Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie
Moderator: webmasters
Over Nigel of mijzelf is weinig nieuws te melden, althans niet in definitieve zin.
Ben wel 2x bij MiniMania geweest maar Peter heeft momenteel niet de tijd/ruimte om iets aan laswerk te gaan doen bij Nigel. Dat blijft dus afwachten, het gebeurd wanneer het gebeurd.
Vanmiddag was ik even bij Renard Automobiles waar de huurder van het achterdeel van hun pand afgelopen week vertrokken is.
Die ruimte wordt het 'Produit Spécial' deel van Renard en het gat voor de deur ernaartoe is inmiddels gezaagd. Een enorme ruimte die nóg groter gaat zijn als ook het erin gebouwde kantoor deel gesloopt is. Ben benieuwd, daar komt o.a. de van BS-Autotune afkomstige vermogentestbank te staan (sommigen weten dat we een soort van uitnodiging voor een vermogen-meet-meeting hebben gescoord door ons voorbeeldige gedrag bij de MMS bijeenkomst een tijdje geleden).
Na het afronden van het CX GTi Turbo2 Familiale Exclusive project is Nard zich inmiddels al enigszins aan het vervelen en dus presenteerde hij mij vanmiddag zijn waarschijnlijk nieuwste Project-X idee.... ...; het voornemen om Brutus (kortstondig mijn Xantia Activa V6) te gaan ombouwen tot een soort Track-Day auto!
Dus, alle zooi eruit, rolkooi erin, stoelen etc. Beetje tunen links en rechts en dan gezellig de baan op.
Ik zei dat er dan wel als allereerste 1 ding moet gebeuren, een forse remmenupgrade + toevoer van koellucht voor de remmen, omdat circuitrijden met een Activa anders vrijwel heilloos zou zijn.
Wie weet, kan een erg leuk project worden! Ik weet hoe lomp snel zo'n Activa is en het unieke veersysteem zorgt voor onwaarschijnlijke bochtensnelheden. Als je dan ook nog eens de remmen fors verbeterd en er 200kilo uit weet te slopen... dan houden weinig auto's je nog bij.
En dan hebben we nog de D-Crosser en René...
Binnenkort gaan er een nieuwe tussenbak en andere differentiëlen in de D-Crosser om het karretje klaar te maken voor de eerste race van het nieuwe NK ORR (Off-Road Race) dat in maart alweer van start zal gaan in Velzen.
Ikzelf ga met René overleggen hoe we vorm kunnen geven aan een nieuwe 'internetstrategie' , oftewel het beter updaten van de RenardSport website en het integreren van Facebook en misschien zelfs Twitter functionaliteit.
Ben benieuwd... misschien in ruil voor die arbeid een nieuwe motor in Nigel???? Lijkt me een goede uitruil van 'als ik voor jou dit doe, dan doe jij...?'
Dusssss...
Ben wel 2x bij MiniMania geweest maar Peter heeft momenteel niet de tijd/ruimte om iets aan laswerk te gaan doen bij Nigel. Dat blijft dus afwachten, het gebeurd wanneer het gebeurd.
Vanmiddag was ik even bij Renard Automobiles waar de huurder van het achterdeel van hun pand afgelopen week vertrokken is.
Die ruimte wordt het 'Produit Spécial' deel van Renard en het gat voor de deur ernaartoe is inmiddels gezaagd. Een enorme ruimte die nóg groter gaat zijn als ook het erin gebouwde kantoor deel gesloopt is. Ben benieuwd, daar komt o.a. de van BS-Autotune afkomstige vermogentestbank te staan (sommigen weten dat we een soort van uitnodiging voor een vermogen-meet-meeting hebben gescoord door ons voorbeeldige gedrag bij de MMS bijeenkomst een tijdje geleden).
Na het afronden van het CX GTi Turbo2 Familiale Exclusive project is Nard zich inmiddels al enigszins aan het vervelen en dus presenteerde hij mij vanmiddag zijn waarschijnlijk nieuwste Project-X idee.... ...; het voornemen om Brutus (kortstondig mijn Xantia Activa V6) te gaan ombouwen tot een soort Track-Day auto!
Dus, alle zooi eruit, rolkooi erin, stoelen etc. Beetje tunen links en rechts en dan gezellig de baan op.
Ik zei dat er dan wel als allereerste 1 ding moet gebeuren, een forse remmenupgrade + toevoer van koellucht voor de remmen, omdat circuitrijden met een Activa anders vrijwel heilloos zou zijn.
Wie weet, kan een erg leuk project worden! Ik weet hoe lomp snel zo'n Activa is en het unieke veersysteem zorgt voor onwaarschijnlijke bochtensnelheden. Als je dan ook nog eens de remmen fors verbeterd en er 200kilo uit weet te slopen... dan houden weinig auto's je nog bij.
En dan hebben we nog de D-Crosser en René...
Binnenkort gaan er een nieuwe tussenbak en andere differentiëlen in de D-Crosser om het karretje klaar te maken voor de eerste race van het nieuwe NK ORR (Off-Road Race) dat in maart alweer van start zal gaan in Velzen.
Ikzelf ga met René overleggen hoe we vorm kunnen geven aan een nieuwe 'internetstrategie' , oftewel het beter updaten van de RenardSport website en het integreren van Facebook en misschien zelfs Twitter functionaliteit.
Ben benieuwd... misschien in ruil voor die arbeid een nieuwe motor in Nigel???? Lijkt me een goede uitruil van 'als ik voor jou dit doe, dan doe jij...?'
Dusssss...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
http://www.youtube.com/watch?v=09-C33Sr ... ature=fvwp
deed me gelijk hier aan denken Ik ben wel erg benieuwd hoe zo'n xantia rijdt eigenlijk.
deed me gelijk hier aan denken Ik ben wel erg benieuwd hoe zo'n xantia rijdt eigenlijk.
Hoe vaak moet ik het nog zeggen! Een Activa V6 heeft NOOIT automaatbak.
In NL sowieso niet, en voor zover ik weet buiten NL ook niet.
En anders zijn het Xantia's met activa systeem maar zonder Activa badge.
ook nieuw: http://www.facebook.com/pages/RenardSpo ... 8140352658, oftewel Wordt Fan van de D-Crosser!
In NL sowieso niet, en voor zover ik weet buiten NL ook niet.
En anders zijn het Xantia's met activa systeem maar zonder Activa badge.
ook nieuw: http://www.facebook.com/pages/RenardSpo ... 8140352658, oftewel Wordt Fan van de D-Crosser!
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Leuk hè... vraag maar aan Michel en Tijmen hoe een Activa V6 de bocht doorgaat... en dat deed ik toen nog erg rustig...citrofenwick wrote:deed me gelijk hier aan denken Ik ben wel erg benieuwd hoe zo'n xantia rijdt eigenlijk.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Ach, ik zal het je maar vergeven Ivar .
Maar een automaatbak in een sportauto stoppen was buiten Amerika ook niet echt gebruikelijk. Met de huidige techniek zou het natuurlijk wel kunnen maar dan heb je waarschijnlijk een 'flappy-pedal' half-automaat...
Bij de gewone Xantia V6 was het juist altijd een automaat geloof ik...
Maar een automaatbak in een sportauto stoppen was buiten Amerika ook niet echt gebruikelijk. Met de huidige techniek zou het natuurlijk wel kunnen maar dan heb je waarschijnlijk een 'flappy-pedal' half-automaat...
Bij de gewone Xantia V6 was het juist altijd een automaat geloof ik...
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dat is inderdaad verbazingwekkend en tegelijk een raar gevoel. De auto blijft perfect vlak terwijl we toch flinke bochten hebben gedraaid. Leuk project dus!2Black wrote:Leuk hè... vraag maar aan Michel en Tijmen hoe een Activa V6 de bocht doorgaat... en dat deed ik toen nog erg rustig...citrofenwick wrote:deed me gelijk hier aan denken Ik ben wel erg benieuwd hoe zo'n xantia rijdt eigenlijk.
AX GTI '91
Is dit een Activa???citrofenwick wrote:http://www.youtube.com/watch?v=09-C33Sr ... ature=fvwp
deed me gelijk hier aan denken Ik ben wel erg benieuwd hoe zo'n xantia rijdt eigenlijk.
Zo dan...
Een Activa weegt wel meer dan mijn CX zie ik.
Met een bijbehorend prijskaartje voor de wegenbelasting. Maakt het wel erg duur om verder dan dagdromen te komen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Da's duidelijk een Activa... of zien jullie die auto overhellen?
Glijdt gewoon vlak (op enorme snelheid) door die bocht terwijl de rest de bocht door moet 'rijden'.
Je moet als bestuurder alleen wel héél erg wennen aan hoe zo'n ding reageert. Alles lijkt te kunnen... tot het niet meer kon..., en dat is vreemd.
De grens van de auto wordt vooral bepaald door de grens van de banden of de grens van de omstandigheden. Denk bij dat laatste vooral aan regen, temperatuur, oneffenheden of vuil op de weg. Je kunt dus nauwelijks puur op instinct rijden, je moet toch wel vrij zeker van je zaak zijn.
Wegenbelasting valt wel mee hoor Rogier, is maar 1 tariefje hoger dan je CX (nog is?). Overigens gaat Brutus waarschijnlijk herkeurt (voor gewicht) worden mocht Nard inderdaad dit traject inzetten..., zoveel mogelijk gewicht eruit.
Glijdt gewoon vlak (op enorme snelheid) door die bocht terwijl de rest de bocht door moet 'rijden'.
Je moet als bestuurder alleen wel héél erg wennen aan hoe zo'n ding reageert. Alles lijkt te kunnen... tot het niet meer kon..., en dat is vreemd.
De grens van de auto wordt vooral bepaald door de grens van de banden of de grens van de omstandigheden. Denk bij dat laatste vooral aan regen, temperatuur, oneffenheden of vuil op de weg. Je kunt dus nauwelijks puur op instinct rijden, je moet toch wel vrij zeker van je zaak zijn.
Wegenbelasting valt wel mee hoor Rogier, is maar 1 tariefje hoger dan je CX (nog is?). Overigens gaat Brutus waarschijnlijk herkeurt (voor gewicht) worden mocht Nard inderdaad dit traject inzetten..., zoveel mogelijk gewicht eruit.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Wat ik helemaal vergeet te melden over die Activa V6 verbouwingsplannen is dat er (natuurlijk) ook K-DFi in moet.
Gewoon de huidige kabelboom voorzien van een soort verloop stekker en gaan! Met TechEdge wideband in de uitlaat natuurlijk en wellicht een verbeterde coil-on-plug ontsteking + de mogelijkheid aan datalogging te gaan doen.
Gewoon de huidige kabelboom voorzien van een soort verloop stekker en gaan! Met TechEdge wideband in de uitlaat natuurlijk en wellicht een verbeterde coil-on-plug ontsteking + de mogelijkheid aan datalogging te gaan doen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Vandaag Rokkie op Autoscout24 gegooid: http://tinyurl.com/6d2uza9
Weg met die hokken!
Iemand nog een AX kopen?
Weg met die hokken!
Iemand nog een AX kopen?
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Het mindere nieuws voor vandaag was dat de CX 25 GTi Turbo 2 Familiale Exclusive van Nard nu op de brug staat voor een nieuwe koppakking!
Gevalletje onbetrouwbare nieuwe onderdelen kennelijk (komt het uit China?).
Motor 2x heetgelopen door niet goed werkende thermostaat en dus werd de boel héél snel te heet. 2 Exemplaren getest (nieuwe) en die werken inderdaad niet identiek. Niet betrouwbaar.
Gevolg dus een kapotte motor. Leverancier aansprakelijk gesteld.
Schijnt dat dit soort dingen steeds vaker voorkomen nu de herkomst/kwaliteit van sommige onderdelen steeds ondoorzichtiger wordt.
Gevalletje onbetrouwbare nieuwe onderdelen kennelijk (komt het uit China?).
Motor 2x heetgelopen door niet goed werkende thermostaat en dus werd de boel héél snel te heet. 2 Exemplaren getest (nieuwe) en die werken inderdaad niet identiek. Niet betrouwbaar.
Gevolg dus een kapotte motor. Leverancier aansprakelijk gesteld.
Schijnt dat dit soort dingen steeds vaker voorkomen nu de herkomst/kwaliteit van sommige onderdelen steeds ondoorzichtiger wordt.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Spijtig.
Dus nu moet je nieuwe thermostaten ook al eerst testen.
Er is wat voor te zeggen om alleen OEM of bekend merk te monteren, maar zelfs dan kan de kwaliteitscontrole nog weleens falen, zeker nu alles steeds maar goedkoper en goedkoper schijnt te moeten.
Ik persoonlijk heb helemaal niets met Chinese waren en Chinese kwaliteit, en ik weet dat Chinese spullen (en ook die uit andere soortgelijke landen) alleen goed zijn wanneer er Westerse kwaliteitscontrole wordt toegepast - d.w.z. een Westerse functionaris die permanent toezicht houdt.
Dus nu moet je nieuwe thermostaten ook al eerst testen.
Er is wat voor te zeggen om alleen OEM of bekend merk te monteren, maar zelfs dan kan de kwaliteitscontrole nog weleens falen, zeker nu alles steeds maar goedkoper en goedkoper schijnt te moeten.
Ik persoonlijk heb helemaal niets met Chinese waren en Chinese kwaliteit, en ik weet dat Chinese spullen (en ook die uit andere soortgelijke landen) alleen goed zijn wanneer er Westerse kwaliteitscontrole wordt toegepast - d.w.z. een Westerse functionaris die permanent toezicht houdt.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km
Het gaat hier om een garagehouder die gewoon bij z'n gebruikelijke leverancier besteld. Motorblok heeft vele duizenden euro's gekost.
Vraagteken bij steeds meer "eenvoudige" mechanische componenten is inderdaad kennelijk de constantheid van kwaliteit. Alles draait tegenwoordig om marges en kleingeld en veel komt van heel ver weg ook al is het voorzien van een "merk" naam.
Hangt natuurlijk ook samen met de wegwerp-cultuur die er ook bij moderne auto's bestaat. We repareren eigenlijk niets meer, we vervangen onderdelen.
Vraagteken bij steeds meer "eenvoudige" mechanische componenten is inderdaad kennelijk de constantheid van kwaliteit. Alles draait tegenwoordig om marges en kleingeld en veel komt van heel ver weg ook al is het voorzien van een "merk" naam.
Hangt natuurlijk ook samen met de wegwerp-cultuur die er ook bij moderne auto's bestaat. We repareren eigenlijk niets meer, we vervangen onderdelen.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Dacht dat die 25 blokken wel wat konden hebben?
Die van mij lust ook wel een klein slokje kvs, maar dat blijft nog binnen acceptabele marges.
Wel erg balen van dit mooie project.
Testen van nieuwe thermostaten was al langer sterk aan te bevelen. Ook bij de AX.
Trouwens, als je bij de dealer een AX oliefilter besteld krijg je ook geen Purflux meer maar een "made in Tunesie"...
Die van mij lust ook wel een klein slokje kvs, maar dat blijft nog binnen acceptabele marges.
Wel erg balen van dit mooie project.
Testen van nieuwe thermostaten was al langer sterk aan te bevelen. Ook bij de AX.
Trouwens, als je bij de dealer een AX oliefilter besteld krijg je ook geen Purflux meer maar een "made in Tunesie"...
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Zeker, jouw 25GTi absoluut!Rio97 wrote:Dacht dat die 25 blokken wel wat konden hebben?
Maar Nard's 25 GTi Turbo 2 "on steroids" is een tikkie extremer... als die klappen krijgt gaat het gelijk heftig.
Overigens, het LCD display van de CX kv-temperatuur gaat blijkbaar niet verder dan 120graden..., God weet hoe heet het geweest is.
Interessanter nieuws is het wellicht op de lange(re) baan schuiven van Nard's idee voor een Xantia Activa V6 circuit-dag hok....
Jeroen Bosma (BS-Autotune) heeft onlangs kennelijk een top-secret Eureka-moment gehad en daarbij een project afgerond met een V6-odd-fire lopend met "coil-on-plug" voor de ontsteking.
Gevolg is natuurlijk dat Nard overweegt dat nu eerst te gaan doen als finale upgrade voor zijn SM. Dat zou dan dus de eerste SM met door MegaSquirt (of K-DFi) aangestuurde "coil-on-plug" en ontsteking gaan worden.
(p.s; c.o.p. is bobine direct bovenop de bougies om het ontsteken van het samengeperste lucht/brandstof mengsel in de cilinder te veroorzaken)
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Maar die hitte hangt van meerdere zaken af natuurlijk.
In dit geval gaat het niet alleen om de c.o.p. maar vooral om het uitschakelen van het oude ontstekingshuis van de SM en de mogelijkheid alles aan het MMS over te laten.
In dit geval gaat het niet alleen om de c.o.p. maar vooral om het uitschakelen van het oude ontstekingshuis van de SM en de mogelijkheid alles aan het MMS over te laten.
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh