Collin aka 2Black : Bam Bam! En Mini Van restauratie

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Degene wrote:Maar wat ik ervan leest is dat het vrij veel kommer en vrij veel kwel was met dat kdfi. Extreem onzuinig lopen, dan weer dit moeten mappen, dan weer dat.
Jaja, het komt dus uiteindelijk weer neer op internet rumours, maar anders had ik nog wel ff 14x nagedacht.
Als er 1 ding is dat tot op heden nog geen enkel probleem heeft gegeven is het wel de K-DFi!

Heb trouwens nog van helemaal niemand gehoord dat het HET KASTJE zelf was dat problemen gaf.
Er zijn wel slecht in elkaar geflanste kabelbomen, oplossingen-die-nooit-kunnen-werken, hobby-monteurs, het-moet-voor-weinig, waarom-zou-ik-er-een-relais-tussenzetten en dergelijken natuurlijk.
De mooiste die ik ken was "oh, dus je moet echt + op + zetten?" nadat iemand bij het hobbygedoe z'n K-DFi kastje had doorgefikt. En nog zeggen dat het aan BS-Autotune en K-DFi lag.
Maar een K-DFi (bijvoorbeeld) is een kant-en-klaar printplaat die met de juiste kennis van de inbouwer normaal gesproken gewoon werkt, en blijft werken.
Nigel is gewoon simpel starten-lopen. Geen probleem.
Verbruik komt door een inschattingsfout qua compressie en dus prima oplosbaar.
Van wat er over op internet te lezen valt is het meeste afkomstig van zelfbouwprojecten en gaat het dus meestal over veel meer ingrepen dan alleen het MMS.
Neem maar van me aan dat hoe bijvoorbeeld Renard/BS-Autotune dat doen van een zeer hoogwaardige kwaliteit is. De bezoekers van de MMS meeting hebben als het goed is van heel dichtbij kunnen zien hoe bijv. in Nard's SM en CX al die bekabeling is weg- en afgewerkt. Dat is gewoon tot op het laatste stekkertje allemaal nieuw en maatwerk. Geen steekjes laten vallen en niets aan het toeval overlaten. Meten=weten, weet je het niet zeker dan niet doen.
Nard's CX 25 GTi Turbo 2 Familiale Exclusive bi-fuel K-DFi heeft er inmiddels zo'n 5000km opzitten. Feilloos, loopt ook op lpg mooier dan de meeste benzine T2's met een vriendelijker koppelverloop en zelfs een hogere topsnelheid... (schijnt... 230? :oops: ). Maar ja, daar zijn dan ook wel 3 donorblokken aan opgeofferd en vele aanpassingen aan gedaan om alleen de beste oplossingen te kunnen gebruiken.
Maar ja, dat is buitencategorie... dat wagentje heeft excl. de verfbeurt zo'n €15.000 gekost schat ik en dan tel ik natuurlijk geen enkel arbeidsuur mee.

Probleem blijft altijd de klant en vooral zijn portemonnee... men blijft maar roepen dat het te duur is. En zelfs als je technisch kunt onderbouwen dat het (bijvoorbeeld voor de levensduur) beter is om tóch voor een bepaalde upgrade te gaan doet men het niet vanwege de centjes.
Als ik moet kiezen tussen een "gewone" LPi installatie in m'n CX voor €2500-3000 en LPG via K-DFi voor laten we zeggen €4500 (? ik heb echt geen idee, het hangt helemaal van de staat van de auto af waarmee je aankomt) dan zou ik waarschijnlijk voor de K-DFi gaan. Vooral omdat het niet alleen een K-DFi is maar een complete upgrade van alles om de motor heen, van ontsteking, luchtweger, inlaat, widebandlambda tot complete nieuwe kabelboom. En bovendien loopt'ie mooier omdat je een volledig gescheiden ontsteking/inspuiting tabel hebt voor benzine en lpg. Dus echt volledig brandstof specifieke afstelling!

Maar goed, weer een veel te lang verhaal voor deze tijd van de dag... :wink:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Ja tuurlijk, het systeem doet zn ding gewoon.
Maar ik las gewoon dat je wel es 'dingetjes' had .. die jij dan fantastisch vindt om knutselenderwijs op te lossen. Maar ik moet altijd een beetje overgeven in mn mond als ik een bv alleen al een elektrisch schema voor mn neus heb.
Ik zit ook altijd vol bewondering naar plaatjes van Johannus te kijken die ff een home-made kiekert in elkaar klust. Of een toerenteller omklust dat ie op een ander signaal loopt.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Grote nadeel van KDFI is wel dat het op basis van een Megasquirt is en de source code daarvan is 1 grote brei geworden doordat tig mensen het aangepast hebben (open source heeft zowel voor als nadelen). Maakt dat het een slecht systeem? nee maar mits je echt iets bugvrij en efficients wilt hebben word het een beetje een probleem.

Ik zou zelf nog steeds ervoor kiezen het een van de goedkoopste systemen is om te gebruiken naast b.v een Vems. Het is juist mooi voor dat soort oude auto's gezien die vaak gebruik maken van een enorm simpel motronic systeem wat alles behalve effcient is in deze tijden. Op de 16v heeft het niet enorm veel nut gezien ik zelf nog op stock nokkeassen draai en daar de ecu prima mee om kan gaan uiteraard :wink: .

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

VEMS is ook een aangepaste MegaSquirt...
Maar de source-code wordt redelijk bewaakt, men gooit er niet zomaar van alles in. Zolang de programmering maar klopt...
Het systeem is in principe opgebouwd uit componenten die vrij verkrijgbaar zijn.
Er worden alleen wel continue toevoegingen gedaan om bepaalde zaken te kunnen oplossen. De MS source is bijvoorbeeld specifiek aangepast (in Canada meen ik) voor Nard's SM... 8)
Sindsdien kan MS dus ook overweg met odd-fire...

Veel wijzigingen hebben te maken met eenvoudige nieuwe ontwikkelingen, techniek staat niet stil ten slotte.
In MSIII (die bijna echt marktgereed is) kan als het goed is zelfs de ontsteking (en daardoor ook het plaatsen van coil-on-plug) van de SM overgenomen worden door het MMS.
Men volgt gewoon de ontwikkelingen van de automotive industrie als geheel, en dat is niet meer dan logisch.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

degene wrote:.....dingetjes....... .. die jij dan fantastisch vindt om knutselenderwijs op te lossen. Maar ik moet altijd een beetje overgeven in mn mond als ik een bv alleen al een elektrisch schema voor mn neus heb.
Mijn gebrek aan angst voor de computer en het indrukken voor een knopje heeft niets met techniek te maken..... :)
Ik heb Nigel vrijwel onafgesteld in ontvangst genomen omdat ik daar zelf wel een beetje mee wilde experimenteren. Maar dat is geen hoog-technisch iets hoor. Heb alleen m'n brandstofinjectie een beetje op moeten schroeven bij gas los (remmen op het gas).

Van electronica weet ik niets, van electriciteit ook bijzonder weinig. Ik kan een band verwisselen en oppompen (en ja, ik kan dankzij Renard ook overweg met het bandenmontage apparaat...) maar verder bemoei ik mij zo min mogelijk met de techniek.
Ben er alleen niet bang voor... dat scheelt al.

Als het werkt werkt het... net als bij een 'gewone' auto.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Bestaat er een standaard AX-'landkaart' voor de KDFi van Nigel en gebruik je die ook? (Afgezien van de verkeerd ingeschatte compressie).

Of is alles ingesteld op basis van trial & error?

KDFi lijkt mij inderdaad de ideale oplossing voor de oudere en brandstof-inaccurate mechanische injectiesystemen, en voor LPG.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

@JK: van elke motor zijn in principe om mee te beginnen de ontstekingstijdstippen bekend, en die zet je in de ontstekingstabel van het MMS.
Dat is een relatief eenvoudige curve, en die is zelfs als je geen gegevens hebt nog wel redelijk uit te rekenen. Dat gaat aan de hand van slagvolume, cilinderinhoud etc.. Zijn bij specialistische websites rekenmodellen voor te vinden.

Nigel gebruikte om mee te beginnen de afstelgegevens van een AX 1.4 maar dat gaat qua brandstof totaal niet op vanwege de 1.3 Rallye cilinderkop en inlaat. Hij krijgt namelijk veel meer lucht binnen dan een 1.4, dat beïnvloed de verbranding nogal.
Voornaamste gevolg van m'n te lage compressie is een gebrek in flexibiliteit qua afstellen. Hoe hoger de compressie des te meer marge heeft het MMS om met instellingen te variëren.
Daarmee bedoel ik dat er ruimte ontstaat om bijvoorbeeld een zeer zuinige schone setting te maken en/of een agressieve/max.vermogen setting. Die kan ik dan aktief schakelen omdat een K-DFi geschikt is voor zgn. 'switching-tables', dit gebruik je bijv. ook voor schakelen tussen lpg en benzine.
Dit laatste gegeven is 1 van de dingen die zo'n systeem ook zo interessant maken voor de hobby-racer... een auto met APK/Circuit knop.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik had laatst gesolliciteerd op een functie bij de Brezan maar helaas is die vacature afgelopen week ingetrokken.
Daardoor is de eventuele hoop op hernieuwd Nigel-investeringsbudget weer van de baan. Zo zit dat.
Het is een 99% geldkwestie.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

2Black wrote:Ik had laatst gesolliciteerd op een functie bij de Brezan maar helaas is die vacature afgelopen week ingetrokken.
Daardoor is de eventuele hoop op hernieuwd Nigel-investeringsbudget weer van de baan. Zo zit dat.
Het is een 99% geldkwestie.
Dat is heel spijtig.
Opvallend veel vacatures worden na enige tijd ingetrokken omdat men er vaak een bestaande medewerker in blijkt te schuiven.
Beetje ziek om dan te adverteren vind ik, maar dat schijnt een verplichting te zijn.
Dit is een onderwerp op zich...
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Denk niet dat dat hier van toepassing is.
Ik ken deze Brezan vestiging (en de bedrijfsleider dus vooral) en ik wist al dat dit geen 'gewone' vacature was. Misschien willen ze gewoon even pas op de plaats maken, er was e.e.a. sowieso niet helemaal helder intern.

Het geeft verder ook niet... :)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Het is ongelooflijk maar waar!

In 2011 heb ik nu al bijna 75km met Nigel gereden!
Dat betekend, gekeken naar het maandgemiddelde van afgelopen jaar (sinds Nigel weer APK heeft wel te verstaan) een stijging van maar liefst zo'n 25%!
En dat met de huidige benzineprijzen!

Als ik daar alvast de Nieuwegein meeting van a.s. zondag bij optel ga ik misschien wel over de 200km heen.
Dat is nog eens nieuws!

(jullie merken wel dat ik echt niets te melden heb...)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

Waarom herstel je de compressie van Nigel niet door er de bij de zuigers passende cilinderkop op te zetten.
Dat is de goedkoopste en eenvoudigste oplossing en hij wordt een stuk zuiniger.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Omdat er een monopoint op carb kop op moet...

Anders wissel je toch ff het onderblok?
Altijd meer PK's dan jou!

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

jk wrote:Waarom herstel je de compressie van Nigel niet door er de bij de zuigers passende cilinderkop op te zetten.
Dat is de goedkoopste en eenvoudigste oplossing en hij wordt een stuk zuiniger.
Klinkt als een wedstrijdje achteruit rijden.

Ik zal eens aan Bossie vragen of ik m'n carburateur, luchtfilter en nokkenas terug mag. Dan laat ik de K-DFi zitten voor de ontsteking en de wideband.
K2A-kop heb ik nog bij Renard op zolder liggen.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

2Black wrote:
jk wrote:Waarom herstel je de compressie van Nigel niet door er de bij de zuigers passende cilinderkop op te zetten.
Dat is de goedkoopste en eenvoudigste oplossing en hij wordt een stuk zuiniger.
Klinkt als een wedstrijdje achteruit rijden.

Ik zal eens aan Bossie vragen of ik m'n carburateur, luchtfilter en nokkenas terug mag. Dan laat ik de K-DFi zitten voor de ontsteking en de wideband.
K2A-kop heb ik nog bij Renard op zolder liggen.
Is een goede, misschien tijdelijke, oplossing toch?
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Wat los ik daarmee op dan?

Moet m'n kabelboom hersteld worden naar carb/monopoint o.i.d.
Moet m'n blok eruit, nieuwe pakking tussen, brandstofpomp veranderen, kop/inlaat/injectiehuis kopen...
Dus dan ben je heel veel tijd, moeite, geld én vermogen kwijt!

Nee hoor, Nigel doet het prima zo.
Er wordt niets veranderd totdat de ideale oplossing mogelijk is.
Dat is dus óf een compleet ander blok erin (16v??, kan zo aan de K-DFi gehangen worden) of een aangepast onderblok (1450cc met 1.6 krukas en afgedraaide zuigers) om de compressie te verhogen.
Ik ben toch ook wel vrij gehecht aan de alu-blok/alu-bak combinatie. Scheelt veel gewicht voorin. En dat gewicht moet je met extra pk's (en eigenlijk ook veren en remmen) weer gaan goedmaken.
Leg maar eens een zak cement op je motorkap en ga eens kijken of je dat kunt voelen op een rotonde ofzo. :wink:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

jk
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 673
Joined: SatAug04, 2007 9:56:51 PM
Location: Regio Breda

Post by jk »

(Extra gewicht voorin was de methode om mijn Fiat 600 destijds aan een behoorlijk goed weggedrag te helpen, samen met de logisch combinatie van diagonaalbanden voor en radiaalbanden achter).

Je hebt gelijk, ik merkte het gisteren bij een lastwissel op een snelgenomen rotonde met mijn standaard First Impression zonder stabilisatorstangen en op standaard 155/70x13 radiaalbanden. De voorkant wil meer opzij dan ik goed vond.

Desondanks liggen de meeste auto's die eerst op je achterbumper zaten, na een rotonde gewoonlijk opeens 100-300m achter en dat is wel lachen.
C5 Break 1.8i 16V (2001) 285.000km
C3 ph.2 1.2I 3-cil. 60kW (2015) 28.000km
Land Rover Lightweight FFR (1982) 28.000km
Gesloopt na 10 jaar trouwe dienst: AX 1.1i ph.2 First Impression ORGA 6315 (1994, kenteken 1995) 244.866km

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

jk wrote:Desondanks liggen de meeste auto's die eerst op je achterbumper zaten, na een rotonde gewoonlijk opeens 100-300m achter en dat is wel lachen.
Dat was bij de Activa V6 ook zo.... daar heb je dus geen AX voor nodig :D
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ai, even een paar dagen dit topic niet volgen en je hebt weer voor een uur leesvoer :wink:
Collin, we moeten ons "Kdfi-gesprek" wat we bij Nard zouden voeren op de meeting zondag maar eens laten plaatsvinden.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Ik praat altijd met veel plezier over K-DFi e.d. Ivar!

Zeker als ik er ook nog een Whopper, Big King en/of chocoladeshake bij kan nuttigen... :)
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Post Reply