Carterbak van alle 1.4 motoren gelijk ?
Moderators: denny, vtspower, webmasters
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Carterbak van alle 1.4 motoren gelijk ?
Kan iemand mij vertellen of de carterbak van een 1.4 motor met stalen onderblok op een 1.4 past met een aluminium onderblok ?
Ik heb namelijk een tellerbak van een xsi uit '95 in mijn auto gezet, echter wil ik de olie pijl en temperatuur meter ook graag werkend hebben.
Ik ben ondertussen wel zo ver dat ik weet dat de pijl sensor van een aluminium onderblok korter is dan die van een stalen onderblok echter waar die verschillen in maten dan zitten kan ik niet vinden ?
Op de sloop bij ons in de buurt staat een peugeot 106 xsi met stalen onderblok echter die van mij heeft een aluminium onderblok dus ik weet niet of dat gaat passen, dit omdat mijn carterbak geen gat heeft voor de olie temp. sensor.
Een anderre oplossing om de sensor op het blok te krijgen is natuurlijk nog mooier.
Alvast bedankt.
Ik heb namelijk een tellerbak van een xsi uit '95 in mijn auto gezet, echter wil ik de olie pijl en temperatuur meter ook graag werkend hebben.
Ik ben ondertussen wel zo ver dat ik weet dat de pijl sensor van een aluminium onderblok korter is dan die van een stalen onderblok echter waar die verschillen in maten dan zitten kan ik niet vinden ?
Op de sloop bij ons in de buurt staat een peugeot 106 xsi met stalen onderblok echter die van mij heeft een aluminium onderblok dus ik weet niet of dat gaat passen, dit omdat mijn carterbak geen gat heeft voor de olie temp. sensor.
Een anderre oplossing om de sensor op het blok te krijgen is natuurlijk nog mooier.
Alvast bedankt.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Als je voor je blok staat heb je links boven je oliefilter een dop voor de olie peil sensor, rechts onder op de carterbak de dop om je olie weg te laten lopen en de xsi heeft achter op de carterbak een grijse sensor voor de olie temp. zitten.
De olie pijl sensor gaat met 2 draden naar de tellerbak en de olie temp. sensor met 1 draad.
Als je dan het contact aan zet gaat het oliedruk lampje branden, dit signaal gaat ook naar de meter rechts op de tellerbak welke dan een schaalverdeling laat oplichten en de meter geeft dan olie pijl, start je de motor dan heb je oliedruk, het oliedruk lampje gaat uit, maar ook de schaal verdeling van de rechter meter, welke dan overschakelt naar de olie temp. sensor.
De draden heb ik al aan de meter, dit werkt ook al, echter moeten de sensors er nog 'even' op
Er wordt op dit forum en op het 106 forum wel over de olie peil sensor gesproken, maar daar zeggen ze allemaal dat de meter daarna dood valt, dat klopt dus niet, ze missen die grijze sensor dus op de carterbak, want hou ik die enkelle draad tegen massa dan slaat de meter keurig uit bij een lopende motor.
Nu dus alleen nog, hoe krijg ik die sensor op de motor ?
De olie pijl sensor gaat met 2 draden naar de tellerbak en de olie temp. sensor met 1 draad.
Als je dan het contact aan zet gaat het oliedruk lampje branden, dit signaal gaat ook naar de meter rechts op de tellerbak welke dan een schaalverdeling laat oplichten en de meter geeft dan olie pijl, start je de motor dan heb je oliedruk, het oliedruk lampje gaat uit, maar ook de schaal verdeling van de rechter meter, welke dan overschakelt naar de olie temp. sensor.
De draden heb ik al aan de meter, dit werkt ook al, echter moeten de sensors er nog 'even' op
Er wordt op dit forum en op het 106 forum wel over de olie peil sensor gesproken, maar daar zeggen ze allemaal dat de meter daarna dood valt, dat klopt dus niet, ze missen die grijze sensor dus op de carterbak, want hou ik die enkelle draad tegen massa dan slaat de meter keurig uit bij een lopende motor.
Nu dus alleen nog, hoe krijg ik die sensor op de motor ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
yep, een aantal AX'en hebben ook n pijlsensor, en die meter gaat ook na een paar seconden weer op 0, lampje uit.. ik wist niet dat je daar ook olietemp op kon krijgen, klinkt zeer interessant is dat gewoon dezelfde meter, of is het binnenwerk anders?
waarschijnlijk passen alle 1.4 carters gewoon onderling, maar laat iemand anders dat nog ff bevestigen...
waarschijnlijk passen alle 1.4 carters gewoon onderling, maar laat iemand anders dat nog ff bevestigen...
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Ik durf je niet te zeggen of dat anders is, ik weet wel dat ook op de 106 forums er nooit over de olie temp. sensor wordt gesproken, maar die hoort daar toch echt ook op.
Ik heb wel een link voor je waar ze laten zien hoe het aangesloten zit met foto's, hierdoor heb ik ook uitgevonden dat mijne het ook heeft.
Let wel op dat het niet met tijd ofzo werkt maar puur op het olie druk signaal waardoor hij overschakelt !
Tevens is de uitleg over één of ander reseten ook onzin, lees daar dus even doorheen.
De aansluit punten waar hij zegt dat je moet meten komen alle 3 uit op het losse printje waar hij dat onderdeeltje op heeft vervangen, je kan zo dus eenvoudig even na meten of jou tellerbak die aansluiting ook heeft.
http://www.106.nl/forum/techniek/777-ol ... bleem.html
Ik heb wel een link voor je waar ze laten zien hoe het aangesloten zit met foto's, hierdoor heb ik ook uitgevonden dat mijne het ook heeft.
Let wel op dat het niet met tijd ofzo werkt maar puur op het olie druk signaal waardoor hij overschakelt !
Tevens is de uitleg over één of ander reseten ook onzin, lees daar dus even doorheen.
De aansluit punten waar hij zegt dat je moet meten komen alle 3 uit op het losse printje waar hij dat onderdeeltje op heeft vervangen, je kan zo dus eenvoudig even na meten of jou tellerbak die aansluiting ook heeft.
http://www.106.nl/forum/techniek/777-ol ... bleem.html
Techniek is simpel zolang je het snapt !
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Op mijn Mini (de 'echte') heb ik vroeger een gecombineerde aftapplug/olietemperatuur sensor gemonteerd. Weet niet of die nog bestaan. Wel voorzichtig zijn met losdraaien.lekkersimpel wrote:De sensor voor de olie temp is grijs van kleur, dit moet het zelfde zijn bij AX omdat het de zelfde motor is
Maar nu heb ik nog steeds geen idee hoe ik die sensor op de motor krijg, jullie dus ook niet, zo komen we niet verder he !?
En anders kan je wellicht een sandwichplaat vinden voor tussen motorblok en oliefilter, waarin je de sensor kan schroeven.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Jep en dat is dus mijn probleem, mischien weet jij dat ?
Je hebt voor zowel ax als 106 enzo 2 verschillende onderblokken, één van staal en één van aluminium, graag wil ik dus weten of de carterbakken van die motoren het zelfde zijn.
Dus of ik een carterbak van een staal onderblok op een aluminium onderblok kan zetten ?
Want ik heb wel een carterbak gevonden op de sloop met sensor maar die zit op een staal onderblok.
Je hebt voor zowel ax als 106 enzo 2 verschillende onderblokken, één van staal en één van aluminium, graag wil ik dus weten of de carterbakken van die motoren het zelfde zijn.
Dus of ik een carterbak van een staal onderblok op een aluminium onderblok kan zetten ?
Want ik heb wel een carterbak gevonden op de sloop met sensor maar die zit op een staal onderblok.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Service.Citroën.com noemt 2 verschillende onderdeelnrs. voor de carterpan.
Namelijk de 030191, deze zit gemonteerd op een 1.0, een 1.1, een 1.3 sport en een 1.4i met aluminium blok (d.w.z. tot ORGA 5278), de pan heeft aan de achterzijde een blindstop, waar ook de olietemperatuursensor in kan.
Op een 1.4i met gietijzer blok (d.w.z. vanaf ORGA 5278) en een 1.4GTI met multipoint zit een carterpan met onderdeelnr. 0301C1, deze pan heeft geen blindstop.
Namelijk de 030191, deze zit gemonteerd op een 1.0, een 1.1, een 1.3 sport en een 1.4i met aluminium blok (d.w.z. tot ORGA 5278), de pan heeft aan de achterzijde een blindstop, waar ook de olietemperatuursensor in kan.
Op een 1.4i met gietijzer blok (d.w.z. vanaf ORGA 5278) en een 1.4GTI met multipoint zit een carterpan met onderdeelnr. 0301C1, deze pan heeft geen blindstop.
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Wat een wijsheid Jongejan !
Maar moest het niet anders om zijn ?
Het lijkt mij dat juist de GTI wel een metertje extra heeft ?!
Ik heb op de sloop ook geen blokken gezien waar een dopje in de carterpan zat hoor, alleen bij een stalen onderblok van een sport uitvoering (weet zo het type niet meer) en bij een aluminium xsi uitvoering bij de 106jes dan he !
Maaaaaaaaar als je gelijk hebt zou mijn blok dus een dopje moeten hebben want ik heb een ax uuuuuuu zx ofzo motorblok !
Ik ga eronder morgen u hoort het spoedig !
Maar moest het niet anders om zijn ?
Het lijkt mij dat juist de GTI wel een metertje extra heeft ?!
Ik heb op de sloop ook geen blokken gezien waar een dopje in de carterpan zat hoor, alleen bij een stalen onderblok van een sport uitvoering (weet zo het type niet meer) en bij een aluminium xsi uitvoering bij de 106jes dan he !
Maaaaaaaaar als je gelijk hebt zou mijn blok dus een dopje moeten hebben want ik heb een ax uuuuuuu zx ofzo motorblok !
Ik ga eronder morgen u hoort het spoedig !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Okee, ik ben eronder geweest, geen dop
We zullen dus wat anders moeten verzinnen om die sensor erop te krijgen, die carterbak vervangen is wel een hele puist werk zag ik, niet iets om in de regen buiten op een sloop te doen
Ik zat al te denken om de dop voor de olie om te bouwen tot iets waar de sensor in kan, maar dan ben ik die magneet kwijt die er in zit, dat is dus ook niet echt een optie.
We zullen dus wat anders moeten verzinnen om die sensor erop te krijgen, die carterbak vervangen is wel een hele puist werk zag ik, niet iets om in de regen buiten op een sloop te doen
Ik zat al te denken om de dop voor de olie om te bouwen tot iets waar de sensor in kan, maar dan ben ik die magneet kwijt die er in zit, dat is dus ook niet echt een optie.
Techniek is simpel zolang je het snapt !
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft