Vreemd verhaal... (opgelost)

Alles waar maar een stroom doorheen loopt (Dynamo, centrale vergrendeling, verlichting, dashboard...)

Moderators: vtspower, webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master

Vreemd verhaal... (opgelost)

Post by Holländer »

Hey mensen!

omdat ik gister van de ANWB te horen kreeg dat mijn thermostaat stuk was :( (ja dat kon ik zelf helaas niet concluderen :oops: ) ben ik vandaag een nieuwe thermostaat gaan halen en heb die ingebouwd.

Daarbij hoort uiteraard het opnieuw vullen en onluchten van de motor. Ik wacht altijd met de laatste keer ontluchten totdat de ventilator draait.

Mijn axje heeft minimaal een half uur lang vrolijk staan te brommen :lol: maar nog ging de ventilator niet aan... :( uiteindelijk ging wel mijn temperatuurlampje branden :twisted:

Het vreemdste komt nu: Mijn kachelventilator doe het in alle standen als je deze op contact zet. Zodra je de auto start (in 19 v/d 20 gevallen) doet die helemaal niks meer...
Maar als je nou de auto op contact zet (ventilator werkt) je start de auto (ventilator werkt niet) je gaat rijden, zet al rijdend je motor uit, dan weer op contact (ventilator werkt) en je laat de koppeling opkomen in de versnelling (dus soort van aanduwen v/d auto) dan blijft die het doen!!! :shock:

Het blijkt nu dus, dat dit het zelfde is met mijn koelvin... Want toen ik de auto had uitgezet, en hem op contact zette ging de vin draaien naar behoren. Toen ik de auto startte ging die weer uit. weer op contact > draaien, enz.

Ik heb al wat topics doorgelezen hier, en kwam tot een aantal conclusies:

- Het is niet het contactslot wat verrot is, ik heb namelijk heel erg met mijn sleutel lopen schudden en trekken terwijl de auto liep, dit hielp niks.

- het is niet het massa-punt achter de accu, deze heb ik namelijk net opgeschuurd en weer bevestigd, zonder resultaat.

ik heb ook nog in een topic gelezen dat je de koelvin kan testen door het rode stekkertje tussen je linker koplamp en richtingaanwijzer door te verbinden, maar na een kwartier zoeken (aan beide kanten, want wat is links?) heb ik deze niet kunnen vinden. Zit deze er wel op bij een phase 2?

ik zag wel een groen stekkertje aan mijn ECU hangen, maar neem aan dat deze voor de ECU is ;-)

Graag hulp!
Last edited by Holländer on SunApr03, 2011 10:05:39 PM, edited 1 time in total.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

Achter de koplamp aan bestuurderszijde (bij een AX die NIET voor de Britse markt gebouwd is!) ligt ook bij een ph2 een bruine of rode 2-polige stekker los. Door daarvan de contacten met elkaar te verbinden, overbrug je de thermoschakelaar en hoort de fan meteen aan te gaan (mits het contact op de stand 'M' staat!).
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

Bedankt voor de reactie,

ik ga er morgen meteen naar kijken!

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by MNM(tm) »

...en als je er niet uit komt, mag je altijd ff komen buurten. ;)
(Wel graag eerst even melden...)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Holländer
AX Master
AX Master

Re: Vreemd verhaal...

Post by Holländer »

Hey mensen

het heeft even geduurd, maar ik heb het probleem dan eindelijk opgelost. Het bleek inderdaad de bruine stekker van het contact slot te zijn, die dus in het contactslot niet altijd meer goed doorverbonden werd.

Ik heb nu een schakelaar (helaas een witte van een schemerlamp) in mijn auto gezet, waarmee ik dus kan schakelen...

nog niet echt een mooie oplossing, maar een verbetering zal snel komen (zodra ik weer naar Groningen ga en beschikking heb over mijn spullen en voorraden ;-)

Bedankt voor de reacties!

Groeten Mark

Post Reply