of reteduur.

megahertz is een mythe, je meet performance in tijd,
aka de ax gaat van 0-100 in 10 seconden, en niet de motor moet wel 9000 toeren aankunnen.

hoe kan het toch dat een amd in dezelfde tijd of sneller klaar is, terwijl
hij een gigahertz minder heeft ?
dat komt omdat de meeste mensen in de marketing val trappen van intel.
niet ontwaard sneller in waarde dan een computer, en een auto.
daarom zeg ik, rij ax en compjoeter op een amd, van het geld dat je overhoud ga je lekker op vakantie, of doe iets anders leuks.

Locked