Bart_AX_Cristal wrote:Hey!
Ik heb nog wat vraagjes
Als ik een 1.4 (carburator) zou installeren, moet ik dan mijn remmen ook aanpassen?
Is dat echt nodig of is dat eerder handig omdat het de prestaties nog wat verbeterd (op circuit dan toch)?
(Want als ik ook de remmen moet vervangen kost het me alweer n pak extra..)
Ik zag dat de AX ook in 1.3 gemaakt is, zijn die motoren ook nog te vinden?
(Is misschien een mooie middenweg tussen een 1.1 en een 1.4

)
En hoe zit het met wegentaks en verzekering als je er een nieuwe motor insteekt? (1.1 - 1.4)
Gaan die dan niet omhoog?
Voor de rest
@ citrofenwick :
Ik heb je project van de 1.4 injectie te installeren gezien en mijn god dat zag er niet gemakkelijk uit!

Ik hoop dat een gewone blok installeren een beetje simpeler is
En ik gok dat het toch een 1.1 gaat worden maar ik informeer me graag even voordat ik echt een beslissing neem

1.3 motoren zijn moeilijk te vinden, maar toevallig is er net eentje te koop:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=23655
Wel prijzig omdat daar dubbele carbs op staan en de cilinderkop grotere kleppen heeft. Die onderdelen zijn nogal gegeerd om op 1.4 en 1.6 motoren te zetten om pkwinst uit te halen.
(1.3-motoren hebben dankzij die cilinderkop en carbs 95pk)
Wegentaks en verzekering gaan niet omhoog, maar de reden daarvoor is omdat het in principe gewoonweg niet mag...
(tenzij je toestemming krijgt van de constructeur, maar dat is pure theorie en mag bijna nooit. De enige legale motorswap die ik ken is van een Toyoto MR2. Daar mag een turboblok in!)
Ombouwen naar injectie was idd niet makkelijk

Nu zou het wel een stuk beter lukken, maar toen had ik ook weinig sleutelervaring.
Omdat nu ff tijd heb, hier ff op een rijtje wat moet gebeuren voor een 1.1-blok:
- De aandrijfassen (cardans) verwijderen aan beide kanten => niet moeilijk
- elektriciteit afkoppelen => ook niet zo moeilijk bij die carb-blokjes (ik zou hier bij onze cristal ff moeten kijken of die carb blokjes in een ph2 ax dezelfde kabelboom hebben als in een ph1)
- waterslangen afkoppelen => valt ook mee
- schakelstangen afkoppelen => misschien ietsje moeilijker, maar met wat proberen lukt het wel.
- uitlaat afkoppelen onderaan => niet zo moeilijk
- kilometertellerkabel losmaken => easy!
- motorsteunen => valt ook mee! Enkel de achterste is wat moeilijker.
De kabelboom past 1 op 1 op een 1.1 motortje. Er moet niets aangepast worden. Idem met een 1.4 motor.
Je koopt wel best een motortje met een verdelerkap ontsteking. Maar als je een 1.1 carb blokje koopt is dat sowieso het geval.
Als je de motor er uit haalt, haal je er ook best direct de versnellingsbak uit. Die kan je samen laten hangen tot ze naast de auto liggen.
Om het blok te verwijderen maak ik dat het volledig los is op de motorsteunen na (op die aan de achterkant na) en laat ik de ax zo laag mogelijk zakken tot het motorblok op een klein karretje of plankje ofzo kan leunen. Dan maak ik het motorblok helemaal los en krik ik de ax op waarna ik het motorblok er vanonderen trek.
Met een motortakel ben je wel makkelijker maar zo gaat het ook
Ik heb dezelfde uitvoering staan, dus ik kan wel ff iets bekijken voor je moest je iets niet snappen.
edit:
en ivm je remmen:
Als je dr een 1.1 in zet moet je je nergens zorgen om maken. Ik had met de standaard remmen een 1.4i met 75pk, en zelfs op circuit ging dat nog net goed. Maar dan bespaar je best niet op banden en remblokken.
Met 1.4 carb (84pk) op de standaardremmen heb ik nog niet gereden. Als je normaal rijdt zie ik geen problemen. Als je graag erg doorrijdt zou ik de overstap naar GT-remmen overwegen.
Je kan het altijd proberen met de standaard remmen. Als ze te warm zouden worden ga je het wel merken en dan kan je nog upgraden.
Als je enkel graag nu en dan eens optrekt is het in principe niet nodig, want je standaard remmen gaan door het andere motorblok niet opeens minder hard gaan remmen.
Goeie banden zijn belangrijk.