Ga je harder als je de koppeling intrapt?
Moderators: Rock's, webmasters
Ga je harder als je de koppeling intrapt?
Mijn vriendin is gestart met rijlessen en -vanzelfsprekend- heb je dan een rijinstructeur die je verschillende wijsheden probeert bij te brengen. Een voorbeeld is deze:
Als je de koppeling intrapt voor een bocht ga je harder
(hiermee bedoelt hij dat je versnelt - dus harder gaat - ten opzichte van het moment net voor je de koppeling intrapt.)
Nu ben ik benieuwd wat jullie van deze uitspraak vinden. Heeft hij gelijk?
Als je de koppeling intrapt voor een bocht ga je harder
(hiermee bedoelt hij dat je versnelt - dus harder gaat - ten opzichte van het moment net voor je de koppeling intrapt.)
Nu ben ik benieuwd wat jullie van deze uitspraak vinden. Heeft hij gelijk?
AX GTI '91
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
nee, hij bedoelt dat je niet remt op de motor, en dus met een hogere snelheid de bocht door gaat.
bijkomend voordeel van gewoon aangekoppeld en iets gas de bocht door rijden, is dat je auto in principe nooit achterstevoren kan komen te staan door sneeuw of ijs, als je met de koppeling in de bocht om gaat en het is glad.. sta je zo achterstevoren..
bijkomend voordeel van gewoon aangekoppeld en iets gas de bocht door rijden, is dat je auto in principe nooit achterstevoren kan komen te staan door sneeuw of ijs, als je met de koppeling in de bocht om gaat en het is glad.. sta je zo achterstevoren..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Nee
Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.
Taalkundig gezien doet het intrappen van de koppeling in dit geval alle andere zaken die de snelheid beïnvloeden teniet. Dat betekend, in deze zinsconstructie, dat zelfs als je gelijktijdig zou remmen of op dat moment bergop rijdt de snelheid blijft toenemen.
Klinkt een beetje zoals Geert Wilders de Islam benaderd, als je maar gewoon alle relevante informatie weglaat lijkt het bijna waarheid.
Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.
Taalkundig gezien doet het intrappen van de koppeling in dit geval alle andere zaken die de snelheid beïnvloeden teniet. Dat betekend, in deze zinsconstructie, dat zelfs als je gelijktijdig zou remmen of op dat moment bergop rijdt de snelheid blijft toenemen.
Klinkt een beetje zoals Geert Wilders de Islam benaderd, als je maar gewoon alle relevante informatie weglaat lijkt het bijna waarheid.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Dat hebben ze recent veranderd (nieuw kabinet hè), tegenwoordig moet dat wel. Ik verwacht eindelijk een grotere vraag naar gepromoveerde neerlandici.2Black wrote:Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.
En voor punaxio:
Last edited by pcrodent on WedFeb09, 2011 1:27:22 PM, edited 1 time in total.
Kijk uit, een Cactussssss
Er wordt verwacht dat je normaal nederlands kunt spreken. Er zaten mensen bij mij in de klas die halfgebakken nederlands spreken omdat ze van italiaanse afkomst zijn en die zijn ook rijinstructeur geworden.pcrodent wrote:Dat hebben ze recent veranderd (nieuw kabinet hè), tegenwoordig moet dat wel. Ik verwacht eindelijk een grotere vraag naar gepromoveerde neerlandici.2Black wrote:Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
zal ik nog een mooie vertellen... mijn nichtje heeft nu rijlessen en zij zegt dat je niet meer mag overpakken op het stuur, maar juist moet doorschuiven....
En over die koppeling... Klaar zijn voor de bocht!! dus voor de bocht in de juiste versnelling en van de koppeling af! Doe ze in de racerij ook...
En over die koppeling... Klaar zijn voor de bocht!! dus voor de bocht in de juiste versnelling en van de koppeling af! Doe ze in de racerij ook...
Lessen tijdens het klussen...
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Les 1: Alles is een Hamer
Les 2: Als het met geweld niet lukt, gebruik je niet genoeg.
Les 3: Zo niet, dan toch....
Les 4: Als iets fout gaat of niet lukt, ligt het altijd aan een ander.
Overpakken mag wel. Een goede instructeur leert een leerling 2 stuurmethodes: Overpakken en doorgeven.v.andriessen wrote:zal ik nog een mooie vertellen... mijn nichtje heeft nu rijlessen en zij zegt dat je niet meer mag overpakken op het stuur, maar juist moet doorschuiven....
Bij bijvoorbeeld keren in 3 x steken is doorgeven niet ideaal. Overpakken gebruik bij snel sturen zoals bij bijvoorbeeld keren of fileparkeren e.d.
Voor al het overige waar geen snelle stuurtechniek voor nodig is wordt door methode doorgeven gehanteerd was als voordeel heeft dat je preciezer kan sturen.
We weten allemaal dat weinig mensen na het behalen van het rijbewijs dit nog steeds zo doen maar zo wordt het ze wel geleerd!
Oops, my bad, ik zal even een knipoogje in m'n post editen zodat duidelijk is dat het een grapje was.Punaxio wrote:Er wordt verwacht dat je normaal nederlands kunt spreken. Er zaten mensen bij mij in de klas die halfgebakken nederlands spreken omdat ze van italiaanse afkomst zijn en die zijn ook rijinstructeur geworden.pcrodent wrote:Dat hebben ze recent veranderd (nieuw kabinet hè), tegenwoordig moet dat wel. Ik verwacht eindelijk een grotere vraag naar gepromoveerde neerlandici.2Black wrote:Maar ik geloof ook niet dat een rij-instrukteur eerst verplicht is een doctoraal in de nederlandsche taal te halen.
Kijk uit, een Cactussssss
Nee, dit ligt niet aan het nederlands van de instructeur, hij beweert werkelijk - ook na navraag ondersteund met de natuurkundige motivatie dat het niet zo kan zijn dat je zonder aandrijving harder gaat op een vlakke weg- dat je harder gaat als je de koppeling intrapt.
Dat je klaar moet zijn voor de bocht begrijp ik ook, maar harder gaan door de koppeling in te trappen gaat er bij mij niet in.
Hij beweert trouwens dat dit door de bluemotion-technologie van VW zou komen...
Dat je klaar moet zijn voor de bocht begrijp ik ook, maar harder gaan door de koppeling in te trappen gaat er bij mij niet in.
Hij beweert trouwens dat dit door de bluemotion-technologie van VW zou komen...
AX GTI '91