Koude motor onrustig

Problemen, vervangen of tunen alles kan.

Moderators: denny, vtspower, webmasters

Post Reply
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Koude motor onrustig

Post by lekkersimpel »

Okee, daar ga ik nog maar eens, de klacht gaat vaker rond op het forum, het antwoord nog niet. :(

Als mijn motor helemaal koud is, dus de hele nacht heeft mogen slapen, start hij meteen, loopt ook mooi rond, loopt iets te hard stationair (1200 toeren) maar verder geen klachten.

Dan rij ik weg en moet na 400 meter even stoppen.

Als ik nu weg wil rijden houd hij behoorlijk in tot ongeveer 3000 toeren, tevens geeft hij de eerste km het gevoel niet te willen, hoe zeg je dat, hij rolt niet hij hobbelt, de snelheid voelt niet gelijk, terwijl de motor wel op 4 pitten draait.

Alles is aangesloten onder de kap, dus ook koud/winter klep en de termostaat daarvan werkt en de slangen en klep zijn lucht dicht en de klep loopt ook om.
De motor heeft al nieuwe bougies en heeft dis ontsteking.

Het is ook zo jammer dat het niet blijvent is he, dan kan ik zoeken tot ik het heb :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Heeft nu niemand een antwoord voor deze clubgenoot? Ik dacht dat we hier zo technisch waren? :shock:
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Als iedereen die een motor gerelateerde vraag post nou ook eens meteen erbij vermeldt om wat voor motor / AX het gaat, dan zou dat voor ons 'technici' een stuk makkelijker zijn. :roll:
(En dat heb ik al eerder in een apart (! sticky) topic aangegeven, maar blijkbaar wenst men dat niet te lezen ofzo. :( )

(@lekkersimpel: Mijn excuses als ik nu gefrustreerd over kom, maar dat moet je vooral niet persoonlijk opvatten!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Zoals je hebt gelezen MNM is de vraag juist niet motor type gerelateerd gesteld omdat ik al aangeef dat meerdere mensen deze klacht al hebben gemeld, maar nooit HET antwoord hebben gekregen.

Ik snap jou reactie wel, dat is ook prima te begrijpen, maar volgens mij weet bijna iedereen op dit forum wel welke motor ik er in heb hangen :wink: dus dat hoef ik al niet meer aan te geven :oops:

Maar even over de klacht, het betreft een 1.4 motor met singelpoint injectie met bosch ma3 ecu.

Volgens mij heb ik van de week de klacht ook al verholpen :wink: het luchtfilter moest even aan de kant om de km teller kabel te vervangen en bij het los trekken van die pijp/bak of hoe dat geval ook mag heten wat van het injectie huis naar het luchtfilter loopt, had ik zomaar een stuk slang extra er aan zitten :oops: , de slang die van het spruitstuk naar die kap/pijp loopt (volgens mij van de carter damp afzuiging) was los gescheurt op het spruitstuk.

Deze slang heb ik vervangen en nu lijkt het goed/beter te gaan !
Waarschijnlijk heeft deze dus de hele tijd gelekt en dus op het spruitstuk valse lucht aangezogen.

Weet iemand trouwens of je die carter damp afzuiging niet anders kan maken ?
Ik rij erg veel korte stukjes dus mijn injectiehuis ziet er niet uit door die olie, lijkt me ook voor de motor niet echt prettig, mischien wordt zijn verbruik dan ook wat gunstiger ? :wink: van de week verbruik gehad van nog geen 1:6 :oops: (gemiddelt ! )

Het olie verbruik is trouwens nihil hoor, dus daar hoef ik me geen zorgen om te maken. 8)
Techniek is simpel zolang je het snapt !

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

je kan een zgn. catch-can installeren, dat is.. nja, een bakje/potje/flesje waar je olie/condens/benzine in terecht komt, de lucht gaat wel door jaar je injectiehuis (of naar de atmosfeer via een filtertje, hoewel dat laatste geloof ik niet helemaal de apk toegestane manier is)

ik heb zelf ook als het heel koud is (vriest) buiten, dat ie inhoud, dat is met een 1.4 met bosch 2.2 ECU en verdelerkap dus.

bij mij loopt ie dan soms wel half op 3 pitten, is waarschijnlijk questie van kleppen stellen (of beetje vocht in de verdeler ofzo), en die staan beide nog op mn to-do lijst. :)

ik denk dat t gewoon onderdeel is van de bosch koudloop instelling ofzo in de ecu, dat ie gewoon n beetje slechte gas-response veroorzaakt, je kan t gas induwen, tot 2000 toeren gebeurt dr bijna niets, niets, niets, niets.. en dan ineens vroem 4000+ toeren, dus ja, het is irritant, maar 2 stoplichten verder doet ie weer normaal.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

lekkersimpel wrote:Zoals je hebt gelezen MNM is de vraag juist niet motor type gerelateerd gesteld omdat ik al aangeef dat meerdere mensen deze klacht al hebben gemeld, maar nooit HET antwoord hebben gekregen.
Desondanks is het beter om juist wèl aan te geven om welke motor het gaat, omdat een KDX blok met DIS-ontsteking en Bosch MA3.0 ECU heel andere technische eigenschappen heeft dan bijv. een KDY-blok met verdeelkap en Bosch MA2.2 ECU, en daardoor dus ook heel andere oorzaken kan hebben voor de genoemde klacht.

Daarnaast is er NOOIT één 'heilige' oplossing voor een bepaald probleem.

lekkersimpel wrote:Ik snap jou reactie wel, dat is ook prima te begrijpen, maar volgens mij weet bijna iedereen op dit forum wel welke motor ik er in heb hangen :wink: dus dat hoef ik al niet meer aan te geven :oops:
Nou, ik (en meederen met mij) weet (/weten) het dus niet en ik wil het ook allemaal niet onthouden. Het is gewoon een hel simpel verzoek waar door de TS ontzettend gemakkelijk aan te voldoen is en waar heel veel lezers wat aan hebben.

lekkersimpel wrote:Maar even over de klacht, het betreft een 1.4 motor met singlepoint injectie met Bosch MA3 ecu.
Da's dus een KDX-blok. Die hebben op de bak een speciale extra "voertuigsnelheidssensor". Da's dat flauwgele ding waar de snelheidsmeterkabel in gestoken zit.

Image

Is deze wel aangesloten en is de bedrading nog intact?
Ik kan me namelijk herinneren dat Joost (?) ook hele merkwaardige motorproblemen had toen hij die sensor niet eens had (en dus ook niet kon aansluiten). Weet alleen niet meer precies wat voor problemen dat dat ook weer waren. Iets met overdreven brandstofverbruik ofzo...

lekkersimpel wrote:Volgens mij heb ik van de week de klacht ook al verholpen :wink: het luchtfilter moest even aan de kant om de km teller kabel te vervangen en bij het los trekken van die pijp/bak of hoe dat geval ook mag heten wat van het injectie huis naar het luchtfilter loopt, had ik zomaar een stuk slang extra er aan zitten :oops: , de slang die van het spruitstuk naar die kap/pijp loopt (volgens mij van de carter damp afzuiging) was los gescheurt op het spruitstuk.

Deze slang heb ik vervangen en nu lijkt het goed/beter te gaan !
Waarschijnlijk heeft deze dus de hele tijd gelekt en dus op het spruitstuk valse lucht aangezogen.
Daar wordt de ECU inderdaad niet vrolijk van. ;)

lekkersimpel wrote:Weet iemand trouwens of je die carter damp afzuiging niet anders kan maken ?
Ik rij erg veel korte stukjes dus mijn injectiehuis ziet er niet uit door die olie, lijkt me ook voor de motor niet echt prettig, misschien wordt zijn verbruik dan ook wat gunstiger ? :wink: van de week verbruik gehad van nog geen 1:6 :oops: (gemiddeld ! )
Hmmm, met mijn eerste Volcane reed ik ook 5 dagen in de week stukjes woon-werk verkeer van 5,5km. Echter toen nooit last gehad van absurd hoog brandstofverbruik (waar 1:6 echt wel onder valt. ;))
Deze extra info doet mij trouwens ook meteen weer extra in de richting van Joost z'n problemen denken, en kom ik opnieuw uit op de snelheidssensor (of wellicht het ontbreken daarvan).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

De wagensnelheidsensor zit er op en werkt volgens de ecu, dat rot ding geeft echt veel problemen ja, dat ik de motor erin had gehangen wist ik niet dat hij die sensor nodig had, dus toen met mijn klachten ook hier een topic over begonnen, was erg leerzaam ! :D
Hij zorgt voor hoog brandstof verbruik en als je gas terug neemt en dat je bijna door het voorraam gaat :wink: omdat de ecu de motor meteen op 750 toeren probeerd te duwen omdat die denkt dat de auto stil staat, met wagensnelheidsensor sluit hij alleen de injector af.

Iemand trouwens enig idee wat het verbruik van een 1.4 met singelpoint injectie is bij stadsverkeer ? (KDX motor)

En zal een ecu met normaal programma veel verschil maken in het verbruik ?
Ja, het schiet alleen al lekker op dat niemand weet wat er anders is aan het programma, maar hij schijnt er iets van 10 pk meer uit te krijgen.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Euh, de ECU van jouw KDX-blok heeft een 'ander programma' ? :shock:
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ja, ik heb mijn motor toen de tijd van mark verhagen gekocht, je moet hem kennen, tevens heb ik toen die ecu er bij gekocht, mark heeft hier door een persoon uit duitseland een ander programma in laten zetten, ik weet ook niet wat presies, volgens mark was het goed voelbaar in vermogen toen hij die ecu plaatste, ik heb nooit met een ander gereden dus kan je het verschil niet vertellen.
Mischien dat mark nog weet wat er gebeurt is aan het programma, maar die schijnt het erg druk te hebben dus niet veel meer op dit forum te zitten.

Ojaa, ik heb de motor die bij mark zijn wie is wie staat met de bierblikken in de cilinders :wink:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

lekkersimpel wrote: En zal een ecu met normaal programma veel verschil maken in het verbruik ?
Ja, het schiet alleen al lekker op dat niemand weet wat er anders is aan het programma, maar hij schijnt er iets van 10 pk meer uit te krijgen.
Als jij al niet weet wat voor programma er in zit, hoe zouden wij dat dan al moeten weten? :roll:
Image Image Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

hahaha, dat bedoelde ik dus ook, ik gaf het als opmerking van mijn hoge verbruik, maar wat jij al zegt, zonder te weten wat er in staat kom ik geen millimeter verder :)
Techniek is simpel zolang je het snapt !

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

In dat geval zou het dus wel een goed plan zijn om de ECU eerst maar eens van een originele chip te voorzien en daarmee te kijken wat het verbruik is.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Post Reply