Voor mijn apk moesten ook de schokbrekers achter vervangen worden. Dit kon ik niet vinden in de HOW-TO's dus heb ik er gelijk eentje gemaakt.
zoals gewoonlijk: aanvullingen/opmerkingen laat het weten!
draai (voordat je de auto opkrikt) de wielbouten een beetje los.

Zet nu de auto stevig op de krik, en ondersteun deze met een bok/assteun/stapel stoeptegels

je kunt eventueel voor het gemak je reservewiel + rekje even onder de auto vandaanhalen, dit geeft je iets meer ruimte (rekje van reservewiel laten zakken, en naar links schuiven)
Draai de bovenste moer waarmee de schokbreker vastzit los (ik geloof een dop 18?)

Aan de kant van de uitlaat is het erg krap. Ik heb voor het gemakt de uitlaat even uit zijn 3 rubbers gehaald, en op de grond gelegd.

Draai de moer er helemaal af, maar laat de bout nog even zitten.
Draai nu de moer van de onderste bevestiging los (dop 20?)

Als de moer er helemaal af is kun je met een doorslag (of een schroevendraaier) de bout helemaal uit de schokbreker slaan. De schokbreker hangt nu nog aan de bovenste bout. Trek deze er ook uit en je hebt de schokbreker in je hand.
Nu kun je de nieuwe schokbreker monteren. Zet de schokbreker boven weer vast (moer alleen even met de hand er op draaien).
het hele zaakje (veerpoot) zal nu iets omhoog moeten om de schokbreker onder vast te kunnen maken. Dit is in je eentje eigenlijk niet te doen, het liefst dus met 2 personen. Lukt dit niet dan kun je een bok onder je trommel zetten (niet de trommel zelf maar het stukje aan de binnenkant waar je as inzit) en de krik iets laten zakken. zo drukt het gewicht van de auto dan het zaakje omhoog. PAS WEL OP! hierdoor is er meer kans dat de auto van de krik valt, ga er dus NIET onder liggen!
Als de onderste bout ook weer in het gat zit kun je de moeren weer goed vastdraaien, evt. uitlaat & reservewiel(rekje) terughangen, en het wiel weer monteren.
van de krik en rijden maar!
Succes ermee!