Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by Henk Bats »

Ceristimo wrote:............. 5 Watt? Echt waar Citroën, dat had iets sterker gemogen. Geen wonder dat ze overdag niet te zien zijn.
De achterlichtlampjes in al onze AX'en al zeer geruime geleden vervangen voor 10 Watt exemplaren.

Betere zichtbaarheid zowel bij dag als nacht.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nou, toch iets aan de hand vandaag. Die-Andere wilde niet starten. Startmotor zwengelde moeizaam rond. Accu dood.

Auto aangeduwd met een huisgenoot, naar de garage gereden waar Mirka stond en die accu er weer ingelegd. Da's dus de accu die origineel al in Die-Andere zat.
Kennelijk was die Varta van Mirka toch zo goed niet meer.

Image

Het is niet heel goed te zien, want mijn telefoon maakt hele slechte foto's, maar dit geeft een idee van hoe beschimmeld Mirka van binnen is. Moet je dat stuur eens zien... :(
Image

En sinds vandaag zijn er twee dingen officieel stuk aan Die-Andere:

1) De stoel is nu volledig losgebroken van de bodem. Autorijden is een beetje eng, de stoel kan echt een gigantisch eind achterover vallen nu. Is er iemand die mij zou kunnen helpen met het maken van een nieuwe stoelbevestiging? Ik zie mezelf nog niet echt een plaat aan de bodem bevestigen?...Maar dit moet zeker worden opgelost vóór de APK-keuring in mei.
2) Bij het aandraaien van de klem van de pluspool van Die-Andere scheurde de klem. Zit een dikke barst in nu. Ligt dus ook volledig los op de accupool.
Wat nu? Hoe kan ik daar een andere opzetten?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

naar de halfords gaan, voor 4 euro n hele mooie glimmende klem kopen, de oude klem van de draad af slopen (als dat zo'n geklemde loden nog is beetje met geweld zegmaar) en dan die nieuwe dr op schroeven, op de akku schroeven, en klaar :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Bedankt AlexanderB. Ik wist dat helemaal niet, dat je die klemmen zo zou kunnen kopen.
Ik denk dat ik inderdaad een loden klem heb. Hij is donkergrijs van kleur, en dus, zo blijkt, best zacht. Hij scheurde vrij gemakkelijk...

Ik ga morgen op vakantie (niet met de auto). Dus die klem koop ik als ik terug ben.
En dan moet die stoel nog worden opgelost, en moet ik de bevestiging van mijn stabi-stang eens controleren, want er bonkt iets rechtsvoor. Hopelijk komt 'ie daarna rustig door de APK en mag ik weer een jaar...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

klopt, zijn de standaardklemmen van de ax, en die zijn idd vrij zacht... voordeel is dat ze goed aansluiten op de loden polen zonder ze stuk te drukken of te werken, nadeel is dat ze zelf wel snel stuk gaan..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

AlexanderB wrote:klopt, zijn de standaardklemmen van de AX, en die zijn idd vrij zacht... voordeel is dat ze goed aansluiten op de loden polen zonder ze stuk te drukken of te werken, nadeel is dat ze zelf wel snel stuk gaan..
Snel? Denk dat de meeste nog wel heel zijn na 15/20 jaar :P
En inderdaad, gewoon even een nieuwe klem halen. Oude eraf knippen, kabel strippen en de nieuwe erop draaien. Let wel op, de - en + pool willen nog wel eens verschillend in dikte zijn ( weet niet of het bij de ax ook opgaat! ).
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

als je ze lomp gebruikt, sneller dan stalen.. maar idd, de meeste doen het na 20 jaar nog gewoon, dat dan weer wel, heb je gelijk in...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Nounounou, 'k heb ze niet lomp aangedraaid hoor....

P.S. Mirka heeft ook één niet-originele accuklem, dus het komt vaker voor... 8)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

hoeft ook niet, lood is echt zo zacht als boter vergeleken bij staal, dus ik denk niet dat je dr echt veel moeite voor hoeft te doen om ze te slopen, helemaal als ze al 20 jaar oud zijn :)
die van mij staan bijvoorbeeld al op de lijst "preventief vervangen" omdat ze dr ook nogal.. wiebelig uitzien, met als voordeel dat ik dan gelijk een dikkere aarddraad naar t chassis kan maken :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Dat plaatje op die stoelbevestiging maken zie ik wel zitten! Wil ik je prima bij helpen.
Maken wel is een afspraak als je terug bent uit Amerika.

Gr.
Bas

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Gezellig. Doen we gelijk de mistlampjes mee... :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Ceristimo wrote:Gezellig. Doen we gelijk de mistlampjes mee... :)
Precies! Meld het maar als je terug bent!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

@Punaxio
Ik ben terug, hoor. Moeten maar even een afspraakje maken op MSN.

Ik ben bang dat ik nog iets anders kapot heb gemaakt, dit keer volgens mij echt mijn schuld. :oops:

Een situatieschets:

Locatie: Rood verkeerslicht
Aanwezigen: Ik in een zeer overmoedige bui, en meneer Sjonnie in een oude BMW.
Het is laat. Het is donker. De weg is leeg. We wachten beide op het groene licht.
"Kom maar op", mompel ik, terwijl ik het stuur stevig vastpak, de auto in zijn 1 schakel, en de motor laat oplopen naar 3000 toeren. Ik sta klaar voor het groene licht. Klaar om mijn linkerbeen met een ruk op te tillen, de rechter als een blok te laten vallen.

GROEN!

Terwijl ik de koppeling abrupt loslaat trap ik het gaspedaal tot op de bodem in. Het 1.1 TU-blok schreeuwt en krijst, en het dashboard klappert terwijl de voorbanden grip proberen te vinden op het asfalt. In mijn ooghoek zie ik hoe de voorkant van de BMW iets omhoog komt.

Ha! Ik had goed gegokt. Meneer wil sprinten.

We blijven exact naast elkaar, terwijl de toerenteller naar de rode lijn kruipt.
Ik kijk opzij. Ik grijns. Dat had Sjonnie niet gedacht, dat dat lelijke Franse hok hem bij kon houden.

De toerenteller klapt in het rood en Die-Andere laat me joelend weten niet meer hoger in de toeren te willen kruipen.

Op naar z'n twee. Gas los, koppeling in, ik ram 'm in z'n twee, koppeling los, pedaal tot op de bodem. Het 1.1 TU-blok werkt zich weer brullend op tot aan de rode streep op de toerenteller. Ik kijk lachend opzij...

Sh*t.

"Waarom doe ik dit eigenlijk? Ik heb toch helemaal geen GT", denk ik nog, terwijl de BMW zich van mij losmaakt en mij er faliekant uittrekt.
Met het schaamrood op de kaken voeg ik weer in op de rechterbaan. De meeste golfjes en Polo's willen wel. Deze BMW was toch veel te hoog gegrepen...

Het volgende verkeerslicht komt in zicht. Ik schakel in z'n vrij en laat de auto uitrollen.
Gelijk valt het me op: Wat trilt 'ie toch erg? Ik voel het in m'n rempedaal, ik zie het aan m'n stuur.

Stationair trilt ie veel erger dan eerst. Geef ik een beetje gas, dan is het over.

K*t.

Wat heb ik gesloopt? Een motorsteun?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Lol @ sprintlog :lol:
Je weet het weer heel beeldend uit te drukken allemaal (y)

Misschien heb je juist je blokje lekker los gereden en had ie na je sprintje eindelijk de zin om stationair een lager toerental aan te nemen. Een toerental dat toevallig ook resoneert met een aantal objecten in je cabine .. :roll:
Ik roep maar wat. Maar dat je zegt dat het over is met een dotje gas, deed me aan resonantie denken ..

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Resonantie bij stationair lopen gebeurd mij ook vaak en dat is meestal nadat de motor goed warm is.
Denk eerlijk gezegd niet dat er veel aan de hand is.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Hij trilde natuurlijk altijd al wel bij stationair (volgens mij doet vrijwel iedere auto dat wel een beetje), maar dat is nu erger geworden. Zal wel niets ernstigs zijn, maar is toch een beetje gek.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

mijne ook een stuk meer bijvoorbeeld, sinds hij na een ecu reset heeft ontdekt dat hij ook 750 stationair kan lopen, helemaal niet prettig.. mja, dotje gas geven en dan blijft ie weer op 1000 hangen en dan vind ik het weer prima :)

als hij echt wat gesloopt hebt, merk je dat bij alle toerentallen ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Post by Ceristimo »

Auto te water
28 maart 2010

DELFZIJL - Een 24-jarige bestuurder is aan het einde van de middag met zijn auto vast komen te zitten op het strand bij Delfzijl. Hij had zijn auto op het strand gezet, om een foto van de auto te kunnen maken. Waar de bestuurder echter geen rekening mee had gehouden was dat het natte zand het gewicht van de auto niet dragen kon. De auto zakte tot aan de bumpers in het zand. De 24-jarige bestuurder heeft met alle macht geprobeerd de auto los te krijgen, maar het mocht niet meer baten. De auto stond te dicht bij de waterkant en werd door de opkomende vloed overspoeld. De auto is total-loss verklaard. De 24-jarige bestuurder is door een vriend naar huis gebracht.

---------------------------------------------------------------------------------



Oh mijn g*d....Bovenstaand had bijna een echt krantenartikel kunnen zijn. Ik ben werkelijk het grootste rund wat er bestaat. Een gigantische sukkel. Een idioot. Mongool. Malloot....Aaqrrgghhh!!!!

Het zit zo:
Het was hier in prinvincie Grunn prachtig weer vandaag, dus ik besloot met een kameraad een toertochtje te maken. Hij in zijn Nissan Sunny, en ik natuurlijk in Die-Andere. Het doel: Naar Delfzijl rijden, zonder gebruik te maken van de provinciale wegen of N-wegen. We hebben dus alles binnendoor gereden. Over leuke plattenlandsweggetjes, mooie oude dorpskernen. Prachtig leuk toertochtje.
Uiteindelijk kwamen we na 2 uur en 70 kilometer bij Delzijl aan. De auto's bij de zee gezet en eens even lekker uitwaaien.

Image

Image

Image
De dorpel begint nu toch wat te roesten...

Enfin, nadat we effe een lekkere frisse neus hadden gehaald reden we het weggetje waar we aan stonden af. Dat weggetje werd aan het einde een soort doodlopende dijk. We stonden op een hoge heuvel, met links van mij de zee. De heuvel is voor driekwart geasfalteerd: het laatste kwart is een zandstrandje.

Image
Deze foto is vanaf het strandje. Een behoorlijke stijle heuvel

Ik besluit langzaam het dijkje naar beneden te rollen. Het zandstrandje zag er vrij stevig uit, dus ik dacht: "daar kan ik de auto mooi keren, en gelijk een leuke foto maken van Die-Andere aan de waterkant".
Ik rol dus (met mijn achterlijke stomme kop!!!) het strandje op. Niets aan het handje, dat hield de auto prima. Ik rol iets verder naar voren, tot haast aan de waterkant.
En toen...


*plop*

Oh sh*t. Ik voel de auto een enorm eind de grond in zakken. Ik stap uit, kijk naar het voorwiel en denk nog: "mwaa, valt mee". Mijn kameraad lachen. Ik lachen. We zijn beide melig. Nou, tijd om Die-Andere maar weer 't strandje af te rijden.
Image

Maar...Die zit harstikke vast. Gaat niet voor of achteruit. Terwijl mijn kameraad de handen uit de mouwen steekt en linksvoor bij het spatbord meehelpt de auto los te wrikken, zit ik in de auto met het gas en de koppeling te spelen. We krijgen de auto in een zwaaiende beweging (vooruit, achteruit, vooruit, achteruit).


Maar...Waar we niet bij stil hadden gestaan was het rechtervoorwiel. Waar niemand bij stond te sjorren. En die zich met iedere keer gas geven steeds dieper ingroef en steeds verder wegzakte in het mulle zand.

Image
Image
Image

Uh-oh...Die-Andere stond tot aan de bumpers in het zand.

"Eeh, stonden jouw achterwielen net ook al zo dicht bij het water?" Nee! Sh*t. Het wordt vloed. Het strandje waar de auto nu opstaat staat bij vloed half onder water. En ik sta aan de waterkant. Bij eb. Dat blijft niet lang meer droog.

Mijn kameraad had er wel schik in. Ik begon behoorlijk panisch te worden. We hebben de matten uit de auto gehaald, onder de voorwielen gelegd, planken eronder geschoven, en terwijl mijn kameraad aan het spatbord vóór stond te wiegen, deed ik dat in de auto met het gas en koppeling. Maar voor iedere vier centimeter die we vooruit kwamen, zakte de auto drie terug, en vijf dieper het zand in. Tot op gegeven moment de dorpels op het zand lagen.

Ik begon 'm behoorlijk te knijpen. Het water kwam snel op, en de achterkant van de auto stond er ongeveer 10 centimeter vandaan.

Toen kwam er een auto van de douane de dijk op rijden. Wij rennen de heuvel omhoog en vragen om hulp. Er zaten twee douane beambten in. Ze zagen het niet erg zitten om mee te helpen met duwen. In plaats daarvan hadden ze de politie al gebeld en waren ze aan het proberen of ze een tractor konden regelen. "Maar dat kan nog wel even duren hoor!"
Inmiddels kruipt de zee steeds dichter naar mijn auto toe. Ik word nu écht bang...
Mijn kameraad heeft er nog steeds de grootste lol in, maarja: het is zijn auto niet.

Wij rennen de heuvel weer af en beginnen verder te prutsen met de automatten en de voorkant van Die-Andere uit te graven.

Een derde auto verschijn ten tonele. Een jonge kerel die net uit het werk komt. Hij biedt (godzijdank) zijn hulp aan. Op dat moment komen ook de twee douanebeambten het dijkje afgelopen en bieden aan te helpen.

Nouja, ééntje dan. De ander staat er in het begin wat afkeurend bij te kijken en zegt: "nooouuuuu...dat water hè. Dat gaat nog wel zo'n 30 centimeter stijgen. Tsja, die achterkant van je autootje staat dan wel onder water. Misschien dat 't neusje net droog blijft. Nouja, we hebben de politie al gebeld en die komen zo. Want tsja...Als dat water over je auto spoelt geeft dat natuurlijk een rotzooitje hè. Is niet goed voor het milieu en daar krijg je een boete voor."

Dat het water 30 centimeter zou stijgen herhaalde hij wel drie keer. "Ja meneer. Bedankt voor de informatie meneer. Maar op dit moment kan ik daar niet zoveel mee", zeg ik terwijl ik de voorwielen sta uit te graven.

Uiteindelijk helpt de norse douanebeambte gelukkig(!!) ook mee, door met planken aan te komen en die onder de voorwielen te schuiven.

Nou, de jongen die net uit z'n werk kwam achter de auto samen met een douanebeambte om te duwen, mijn kameraad het spatbord linksvoor, en ik in de auto. En met z'n allen wiegen. Naar voren, naar achteren, naar voren naar achteren.
Centimeter voor centimeter komt hij naar voren. Totdat het einde van de automatten bereikt is. Dan loopt hij weer vast en moet het proces van wielen uitgraven, matten en planken onder de wielen en weer heen en weer wiegen weer overnieuw beginnen.

Na dit een keer of zes herhaald te hebben komen we in de buurt van het asfalt en beginnen de voorwielen weer voorzichtig wat grip te vinden. Een harde dot gas erbij, en ineens vreten de banden zich piepend vast in het asfalt en scheurt Die-Andere de heuvel omhoog.
Geen moment te vroeg, wat niet veel later is de plek waar hij stond volledig overspoeld.

Image
Image

Image
(De redders in hoge nood...)

Image
De auto vol zand.

Morgen de auto maar wassen. Er zit nu overal zout zand, en dat kan lang niet goed wezen. Ook trilt hij nu behoorlijk. Geen idee waar dat van komen kan. Ik ben bang dat er een hapje rubber uit de voorband is gevreten toen hij met gierende banden de heuvel opreed, nadat hij ineens onverwacht grip kreeg.

Maar gelukkig de auto niet kwijt. Ik kneep 'm gigantisch! Ik ben echt een stomme zak...Bah :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

:lol: en wat hebben we nu geleerd over los zand? :)

ook wel typerend weer over die douane/politie.. het 1e waar ze aan denken is de boete die ze zo mogen uitschrijven, ipv ff te helpen.. gelukkig even later alsnog..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

herkenbaar en zo te lezen veel geluk gehad!!
ik ken iemand die vaster zat in Almere :oops:
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Post Reply