spaghetti uitlaat
Moderators: denny, vtspower, webmasters
spaghetti uitlaat
Ik zit er aan te denken om (als ik mijn koppakking ga vervangen) meteen het injectiesysteem van een 1.4 op mijn 1.1 te monteren.
Nu zit ik nog met het idee om er meteen een spaghetti uitlaat spruitstuk te monteren, en evt. een hele RVS uitlaat (kan zelf wel gefabriceerd worden, alleen de katalysator zal nog van staal blijven).
Is het zo dat hoe breder de uitlaat is hoe meer power je krijgt, of heeft de motor nog een bepaalde tegendruk nodig van de uitlaat?
en ik neem aan dat hoe minder weerstand de uitlaat heeft door bochten hoe beter het is?
en dan nog een vraag. Oude maserati's (geloof ik) hadden vroeg een uitlaat die konisch uitliepen (de einddemper geloof ik). Deze zijn tegenwoordig verboden (geen id waarom). heeft het nut om een gedeelte van je uitlaat (na de katalysator) alsnog uit te laten lopen en op het brede gedeelte dan 2 pijpen te zetten? (1voor elke kant van de auto )
en zal dit dan wel legaal zijn?
Nu zit ik nog met het idee om er meteen een spaghetti uitlaat spruitstuk te monteren, en evt. een hele RVS uitlaat (kan zelf wel gefabriceerd worden, alleen de katalysator zal nog van staal blijven).
Is het zo dat hoe breder de uitlaat is hoe meer power je krijgt, of heeft de motor nog een bepaalde tegendruk nodig van de uitlaat?
en ik neem aan dat hoe minder weerstand de uitlaat heeft door bochten hoe beter het is?
en dan nog een vraag. Oude maserati's (geloof ik) hadden vroeg een uitlaat die konisch uitliepen (de einddemper geloof ik). Deze zijn tegenwoordig verboden (geen id waarom). heeft het nut om een gedeelte van je uitlaat (na de katalysator) alsnog uit te laten lopen en op het brede gedeelte dan 2 pijpen te zetten? (1voor elke kant van de auto )
en zal dit dan wel legaal zijn?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
ow... das dan weer dik balen...
ik zal er morgen voor de zekerheid even naar kijken.
zijn er (afgezien van kabelboom ombouwen) andere opties om deze wat extra pit te geven?
en hoe zit het verder met de uitlaat?
ik zal er morgen voor de zekerheid even naar kijken.
zijn er (afgezien van kabelboom ombouwen) andere opties om deze wat extra pit te geven?
en hoe zit het verder met de uitlaat?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
1.1i met Magneti Marelli is toch niet sloom?
Een spaghetti spruitstuk geeft wel wat vooruitgang, zeker in het lage toerengebied doordat het koppel iets meer wordt.
Een uitlaat zorgt inderdaad voor wat tegendruk, dat is belangrijk, alleen verschilt het per motor nogal hoe groot dat belang is. Je kunt over het algemeen wel zeggen dat de tegendruk/belemmering die een katalysator oplevert té groot is, en dus gaat je vermogen al héél aardig omhoog als die weg is. dat kun je dus ook overwegen te verwijderen, moet alleen nog wel door de APK kunnen komen.
Hoe dan ook, je maakt van een 1.1i nooit een 1.4GTi..., tenzij je er een 1.4 GTi motor met alle toebehoren inzet en dan mis je nog steeds het onderstel!
Kijk ook naar kosten/baten, een goed spaghetti spruitstuk kost inclusief montage minstens €250 en zal je bij een 1.1 misschien 3pk opleveren. Loont dat de moeite?
Een spaghetti spruitstuk geeft wel wat vooruitgang, zeker in het lage toerengebied doordat het koppel iets meer wordt.
Een uitlaat zorgt inderdaad voor wat tegendruk, dat is belangrijk, alleen verschilt het per motor nogal hoe groot dat belang is. Je kunt over het algemeen wel zeggen dat de tegendruk/belemmering die een katalysator oplevert té groot is, en dus gaat je vermogen al héél aardig omhoog als die weg is. dat kun je dus ook overwegen te verwijderen, moet alleen nog wel door de APK kunnen komen.
Hoe dan ook, je maakt van een 1.1i nooit een 1.4GTi..., tenzij je er een 1.4 GTi motor met alle toebehoren inzet en dan mis je nog steeds het onderstel!
Kijk ook naar kosten/baten, een goed spaghetti spruitstuk kost inclusief montage minstens €250 en zal je bij een 1.1 misschien 3pk opleveren. Loont dat de moeite?
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
in mijn ogen niet. Maar dat is aan de TS. Goedkopere tuning is een GT of GTI kopen. Ben je gehecht aan je Axje. Dan zet je er een donor naast. En begin dan met een snel blok! een 1400 GT blokje is al erg leuk.
Zelf wou ik er ook nooit aan, maar uiteindelijk wel gedaan. Tenslotte hoef je een sneller blok niet uit te persen.
Zelf wou ik er ook nooit aan, maar uiteindelijk wel gedaan. Tenslotte hoef je een sneller blok niet uit te persen.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Bedankt voor alle reacties
conclusie is voor mij dan ook dat een spaghetti uitlaat de moeite niet waard is.
Ik zal inderdaad eens kijken of ik mijn kathalysator er niet onderuit haal, en dan op zo'n manier dat die ook weer gemakkelijk te plaatsen is (voor de APK dus)
nogmaals bedankt voor alle reacties!
conclusie is voor mij dan ook dat een spaghetti uitlaat de moeite niet waard is.
Ik zal inderdaad eens kijken of ik mijn kathalysator er niet onderuit haal, en dan op zo'n manier dat die ook weer gemakkelijk te plaatsen is (voor de APK dus)
nogmaals bedankt voor alle reacties!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
U9 staat voor de schoonheid van de auto, voor 1993 geen kat.
En anderzijds, demonteer de kat. Pak een bezem, steek hem goed door. Monteren. En OOOOh... met de APk zit er een kat onder Onze kat van de Ax is zo leeg als mijn portomonee!
En anderzijds, demonteer de kat. Pak een bezem, steek hem goed door. Monteren. En OOOOh... met de APk zit er een kat onder Onze kat van de Ax is zo leeg als mijn portomonee!
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
kan.... bij onze Ax was het geen probleem. Het moet inderdaad onder de 0,5 zitten. Dat geeft de U9 op kenteken aan. S6 mag bijvoorbeeld 2,5 hebben.Bossie wrote:Je zult wel aan de uitstoot-eisen moeten voldoen. En zonder kat kan dat best lastig worden. Je hebt nl. een injectie en dus een geregeld systeem. Uit mijn hoofd moet je co dan nog onder de 0,5% zitten.
Citroën Bx Sport mk2 (van mij)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)
Citroën Ax GT chic (pink) (van me vrouw)