Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes
Moderators: denny, vtspower, webmasters
Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes
Ik ben weer even aan het kijken naar een ander setje bougie's, ze zijn nog niet zo heel erg oud maar ik vind dat de motor niet erg fijn loopt, schokkerig en soms lijkt het net of ie een beetje inhoudt. Ook heb ik nog steeds het probleem dat de motor niet aanslaat bij 1e start met vochtig weer. Ik rijd voornamelijk korte ritjes. Wat voor bougie's heb ik nodig?
-Warmer/kouder
-Merk
-Dubbele groef (bv V-groef bosch ofzoiets)
Huidige:
Champion RC12YC 8mm elektr. afstand +/- half jaar oud. Ik las iets dat deze niet werden aangeraden door Citroën.
En nog een vraagje over het brandstofsysteem, op de onderdelensite van Citroën staat bij de tank een (terugslag?) klepje afgebeeld waar zit deze gemonteerd? Ik wil graag kijken of deze nog wel werkt ivm het moeillijke aanslaan v/d motor bij 1e koudstart.
Excuus vergeten motor te vermelden: 1.1i Magnetti Marelli HDZ 1995
-Warmer/kouder
-Merk
-Dubbele groef (bv V-groef bosch ofzoiets)
Huidige:
Champion RC12YC 8mm elektr. afstand +/- half jaar oud. Ik las iets dat deze niet werden aangeraden door Citroën.
En nog een vraagje over het brandstofsysteem, op de onderdelensite van Citroën staat bij de tank een (terugslag?) klepje afgebeeld waar zit deze gemonteerd? Ik wil graag kijken of deze nog wel werkt ivm het moeillijke aanslaan v/d motor bij 1e koudstart.
Excuus vergeten motor te vermelden: 1.1i Magnetti Marelli HDZ 1995
Last edited by Djoeri on SatJan22, 2011 7:23:01 AM, edited 1 time in total.
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
als ik jou was zou ik eerst even je verdelerkap eraf halen.
kijk of die nog goed is en of er geen vocht inzit.
dat geeft namelijk hetzelfde probleem. en vaak tijdens vochtig weer.
ik heb hetzelfde probleem en dat was de verdelerkap.
en hoor op moment bij veel meer mensen hetzelfde probleem door het weer.
en dat was allemaal hun verdelerkap.
kijk of die nog goed is en of er geen vocht inzit.
dat geeft namelijk hetzelfde probleem. en vaak tijdens vochtig weer.
ik heb hetzelfde probleem en dat was de verdelerkap.
en hoor op moment bij veel meer mensen hetzelfde probleem door het weer.
en dat was allemaal hun verdelerkap.
-
- AX liefhebber
- Posts: 375
- Joined: TueOct28, 2008 9:40:49 AM
- Location: Enschede
- Contact:
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes
Heb je nog altijd dat open luchtfilter gemonteerd zitten? Ik heb afgelopen week het open luchtfilter van m'n Volcane vervangen voor een stock-exemplaar, en hij loopt vele malen rustiger en netter...Djoeri wrote:...maar ik vind dat de motor niet erg fijn loopt, schokkerig en soms lijkt het net of ie een beetje inhoudt. Ook heb ik nog steeds het probleem dat de motor niet aanslaat bij 1e start met vochtig weer.
Ook heb ik het idee dat ie wat lekkerder oppakt met het stock-luchtfilter!

Re: Vraagje over Bougie's en nog wat vraagjes
Inderdaad, zeker als de motor goed warm is, zuigt die direct warme lucht in het injectiehuis, mijn oude Volcane, liep er ook niet mooier op, Heb toen ook het standaard filter weer terug geplaatst.
maar dat verklaard dus nog niet waarom die aan het begin zo rot loopt.
maar dat verklaard dus nog niet waarom die aan het begin zo rot loopt.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Flex. buis (tussen aanzuigbuis luchtfilter en hitteschild) besteld bij Citroën, komt als het goed is vrijdag binnen. Dus kan vrijdag verder kijken of de Ax nu wel goed start (dan is mijn storingsdienst voorbij) met het originele luchtfilter.
Maar iemand nog een idee over het klepje wat na de tank zit als op de foto te zien?
Maar iemand nog een idee over het klepje wat na de tank zit als op de foto te zien?
Ik weet ook niet of het een terugslagklep is en waar hij zit, maar wat je kunt proberen is voor het starten de sleutel een aantal keer op contact zetten en weer uit. Als je de sleutel op contact zet gaat de brandstof pomp een paar seconde lopen en slaat dan af (dat hoor je ook). Door dit een aantal keer te doen vul je de brandstofleiding weer als hij zou zijn leeggelopen.
Nico
Nico
Ax 1.1 TGE 1993 340.000 km
Wel toevallig. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als Djoeri. Bij koud of vochtig weer soms slecht starten, tijdens het rijden inhouden(meestal als de motor wat toeren begint te maken) als je dan je gas los laat en daarna weer gas geeft loopt hij wel goed door, stinkt naar benzine uit de uitlaat, duur in het verbruik.
Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Met een Ax voor de deur, wordt je leven nooit een sleur!
Wel toevallig. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als Djoeri. Bij koud of vochtig weer soms slecht starten, tijdens het rijden inhouden(meestal als de motor wat toeren begint te maken) als je dan je gas los laat en daarna weer gas geeft loopt hij wel goed door, stinkt naar benzine uit de uitlaat, duur in het verbruik.
Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Met een Ax voor de deur, wordt je leven nooit een sleur!
Wel toevallig. Volgens mij heb ik hetzelfde probleem als Djoeri. Bij koud of vochtig weer soms slecht starten, tijdens het rijden inhouden(meestal als de motor wat toeren begint te maken) als je dan je gas los laat en daarna weer gas geeft loopt hij wel goed door, stinkt naar benzine uit de uitlaat, duur in het verbruik.
Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Ik rijd voornamelijk korte stukjes en als de motor rond de 5 minuten heeft gedraaid, loopt hij als een zonnetje. Trekt goed, stinkt niet.
Gisteren olie ververst, met uiteraard een nieuw filter, nieuw luchtfilter geplaatst en nieuwe bougies erin gedaan. In eerste instantie dacht ik dat het probleem was opgelost maar helaas. Gisteravond van het werk, koude motor en weer inhouden, sputteren. En het is maar voor een paar minuten maar het rijdt niet lekker.
Ik ben ook benieuwd wat Djoeri zijn oplossing is.
Als de temperatuur buiten omhoog gaat, heeft de auto er geen last meer van.
Met een Ax voor de deur, wordt je leven nooit een sleur!
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
een antwoord: de koudstartregeling van de ECU. die verzuipt de motor gewoon in n poging om de motor sneller op te warmen naar bedrijfstemperatuur.. gewoon lekker doorrijden (als je genoeg het gas indrukt schiet ie "los" uit het sputteren en gaat ie wel..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter