AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Image
nog maar ff n leuk fototje :)

morgen bij roy wat puntjes van mn to-do afwerken :) uiteraard vergezeld van foto's.

Vandaag heb ik de 1e stukjes opgehaald voor mn volgende ax-project: de GT-D :)
een 3drs 1.5 diesel, skirtset en spoilertje, verlaagd, GT ph2 interieur en dash, GT tellerbak met werkende toerenteller, etc.. dus de voordelen van een sportieve ax (lekker stug, laag en strak sturen) met de voordelen van n dieseltje voor dagelijks gebruik (redelijk zuinig) 8)

anyway, daarvoor moet er dus eerst een 1.5D driedeurs gevonden worden, en als ik die niet binnen nu en n redelijke tijd vind, zal ik dr zelf een moeten samenstellen van een losse 3drs donor en een dieselblok :)

verdere wish-list hiervoor is dus:
-3drs 1.5 diesel of 3drs donor + dieselblok/bak
-verlagingsveren en dempers voor (achter heb ik al) voor gti/diesel
-revisie onderdelen ophanging
-skirtset 3drs
-spoilertje
-GT ph2 interieur en dash
-veerpootbrug (kopen of lassen)
-electrische snufjes inbouwen zoals gewoonlijk :)
-misschien remus einddemper, weet nog niet zeker..
-ik bedenk vast nog meer :)
voor nu nog n beetje n 'luchtkasteel', maar als het aan mij ligt gaat het wel gebeuren :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Haha je blijft ook altijd bezig met nieuwe dingen he 8)

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Rock's »

Ik heb dit altijd een geweldig mooie AX gevonden (lees ... de mooste van het forum) .. alleen altijd jammer gevonden dat de achterwielen iets naar binnen staan.

Ik zou er persoonlijk aan de achterzijde een setje verbreed staal op zetten... (toevallig kan ik je daar aan helpen .... :roll: ...klinkt als een verkoop praatje, maar bedoel het niet zo ... de auto zou zo veel dikker zijn met een set achterwielen die net ff een paar cm breder zijn...)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

mastenhose (marco) begon dr ook al over :) ja, ik zal eens kijken, misschien wel.. ;) (andere optie is spacers, dan heb ik iig rondom dezelfde velgen)

nu inpakken en op weg naar roy :)

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Nadeel van spacers is dat je je lagers anders gaat belasten.
Maar wel met Rock's eens, de auto vraagt om wat dikkere wielen ;)
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

omgelaste velgen met een andere ET waarde monteren geeft hetzelfde effect ;) (qua belasting..) maar ikzal zien wat ik kan doen :) (oh, en tot zo ;))

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

zo, nu lift hier een doos met daarin een VDO Compact Tempostat, met bedrading, met gebruikshandleiding in 10 talen, zonder draadschema.. gelukkig zit de kabelboom dr bij, en die ziet dr zo ontzettend simpel uit, dat moet ik zelfs kunnen aansluiten :)

1e stap is dus ff alles netjes maken, zijn wat draden doorgeknipt bij het verwijderen, die moeten weer ff aan elkaar)
2e stap is het zoeken van de documentatie, ik moet namelijk wel weten hoe ik het ding correct in moet stellen :)
3e stap is het vinden van de juiste pulssensor, of ik knoop hem aan het toerentellersignaal (wat ook wel interessante implicaties heeft trouwens)
4e is het inbouwen zelf, dat kan mooi op de onder-de-motorkap-todo en op de onder-het-dash-todo lijsten :)

en morgen ff de grote bandeninspectie, vandaag werd opgemerkt dat mijn voorbanden het nummer 108 aan de zijkant hebben, wat mogelijk de dotcode productiedatum maart 1998 is, en dat zou toch niet zo handig zijn.. blijkt dat zo te zijn, dan gaan dr morgen nog andere bandjes omheen die hier al klaar liggen :)

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Succes ermee!

Ik heb destijds niets echt doorgeknipt. Hooguit vlak voor het punt waar het aan de Xantia boom vastzat. Maar het kan natuurlijk zijn dat een bedrading op maat voor een Xantia op jou als 'ingekort' overkomt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

dat is dan waarschijnlijk perongeluk gegaan (en ik weet wel hoe), want dr zitten 2 delen bij, die allebei aan 1 kant een mooie recht afgesneden bundel met 6 (overeenkomende) kleuren hebben, kortom, ff die 6 draden aan elkaar en het werkt weer.. en 'toevallig' zijn die 2 delen precies opgedeeld in het deel wat onder het dash gaat, en de 6 draden met stekker die in het kastje onder de motorkap gaan..

de lengte is zo te zien ideaal, alles komt namelijk achter het dash tussen de tellerbak en het rempedaal in zegmaar, met 1 stekker (die 6 draden) door het brandschot naar het kastje onder de motorkap :)

kortom: gaat helemaal goedkomen, alleen moet mn dash/tellerbak uit elkaar om alles aan te sluiten, en dat kan ik dan mooi combineren met vervangen van lampjes in de tellerbak, en fatsoenlijk aansluiten van de stroom van de radio achter het zekeringkastje... :)

en thanks again :D

------------------------------------------------------------

even een WTF?!..
DOTcodes op de 2 voorbanden:
Image
wk44 '97, 13.5 jaar
Image
wk 10 '98, 13 jaar.

verklaart wel een boel.. :| ik ga ff asap de nieuwe bandjes dr op laten zetten en deze in de schredder laten mikken..

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Maakt dat zoveel uit dan? Zolang er geen droogtescheurtjes zijn en hij nog een goed profiel heeft?....Of werkt dat toch anders?

Mirka (mijn vorige AX, nu sloper) stond linksachter op de originele band die op het reservewiel geleverd was (had ik over laten zetten op de lichtmetalen velg).
Reed ze prima op. Die band was 21 jaar oud... :roll:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

achter misschien wat minder, maar een oude band heeft (statistisch, hoewel het idd ook samenhangt met droogtescheurtjes) veel meer kans op een spontane klapband, en zelfs als dat gebeurt, liever achter dan voor..
dat, en deze hebben gewoon superweinig grip, als ik bij het stoplicht wegrij als het regent hoef ik niet eens mn best te doen om beite wielen te laten spinnen, idem voor remmen op nat :/ ik zou ze kunnen omwisselen met de achterwielen, maar ik voel me toch veiliger op 4 banden die nog binnen de aanbevolen levensduur van 6 jaar zitten..

en nope, ze hebben geen droogtescheurtjes en nog zat profiel, dus apk goedkeur, maar ik vind het toch n beetje eng...

oh, en je verzekering kan zich dr onderuit (proberen te) praten als je banden te oud zijn en je daarom niet op tijd stilstond.. dan is het je eigen schuld omdat je je auto niet op de juiste manier onderhouden hebt ofzo..

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis

Post by 2Black »

Ceristimo wrote:Maakt dat zoveel uit dan? Zolang er geen droogtescheurtjes zijn en hij nog een goed profiel heeft?....Of werkt dat toch anders?
Uitdrogen van het profiel hoeft niet zichtbaar te zijn. En wellicht was het al een band met een vrij harde samenstelling.
Die blokken in het profiel zijn gewoon keihard geworden na al die jaren en dan is het alsof je op voetbalschoen-noppen op betontegels probeert te remmen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Rio97
Total admin
Total admin

Post by Rio97 »

AlexanderB wrote:ik zit zelf te twijfelen tussen lichtmetaal (€200 is t budget) of deze ook laten stralen/lakken, vervelende is dan dat mn auto dan op kratjes moet ofzo tot het klaar is, en de banden met de fiets worden weggebracht.. (ik kan ook niet ff n setje 13" lenen, stomme 358mm remmen voor.. :twisted: )
Binnenkort gaan mijn 14" winterbanden eronder vandaan...

Zelf merkte ik aan het eind van afgelopen zomer dat het rubber na 6,5 jaar snel achteruit aan het gaan was.
Vorige week ook even nieuwe bandjes eromheen laten leggen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

hoera! nieuwe bandjes voor dr onder :D

had eigenlijk gelijk ff de trekhaak moeten meenemen, hij stond toch op n brug.. mja :P

wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by wilfred »

Voor welk merk banden ben je gegaan? Lijkt me een goede keus om je banden te vervangen. Na verloop van jaren worden ze er natuurlijk niet beter op en in dit soort maten zijn ze ook goed betaalbaar. Daarbij wil je voor die prijs geen onverantwoorde risico's nemen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

eigenlijk heel makkelijk, de banden die ik dr bij kreeg bij aankoop, en dezelfde die ook achter zitten, Dunlop Sport SP9000 :)

nu op zoek naar een leuk setje velgen, zit te twijfelen of ik op zoek ga naar 14" LM 3gaats, of dat ik het GTI onderstel wat hier ligt, eronder ga zetten, en daarop n leuke set velgen uitzoek :) (met als 'added bonus' dat ik op het GTI onderstel ook nog n setje 13" 4gts met winterbanden dr op kan zetten, met het huidige onderstel alleen 14"..)

Punaxio
AX Master
AX Master

Post by Punaxio »

Ik had banden onder de BX uit 2006 en vanwege de lage kilometerstand van de BX heeft 'ie waarschijnlijk veel stilgestaan en daardoor zaten er grote slagen in de band puur door ouderdom. Ik meen dat een band een levensduur heeft van een jaar of 3.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

ja, ligt dr aan natuurlijk, als je veel stilstaat en je de bandenspanning dan niet hoog/op pijl houd, worden ze idd vierkant..

die ik nu heb zijn 3.5 jaar oud, banden hebben ongeveer een aanbevolen levensduur van 6 jaar.. mja, t verschilt per band, sommige worden 15 zonder problemen, sommige zijn na 3 jaar al slecht..

auto trilt ook niet meer door t balanceren.. kortom, ik ben dr erg blij mee :)

degene
AX Master
AX Master

Post by degene »

Bakolie? Sure?
Want de kans is iets groter dat het vieze kvs of gewoon olie is.
Pijlen is het makkelijkst door de fill plug bovenop de bak (zo'n zwart plastic klemmend dopje of anders een imbus of een vierkante imbus) er vanaf te halen en er een smal voorwerp in te dopen.
Maar als je echt bakolie tekort komt hoor je dat ook bij het rijden wel..want dan lijkt je TU'tje net een motorkettingzaag met een bloedneus :twisted:

Edit* oeps zat op de 1ste pagina te reageren hehe :occasion5:

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

whaha, topickick, het is gewoon (viezige) motorolie, de olie zelf + filter is al ververst (was gitzwart) en nu t lekje nog dichtmaken, zit ergens op, onder, achter of in de verdelerkap :P
en die stond op het programma voor vrijdag, maar eerst maar eens zien dat mn auto morgen weer gewoon thuis komt :(

Post Reply