pendelende motor
Moderators: denny, vtspower, webmasters
pendelende motor
Okee: het betreft hier geen A maar ZX met een 1.4 monopointje.
Het probleem:
start je de auto dan draait het ding stationair 1500-2500 tpm.
Veel te hoog.
Kom je aanrijden op een verkeerslicht en laat je hem uitrollen, dan geeft het stomme ding zèlf gas en moet je stevig remmen.
Trap je de koppeling in schiet het toerental naar 2500 tpm of hoger, vervolgens gaat hij pendelen: alsof je een racemotor opwarmt wordt het toerental door de ECU waarschijnlijk afgewurgd om vervolgens weer naar de 2500 tpm te gaan.
"Jutteren" zoals je dat in een rennerskwartier ook vaak hoort.
Eenmaal warm is er ineens niets meer aan de hand, het toerental is een mooie 800 tpm en de auto reageert uitstekend.
Iemand enig idee??
Het probleem:
start je de auto dan draait het ding stationair 1500-2500 tpm.
Veel te hoog.
Kom je aanrijden op een verkeerslicht en laat je hem uitrollen, dan geeft het stomme ding zèlf gas en moet je stevig remmen.
Trap je de koppeling in schiet het toerental naar 2500 tpm of hoger, vervolgens gaat hij pendelen: alsof je een racemotor opwarmt wordt het toerental door de ECU waarschijnlijk afgewurgd om vervolgens weer naar de 2500 tpm te gaan.
"Jutteren" zoals je dat in een rennerskwartier ook vaak hoort.
Eenmaal warm is er ineens niets meer aan de hand, het toerental is een mooie 800 tpm en de auto reageert uitstekend.
Iemand enig idee??
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: pendelende motor
Eerste wat in me opkomt is de stappenmotor, maar ik zou ook denken dat 't probleem zich bij een warme motor ook zou moeten voordoen.
Scheurtje in een slangetje bij de MAP-sensor heeft bij mij ook al eens voor deze klachten gezorgd, maar toen ook bij zowel koude als warme motor...
Scheurtje in een slangetje bij de MAP-sensor heeft bij mij ook al eens voor deze klachten gezorgd, maar toen ook bij zowel koude als warme motor...
Heb iets soortgelijks, zie http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... highlight=
AX 14 TGS 5-portes orga 5834 couleur EJX-cS Rouge Furio, presque "toutes options"
enraoel wrote:stappenmotor
dat zijn wel twee heel andere onderdelen.MNM wrote:Temperatuursensor voor de ECU (de groene dus die in het thermostaathuis geschroefd zit)!!
Vind het zo vreemd dat, eenmaal op temperatuur, de problemen zijn verdwenen...
Verdachte lijkt me dan inderdaad eerder een sensor die de ECU wijsmaakt dat het spul ja of nee op temperatuur is..
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Kijk even of je ecu info krijgt van een wagensnelheidsensor, deze vind je als hij er is waar je km. tellerkabel de versnellingsbak ingaat, daar zit dan ook een stekkerje op met 2 draden, deze heb ik al 2 keer stuk gehad en die zorgt dan voor het "door douwen" als je remt, tevens heb je dan met een warme motor als je het gas loslaat dat hij nog al hard afremt op de motor.
Het hoge toerental bij koude motor komt waarschijnlijk door de lamba sensor, goedkoopste oplossing om die te proberren is even op de sloop kijken naar een auto die in mekaar is gereden of van iemand hier waar je er één van mag lenen om te testen.
Als je lamda stuk is deze niet weg gooien, de grijze stekker kan je mooi gebruiken om je ecu mee uit te lezen !
Het hoge toerental bij koude motor komt waarschijnlijk door de lamba sensor, goedkoopste oplossing om die te proberren is even op de sloop kijken naar een auto die in mekaar is gereden of van iemand hier waar je er één van mag lenen om te testen.
Als je lamda stuk is deze niet weg gooien, de grijze stekker kan je mooi gebruiken om je ecu mee uit te lezen !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Mmmm....
de lambdasensor is één van de eerste onderdelen die warm wordt en dus op bedrijfstemperatuur komt.
Bij mij duren de problemen totdat de temperatuurmeter boven de 60 graden uitkomt, dan is de kat/ lambda alláng op temperatuur.
Zal nog eens goed naar de stappenmotor kijken en de ECU resetten, waarschijnlijk zit daar het euvel.
Bedankt voor het meedenken!
de lambdasensor is één van de eerste onderdelen die warm wordt en dus op bedrijfstemperatuur komt.
Bij mij duren de problemen totdat de temperatuurmeter boven de 60 graden uitkomt, dan is de kat/ lambda alláng op temperatuur.
Zal nog eens goed naar de stappenmotor kijken en de ECU resetten, waarschijnlijk zit daar het euvel.
Bedankt voor het meedenken!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Heb je de ecu al uitgelezen ?
Als je stappenmotor niet zou sporen zou hij het ook met een warme motor niet doen, hij verhoogt bij koude motor het toerental, dus als hij niet werkt zou je zeggen dat hij bij koude motor te langzaam draait en bij warme motor te hoog toch ?
Weet je het type motor, dan kan ik even in de vraagbaak kijken wat die er over zegt, want ik neem aan dat het een motor is met verdeelkap inplaats van dis ?
Als je stappenmotor niet zou sporen zou hij het ook met een warme motor niet doen, hij verhoogt bij koude motor het toerental, dus als hij niet werkt zou je zeggen dat hij bij koude motor te langzaam draait en bij warme motor te hoog toch ?
Weet je het type motor, dan kan ik even in de vraagbaak kijken wat die er over zegt, want ik neem aan dat het een motor is met verdeelkap inplaats van dis ?
Techniek is simpel zolang je het snapt !
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Hahaha, okee dat we het even weten he !
Maar ja, nu zijn problemen nog oplossen he
Ik zou eerst je ecu even uitlezen en als die geen gekke dingen aangeeft kan je hem resetten, maar als er iets niet lekker werkt moet je niet de ecu gaan leren met de fouten te leren werken, je kan beter eerst zorgen dat de fouten weg zijn en hem dan resetten (inleren).
Ik neem aan dat je weet hoe je de ecu moet uitlezen, anders staat het op dit forum tot in de puntjes uitgelegt en kan dat haast niet fout gaan !
Maar ja, nu zijn problemen nog oplossen he
Ik zou eerst je ecu even uitlezen en als die geen gekke dingen aangeeft kan je hem resetten, maar als er iets niet lekker werkt moet je niet de ecu gaan leren met de fouten te leren werken, je kan beter eerst zorgen dat de fouten weg zijn en hem dan resetten (inleren).
Ik neem aan dat je weet hoe je de ecu moet uitlezen, anders staat het op dit forum tot in de puntjes uitgelegt en kan dat haast niet fout gaan !
Techniek is simpel zolang je het snapt !