Ik heb een 1.1i AX'je gekocht uit 1992. Prima autotje voor een prima prijs.
Enigste wat me opvalt is, naast het normale (luidde) motorgeluid, is een puffend of tuffend geluid bij alle toerentallen. Stationair tuft het met het toerental mee zeg maar. Dus elke keer als je de koppeling intrapt hoor je een stationair tuffend geluid. Bij hogere toerentallen gaat het tuffen ook sneller.
Komt weg bij het motorblok (uit het dashboard als het ware) en klinkt als een stoomlocomotief. Niet erg luid, maar wel aanwezig. Er is geen sprake van enig knetterend geluid.
Eerste waar ik aan denk is het aanzuigen van valse lucht aan het begin van het uitlaat systeem. Vraag is nu waar het lek zit precies zit. Ik denk zelf aan het spruitstuk. Kennen jullie een zwakke plek in de buurt van het spruitstuk?
Zijn er nog meer opties?
Er zit wel roest (klein gaatje doorgeroest) op de volgende plek (voorbeeld foto. Niet daadwerkelijke motor):

Volgende vraag is of het de moeite waard is om te repareren of kan het geen kwaad.
Ben benieuwt naar jullie reacties.
Bedankt voor het lezen alvast,
KCB
PS:
Koppakking van de motor is vervangen en cilinderkoppen zijn niet vervormt geraakt door koelwater of oververhitting, zo heb ik me laten vertellen.