Interessant onderwerp met leuk getheoretiseer.
Maar ik geloof er niet in.
Voordeel behalen met een AX op lpg lijkt me een utopie.
Maar dat zit'm vooral in de combinatie van afschrijven gasinstallatie, extra kosten onderhoud en het feit dat je (normaal gesproken) nooit de G3 norm kunt halen en dus fors extra gaat betalen aan belasting.
Bij mijn weten is G3 niet bouwjaar-afhankelijk maar vooral ook motorcode afhankelijk. Het is de motor die vermeld moet staan in een lijst van G3 geschikte motor/lpg-installatie combinaties. Althans dat is wat ik er altijd van heb begrepen.
Toen G3 werd verzonnen was dus niet elke auto automatisch beschikbaar met zo'n belastingvoordeel voor gas.
Vergeet ook niet dat er een heel groot verschil bestaat in het rendabel maken van een nieuwe auto op lpg en een auto die er al 150dkm op heeft zitten voordat je lpg gaat inbouwen. Die nieuwe heeft eerst 5 jaar de tijd om de prijs van de installatie af te schrijven, die spreiding werkt nogal hard door.
Er zijn veel moderne auto's (G3 dus) die na ca. 150-180dkm ernstige, met name cilinderkop gerelateerde, problemen beginnen te krijgen. Rond die km-stand beginnen ze dus ook aardig extra onderhoud nodig te hebben dat flink in de papieren kan lopen. Echter, met G3 behoud je in ieder geval je belastingvoordeel dat veel goed kan maken.
Nu ga je lpg (G1-G2) inbouwen in een auto van 700kg die hooguit €15 houderschapsbelasting per maand kost, daar is dus al de eerste (minstens) €35 die je terug moet gaan halen per maand in de prijsvergelijking. (het kan zelfs zijn dat je met de installatie nét in een hogere gewichtsklasse gaat komen).
Bij een monopoint 1.1 die misschien op benzine 1:16-17 haalt als 'ie perfect afgesteld staat ga je nu naar een verbruik van ca. 15% meer. Verschil kan ook groter uitvallen.
Er moet een installatie in die (als je alles zelf zou doen) nog steeds ca. €800 gaat kosten en op elk moment volledig afgeschreven kan gaan worden, je hebt namelijk niet die bijna gegarandeerde 5 jaar van een nieuwe auto.
Vanwege de veel hogere verbrandingstemperatuur van LPG en de veel slechtere smering (LPG is enorm schraal terwijl benzine een smerende werking heeft ) zullen de toch al niet superbetrouwbare koppakkingen van de TU 1.1 (en 1.4) je nog eerder om de oren vliegen én zullen ook kleppen en de cilinderkop zelf ernstig risico gaan lopen op kortere levensduur. Reken dus bij elke koppakking-wissel maar gelijk een cilinderkop revisie of een andere kop.
Het theoretische omslagpunt voor lpg zal ergens rond de 12dkm liggen bij een afschrijvingsduur van 2 jaar, maar dit is met een G3 vergelijking!
Voor G1/2 zul je al 4 jaar afschrijving moeten nemen en dan wordt er nog geen cent extra onderhoud gerekend! (dan reken ik met €1000 voor inbouw lpg). Enkel het G3 deel is goed voor €400 per jaar.
Mijn berekening heb ik gedaan in dit spreadsheet:
http://www.esset.nl/brandstof.htm
Goedkoop autorijden bestaat niet. Je kunt hooguit mazzel hebben.