Bas aka Punaxio - Citroën AX 1.0E / Xantia 1.9TD Break

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Misschien verlagingsveren gemonteerd?
Altijd meer PK's dan jou!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Die amerikaanse auto's hebben dat ook :P

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Kan het zijn dat je hoogteregelaar niet helemaal fris meer is?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Mastenhose wrote:Kan het zijn dat je hoogteregelaar niet helemaal fris meer is?
Dat zou zeker kunnen. Zou het meeste gunstige zijn, als het de veerpoten maar niet zijn....

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Punaxio wrote:
Mastenhose wrote:Kan het zijn dat je hoogteregelaar niet helemaal fris meer is?
Dat zou zeker kunnen. Zou het meeste gunstige zijn, als het de veerpoten maar niet zijn....
Hoogteregelaars geven het wel vaker op hè! ;)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

En er zitten inmiddels nieuwe bollen op?
En gelijk na die operatie kwam ze niet meer omhoog?
Dan lijkt het me niet dat het een hoogteregelaar is.
Denk dan eerder aan lucht in de leidingen voor.
Bij Renard 'gymnastieken' we nog weleens met een auto als bollen/lhm vervangen zijn. Beetje op en neer met draaiende motor terwijl de auto nog op de 2 kolommer hangt. Beetje forceren dus.
Vaak in combinatie met extra ontluchten omdat er ergens een luchtbel vast zit.

Veerpoten komt vooral bij BX'en inderdaad wel voor maar dan heb je over het algemeen al meer last gehad van dit probleem en is er meestal ook sprake van gepiep uit die poten. Blijft dan weleens 'haken'.

Succes!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Nee, de bollen worden maandag pas vervangen maar dat 'ie slecht omhoog gaat aan de voorkant is iets van de afgelopen periode.

Piepjes hoor ik niet uit de voorpoten vandaan komen, wel wat kraakjes.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Begin dan maar eens met het flink met bijvoorbeeld WD40 inspuiten van de hoogteregelaar(s). Kan met alle pekel van de afgelopen tijd wel zijn gaan vastzitten.
Dan proberen het hok een aantal keren van laagste in hoogste stand te laten gaan. Ook dat noemen we gymnastieken.
Als hoogteregelaars goed los zitten preventief met smeerolie (kortom, iets smerends dat blijft zitten) invetten. Die dingen gaan vol troep zitten en zeker in de winter met al dat water en zout. Moet je elk jaar eigenlijk een keer doen.

Bovenkant van veerpoten volspuiten met olie heb ik ook weleens gelezen. Maar hoe precies weet ik ook niet. Dat is mij een te specifiek probleem, heb het zelf nog nooit gehad.

Dit kunnen van die typische irritante HP-Citroën probleempjes zijn.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Doe je regelmatig gymnastieken (op-neer-op-neer)?

Als er iets vast zit in de hoogteregelaar (hoe oud is de lhm?) moet je 't loskrijgen of de hoogteregelaar reviseren (als je 'm eruit kan halen is reviseren een eitje.. onderdelen bestellen bij chyparse).


Veerpoten inspuiten: ik hoorde Teflonspray, omdat dit geen zand aantrekt...


Verder denk ik dat je met wachten en wat gymnastieken dit probleem wel oplost (geduld...) en misschien eens LHM verversen...

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

LHM blèh...

Kendall Hyken Glacial Blu oftewel blauwe olie / smurfenolie van Renard! Vooral bij koud weer véél beter, gaat langer mee én smeert beter.

Al m'n HP-citroëns rijden of reden met HGB, komt geen LHM meer in.
En zo zijn er natuurlijk inmiddels heel veel Renard klanten, er komen mensen vanuit heel europa dat spul halen zelfs...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

achja, GHB mag ook, wat je auto maar lekker vindt :P

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Oke! Bedankt voor de tip. Binnenkort aan wat hoogteregelaaronderhoud beginnen.

maar... Alleen teflon in de voorpoten? :o Daar heb ik wel is WD40 ingespoten. Ik dacht: effect is vast hetzelfde.....

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Punaxio wrote:maar... Alleen teflon in de voorpoten? :o Daar heb ik wel is WD40 ingespoten. Ik dacht: effect is vast hetzelfde.....
Het gaat vooral om de vuilafstotendheid, waaronder trouwens vooral ook gewoon vocht, omdat het aantrekken/vasthouden van vuil en vocht mede veroorzaker is van de veerpootproblemen bij de BX.
Teflon is een harde laag, het houdt vocht en vuil buiten het kontaktoppervlak. Die suggestie klopt dus wel.

Echter, uiteindelijk gaan je veerpoten er gewoon aan als je dit probleem echt hebt. Is gewoon slijtage, onvermijdelijk.
Heb zelf hetzelfde gehad bij mijn CX-break veercilinders achter, die bleven op een gegeven moment hangen. Na openmaken is er geen enkele zichtbare schade maar toch wil het onder druk, en de scheve belasting van zo'n veercilinder van vele jaren, niet meer verder dan een bepaald punt bewegen.
Dit komt met name omdat een veercilinder, en een veerpoot idem, 97% van de tijd binnen hetzelfde gebied beweegt. Het komt alleen maar wat verder bij inzakken als de hydraulische druk wegvalt.

BX veerpoten hebben min of meer een ontwerpfout, hoewel die relatief is want ze openbaart zich veelal pas na vele kilometers of vele jaren, waardoor ze net iets te 'besmettelijk' zijn voor vervuiling (en ook enkel water is vervuiling). Xantia's en XM'en hebben dit probleem ook weleens maar schijnt veel zeldzamer te zijn.
Hangt ook samen met het McPherson achtige systeem van de BX, dat was de eerste keer dat men zo'n min of meer 'gewoon' ontwerp gebruikten. CX, DS, SM, GS hebben een totaal andere voorwielophanging.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Volgens de BX club is het laten reviseren van veerpoten zoeken naar een speld in een hooiberg. Nieuw vast ook niet beschikbaar. Dus de veelgehoorde tip is: haal nieuwe van een sloper.


Ik moet zeggen dat die van mij na een paar teflon behandelingen al ruim een jaar niet gekraakt hebben.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

raoel wrote: Dus de veelgehoorde tip is: haal nieuwe van een sloper.
:lol:
Altijd meer PK's dan jou!

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

Binnenkort met Raôul hoogteregelaars gangbaar maken! :D

En ik zal vanmiddag even Teflonspray kopen en in de voorpoten leegspuiten!

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Mooi dat je hem toch houd en hem ook meteen echt voor mekaar maakt!

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

Mooi dat je je BX toch houdt!!

Ik, inmiddels bijna een jaar citroenloos geweest, heb ook een BX op de kop getikt.
Een metalic grijze 1.6TGI progress (zelfde kleur als die van raoël).
Tja bloed kruipt waar het niet gaan kan:P

Ik mag m dinsdag ophalen, jeej.

greetings,

Hedzer Durksz
(die lupo 3l rijder bij het consevatiore)
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

Punaxio
AX Master
AX Master
Posts: 1515
Joined: WedFeb25, 2009 11:37:56 PM
Location: Emmen
Contact:

Post by Punaxio »

durksz wrote:Mooi dat je je BX toch houdt!!

Ik, inmiddels bijna een jaar citroenloos geweest, heb ook een BX op de kop getikt.
Een metalic grijze 1.6TGI progress (zelfde kleur als die van raoël).
Tja bloed kruipt waar het niet gaan kan:P

Ik mag m dinsdag ophalen, jeej.

greetings,

Hedzer Durksz
(die lupo 3l rijder bij het consevatiore)
Dat ding die in Hoogeveen te koop staat/stond ? :D
En de 3L dan...??

durksz
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonFeb05, 2007 10:48:45 PM
Location: Vegelinsoord
Contact:

Post by durksz »

jep die uit hoogeveen.
ik was eerst bij een witte bx wezen kijken(in witmarsum) maar daar is veel aan geknutseld/ verprutst. De grijze hebben de vorige eigenaren goed op gepast.

mn Lupo 3l blijft, ik rij elke dag 120 km om naar mn werk te gaan en terug. Dat is met een benzine bx een te dure grap:evil:.

van t feit dat die lupo belasting vrij is kan ik me een bx als hebbeding veroorloven 8).
VW Lupo 3L uit 2000, het zuinigheidswonder(1:28 realistisch)

BX 1.6 TGI Progress, antibiotica voor het Citroën virus.

Post Reply