Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

jep die uit hoogeveen.
ik was eerst bij een witte bx wezen kijken(in witmarsum) maar daar is veel aan geknutseld/ verprutst. De grijze hebben de vorige eigenaren goed op gepast.

mn Lupo 3l blijft, ik rij elke dag 120 km om naar mn werk te gaan en terug. Dat is met een benzine bx een te dure grap:evil:.

van t feit dat die lupo belasting vrij is kan ik me een bx als hebbeding veroorloven 8).
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Na lang niets meer over de BX geschreven te hebben bij deze weer een update. Mede ook omdat er verwarring ontstond in het topic van Raôul.

2 week geleden zijn er nieuwe veerbollen op de BX gekomen! Dat zou héél lekker moeten veren maar dat valt in werkelijkheid wat tegen. Drempels gaan geweldig en neemt de BX als een échte boot maar voor de rest stuitert het af en toe.

Image

Afgelopen zaterdag een klusmiddag met Ricardo (Terminal) bij Raôul. Draagarmen en veerpoten van AX'en gewisseld en dit was voor mij echt leerzaam. Uiteindelijk konden we weinig aan de BX repareren. De veerbol (die 2 week geleden vervangen is) moest er even af om een veerpoot te kunnen vervangen maar deze gaf niet mee en Raôul heeft er zelfs zijn oliefiltergereedschap aan kapot gemaakt.

Image

Image

Daarnaast was het plan om de hoogteregelaar voor te reviseren omdat de BX vaak slecht omhoog wil komen of direct na het uitzetten van de motor op de buik gaat liggen:

Raôul constateerde dat de rubbers van de hoogteregelaar slecht waren en de kans dat deze helemaal stuk zouden gaan en niet te hergebruiken zijn was te groot dus voorlopig laat ik het zo zitten. Misschien binnenkort een klusmiddag hier!?

In ieder geval de verdelerkap van de BX kunnen wisselen met een exemplaar dat Raôul nog had liggen. Helaas geen verbetering.

Image


Image
Foto van paar weken geleden waarop te zien is dat de voorkant niet graag omhoog wil

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Beetje jammer dat het nog niet helemaal naar wens werkt allemaal, maar gelukkig leer je er wel weer een hoop van zo. Misschien niet leuk dat je er steeds aan moet sleutelen, maar als je niet opgeeft wordt je gewoon expert ;-). Zo ook 2 jaar geleden toen ik überhaupt nog niets wist van auto's en door alle ellende zoveel ervaring heb opgedaan! Ik hoop dat je onderzoekend bent ingesteld ;-).

Succes met het vinden van de oorzaak, maar ik durf te wedden dat je bij Collin nog een hele hoop informatie los kunt peuteren :-D
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Grote kans dat het aan de hoogteregelaar en een stroeve voorpoot te wijten is! Maar als dat opgelost is komt er vast weer iets nieuws. Maar dat ik er continu aan moet sleutelen... Ach, dat weet je als je een BX koopt of eigenlijk met alle Citroëns.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

??? Iets vervangen aan de BX en Raoel die heeft geholpen? Raoel: Een BX repareren doe je toch door een nieuwe te kopen?

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Jammer dat we niks hebben kunnen doen verder aan je BX! Hopelijk de volgende keer beter.

Gewoon weer een ax kopen met z'n mooi zacht GT type2 dash ;)
AX 11TRE 1988

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Browny wrote:??? Iets vervangen aan de BX en Raoel die heeft geholpen? Raoel: Een BX repareren doe je toch door een nieuwe te kopen?
Dat was toch een Mac upgraden door een nieuwe te kopen?
Image

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Nieuwe veerbollen en tóch stuiteren?
Huh?

Je hebt toch wel identieke bollen links en rechts zitten hè?
En wel bollen voor een 1600 benzine? En alle originele bollen getest op druk?

Als je er echt horendol van wordt zou ik toch maar eens een rondje Renard proberen...
Desnoods vraag je enkel of ze even willen kijken, spreek je gewoon een bedrag af via de telefoon voor even kijken, zonder reparatie. Vraag naar Nard, noem mij, benadruk dat je het gewoon niet meer snapt.
Helaas is bij de BiX kans op lamme veerpoten nogal groot.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

De auto gaat moeilijk op en neer, Bas had zelf het gekraak van rechts aangegeven, dus waarschijnlijk is die veerpoot niet gangbaar meer.


Slechte veerpoten hoor je tegengestelde berichten over (volgens sommige is het een zeldzaamheid), maar Bas heeft een reserve-veerpoot van mij mee... Dat zelf monteren is goed te doen (vraag wel om een hulpje, omdat je altijd een hand te kort komt...).


Ik vind het echt jammer dat we zaterdag niet zo ver kwamen, maar bij een BX lijkt het bijna standaard dat het net iets moeilijker gaat.
Degene die de veerbol erop heeft gezet mag hem van mij ook eraf halen... (of een hele sterke oliefilterketting kopen.. en dan nog ga je je waarschijnlijk pijn doen, want zodra hij beweegt schiet hij opeens los, en dan hang je er net met je volle gewicht aan...).


Hoogteregelaar > revisiesetje bestellen, iets boven een 10tje geloof ik. Men zegt altijd "Chyparse", daar komt de mijne ook vandaan...

Het is mogelijk om de hoogteregelaar eruit te halen voor revisie, en het blok te laten zitten. Wel een gepruts...

En dan heeft Mecchucio hier plaatjes bij gemaakt van de revisie zelf:
http://www.mechuccio.nl/foto/Citroën/HR ... visie.html

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Hé, jammer! BX APK afgekeurd!

Lijstje:

-Rechter stuurhuishoes kapot
-Rechter achterlicht geen massa
-Retourleiding voorste veerpoten lichte lekkage (Afkeur i.v.m. remsysteem)
-Rechter zijknippert niet aanwezig (Die was te verwachten maar die past op één of andere manier niet meer)
-Remschijven ACHTER aan de binnenzijde niet voor 50% glad (?)
-Accu niet deuglijk bevestigd (Is een kleine accu die met spanbanden vastgezet is)

Niet alles is een groot probleem en wel zelf te repareren maar die stuurhoes is een wat grotere uitdaging.

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

-Rechter stuurhuishoes kapot
-Rechter achterlicht geen massa
Lijkt me makkelijk op te lossen met wat schuurpapier
-Retourleiding voorste veerpoten lichte lekkage (Afkeur i.v.m. remsysteem)De leiding zelf? of anders even de nippel wat strakker aandraaien.
-Rechter zijknippert niet aanwezig (Die was te verwachten maar die past op één of andere manier niet meer)
Beetje kit of nieuwe knipper denk ik?
-Remschijven ACHTER aan de binnenzijde niet voor 50% glad (?)
je remblokken gebruiken nog minder als 50% van schrijf ;) even nieuwe blokken en schrijven achter.
-Accu niet deuglijk bevestigd (Is een kleine accu die met spanbanden vastgezet is)
Dat is bullshit, zolang die vast zit dan is het goed. en hij zat vast, want daar twijfelde ik ook nog over :P

Stuurhuishoes, is die niet nog te fixen met wat kit?? Zou je even geld besparen voor een goede reparatie. Al met al valt het mee toch?
AX 11TRE 1988

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Stuurhuishoes zonder SB schijnt niet zo moeilijk te zijn....


(nooit gedaan)


Lekkage retour van de veerpoot heeft niks met de werking van de remmen te maken. Ik denk dat de keurmeester dat niet snapt....

Naja, en de rest weet je al wat te doen :)

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

raoel wrote:
Lekkage retour van de veerpoot heeft niks met de werking van de remmen te maken. Ik denk dat de keurmeester dat niet snapt....
Heb je gelijk aan Raôul! Heb het even aangekaard en is inderdaad geen afkeur.

Want..... BX HEEFT APK! :D Vanmorgen goedgekeurd!

Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Gefeliciteerd jonge :D

een jaar de tijd om de Bix te verkopen en een Ax te kopen :lol:

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Losroyos wrote:Gefeliciteerd jonge :D

een jaar de tijd om de Bix te verkopen en een AX te kopen :lol:
Zo dacht ik ook al :lol:

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Netjes!
Gefeliciteerd.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Gefeliciteerd Bas met de verse APK op je BX.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

Gefeliciteerd! Weer een mooi verkoop punt erbij. ;-) Nu nog een leuke AX. :D

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Gefeliciteerd! En..... jammer dat je erover denkt 'm weg te doen :(

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

raoel wrote:SLekkage retour van de veerpoot heeft niks met de werking van de remmen te maken. Ik denk dat de keurmeester dat niet snapt....
Raoel leg dat eens uit!?
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply